آموزشی

آشنایی با روغن ماشین آلات راهسازی

روغن ماشین آلات راهسازی

آشنایی با روغن ماشین آلات راهسازی: یکی از پیچیده ترین و پر هزینه ترین ابزار مربوط به ماشین آلات، ابزار و لوازم راهسازی و جاده سازی است. لازم است این ابزار به طور مداوم تحت کنترل و بررسی قرار گرفته و آسیب های وارد شده به آنها به حداقل برسد و کمتر مورد تعمیر قرار گیرند.

یکی از موارد اصلی مورد توجه در مورد ماشین‌ های سنگین، بحث روغن ماشین آلات راهسازی است. عدم دقت کافی در روغن کاری این نوع ماشین آلات سبب ایجاد مشکل در عملکرد دستگاه خواهد شد. در این مطلب به بررسی روغن های ماشین آلات راهسازی، انواع و ویژگی‌ های روغن های ماشین آلات راهسازی می پردازیم.

آشنایی با روغن ماشین آلات راهسازی

ماشین آلات راهسازی همیشه در معرض آلودگی‌ ها و محیط‌ های آلوده بوده و همین آلودگی‌ ها به مرور زمان حرکت قطعات متحرک را متوقف یا کند می کنند. به طور کلی وظیفه نرم کردن و روان ساختن قطعات مذکور بر عهده روغن ماشین آلات راهسازی است.

علاوه بر نرم کردن قطعات، این روغن ها وظایف دیگری دارند که از جمله آنها می توان به جلوگیری از ساییدگی، پیشگیری از زنگ زدگی و خوردگی قطعات، ایجاد چسبندگی متناسب، آب بندی برخی از قطعات و در نهایت تمیزکاری و از بین بردن آلودگی اشاره کرد.

آشنایی با ترکیبات روغن ماشین آلات راهسازی

به طور کلی تمامی روغن های ماشین آلات راهسازی بر اساس همان روغن‌ های روان کننده صنعتی معمولی هستند. تفاوت آنها در این است که با توجه به محل و تعداد استفاده از این روغن‌ ها، ترکیب خاص مشخصی به هر نوع روغن افزوده می‌ شود. بنابراین ترکیبات هر نوع روغن ماشین آلات راهسازی از یک بخش عمومی و یک بخش خاص و منحصر به فرد خود تشکیل می شود. در ادامه مطلب به بررسی انواع روغن ماشین آلات راهسازی می پردازیم.

آیا روغن ماشین آلات راهسازی فرسوده می‌ شود؟

روغن موتور به مرور زمان فرسوده می‌شود و نیاز به تعویض دارد و عوامل زیادی در این امر نقش دارند. تجمع محتویاتی مانند دوده، کثیفی ناشی از سیستم القای هوا، نشت مایع خنک کننده و حتی تخلیه سیستم افزودنی در روغن از جمله این عوامل هستند. همه روغن‌ها فرسوده می‌شوند مخصوصاً زمانی که در محیط کار قرار دارند. مؤثرترین راه برای سنجش سلامت روغن موتور استفاده از سرویس آنالیز روغن است که می‌تواند تصویری از خرابی روغن و عوامل مؤثر در آن ایجاد کند.

افزودنی‌های اضافی

افسانه‌ای که در تعدادی از صنایع وجود دارد این است که افزودن یک افزودنی خارجی می‌تواند عملکرد روغن را افزایش دهد. اکثر روغن موتورهای قابل اعتماد در حال حاضر حاوی مواد افزودنی بهینه هستند. هر گونه افزودنی اضافی می‌تواند بر خواص شیمیایی آن تأثیر بگذارد و حتی عملکرد مواد موجود در روغن را کاهش دهد.

روغن ماشین آلات راهسازی

ویژگی روغن ماشین آلات راهسازی

روغن های ماشین آلات راهسازی، معمولاً به عنوان روغن های موتور خودروها شناخته می‌شوند. با این حال، این روغن ها به دلیل ویژگی های خاص خود، برای استفاده در ماشین آلات راهسازی نیز بسیار مناسب هستند.

ویژگی اصلی روغن های ماشین آلات راهسازی، مقاومت در برابر فشار و دمای بالاست. به عنوان مثال، موتورهای بزرگ ماشین آلات راهسازی دارای فشار بالایی هستند که برای عملکرد صحیح آنها، روغن مناسب نیاز است. روغن های موتور معمولی عموماً نمی‌توانند با این فشارها سازگار باشند و به زودی خراب می‌شوند. اما روغن های ماشین آلات راهسازی به دلیل مقاومت بیشتری در برابر فشار، قابل استفاده در ماشین آلات راهسازی هستند.

روغن های ماشین آلات راهسازی همچنین باید در دماهای بالا عملکرد خوبی داشته باشند. در بسیاری از مناطق جهان، دماهای بالایی که می‌تواند به 50 درجه سانتیگراد یا بیشتر هم برسد، طبیعی شناخته می‌شوند. روغن های معمولی موتور، در دماهای بالا به سرعت اکسید می‌شوند و به زودی خراب می‌شوند. اما روغن های ماشین آلات راهسازی به دلیل مقاومت بیشتر در برابر دما، قابل استفاده در ماشین آلات راهسازی هستند.

از ویژگی های دیگر روغن های ماشین آلات راهسازی، مقاومت در برابر آب و رطوبت است. ماشین آلات راهسازی به طور معمول در شرایط مرطوب و بارانی کار می‌کنند، بنابراین روغن های ماشین آلات راهسازی باید قابلیت مقاومت در برابر آب و رطوبت را داشته باشند.

همچنین، روغن های ماشین آلات راهسازی باید قابلیت جذب کربن دی اکسید (CO2) و مواد آلوده را داشته باشند. این ویژگی به دلیل آن است که ماشین آلات راهسازی در شرایطی کار می‌کنند که می‌تواند باعث تولید کربن دی اکسید و مواد آلوده شود.

در نهایت، روغن های ماشین آلات راهسازی باید قابلیت مقاومت در برابر فرسایش را داشته باشند. ماشین آلات راهسازی در شرایطی کار می‌کنند که می‌تواند باعث فرسایش و آسیب به قطعات آنها شود. روغن های ماشین آلات راهسازی به دلیل ویژگی های خاص خود، می‌توانند در برابر فرسایش و خرابی قطعات ماشین آلات راهسازی مقاومت کنند.

در کل، روغن های ماشین آلات راهسازی برای عملکرد صحیح و بهینه ماشین آلات راهسازی بسیار حیاتی هستند. این روغن ها باید مقاومت بالایی در برابر فشار و دمای بالا، مقاومت در برابر آب و رطوبت، قابلیت جذب کربن دی اکسید و مواد آلوده، و مقاومت در برابر فرسایش داشته باشند. به همین دلیل، همیشه باید روغن های ماشین آلات راهسازی مناسب با ماشین آلات مورد استفاده را انتخاب کرد و در بازه زمانی مناسب تعویض کرد.

روغن ماشین آلات راهسازی

انواع روان کننده های بخش راهسازی

هنگام کار در بخش جاده‌ای و راهسازی، به روانکارهای صنعتی نیاز دارید که از عملکرد تجهیزات در بالاترین سطح، اطمینان داشته باشید. در ادامه انواع روان کننده های بخش راهسازی را بررسی خواهیم کرد.

روان کننده های بیل مکانیکی

بیل مکانیکی که برای جابجایی آسان مواد استفاده می‌شود، در طیف وسیعی از نقش‌ها، از حفر ترانشه گرفته تا تخریب، تا استخراج معادن استفاده می‌شود. اجزای بیل مکانیکی مانند بوم‌ها، موتورهای هیدرولیک و مسیرها که برای بلند کردن چندین تن طراحی شده‌اند تحت فشار قابل توجهی قرار می‌گیرند و خطر سایش را افزایش می‌دهند

. همچنین به دلیل ماهیت کارگاه‌های ساختمانی بیل‌های مکانیکی دائماً در معرض گرد و غبار مواد و طبیعت قرار می‌گیرند و خطر خوردگی و تشکیل لجن را افزایش می‌دهند. این بدان معناست که روغن‌ها و گریس‌ های که برای کارکرد بیل‌های مکانیکی استفاده می‌شوند باید ضد سایش باشند. ویژگی‌های روغن‌های بیل مکانیکی:

۱. خواص ضد سایش عالی برای محافظت از قطعات و کاهش هزینه‌های نگهداری

۲. روغن تمیز برای کاهش ساییدگی موتور و ایجاد لجن

۳. روغن‌های فشرده کننده

روغن کاری غلتک جاده

غلتک جاده در ساخت سطوح صاف مانند بزرگراه‌ها و فونداسیون‌ها استفاده می‌شوند. موتورهای آنها با وزن چند تنی، قدرت فوق العاده‌ای برای خرد کردن و صاف کردن مواد دارند. روغن‌های غلتک جاده علاوه بر مقاومت در برابر سایش باید در برابر اکسید شدن پایدار باشند تا خطر تشکیل رسوب را کاهش دهند و برای کاهش هزینه‌های جاری مصرف سوخت و روانکار به صرفه باشند.

روغن کاری دامپر

دامپرها که به عنوان کامیون کمپرسی یا ترفندهای تخلیه کننده نیز شناخته می‌شوند. برای حمل حجم زیادی از مصالح تولید شده در سایت‌های ساخت و ساز، ایمن نگه داشتن سایت‌ها و برنامه‌های زمان بندی شده کاربرد دارند.

به طور مداوم در حال استفاده و حمل چندین تن خاک، سنگ و مصالح ساختمانی هستند در نتیجه اجزای آن‌ها نیاز به مراقبت با روغن‌های دامپر با کیفیت دارند. در غیر این صورت شرایط گرد و غبار، گرما و فرسودگی سایت می‌تواند ماشین‌آلات را خراب کند. روغن صنعتی  به گونه ای طراحی شده که محافظت عالی را ایجاد می‌کند و اجزاء را به طور یکنواخت پوشش می‌دهد تا در برابر سایش، آلاینده‌ها و موارد دیگر محافظت شوند.

روغن ماشین آلات راهسازی

روغن کاری لودر چرخ

لودرهای چرخ‌دار که برای جابجایی حجم کمتری از مواد استفاده می‌شوند، باید بتوانند به طور کامل و دائمی کار کنند تا کار را در حرکت نگه دارند. به همین دلیل موتور آنها مدام تحت گرما است به طوری که اجزا نیاز به روغن های باکیفیت لودر چرخ دارند تا در برابر تغییرات منظم جرم و وجود ذرات در هوا مقاومت کنند. روانکار صنعتی از وسایل نقلیه و قطعات آنها در برابر این فشارها محافظت می‌کند. فواصل نگهداری آنها را افزایش می‌دهد و هزینه‌های جاری آنها را به شما کاهش می‌دهد.

۱. برای محافظت در برابر رسوبات با اکسیداسیون مبارزه می کند

۲. کاهش سایش در هنگام استفاده از قطعات سنگین

۳. طراحی شده برای فواصل تعویض روغن به شدت بهبود یافته

خلاصه مقاله

روغن های ماشین آلات راهسازی برای نرم کردن و روان ساختن قطعات ماشین ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، وظایف دیگری مانند جلوگیری از ساییدگی، پیشگیری از زنگ زدگی و خوردگی قطعات، آب‌بندی برخی از قطعات و تمیزکاری و از بین بردن آلودگی را دارند. روغن های ماشین آلات راهسازی بر اساس ترکیبات خاص خود، با ویژگی‌های خاصی مانند مقاومت در برابر فشار و دمای بالا، مقاومت در برابر آب و رطوبت، قابلیت جذب کربن دی‌اکسید و مواد آلوده، و مقاومت در برابر فرسایش باید انتخاب شوند.

– بیل مکانیکی: نیاز به روغن ضد سایش، تمیز و فشرده کننده دارد.
– غلتک جاده: نیاز به روغن پایدار در برابر اکسید شدن و کاهش هزینه‌های جاری مصرف سوخت دارد.
– دامپر: نیاز به روغن دامپر با کیفیت دارد تا اجزای آن‌ها محافظت شوند.
– لودر چرخ: نیاز به روغن باکیفیت دارد تا در برابر تغییرات منظم جرم و وجود ذرات در هوا مقاومت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید