اخبار

باورهای غلط درباره روغن موتور

باورهای غلط درباره روغن موتور

باورهای غلط درباره روغن موتور : همه ما می دانیم که موتور خودروی شما برای عملکرد صحیح به روغن موتور نیاز دارد . روغن موتور قطعات متحرک را روغن کاری می کند، موتور را از زنگ زدگی محافظت می کند و ناخالصی ها را دور نگه می دارد . در عین حال ، باور های غلط زیادی در مورد روغن موتور وجود دارد که می تواند بسیاری را گیج کند . برای اینکه مسئله روغن موتور کمی واضح تر شود ، در این مقاله سعی می کنیم باورهای غلط درباره روغن موتور را از بین ببریم با روغن سیتی همراه باشید.

بررسی وظایف مهم روغن موتور در خودرو

قبل از اینکه سراغ اشتباهات رایج در خصوص این سیال مهم برویم، بهتر است تا نگاهی به وظایف آن در خودرو داشته باشیم. به طور کلی روغن موتور از ترکیب شدن یک سری مواد نفتی و مواد افزودنی تولید می شود. با توجه به نوع و مشخصات فنی این روغن، می توان آن را در درجه کیفیت های مختلفی یافت کرد.

اصلی ترین وظیفه این سیال نفتی در خودرو این است که اصطکاک ناشی از عملکرد قطعات را خنثی کند و به عملکرد صحیح و روان قطعات درون موتور کمک کند. البته نمی توان از وظایف مهم دیگر همچون خنثی کردن حرارت، پاک کنندگی، ضد زنگ زدگی و خوردگی و… چشم پوشی کرد. اما به طور کلی این وظایف جزو مهمترین و حیاتی ترین وظایف این روغن مهم در خودرو به حساب می آیند.

حال بهتر است تا ببینیم چه اشتباهاتی باعث می شود تا در استفاده و تعویض روغن موتور اختلالاتی به وجود بیاید؟! قطعا این اختلالات باعث آسیب رساندن به قطعات موتور و بالا رفتن هزینه های استهلاک خودرو می شود. پس برای جلوگیری از وقوع این مشکل باید نسبت به این اشتباهات آگاه باشید.

باورهای غلط درباره روغن موتور : روغن موتور باید هر 5000 کیلومتر تعویض شود!

این تصور اشتباهی است که به دوران قدیم برمی گردد ، زمانی که فناوری روغن موتور و مواد افزودنی با توجه به مشخصات و ” نیازهای ” موتور در آن زمان توسعه یافت و امروزه بسیار پیشرفت کرده است . اکثر خودروسازان توصیه می کنند روغن موتور را هر 10000 تا 15000 کیلومتر در خودروهای مدرن تعویض کنید تا یک برنامه تعمیر و نگهداری عادی داشته باشید . چرا اینقدر اختلاف زیاد است ؟ خوب ، روغن های مدرن محافظت در برابر سایش را بهبود می بخشند و به طولانی شدن زمان بین تعویض روغن کمک می کنند . روغن موتورهای مدرن مصرف سوخت را نیز کاهش میدهند که از لحاظ اقتصادی به صرفه است .

بسیاری از خودروهای مدرن همچنین دارای نوعی سیستم نظارت بر وضعیت روغن هستند که قضاوت خود را بر اساس دور موتور ، دمای کارکرد و برخی عوامل دیگر که بر کیفیت روغن تأثیر می‌گذارند ، انجام میدهند .

باورهای غلط درباره روغن موتور : روغن موتور غلیظ تر باعث محافظت بیشتر میشود!

یکی از رایج ترین تصورات اشتباهی هایی که در مورد روغن موتور وجود دارد ، غلظت آن است . میزان محافظت در برابر سایش یک روغن موتور به افزودنی های مقاوم در برابر سایش در فرمول روغن موتور بستگی دارد ، نه به ویسکوزیته روغن موتور .

استفاده از روغن موتور بسیار غلیظ برای موتور شما در واقع می تواند به آن آسیب برساند . به یاد داشته باشید که  بسته به طراحی موتور ، برخی از موتورها به روغن غلیظ و سایر موتورهای دیگر خودرو به روغن رقیق تری نیاز دارند . بسیاری از خودروهای مدرن سطوح ویسکوزیته کمتر را برای مصرف سوخت بهتر و روانکاری بهتر توصیه می کنند . همیشه از درجه ویسکوزیته توصیه شده در دفترچه راهنمای سرویس خودرو پیروی کنید .

باورهای غلط درباره روغن موتور

باورهای غلط درباره روغن موتور : هر چه رنگ روغن شفاف تر، کیفیت بالاتر!

یکی دیگر از اشتباهات رایج در خصوص روغن موتور این است که هر چقدر رنگ این سیال شفاف تر باشد، کیفیتش بیشتر است! در حقیقت رنگ این سیال به عوامل متعددی از جمله میزان افزودنی هایی که در آن وجود دارد، استانداردهای به کار رفته در روغن و… بستگی دارد. این سیال باید فاقد هرگونه آلودگی یا تیرگی غیر طبیعی باشد؛ اما ملزوما روغن شفاف به معنی روغن با کیفیت بالا نیست.

باورهای غلط درباره روغن موتور : ” W  ” روی علامت روغن موتور مخفف ” وزن ” به انگلیسی ( weight ) است!

طبق طبقه بندی توسعه یافته توسط انجمن مهندسین خودرو ( SAE ) ، اعداد در 10 W-30 سطح ویسکوزیته روغن را نشان می دهد ، که در آن عدد قبل از W نشان دهنده استارت سرد یا همان ” cold start ”  ( ” راه اندازی موتور وسیله نقلیه در دمای پایین نسبت به دمای کار آن . ” ) و عدد بعد از W به ما در مورد بالاترین سطح دمایی که در آن روغن شروع به از دست دادن خواص خود می کند ، می گوید .

هنگام خرید روغن موتور ، مهم است که بدانید ماشین شما چقدر به روغن موتور سنگین ( ویسکوزیته بالا ) یا مایع نیاز دارد . متأسفانه ، روغن با دما ویسکوزیته را تغییر می دهد و درجه ویسکوزیته تنها نشان دهنده جریان روغن زمانی که داغ است می باشد . هنگامی که در هوای سرد نیاز به استارت خودرو دارید ، روغن کندتر جریان می یابد ، بنابراین ویسکوزیته سرد نیز مهم است .

روش هایی برای اندازه گیری ویسکوزیته روغن وجود دارد : تک درجه و چند درجه . SAE 30 یک طبقه بندی تک درجه است . در طول آزمایش ، روغن موتور از طریق یک لوله استاندارد عبور می کند . درجه ویسکوزیته مدت زمانی است که بر حسب ثانیه طول می کشد تا از یک سر به سر دیگر جریان یابد . از آنجایی که روغن موتور در هنگام سرد بودن کندتر حرکت می کند ، این نیز باید به همان روش اندازه گیری شود . بنابراین در 10 W-30 ، ” 10 ” ویسکوزیته روغن موتور هنگام سرد بودن است و W مخفف زمستان ( winter ) است .

باورهای غلط درباره روغن موتور : روغن موتور خوب کم نمی شود!

از دیگر رایج ترین اشتباهاتی که در مورد روغن موتور وجود دارد، عدم کم شدن آن است. کم شدن سطح این سیال در خودرو به مشکلات فنی دیگر و همچنین سبک رانندگی مربوط می شود. اگر سطح این سیال در خودروی شما کاهش یافت، به معنی نامرغوب بودن آن نیست. بلکه باید از لحاظ دیگر خودروتان را بررسی کنید.

باورهای غلط درباره روغن موتور : روغن مرغوب نیاز به تعویض زودهنگام ندارد!

تعویض روغن موتور به میزان کارکرد خودرو، سبک رانندگی شما و همچنین نوع موتور خودروتان بستگی دارد. پس اگر انتظار دارید روغن موتور با کیفیت باید دیرتر از سایر روغن های دیگر تعویض شود، سخت در اشتباه هستید.

باورهای غلط درباره روغن موتور : وقتی روغن موتور کدر می شود ، زمان تعویض آن فرا  رسیده!

شما نمی توانید تصمیم بگیرید که روغن موتور باید فقط باتوجه به رنگ آن تعویض شود ، زیرا دلایل مختلفی وجود دارد که باعث تغییر رنگ روغن موتور می شود . دلیل اصلی تیره شدن روغن موتور اکسیداسیون است که زمانی که روغن موتور در معرض دمای بالا قرار می گیرد سریعتر اتفاق می افتد . روغن موتور همچنین زمانی که بر آمد حاصل از احتراق را جذب می کند تیره تر می شود . روغن موتور تیره فقط به این معنی است که روغن کار خود را انجام می دهد !

البته محدودیتی برای تحمل روغن موتور وجود دارد و در برخی مواقع روغن اشباع می شود و باید تعویض شود . روغن موتور در موتورهای دیزلی در مقایسه با روغن موتوردر موتورهای بنزینی خیلی سریع تر تیره می شود . اگر روغن موتور در موتور بنزینی خیلی سریع تیره و بدبو می شود ، ممکن است لازم باشد برای یافتن مشکل اقدام کنید . همیشه فاصله زمانی تعویض روغن توصیه شده توسط سازنده خودرو را رعایت کنید .

باورهای غلط درباره روغن موتور : هنگامی که برای اولین بار از روغن موتور مصنوعی استفاده میکنید ، نمی توانید دوباره به روغن موتور معدنی برگردید!

تصور اشتباه دیگر که در بین مردم رواج دارد این است که نمی توانید بین روغن موتور مصنوعی و معدنی ، روغن خودرا تعویض کنید . اما در واقع می توانید در هر زمانی که بخواهید بین روغن های مصنوعی و معدنی ، روغن خود را تعویض کنید . شما همچنین می توانید یک ترکیب مصنوعی را نیز انتخاب کنید ، زیرا ترکیب مصنوعی در حال حاضر ترکیبی از روغن معدنی و مصنوعی است .

باورهای غلط درباره روغن موتور

باورهای غلط درباره روغن موتور : روغن موتورهای مصنوعی می توانند باعث نشت روغن شوند!

در دهه 1970، زمانی که روغن موتورهای مصنوعی به بازار آمدند ، برخی باورها شروع به شکل گیری کردند . اولین روغن موتورهای مصنوعی مبتنی بر پلی آلفائولفین ها برای موتورها خوب نبودند . آنها باعث سایش بیشتر و منجر به نشت روغن می شدند . برخی از مردم هنوز می ترسند که روغن مصنوعی باعث نشتی شود .

تولیدکنندگان روغن مدت‌ها پیش یک فرمول روغن مصنوعی ایجاد کردند تا چنین ساییدگی و پارگی درز ها و واشر رخ ندهد . تا زمانی که سازنده روغن خاصی را برای موتور تایید کرده باشد ، می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید . با این حال ، موتورهای قدیمی ‌تر به روغن‌ کاری بیشتری نیاز دارند ، زیرا برای کارکردن با روغن ‌های غلیظ ‌تر طراحی شده‌اند ، که روغن مصنوعی همیشه نمی ‌تواند آن را فراهم کند .

علاوه بر این ، استفاده از روغن مصنوعی در خودروهای قدیمی توصیه نمی شود ، زیرا مولکول های کوچکتر روغن مصنوعی می توانند از شکاف های بسیار کوچک عبور کرده و منجر به نشتی شوند . اگر در وهله اول با واشرها مشکلی ندارید ، روغن موتور مصنوعی به هیچ وجه نباید مضر باشد .

باورهای غلط درباره روغن موتور : هر بار که روغن موتور را تعویض می کنید نیازی به تعویض فیلتر روغن نیست!

فیلتر روغن موتور شما را در برابر آسیب های احتمالی با از بین بردن آلاینده ها ( کثیفی ، روغن اکسید شده ، ذرات فلزی و غیره ) که می توانند در روغن موتور به دلیل سایش موتور جمع شوند ، محافظت می کند . همچنین کاملاً واضح است که فیلتر کثیف نمی تواند روغن موتور را تمیز نگه دارد . برای جلوگیری از مشکلات خطرناک مربوط به موتور ، همیشه فیلتر روغن را هنگام تعویض روغن موتور عوض کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید