آموزشی

ویژگی های گریس کلسیم

ویژگی های گریس کلسیم

ویژگی های گریس کلسیم : گریس پایه کلسیم یکی از انواع پر کاربرد گریس است که در صنایع  و به‌منظور روانکاری قطعات و ماشین‌آلات از آن استفاده می‌شود. گریس یکی از مهم‌ترین روانکارها پس از روغن صنعتی است، که به‌شکل جامد و نیمه‌جامد بوده و بعد از روغن بیشترین میزان مصرف در دنیا را به‌خود اختصاص داده است. در چگونگی فرمولاسیون این روانکار صنعتی، مجموعه‌ای از علوم گوناگون در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گریس صنعتی در پایه‌های مختلفی به‌نام گریس لیتیوم، گریس سدیم، گریس کلسیم تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کدام از این روانکارهای صنعتی دارای خواص و ویژگی‌های مخصوص به‌خود می‌باشند. با پیشرفت تکنولوژی و ساختار ماشین‌آلات و تجهیزات جدید در مقایسه با صنایع گذشته بسیار پیچیده و پیشرفته‌تر شده‌اند، بنابراین باید روانسازهایی برای آن‌ها مورد استفاده قرار بگیرند که جوابگوی نیاز این ماشین‌آلات جدید باشد. برای بررسی ویژگی های و کاربرد گریس کلسیم تا پایان مقاله با روغن سیتی همراه باشید.

دسته بندی گریس صنعتی

گریس صنعتی دسته بندی وسیعی دارد و می‌تواند به صورت مخلوط، غیرمخلوط و یا سخت شده باشد. به طور کلی، گریس صنعتی بر اساس موادی که در آن استفاده می‌شود، مختصرا به این دسته‌ها تقسیم می‌شود:
1. گریس‌های معدنی: این گریس‌ها از نفت خام استخراج می‌شوند و به دلیل قیمت مناسب، پایداری و چسبندگی خوبشان برای بسیاری از کاربردهای صنعتی مانند صنایع خودرو، صنایع فلزی و صنایع معدنی استفاده می‌شوند.
2. گریس‌های پایه سوخت: این گریس‌ها از ترکیب مواد پایه‌ای با بالاترین درجه‌ی چسبندگی (پایه‌های سوخت) تشکیل شده‌اند.
3. گریس‌های پایه پلیمری: این گریس‌ها حاوی یک ماده پایه‌ی پلیمری هستند که با موادی همچون تمیز کننده‌ها، ضد ساییدگی‌ها و بیتومنه‌ها ترکیب شده‌اند.
برخی دیگر انواع گریس نیز وجود دارند، اما این دسته‌بندی‌ها به صورت عمده‌ترین انواع گریس‌های صنعتی معرفی می‌شوند. از تمامی این گریس ها برای روانکاری زنجیر صنعتی،بلبرینگ صنعتی،چرخ دنده صنعتی و … استفاده می شود.

ویژگی های گریس کلسیم

همان طور که اشاره کردیم گریس های پایه کلسیم قدیمی ترین نوع گریس ها به حساب می آیند. تاریخچه تولید گریس کلسیم به سال 1845 میلادی بر میگردد. در واقع اولین نمونه از گریس های پایه کلسیم با استفاده از روغن معدنی و چربی حیوانی به همراه سنگ آهن در سال 1845 میلادی و در کشور آمریکا تولید شد.

گریس پایه کلسیم یکی از انواع گریس های استفاده شده در صنعت است که به عنوان یک روانکار برای قطعات ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع گریس از ترکیب روغن و صابون کلسیم تشکیل شده است.

ویژگی های گریس کلسیم

مزایای استفاده از روانکاری گریس پایه کلسیم

  • گریس دارای قابلیت ماندگاری بالایی بوده و موجب می‌گردد که این روانکار صنعتی در محل باقی بماند.
  • برای قطعات و دستگاه‌هایی که باز و بسته نمودن آن‌ها هزینه بر و مشکل باشد، به‌منظور سهولت در مصرف و کاهش دفعات روانسازی آن‌ها استفاده از گریس پایه کلسیم گزینه بسیار مناسبی است.
  • گریس پایه کلسیم به آب‌بندی مجموعه کمک می کند.
  • این گریس به‌راحتی و سادگی قابل استفاده می‌باشد.
  • دارای مقاومتی عالی در برابر آب
  • پایداری عالی حرارتی و مکانیکی
  • داشتن خواص عالی در مقابل خوردگی و اکسیداسیون
  • مقاومت بالا در برابر بار سنگین، این ویژگی به‌دلیل داشتن مقاومت در مقابل فشار که این نوع از گریس دارد به‌دست می‌آید.

با این حال، گریس پایه کلسیم نمی تواند در دماهای بسیار بالا یا برای برخی از کاربردهای خاص مانند سرعت بالا یا بار های سنگین استفاده شود. در چنین شرایطی، از سایر انواع گریس مانند گریس لیتیوم یا به اصلاح گریس پایه لیتیوم یا مواد روان کننده سنتتیک استفاده می شود.

گریس پایه کلسیم تا چه دمایی قابل استفاده است؟

گریس های پایه کلسیم مقاومت بسیار کمی نسبت به دما دارند و قادراند تا محدوده دمایی نزدیک به 80 درجه سانتگیراد عملکرد مناسبی داشته باشند.

کاربردهای این گریس کلسیم

گریس کلسیم، یک نوع روانکار صنعتی با پایه کلسیم است و در صنایع مختلف به منظور روانکاری و حفاظت از قطعات و ماشین‌آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای اصلی گریس کلسیم عبارتند از:

۱. روانکاری قطعات مکانیکی: گریس کلسیم به عنوان یک گریس معمولاً برای روانکاری قطعات مکانیکی و افزایش لغزش و کاهش اصطکاک در ماشین‌آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاربرد به تأخیر ازدیاد فرسایش قطعات و افزایش عمر مفید آن‌ها کمک می‌کند.

۲. مصارف خودروسازی: این گریس در صنعت خودرو برای روانکاری و حفاظت از قطعات مختلف از جمله رولمان‌ها، سیستم‌های ترمز، مفاصل و قطعات متحرک دیگر استفاده می‌شود. این کاربرد به کاهش سایش و افزایش کارایی قطعات در شرایط مختلف کمک می‌کند.

۳. صنایع معدنی: در معدن‌کاری و صنایع مرتبط، گریس کلسیم به منظور روانکاری و حفاظت از قطعات ماشین‌آلات و تجهیزات استفاده می‌شود. این کاربرد به کاهش فرسایش در محیط‌های سخت و آلوده به گرد و غبار کمک می‌کند.

۴. صنایع دریایی: در محیط‌های دریایی و در تجهیزات دریایی، این گریس به عنوان یک روانکار و محافظ برای قطعات و تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاربرد به مقاومت در برابر آب و حفاظت در مقابل زنگ زدگی کمک می‌کند.

۵. مصارف صنعتی عامل گریس کلسیم: این نوع گریس در برنامه‌های صنعتی عامل به عنوان یک روانکار و محافظ برای تجهیزات و قطعات مختلف استفاده می‌شود. این شامل استفاده در کارخانه‌ها، تولیدات صنعتی و تجهیزات پراکنده می‌شود.

به طور کلی این گریس به عنوان یکی از انواع گریس‌ها با ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خاص خود برای حفاظت از قطعات و ماشین‌آلات در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و به بهبود عمر مفید و عملکرد این تجهیزات کمک می‌کند.

فرایند ساخت گریس کلسیم

گریس صنعتی یک ترکیب پیچیده از مواد مختلف است که برای کاربردهای مختلف در دستگاه‌های صنعتی و مکانیکی تولید می‌شود. اجزاء اصلی که تشکیل‌دهنده این گریس هستند عبارتند از:

۱. مواد روغنی پایه: این مواد از جمله اجزاء اصلی گریس هستند و به عنوان پایه تشکیل‌دهنده استفاده می‌شوند. این روغن‌های پایه از منابع نفتی مختلف به‌دست می‌آیند و وظیفه کاهش اصطکاک، انتقال گرما و حفاظت از قطعات را دارند. انتخاب نوع روغن پایه بستگی به شرایط محیطی و نوع کاربرد گریس دارد.

۲. صابون: صابون به عنوان یک افزودنی اصلی در ترکیب گریس صنعتی استفاده می‌شود و برای تشکیل ساختار ژل‌مانند گریس ضروری است. نوع صابون می‌تواند متناسب با نیازهای مختلف بهره‌برداری از گریس انتخاب شود.

۳. گوگرد و آنتی‌اکسیدان‌ها: این مواد به منظور محافظت از روغن پایه در برابر اکسایش و عوامل خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنتی‌اکسیدان‌ها برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و افت کیفیت روغن به کار می‌روند.

۴. ضخیم‌کننده: این مواد اغلب به عنوان اسفنجی معروف هستند و در تعیین قوام و ساختار گریس نقش دارند. انتخاب ضخیم‌کننده مناسب برای تنظیم ویژگی‌های گریس بسیار مهم است.

همه این اجزاء ترکیب شده و به‌وسیله فرایندهای خاص تولید گریس صنعتی می‌شوند. این محصول نه‌تنها به تسهیل حرکت قطعات مکانیکی کمک می‌کند بلکه نیز به حفاظت از آنها در برابر سایش و فرسایش می‌پردازد و در کاربردهای صنعتی و مکانیکی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی های گریس کلسیم

مقایسه گریس صنعتی با روغن صنعتی

گریس به‌عنوان نوعی روغن صنعتی، پس از روغن در سطح دنیا در صنعت بسیار از آن استفاده می‌شود. در بعضی از موارد حتی نسبت به روغن صنعتی داری مزایای می‌باشد که به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

  • تعداد دفعاتی که ماشین‌آلات با گریس روانکاری می‌شوند در مقایسه با روغن کمتر می‌باشد، این موضوع خود موجب کاهش تعمیرات و هزینه دستگاه می‌شود.
  • بیشتر روغن‌ها در دما کارکرد معینی دارند، در حالی‌که گریس‌ها در دمای متغیر دارای کاربردهای وسیعی می‌باشند.
  • گریس نسبت به روغن در طراحی یاتاقان‌های ماشین‌آلات، بوش‌ها نقش مؤثرتری دارد حتی استفاده از روغن برای این منظور هزینه‌های بالایی را در بر می‌گیرد.
  • عملیات روانسازی با گریس در آب‌بندی قطعات، کاربرد کاسه نمدها و کارهایی مانند آن با هزینه‌ای کمتر انجام می‌گیرد.کاسه نمدهای که با روغن آب‌بندی شده‌اند به‌دلیل اینکه با قطعات اصطکاک بیشتری تولید می‌کنند در نتیجه نیروی بیشتری را نیز هدر می‌دهند.

تفاوت گریس Ep3 با Ep2

اهمیت و کاربرد گریس صنعتی

بسیار از نیروهای محرک در صنعت بدون استفاده از گریس نمی‌توان از آنان استفاده کرد. این روغن صنعتی در مقایسه با دیگر روانکارها مقدار مصرف کمتری دارد. گریس را نمی‌توان با مواد دیگر جایگزین نمود و جایگاه آن دارای اهمیت زیادی است. از مهم‌ترین موارد مورد استفاده از این روانکار صنعتی می‌توان به‌موارد زیر اشاره نمود:

  • گریس به‌عنوان مانعی برای ورود گرد و خاک یا خروج بعضی از مواد از ماشین آلات عمل می‌نماید.
  • هنگامی که از یک قطعه استفاده نشده و روانساز آن خارج شود، به‌منظور پیشگیری از زنگ‌زدگی از گریس صنعتی استفاده می‌گردد.
  • گریس ها معمولا اصطکاک کمتری در زمان شروع کار دستگاه ایجاد می‌کنند.
  • بعضی از انواع گریس صنعتی مشکل روانسازی در مجاورت با آب را حل نموده‌اند.
  • این نوع از روانکار صنعتی با قرار گرفتن در میان قطعات به‌شکل یک لایه نرم موجب کاهش صدا و ارتعاش و باعث کارکرد روان میان دستگاه‌ها و چرخ دنده‌های بزرگ می‌گردد.
  • بعضی از انواع این نوع از روغن‌های صنعتی به‌شکلی هستند که به‌صورت آب‌بندی میان قطعه باقی می‌مانند و طول عمر گریس با قطعه یکی می‌شود.
  • گریس صنعتی دارای عملکرد بهتری در دستگاهای که در دمای بالا فشار زیاد و همچنین در شرایط سخت عملیاتی در مجاورت با شوک‌های مداوم و سرعت پایین و نیز در یاتاقان‌هایی که گردش محوری آنان به‌طور منظم معکوس می‌گردد بسیار بهتر عمل می‌نماید.
  • در مواردی که قطعات خوردگی وسایش بیشتری دارند گریس بسیار مفید و پرکاربرد خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید