آموزشی

روغن گیربکس چه رنگی است؟ معنی تغییر رنگ روغن گیربکس چیست؟

روغن گیربکس

روغن گیربکس چه رنگی است؟ معنی تغییر رنگ روغن گیربکس چیست؟ دانستن رنگ های مختلف روغن گیربکس می تواند به شما در تشخیص مشکلات جدی کمک کند. اگر میله روغن گیربکس رو در موتور پیدا کنید، می توانید خودتان به طور مرتب رنگ روغن گیربکس را بررسی کنید. در برخی موارد، میله اندازه گیری زیر خودرو قرار دارد و بررسی آن را سخت می کند مگر اینکه بتوانید به زیر ماشین بروید.

اگر میخواهید خودتان این کار را انجام دهید تا پایان مقاله با روغن سیتی همراه باشید.

روغن گیربکس چه رنگی است؟

روغن گیربکس چه رنگی است اولین سوالی ست که وقتی در زیر ماشین با نشتی روغن مواجه میشیم  به ذهن ما خطور میکنه. به طور کلی رنگ روغن گیربکس اتوماتیک در خودروی شما می تواند به تشخیص مشکل گیربکس کمک کند و نشانه ای از سلامت کلی گیربکس را نشان دهد.این رنگ میتواند نشان دهد که خودرو شما چه زمانی به تعمیر گیربکس اتوماتیک نیاز دارد.

برای به دست آوردن این اطلاعات ابتدا باید رنگ روغن گیربکس را تعیین کنید. برای انجام این کار، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  • کاپوت خودرو خود را باز کنید و گیج گیربکس را پیدا کنید.
  • گیج اندازه گیری را از لوله پرکننده بیرون بکشید.
  • رنگ مایع را تعیین کنید.

رنگ روغن گیربکس

برای تعیین رنگ روغن، به سیال انتهای میله دقت کنید. اگر تشخیص آن سخت است، چند قطره از روغن را روی یک صفحه کاغذ سفید قرار دهید تا رنگ دقیق تری داشته باشید.

رنگ روغن گیربکس

قرمز شفاف

معمولا روغن گیربکس جدید و تازه رنگ قرمز شفاف دارد و این رنگ به معنای تمیزی و بدون مشکل بودن آن است. بنابراین باید همواره سعی کنید که رنگ روغن گیربکس را به همین شکل حفظ کنید. البته به مرور زمان به دلایل مختلف رنگ آن تغییر خواهد کرد که باید حتما نسبت به تعویض به موقع آن اقدام کنید. پس مهم خواهد بود که در بازه‌های زمانی مشخص از گیربکس و روغن گیربکس و سطح و رنگ آن بازدید کنید که از مناسب بودن آن اطمینان پیدا کنید.

قهوه ای روشن نیمه شفاف

رنگ قهوه‌ای روشن نیز نمی‌تواند نشانه مشکل جدی و اقدام خاصی از طرف شما باشد. بنابراین در صورت دیدن این رنگ از روغن نیز باید متوجه سلامت و مناسب بودن آن باشید. مجدد توصیه می‌شود که حتما در زمان‌های مشخص از گیربکس و روغن آن بازدید داشته باشید.

قهوه ای تیره مات

روغن گیربکس شما کهنه، کثیف و آلوده است و روغن کاری کافی را انجام نمی دهد. روغن کاری ضعیف باعث سایش بیش از حد و آسیب به قطعات داخلی گیربکس می شود. همچنین گرمای داخل گیربکس را افزایش می دهد که می تواند به سرعت منجر به خرابی آن شود.

قهوه ای بسیار تیره یا سیاه

این رنگ که در حالاتی به رنگ سیاه نیز متمایل می‌شود نشانگر آلودگی شدید روغن است. اگر بوی سوختگی از آن نیز به مشام برسد نشانه اکسید شدن روغن خواهد بود. در این حالت نیز باید به سرعت اقدام کنید و روغن را تعویض کنید. البته ممکن است به دلیل گذشت زمان برخی از اجزای گیربکس دچار مشکل شده باشند که به همین دلیل لازم است به خوبی و توسط مرکز تخصصی گیربکس را بررسی کرده و در صورت مشکل، به رفع آن بپردازید.

صورتی روشن

برخی مواقع بسیاری ادعا می‌کنند که رنگ روغن جعبه دنده آن‌ها به رنگ صورتی روشن متمایل شده است. این رنگ نشانه چیست؟ در این حالت احتمالا آب و مایع وارد گیربکس شده است و باعث سوختگی کلاچ و خرابی آب بندی هم شده است. در این حالت معمولا نیاز به تعمیرات گسترده وجود دارد و نمی‌توان با تعویض تنها روغن، از خسارات و خرابی‌های جلوگیری کرد.

بنابراین اهمیت بررسی و بازدید از روغن گیربکس بسیار بالا است و می‌تواند در ایجاد هزینه یا جلوگیری از آن تاثیر کاملا مستقیمی داشته باشد. البته لازم است در پایان اشاره کنیم که برخی از تولیدکنندگان روغن‌های گیربکس رنگ‌های متفاوتی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند که در بین آن‌ها رنگ زرد، سبز و حتی آبی هم دیده شده است. اما رنگ قرمز بیشتر این محصولات را پوشش می‌دهد. در صورتی آلودگی و مشکل برای رنگ‌های دیگر نیز تغییر رنگی مشابه رنگ قرمز به وجود خواهد آمد که باید به آن رسیدگی شود.

رنگ روغن گیربکس

روغن گیربکس چیست؟

روغن گیربکس یک سیال چسبناک است که از واکنش های شیمیایی یا نفت خام و هیدروکربن های تغییر شکل یافته تشکیل می شود، بسته به اینکه گیربکس اتوماتیک یا دستی باشد.

این روغن از طریق گیربکس وسیله نقلیه عبور می کند تا اجزای داخلی را روغن کاری کرده و از سایش و خرابی محافظت کند. همچنین با خنک کردن گیربکس در هنگام گردش از گرمای بیش از حد جلوگیری می کند.

روغن گیربکس به عنوان یک مایع هیدرولیک عمل می کند و به مبدل گشتاور، بدنه سوپاپ و عملکرد اصطکاک کلاچ کمک می کند.

هدف اصلی روغن گیربکس این است که اطمینان حاصل شود که وسایل نقلیه می توانند بدون زحمت دنده را تغییر دهند و درگیر شوند. عناصر درونی گیربکس را حفظ می کند و به آنها اجازه می دهد تا مقدار مناسبی از قدرت را برای سرعت محرکه ارائه کنند.

اهمیت روغن گیربکس سالم

روغن گیربکس نقش مهمی در عملکرد وسیله نقلیه شما دارد. اساساً گیربکس شما را هیدراته می کند تا اطمینان حاصل شود که می تواند مسافت را طی کند. هنگامی که روغن گیربکس کم شود همه چیز در معرض خطر است، گیربکس شما را خسته می کند و ممکن است وسیله نقلیه شما علائمی مانند:

  • کم شدن قدرت
  • گرم شدن بیش از حد
  • پر سر و صدا در حالت خنثی
  • نشت روغن
  • بوی سوختگی
  • لیز خوردن یا مشکل در تعویض دنده
  • احساس ساییدن یا لرزش هنگام رانندگی
  • صداهای خروشان بدهد.

هنگامی که از این مورد غافل شوید، روغن گیربکس کم منجر به آسیب های گسترده و تعمیرات پرهزینه می شود. خوشبختانه، می توانید با بررسی منظم رنگ روغن گیربکس، مراقب آن باشید.

روغن گیربکس CVT چه رنگی است؟

روغن CVT معمولی قرمز رنگ است. وقتی تمیز است، می تواند نیمه شفاف یا قرمز تیره باشد. روغن های گیربکس رنگ می شوند تا به مالکان خودرو کمک کنند . به یاد داشته باشید که کیفیت روغن گیربکس بر اساس رنگ نیست.

روغن گیربکس وقتی نشتی دارد چه رنگی است؟

نشتی رنگ روغن گیربکس معمولا قرمز است. و این به این دلیل است که رنگ روغن گیربکس قرمز است. اما اگر مایع آلوده باشد، قهوه ای تیره خواهد بود. توجه به این نکته ضروری است که سایر مایعات خودرو مانند برف پاک کن و مایع ضد یخ نیز ممکن است قرمز رنگ باشند. برای اطمینان از اینکه آیا این روغن گیربکس است، قوام و بوی آن را نیز بررسی کنید. روغن گیربکس لیز است و بوی روغن دارد و وقتی کهنه می شود رنگ قهوه ای و بوی سوختگی میدهد.

رنگ روغن گیربکس

نشانه‌های تعویض روغن گیربکس

همیشه به نشانه‌ها دقت کنید؛ نشانه‌ها می‌توانند راهنمای مناسبی برای نگهداری درست و اصولی از خودرویتان باشند. مثلا نشانه‌هایی وجود دارند که خبر از فرارسیدن زمان تعویض روغن گیربکس می‌دهند. واقعیت این است که هر روغنی روی جعبه خود زمان تعویض را هم اطلاع می‌دهد. پس روی قوطی بدنه روغن گیربکس را بخوانید تا شما را در جریان زمان مناسب برای تعویض قرار بدهد.

برای برنامه‌ریزی جهتِ تغییر روغن گیربکس به اطلاعات محصول دقت کنید. اما این را هم یادتان باشد که گاهی، زمان تعویض روغن گیربکس زودتر از موقعی می‌رسد که روی جعبه و قوطی آن نوشته شده است. نشانه‌های زیر را در نظر بگیرید تا در دردسر نیافتید:

  •   اگر دنده‌ عوض‌کردن برایتان دشوار شده، نگاهی به روغن گیربکس داشته باشید.
  •  در رفتن دنده هم می‌تواند نماد و نشانه‌ای از فرارسیدن زمان تعویض روغن گیربکس باشد.
  •   اگر خودرو را روشن کرده‌اید اما حرکت نمی‌کند و صداهای قرچ‌وقروچی ناخوشایند از زیر آن به گوش می‌رسد هم باید به فکر تعویض روغن گیربکس باشید یا دست‌کم کیفیت و وضعیت آن را بررسی کنید.

تعویض نکردن روغن گیربکس چه مشکلاتی در پی دارد؟

دیگر تا اینجا با ما همراه شده‌اید و مقاله را به انتها رسانده‌اید. پس حتما در خلال متن متوجه شده‌اید که اگر زمان تعویض کردن روغن گیربکس را در نظر نداشته باشید و به آن بی‌توجهی کنید، چه مشکلاتی گربیان‌گیرتان خواهد شد. اما به‌طور خلاصه، مروری بر مشکلات احتمالی خواهیم داشت:

  •       آسیب‌دیدن چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها
  •       لرزیدن خودرو و بالارفتن دور موتور
  •       دشواری در عوض‌کردن دنده‌های دستی
  •       تغییر شدید و دنده به دنده در خودروهای اتومات
  •       ایجاد سروصدا در خودرو، زمانی که در حالت خلاص قرار دارد
  •       داغ‌شدن بیش از حد روغن گیربکس و ایجاد بوی سوختگی در خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید