آموزشی

تفاوت واسکازین با روغن موتور

تفاوت واسکازین با روغن موتور

تفاوت واسکازین با روغن موتور : روغن موتور و روغن واسکازین هر دو جزو روغن های اصلی برای قطعات خودرو به حساب می آیند. این دو روغن با دارا بودن ویژگی های خاص باعث انتقال قدرت به جعبه دنده می شوند؛ اما با یکدیگر تفاوت هایی نیز دارند. در این مقاله سعی داریم تا این تفاوت ها را بیان کنیم. با روغن سیتی همراه باشید.

درباره روغن موتور و واسکازین

روغن موتور و روغن واسکازین هر دو نقش مهمی در بهبود عملکرد قطعات داخلی خودرو و موتور دارند. تعویض به موقع این روغن ها می تواند باعث عملکرد مطلوب قطعات ماشین شود. برای تعویض روغن دنده زمان خاصی مشخص نشده است و فقط بر حسب کیلومتر و کارکرد ماشین باید زمان تعویض آن را در نظر گرفت. بر خلاف واسکازین تعویض روغن موتور دارای زمان خاصی است. در ادامه با ما همراه باشید تا ویژگی ها و کاربرد این دو روغن در ماشین را مورد بررسی قرار دهیم.

تفاوت واسکازین با روغن موتور

تعریف روغن موتور و ویژگی آن

روغن صنعتی موتور یک ماده اصلی و حیاتی برای قطعات ماشین است. روانکاری و تمیز کاری جزء وظایف اصلی این نوع از روانکار است که با توجه به آلیاژ به‌کار رفته در قطعات ماشین همچون سوپاپ، سیلندر، پیستون و… برای موتور ماشین استفاده می‌شوند. مهم‌ترین کاربردهای روغن موتور می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد:

  • روانکاری قطعات خودرو
  • کاستن از میزان گرمای تولید شده توسط موتور خودرو
  • جذب ذرات لجنی و آلودگی‌های رسوب شده در قطعات خودرو
  • به‌حداقل رساندن ساییدگی و اصطکاک قطعات خودرو

مزایا استفاده روغن موتور

استفاده از روغن موتور، مزایای بسیاری برای خودروها و موتورهای آنان دارد. این روغن، باعث کاهش سایش و فرسایش قطعات موتوری می شود. همچنین، باعث خنک کردن موتور و جلوگیری از افزایش دمای آن می شود. این روغن موتور، همچنین به دلیل داشتن ویژگی های خاص، مانند مقاومت در برابر خوردگی و پایداری در دماهای بالا و پایین، کیفیت عملکرد موتور را افزایش می دهد.

استفاده از روغن موتور منجر به بهبود عمر مفید موتور، کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری، و کاهش آلودگی محیط زیست نیز می شود. به طور کلی، استفاده از روغن موتور از مزایای بسیاری برخوردار است که از آن برای بهبود عملکرد و عمر مفید موتور، بهره مند می شوند.

تفاوت واسکازین با روغن موتور

تعریف واسکازین و کاربردهای آن

واسکازین همان روغن دنده است که بیشترین کاربرد آن در قطعات داخلی ماشین برای دیفرانسیل و گیربکس است. روغن دنده با داشتن ترکیبات مختلفی از چرخ دنده‌ها در برابر فشار محافظت می‌کند. این روانکار نیز با داشتن کیفیتی متفاوت با توجه به آلیاژ به‌کار رفته در قطعات مختلف ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعویض به‌موقع این نوع از روغن صنعتی می‌تواند در افزایش عمر گیربکس‌ها مؤثر است. زمانیکه دیسک و صفحه نیاز به تعویض دارند باید روغن دنده یا همان واسکازین را نیز تعویض نمود.

مزایا استفاده روغن واسکازین

  1. روغن گیربکس و یا واسکازین از شکستگی قطعات خودرو جلوگیری می کند و باعث روانسازی و در نهایت بهبود در عملکرد حرکت خودرو و افزایش طول عمر قطعات خودرو می شود.
  2. چرخ دنده ها و لوازم های داخلی گیربکس خودرو در حین حرکت قطعا باعث ایجاد حرارت می شوند یک واسکازین با کیفیت می تواند حرارت قطعات داخلی گیربکس را مهار کند.
  3. روغن واسکازین قابلیت انتقال نیرو از پمپ روغن به کلاچ را دارد و در نتیجه باعث کنترل دنده خودرو نیز می شود.

تفاوت واسکازین با روغن موتور در چیست؟

تا اینجا در مورد اهمیت روغن دنده یا واسکازین و روغن موتور در خودرو و بهبود عملکرد قطعات آن توضیح دادیم. حال قصد داریم تا تفاوت این دو روغن مهم در خودرو را برای شما توضیح دهیم.

یکی از اصلی ترین تفاوت روغن موتور و واسکازین ویسکوزیته و یا گرانروی می باشد. بسیاری از افراد کلمه ویسکوزیته را بارها شنیده اند اما اطلاعات چندانی درباره ویسکوزیته و گرانروی ندارند. ویسکوزیته یا گرانروی چیست ؟ در واقع مایع روغنی که از غلظت بالایی برخوردار باشد ویسکوزیته یا گرانروی بیشتری نیز دارد. اما روغنی که از غلظت کم تری برخوردار باشد دارای ویسکوزیته کمتری نیز می باشد و زمانی که روغن با غلظت کم و مناسب به قطعات مکانیکی مانند گیربکس نفوذ می کند عملکرد بهتری نسبت به روغن با غلظت بالا دارند چرا که گیربکس خودرو به دلیل وجود قطعات ظریف و فشرده نیاز به روغن واسکازین با گرانروی کم تر دارد.

تفاوت واسکازین با روغن موتور

یکی دیگر از تفاوت واسکازین با روغن موتور در جعبه دنده خودروها است. در خودروهایی که دارای جعبه دنده دستی هستند از روغن موتور استفاده می شود. اما کاملا برخلاف آن از روغن واسکازین در خودروهایی که دارای جعبه دنده اتوماتیک هستند، استفاده می شود. به ظاهر شاید عملکرد این دو روغن در خودرو از دید شما تفاوت چندانی نداشته باشد، اما باید گفت عملکرد این دو روغن کاملا متفاوت با یکدیگر است.
سیستم گیربکس اتوماتیک و سیستم گیربکس دستی هر دو عملکردهای یکسانی دارند و برای کنترل سرعت و تعویض نمودن دنده مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع باید گفت گیربکس نقش مهم و اصلی در دنده و تعویض آن دارد. تا اینجا متوجه عملکرد یکسان سیستم گیربکس اتوماتیک و دستی شدید. حال باید تفاوت این دو را برای شما بیان کنیم. تنها تفاوت این دو سیستم با یکدیگر در سرعت انتقال قدرت است.
  • جعبه دنده دستی زمانی که شما اقدام به تعویض دنده می کنید، طی فرآیند تعویض دنده و انتقال قدرت در قطعات اصطکاک و حرارت به وجود می آید. استفاده از روغن موتور در این خودرو ها می تواند حرارت و اصطکاک را به حداقل برساند. به علت ویسکوزیته بودن روغن موتور، غلظت آن از روغن دنده بیشتر است و این غلظت می تواند فشار های وارد شده به دنده را تحمل کند.
  • جعبه دنده اتوماتیک در این جعبه دنده ها یک مبدل اتوماتیک وجود دارد که کاملا هیدرولیکی و اتوماتیک تعویض دنده انجام می شود. روغن دنده در این سیستم وظیفه روانکاری جعبه اتوماتیک را دارد همچنین روغن واسکازین دارای ویژگی سیالیت روغن است که در انتقال قدرت نقش موثری دارد.

خلاصه مقاله

روغن موتور و واسکازین هر دو نقش مهمی در بهبود عملکرد قطعات داخلی خودرو و موتور دارند. استفاده از روغن موتور، باعث کاهش سایش و فرسایش قطعات موتوری، خنک کردن موتور و جلوگیری از افزایش دمای آن می شود. استفاده از واسکازین، از شکستگی قطعات خودرو جلوگیری می کند و باعث روانسازی و بهبود در عملکرد حرکت خودرو و افزایش طول عمر قطعات خودرو می شود. هر دو روغن دارای زمان تعویض خاصی هستند.

– ویسکوزیته یا گرانروی یکی از اصلی ترین تفاوت های واسکازین و روغن موتور است.
– روغن با غلظت کمتر و ویسکوزیته کمتر به قطعات مکانیکی مانند گیربکس نفوذ کرده و عملکرد بهتری دارد.
– در خودروهای دارای جعبه دنده دستی از روغن موتور و در خودروهای دارای جعبه دنده اتوماتیک از روغن واسکازین استفاده می شود.
– تفاوت اصلی سیستم گیربکس اتوماتیک و دستی در سرعت انتقال قدرت است.
– استفاده از روغن موتور در جعبه دنده دستی می تواند حرارت و اصطکاک را کاهش دهد و روغن واسکازین دارای ویژگی سیالیت روغن است که در انتقال قدرت نقش موثری دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید