اخبار

کاربرد انواع روغن در صنعت خودروسازی

کاربرد انواع روغن در صنعت خودروسازی

کاربرد انواع روغن در صنعت خودروسازی : انواع روغن در صنعت خودروسازی با هدف افزایش کیفیت و کارایی قطعات موتور خودرو تولید شده اند. خوب است تا این روغن ها را بشناسید.

انواع روغن در صنعت خودروسازی چه نقشی دارند؟ آیا می دانید چرا در یک خودرو چند روغن مختلف استفاده می شود؟ چرا این روغن ها عملکردهای متفاوتی دارند؟

همانطور که می دانید موتور خودرو بخش اصلی و مهم آن است. در صورتی که قطعات موتور به خوبی کار کنند و بهینه شوند، قطعا خودروی شما نیز به خوبی کار می کند. استفاده از روغن موتور، روغن گیربکس، روغن هیدرولیک و… همگی برای مراقبت و محافظت از قطعات خودرو است. به همین دلیل تصمیم داریم در این بخش شما را با این سیالات مهم در خودرو و صنعت خودروسازی آشنا کنیم.

کاربردهای انواع روغن در صنعت خودروسازی

روغن های موتور در انواع خودروها وظایف مهمی از جمله موارد زیر از بر عهده دارند.

1- کاهش اصطکاک بین اجزای موتور

از آنجا که موتور در انواع خودرو از قطعات متحرک ساخته شده است که بین این قطعات اصطکاک وجود دارد بنابراین یکی از دلایل استفاده از روغن در این قطعه کاهش اصطکاک بین اجزای آن است که این به نوبه خود مانع از گرم شدن موتور و افت سرعت خودرو و آسیب به آن می شود.

علاوه بر این جلوی سایدگی قطعات را می گیرد و از آن جا که تعمیر و تعویض موتور هزینه هنگفتی در بر خواهد داشت بنابراین از صرف هزینه اضافه جلوگیری به عمل می آید.

2- دورکردن گرما از چرخه احتراق

روغن موتور مانند عایقی است که از رسیدن گرما به موتور و قطعات آن جلوگیری می کند و از ایجاد مشکل از جمله انفجار آن جلوگیری به عمل می آورد.

3- جذب محصولات جانبی

روغن موتور مانند یک آهنربا است که مواد جانبی در فرایند احتراق از جمله اسید ها و اکسید سیلیکون ها را جذب کرده و به حالت تعلیق در می آورد و بدین گونه از آسیب به سایر قسمت های موتور توسط این مواد جلوگیری می کند.

4- به حداقل رساندن زنگ زدگی

همان طور که می دانید در فرایند احتراق، سوخت باید با هوا که حاوی اکسیژن است مخلوط شود و از آنجا که اکسیژن باعث خوردگی و زنگ‌زدن فلزات می ‌شود.

نمی‌ توانیم جلوی رسیدن هوا به موتور را بگیریم، اما با استفاده از روغن موتور می‌ توانیم اثرات اکسید کنندگی آن را به حداقل برسانیم تا از صدمه به این قطعه مهم جلوگیری شود.

از دیگر کاربرد های روغن در خودروها

  • روانسازی قعطات متحرک موتور
  • کمک به انتقال گرمای تولید شده به خارج از موتور
  • کاهش حرارت در موتور

رنگ روغن گیربکس

انواع مواد افزودنی موجود در روغن خودروها

برای مقاومت بیشتر روغن موتور انواع خودرو ها در برابر عوامل آسیب زا از مواد دیگری نظیر موارد زیر استفاده می شود.

1- پاک کننده

پاک کننده در روغن موتور خودروها، با هدف تمیز کردن محفظه داخلی پیشگیرانه خودرو انواع کثیفی ‌ها را در هوا معلق نگه می‌ دارد تا بر روی قطعات ننشسته و عملکرد آن ‌ها را تحت تاثیر قرار ندهد.

2- مواد ضد ضربه

این ماده وظیفه کنترل حدودی فشار ضربات غیرمعمول وارده بر پیشرانه روغن موتور را بر عهده دارد.

3- ضد زنگ و ضد خوردگی

همان طور که از اسم این ماده افزودنی مشخص است؛مانع از زنگ زدگی و خوردگی قطعات پیشرانه در برابر رطوبت و گازهای تولید شده در محفظه موتور می‌ شود.

4- مواد ضد سایش

این ماده افزودنی به عنوان یک لایه محافظ بر روی قطعات می‌ نشیند تا مانع برخورد مستقیم فلز با فلز شده و از صدمه به قسمت های مختلف موتور جلوگیری نماید.

5- آنتی اکسیدان

بدون وجود آنتی اکسیدان در روغن خودرو، شما با تشکیل لجن در محفظه پیشرانه مواجه خواهید شد که علاوه بر کثیفی بسیار زیاد، به قطعات هم آسیب می‌ زند بنابراین این ماده نقش بسیار مهمی دارد در روغن خودروها دارد.

6- ماده گران‌روی

این ماده که به تازگی به برخی از روغن موتورها اضافه شده است؛ توانایی به جریان انداختن مایع در دمای پایین ‌تر از حد معمول را هم دارا می باشد.

آشنایی با انواع روغن در صنعت خودروسازی

آیا می دانید در صنعت خودروسازی چند نوع روغن استفاده می شود؟ به طور کلی باید انواع این روغن های مهم را به چهار دسته مختلف تقسیم کنیم که به شرح زیر هستند.

  • روغن موتور صنعتی

به روغن موتور صنعتی روغن سنتتیک نیز می گویند. این روغن از ترکیب روغن پایه و مینرال و همچنین چند افزودنی دیگر تشکیل شده است.

  • روغن معدنی

از دیگر انواع روغن هایی که در خودرو به کار می رود، روغن معدنی یا مینرال است. این روغن بر پایه نفت خام تشکیل شده است و جزو قدیمی ترین روغن های مصرفی برای خودرو به حساب می آیند.

  • روغن نیمه سنتتیک

ترکیبی از روغن فول سنتتیک و روغن معدنی، روغن نیمه سنتتیک را تشکیل می دهد. این روغن در برابر دما و فشار مقاومت بالایی دارد.

  • روغن موتور فلاشینگ

در خودروهای هیبریدی بیشتر از روغن موتور فلاشینگ استفاده می شود. از نظر ساختاری این روغن بیشتر شبیه به آب است.

اهمیت تعویض به موقع روغن های خودرو

از آنجایی که انواع روغن در خودرو وظایف بسیار مهمی دارند، تعویض به موقع آنها نیز به شدت حائز اهمیت قرار می گیرد. بنابراین شما باید در بازه زمانی مناسب این روغن ها را تعویض کنید تا کیفیت و کارایی آنها کاهش پیدا نکند. باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که حتی بهترین و با کیفیت ترین روغن ها نیز پس از مدتی استفاده کیفیت و کارایی خودشان را از دست می دهند. زیرا این سیالات مصرفی در خودرو هستند. پس حتما آنها را به موقع تعویض کنید.

زمان تعویض روغن موتور خودروها

لازم است که همه ما به صورت مرتب، روغن پیشرانه اتومبیل خود را تعویض کنیم. زیرا این مواد، پس از مدتی به دلیل انواع آلودگی ‌ها که در اثر گردش به وجود آمده‌ اند؛

نه تنها خاصیت روان سازی خود را از دست می ‌دهند، بلکه با به جریان درآوردن کثیفی‌ ها در خودرو به قطعات نیز آسیب می ‌رسانند؛ بنابراین به شما توصیه می کنیم که هر گاه قصد تعویض فیلتر موتور را داشتید همزمان با آن روغن آن را نیز تعویض نمایید تا از صدمه به این قطعه مهم در خودرو خود جلوگیری کرده باشید.

کاربرد انواع روغن در صنعت خودروسازی

آنچه باید در مورد طول عمر روغن موتور بدانیم:

از بنزین با عدد اکتان مناسب استفاده کنید
بنزین نامرغوب و یا بنزین با اکتان پایین به دلیل ایجاد احتراق ناقص، باعث اضافه شدن دوده به روغن موتورخواهد شد و این موضوع باعث کاهش خاصیت روانکاری روغن می‌شود. استفاده از بنزین‌هایی با عدد اکتان بالا (اصطلاحا بنزین سوپر) متناسب با تکنولوژی موتور، این مشکل را تا حدودی برطرف می‌کند.
خودرو را گرم کنید
پس از روشن کردن موتور خودرو ، با شتاب رانندگی نکنید (به خصوص در فصل سرما ). توصیه می گردد حداقل به مدت 30ثانیه جهت گرم شدن روغن موتور و روانکاری بهتر قطعات موتور صبر کنید. افزودنی‌ها به روغن موتور ممنوع بهتر است از افزودنی‌ها برای روغن موتور استفاده نکنید مگر اینکه از سازگاری کامل آن با روغن موتور اطمینان حاصل کنید.
تعویض به موقع روغن موتور زمان تعویض روغن موتور بر اساس توصیه خودروساز به میزان پیمایش و مدت زمان استفاده و شرایط استفاده از خودرو مرتبط می باشد که در دفترچه راهنما و سرویس های خودرو درج شده است . بطور معمول در بازه های شش ماه یا 5 تا 10 هزار کیلومتر تعویض روغن موتور توصیه می گردد .
روغن موتور مناسب انتخاب کنید
باید بخاطر داشت که استفاده از چند روغن موتور با یکدیگر و یا روغن موتور غیراستاندارد یا نا مناسب برای موتور خودرو می‌تواند موجب آسیب جدی به قطعات موتور شده و هزینه‌های زیادی را در پی داشته باشد. روغن توصیه نشده برای یک موتور می‌تواند بر روی کاسه نمدها و قطعات فلزی موتور به مرور زمان تاثیر منفی گذاشته و موجب تخریب زودهنگام این قطعات شود.

سخن آخر

در این مقاله راجع به کاربرد های روغن در خودروسازی بحث کردیم و در مورد مواد افزودنی به این روغن و انواع آن و… پرداختیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید