آموزشی

میزان مقاومت گریس نسوز در برابر حرارت

مقاومت گریس نسوز در برابر حرارت

مقاومت گریس نسوز در برابر حرارت : گریس نسوز به عنوان یکی از مهمترین مواد مورد استفاده در صنایع مختلف شناخته شده است. این ماده به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار، در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار می گیرد. مقاومت گریس نسوز در برابر حرارت به دلیل ویژگی های فیزیکی و شیمیایی این ماده از جمله نقطه جوش بالا، پایداری شیمیایی و مقاومت در برابر خوردگی است.

به همین دلیل، گریس نسوز برای مصارفی مانند انتقال حرارت در بین قطعات ماشین ها، محافظت از قطعات در برابر حرارت و فشار بالا و همچنین در برخی صنایع شیمیایی و نفتی به کار می رود. در ادامه مقاومت گریس نسوز در برابر حرارت را بیشتر بررسی می کنیم با روغن سیتی همراه باشید.

خواص شیمیایی گریس نسوز چیست؟

تولید گریس نسوز از مخلوط کردن غلظت دهنده ای مانند صابون فلزی به همراه روغن صنعتی که یک روان کننده محسوب می شود، صورت می گیرد. غلظت دهنده ها از هیدروکربن‌هایی تشکیل شده اند که دارای ۵۰ تا ۶۰ و یا حتی خیلی بیشتر از ۸۰ اتم کربن هستند. غلیظ کننده های لیتیومی بهترین مقاومت حرارتی را گریس های نسوز می دهند.

منظور از روغن پایه در ساخت گریس نسوز چیست؟

۹۰ درصد از وزن گریس ها شامل روغن پایه بوده و نقشی اساسی را در روانکاری بلبرینگ‌ها ایفا می کنند. این روغن یا شامل روغن های پایه صنعتی یا روغن های پایه معدنی است. از روغن های پایه صنعتی در مواقعی که به دما و پایداری زیاد نیاز باشد استفاده می گردد و در مواقع عادی و وقتی که به دما و ویسکوزیته اندک نیاز باشد، روغن پایه معدنی به کار می رود.

مهم ترین ویژگی گریس نسوز که می توان به آن اشاره نمود، گرانروی روغن پایه در آن است که استفاده از آن به این دلیل که روانکار میان اجزاء غلتکی و گردشی باقی بماند و همچنین در حداکثر دمای کاری بلبرینگ از مماس شدن مستقیم آنها جلوگیری نماید، صورت می گیرد.

مقاومت گریس نسوز در برابر حرارت

انتقال حرارت از طریق گریس نسوز

شناخت درست نیازهای عملیاتی سیستم واجب است و کمک می‌کند با استفاده از مجموعه‌ای از معیارها بتوان روانکارهای صنعتی مختلف را بررسی کرد و امکان حذف سریع آن‌هایی که به کارتان نمی‌آید را فراهم می‌کند. روغن‌ صنعتی انتقال حرارت را با توجه به ساختار شیمیایی آن‌ها به سه نوع اصلی طبقه بندی می‌کنند:

  1. روغن‌ های مصنوعی، با دو زیر گروه؛ میان رده و رده بالا
  2. روغن‌ های معدنی
  3. سایرین از جمله سیلیکون

اصطلاح مصنوعی یا معدنی به روش به دست آوردن جزء اصلی گریس حرارت بالا یعنی روغن پایه اشاره دارد. هنگامی که این روغن پایه از طریق فرآیندهای سنتز شیمیایی یا سایر فرآیندهای غیر از پالایش معمولی به دست می‌آید، گریس حرارت بالا به عنوان فناوری مصنوعی شناخته می‌شود.

روغن‌های حرارت بالای مصنوعی که روغن‌های معطر نیز نامیده می‌شوند، از ساختاری مبتنی بر بنزین تشکیل شده‌اند و شامل اکسیدهای دی فنیل/ بی فنیل، دی‌فنیل اتان‌ها، دی‌بنزیل تولوئن‌ها و ترفنیل‌ها هستند. بسته به محصول خاص، محدوده دمای عملیاتی برای این نوع سیالات حدود ۲۰- درجه سانتیگراد تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد است.

هنگامی که روغن پایه از پالایش نفت معمولی به دست می‌آید به عنوان روغن معدنی شناخته می‌شود. این روغن توسط پایه‌ای به دست می‌آید که مستقیماً از تقطیر نفت حاصل شده و اکثر آن‌ها از هیدروکربن‌های پارافینیک یا نفتنیک تشکیل می‌شوند که برخی از مواد افزودنی به آن‌ها اضافه می‌شود تا خواصی به آن‌ها بدهد که عملکردشان را بهبود ببخشد. اساساً برای به دست آوردن ویسکوزیته کم و افزایش آن‌ها مقاومت در برابر اکسیداسیون محدوده عملکرد کلی در حدود ۱۰- درجه سانتیگراد تا ۳۱۵ درجه سانتیگراد است.

مصرف روانکار مبتنی بر سیلیکون و تا حد زیادی مایعات هیبریدی گلیکول، عمدتاً در کاربردهای تخصصی که نیاز به سازگاری فرآیند محصول در صورت نشت مبدل حرارتی دارند می‌باشد.

ویژگی های گریس نسوز

در گریس حرارت بالا مواد افزودنی را نباید به عنوان یک ترکیب جدا مورد ارزیابی قرار دهید فقط باید به عنوان یک جزء اضافی به آن‌ها دقت کنید. اضافه کردن این مواد به گریس دما بالا خاصیت‌های بیشتری اضافه می‌کند و فرآیند عملکرد روانکاری را بهبود می‌بخشد. از جمله این خاصیت‌ها می‌توان به مقاومت در مقابل آب، جاری شدن در دماهای کم، اکسایش و خوردگی اشاره کرد.

نکته مهم درباره این افزودنی‌ها هماهنگی شیمیایی و ساختاری و انحلال پذیری مناسب در روغن و سفت کننده گریس است؛ به نوعی که محصول نهایی پایدار و یک دست باشد. زمانی که در مورد گریس نسوز صحبت می‌شود باید توجه داشت که در واقع دمای بالا یک عبارت نسبی است که استفاده می‌شود.

مثلاً یاتاقان‌های موجود در فولادسازی که وظیفه حمل فولاد تازه شکل گرفته به عهده دارند، ممکن است تحت دمای چند صد درجه قرار بگیرند. همچنین در کارخانه‌های خودروسازی و فرم‌های خشک کننده رنگ خودرو که قطعه‌های خودرو بر روی نوار نقاله‌های طویل قرار می‌گیرند و از فرم‌هایی با دمایی حدود ۲۰۵ درجه سانتی گراد عبور داده می‌شوند.

پس می‌بینید که در این مثال‌ها وضعیت کاری متفاوت است و همین موارد می‌تواند در معیارهای انتخاب تغییراتی ایجاد کنند. برای خرید روانکار و روغن صنعتی و اطلاع از قیمت گریس نسوز با شماره‌های موجود در سایت روغن سیتی تماس بگیرید و از راهنمایی کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

مقاومت گریس نسوز در برابر حرارت

نحوه عملکرد گریس نسوز

در صورتی که امکان روانکاری مکرر اجزا و قطعاتی همچون قطعات متحرک جلوبندی اتومبیل به وسیله روانساز مایع وجود نداشته باشد یا از لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد، از گریس نسوز استفاده می گردد. گریس ها از قابلیت پاک کنندگی و خنک کنندگی همچون روغن ها برخوردار نیستند. بدون بکارگیری گریس، امکان کار کردن خیلی از نیروهای مولد حرکت وجود ندارد.

به طور کلی، گریس در مقایسه با روانکار های دیگر، کمتر مورد استفاده قرار می ‌گیرد. اما ارزش فوق ‌العاده ‌ای دارد، به طوری که هیچ موادی نمی ‌تواند جایگزین آن شود. در ادامه، به مزایا و کاربرد های مختلف آن می پردازیم.

  • در واقع روانکاری با استفاده از این ماده، شامل تعداد دفعات کمتری نسبت به روغن است که موجب صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها و کاهش تعمیرات می گردد و یک مزیت برای آن به حساب می ‌آید. خصوصاً در مواقعی که ماشین آلات مختلف از قبیل بلبرینگ ها، موتور هایی که بر روی سقف نصب شده‌ اند و خطوط محرکه غیر قابل دسترسی باشند.
  • گریس یک عایق بسیار خوب در مقابل ورود گرد و غبار به ماشین ‌آلات و خروج مواد دیگر از آن است.
  • بهره گیری از این ماده، جهت آب بندی قطعات و کاسه نمدها با هزینه کم، به بهترین نحو انجام می گیرد. ولی اگر آب بندی با روغن صورت پذیرد، به علت ایجاد اصطکاک بیشتر، نیاز به انرژی بالاتری خواهد داشت.
  • روانکاری گریس نسبت به روغن، مدت زمان بیشتری به طول می انجامد و بعضی از آنها به گونه ای تولید می گردند که به شکل آب بندی در قطعات باقی می ‌مانند و عمر مفید آنها بستگی به طول عمر قطعه مربوطه دارد.
  • در صورتی که قطعه ای مورد استفاده قرار نگیرد، روانکار از آن خارج می شود که از گریس، جهت جلوگیری از زنگ زدگی قطعه بهره می‌ گیرند. برخی از انواع آنها در هنگام شروع به کار دستگاه، اصطکاک کمتری را ایجاد می نمایند. همچنین یک سری مشکلات روانکاری که در مجاورت آب وجود دارد را به نحو مطلوبی برطرف می کنند.
  • از آنجایی که این ماده با ارزش به عنوان یک لایه نرم در بین قطعات استفاده می‌شود، لذا سر و صدا را کاهش می دهد و باعث روان تر کار کردن دستگاه های مختلف از جمله چرخ دنده های بزرگ می گردد.

گریس نسوز و موارد مصرف آن

معمولا گریس ‌ها در هر دمایی مورد استفاده قرار می گیرند. اما کارایی روغن ها در یک دمای مشخصی صورت می‌ پذیرد. در ماشین آلاتی که در دما های بالا، سرعت پایین، شرایط عملیاتی دشوار و شوک‌ های همیشگی کار می‌ کنند و همچنین یاتاقان هایی که دارای گردش محوری معکوس هستند، از این روانکار به جای روغن بهره می گیرند. بر این اساس، در دستگاه‌ هایی که زنگ زدگی و فرسودگی دارند نیز از گریس لیتیوم که خاصیت غیر خورندگی دارد استفاده می شود.

مقاومت گریس نسوز در برابر حرارت

خلاصه مقاله

گریس نسوز به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب آن از غلظت دهنده‌هایی مانند صابون فلزی و روغن صنعتی است. روغن پایه در ساخت گریس نسوز نقش اساسی روانکاری بلبرینگ‌ها را دارد. ویژگی مهم گریس نسوز، گرانروی روغن پایه در آن است.

منظور از روغن‌های حرارت بالای مصنوعی، روغن‌هایی است که از ساختاری مبتنی بر بنزین تشکیل شده‌اند و محدوده دمای عملیاتی برای آن‌ها حدود ۲۰- درجه سانتیگراد تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد است. روغن‌های معدنی از پالایش نفت معمولی به دست می‌آیند و برای به دست آوردن ویسکوزیته کم و افزایش مقاومت در برابر اکسیداسیون استفاده می‌شوند.

– گریس نسوز در دماهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و خاصیت‌هایی مانند مقاومت در برابر آب، جاری شدن در دماهای کم، اکسایش و خوردگی دارد.
– افزودنی‌های گریس باید هماهنگی شیمیایی و ساختاری و انحلال پذیری مناسب در روغن و سفت کننده گریس داشته باشند.
– گریس نسوز به جای روانکار در مواقعی که ماشین آلات مختلف از قبیل بلبرینگ ها، موتور هایی که بر روی سقف نصب شده‌اند و خطوط محرکه غیر قابل دسترسی باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
– گریس یک عایق بسیار خوب در مقابل ورود گرد و غبار به ماشین ‌آلات و خروج مواد دیگر از آن است و جلوگیری از زنگ زدگی قطعه را فراهم می‌کند.
– گریس نسوز در دستگاه‌هایی که در دما های بالا، سرعت پایین، شرایط عملیاتی دشوار و شوک‌ های همیشگی کار می‌کنند و همچنین یاتاقان هایی که دارای گردش محوری معکوس هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید