اخبار

نحوه روغن کاری سیم بکسل

روغن کاری طناب های سیمی

نحوه روغن کاری سیم بکسل : در صنعت آسانسور، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اجزاء آسانسورهای کششی، هیدرولیکی جک غیر مستقیم و بالابرها، “طناب فولادی” یا اصطلاحاً “سیم بکسل” است. طناب‌های فولادی یا سیم بکسل‌ها علاوه بر معلق نگه داشتن کابین و وزنه‌های تعادل آسانسور در داخل چاه و ایجاد و حفظ ایمنی استفاده کنندگان از آسانسور، باعث انتقال نیروی حاصل از سیستم محرکه از طریق اصطکاک بین شیار فلکه اصلی موتور و طناب فولادی و در نتیجه جابجایی کابین می‌شوند. در این مقاله نگاهی به ساختار سیم بکسل، روغن کاری سیم بکسل آسانسور و انواع روش‌های روغنکاری خواهیم داشت. با روغن سیتی همراه باشید.

سیم بکسل آسانسور چیست؟

سیم بکسل نوعی طناب است که از الیاف فولاد ساخته می‌شود. جهت ساخت سیم بکسل، در ابتدا چندین تار سیم(Wireبه دور یک سیم مرکزی پیچیده می‌شود و یک رشته(Strand) را تشکیل می‌دهند. سپس تعدادی رشته به‌ صورت مارپیچ به دور یک مغزی یا هسته تابیده شده و تشکیل طناب فولادی یا سیم بکسل(Wire Rope) را می‌دهند. جنس هسته معمولاً از فولاد، فیبر و حتی پلاستیک است. طناب‌های فولادی با هسته فیبر، دارای استحکام کمتری نسبت به طناب‌های فولادی با هسته فولادی هستند؛ اما انعطاف پذیری بیشتری دارند.

نحوه نگهداری سیم بکسل در انبار، چگونگی باز کردن سیم بکسل از قرقره، نحوه اتصال، چگونگی بارگذاری(با فشار زیاد یا تکان‌های ناگهانی)، سرعت توقف یا راه اندازی سیم بکسل، روغن کاری سیم بکسل آسانسور و … عواملی هستند که بر عملکرد و طول عمر آن تأثیر گذارند.

دلایل روانکاری یا روغن کاری سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل‌های آسانسور که معمولاً بر روی درام‌ها یا در شیار فلکه‌ها خم می‌شوند، مانند هر قطعه فلزی دیگر فرسوده می‌شوند، بنابراین می‌بایست سیم بکسل را مانند هر قطعه مکانیکی دیگری روغن کاری نمود. روانکاری یا روغن کاری سیم بکسل آسانسور هم از جنبه ایمنی و هم از جنبه اقتصادی لازم و ضروریست.

جنبه ایمنی

از آنجا که سیم بکسل‌ها در تجهیزاتی مانند جرثقیل‌ها، آسانسورها، تاور کرین‌ها و بالابرها کاربرد فراوان دارد، اغلب یک قطعه اساسی در بالا بردن، بکسل کردن، کشیدن، متوقف کردن و یا عملیات مشابه هستند و چنانچه در حین استفاده پاره ‌شوند، می‌تواند باعث صدمات شدید مالی و جانی یا مرگ شوند. لذا نگهداری آن دارای اهمیت بسیار زیادی است که در صورت عدم نگهداری صحیح  باعث بروز خسارات جبران ناپذیری می‌شود.

جنبه اقتصادی

با پیشرفت تکنولوژی، روز به روز بر ظرفیت حمل بار آسانسورها و سرعت آنها افزوده می‌شود. این در حالیست که قطر فلکه اصلی موتورها و و در نتیجه آن قطر سیم بکسل‌ها که تابعی از قطر فلکه موتور است، بدلیل کوچک شدن ابعاد موتورهای الکتریکی، کاهش یافته است. مجموع این عوامل(افزایش بار، افزایش سرعت حرکت سیم بکسل، کاهش قطر فلکه موتور و کاهش قطر سیم بکسل) سبب افزایش فشار وارد بر سیم بکسل در شیار فلکه می شود.

مطابق بررسی‌های بعمل آمده، عمر مفید طناب‌های فولادی که به خوبی نگهداری و روغنکاری می‌شوند، 80% بیشتر از طناب‌های فولادی خواهد بود که خشک تحت بار عمل می‌کنند و روغنکاری نمی‌شوند.

بنابراین با روغن کاری سیم بکسل آسانسور به صورت صحیح و منظم می‌توان عمر طناب فولادی را چندین بار افزایش داد و در هزینه‌های نگهداری(شامل هزینه‌های نیروی انسانی، هزینه توقف و از کار افتادگی سیستم و هزینه‌های سرمایه‌ای) صرفه جویی نمود. در حالت کلی توصیه می‌شود سیم بکسل آسانسورهای با ترافیک بالا سالی یک‌ بار و آسانسورهای کم ترافیک هر ۲۵۰ هزار استارت یک‌ بار روغن‌کاری شوند تا عمر مفید آن افزایش یابد.

روغن کاری سیم بکسل آسانسور، به منظور محافظت از طناب فولادی در برابر زنگ زدگی، خوردگی و نیز کاهش اصطکاک و محافظت در برابر ساییدگی بین سیم‌ها و رشته‌های آن، در جریان تولید است. از یکسو هسته فیبری طناب فولادی به علت اهمیت نقش آن از روغن اشباع می‌شود و روان کننده را جذب می‌نماید و به عنوان یک مخزن برای روانکاری طولانی مدت در حین کار عمل می‌کند.

از سوی دیگر تمامی سیم‌های تشکیل دهنده هر رشته و همچنین کلیه رشته‌های تشکیل دهنده سیم بکسل در طی بافت به روغن مناسب آغشته می‌شود و با روغن پوشش می‌شود. نوع و شیوه روغنکاری با توجه جنس مفتول، کاربرد سیم بکسل و خصوصیات و شرایط محل استفاده از آن متفاوت خواهد بود.

اگر طناب فولادی دارای هسته فولادی باشد، روان کننده(روغن یا گریس) طی فرآیند تولید پیش از بافت سیم‌ها پمپ می‌شود تا امکان پوشش کامل تمام سیم‌ها را فراهم نماید.

به مرور زمان و در طول کارکرد سیم بکسل، روان کننده اولیه کارخانه در اثر بارگذاری، خم شدن و کشیده شدن سیم بکسل، کاهش می‌یابد و رفته رفته روغن اولیه مصرف می‌شود. فیبر هسته به مرور زمان به دلیل تبخیر ناشی از گرمای حاصل از اصطکاک، خشک می‌شود و اغلب رطوبت را جذب می‌کند. لذا بازدید و روغن کاری مجدد، به موقع و منظم سیم بکسل آسانسور ضروری خواهد بود. در طی عمر مفید سیم بکسل، روغنکاری آن باید در فواصل زمانی معین انجام شود تا با جایگزینی روغن از دست رفته در اثر کارکرد، حداکثر محافظت دربرابر زنگ زدگی و سایش درونی به عمل آید.

روغن کاری سیم بکسل آسانسور بهتر است در محلی صورت گیرد که رشته‌ها کمی از هم باز می‌شوند، مثل هنگامی که سیم بکسل از روی فلکه عبور می‌کند یا روی درام پیچیده می‌شود. در اینصورت روغن بهتر جذب می‌شود. روغنی که برای روغنکاری طناب فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به راحتی در سیم بکسل نفوذ نموده، قسمت‌های داخلی و سطح خارجی آن را بپوشاند، با آب شسته نشود و در برابر رطوبت و زنگ زدگی از آن محافظت نماید.

نحوه روغن کاری سیم بکسل

اقدامات قبل از روغن کاری سیم بکسل

1_ اگر کابل سیم بکسل کثیف باشد یا لایه‌های روانکاری و روغن کاری شده سفت شده اند یا سایر آلاینده‌ها را بر روی آنها انباشته کرده اند، باید با استفاده از یک برس سیمی آغشته شده به حلال‌های نفتی، هوای فشرده یا بخار پاک شود.

2_سیم بکسل را بلافاصله خشک و روغن کاری کنید تا از زنگ زدگی جلوگیری شود.

نکته : در زمان روغن کاری سیم بکسل می‌توان از اسپری، قلم مو، پارچه یا پمپ فشار استفاده کرد. ازهوای فشرده و بخار برای پاکسازی آن در متراژهای بزرگ و صنعتی به دلیل تسریع در روند کار استفاده می‌شود. چرا که بلافاصله باید بعد از پاکسازی روند روغن کاری باید ادامه پیدا کند.

بهترین زمان برای روغن کاری زمانی است که نخ ها به خوبی از هم جدا شده باشند. این مشکل زمانی رخ می دهد که سیم بکسل از روی چرخ قرقره عبور کند یا به دور آن بپیچد. زیرا در این صورت روغن توسط قسمت های داخلی طناب بکسل و هسته بهتر جذب شده و عملکرد بهتری دارند.

سیم بکسل

طناب بکسل یک طناب فولادی است که از چند جزء اصلی تشکیل شده است: یک سیم، (پیچاندن چند سیم (آهن، فولاد، برنز، فولاد ضد زنگ) و بخشی از طناب بکسل که مارپیچی – مشابه است که به دور هسته خود تابش می کند و از چند هسته تشکیل شده است.

ویژگی نگه داشتن و کنترل بار در مکان هایی که نیاز به جابجایی و بلند کردن دارند مانند (کشتی، پتروشیمی و نفت و …) استفاده می شود. روغن سیم بکسل برای شرکت های حفاری، معادن، حمل و نقل، بالابر، جرثقیل و غیره به روش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

طناب بکسلی که به عنوان اهرم کنترل و نگهدارنده بار استفاده می کنیم دارای قسمت اصلی به نام هسته یا هسته است و به همین دلیل باید قطر این طناب را با توجه به بار مورد نظر انتخاب کرد. با توجه به کاربرد در زمینه های مختلف صنعت، تراشه ها به دو نوع فولادی و کنفی تقسیم می شوند.

انواع روغن سیم بکسل

انواع روغن سیم بکسل آسانسور از نظر جنس مواد و ترکیبات آن می‌تواند پترولاتوم، آسفالتی، گریس، روغن‌های نفتی و روغن‌های ساخته شده گیاهی باشد. این روغن‌ها و روان کننده‌ها خصوصیات و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. یکی از عوامل تعیین قیمت روغن همین جنس به کار رفته در ساخت آنها است. البته عوامل بیشتری در تعیین قیمت آنها وجود دارد.

1_وقتی طناب فولادی در طول زمان بارها کشیده می شود، لایه داخلی و هسته آن روغن کاری و اصطکاک را کاهش می دهد و اصطکاک شدید می تواند منجر به پارگی کابل شود.

2_برای لایه بیرونی استفاده میشود، به دلیل جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی در هر شرایط آب و هوایی.

زمان روغن کاری سیم بکسل آسانسور

تعداد زیادی روغن مخصوص سیم بکسل ها در بازار وجود دارد. محصولات نیک اویل در بازار بیشترین استفاده را دارند و از روانکارهای رسوبی با وسکوزیته خیلی بالا ساخته می شوند. محصولات نیک اویل و مخصوصا روغن سیم بکسل آن معمولاً دارای حلال غیر قابل اشتعالی هستند که استفاده از آن ها را راحت تر و ضریب نفوذ به داخل سیم بکسل را بیشتر می کند.

بهتر از روغن صنعتی SAI برای روانکاری طناب کشی. برای نفوذ آسان به لایه های سیم کشی باید از 10 تا 40 استفاده کرد. برای این کار بهتر است پارچه ای را در روغن ذکر شده آغشته کرده و در امتداد میله کشش بکشید.

اما باید توجه داشت که سیم کشش نباید خیلی چرب باشد زیرا باعث لغزش می شود و چربی بیش از حد باعث جذب گرد و غبار به سیم و افزایش اصطکاک، سایش و خوردگی می شود. توصیه می شود که این کار توسط شرکت های نگهداری و نگهداری آسانسور در حین کار انجام شود.

نحوه روغن کاری سیم بکسل

روش‌های روغن کاری سیم بکسل آسانسور

برای روغن‌ کاری سیم بکسل آسانسور باید ابتدا دانست که آیا زمان انجام این کار فرا رسیده یا خیر. برای درک این موضوع کافی است دستمالی تمیز را روی سیم بکسل بکشید. اگر دستمال به روغن آغشته شد، نشان می‌دهد که هنوز زمان روغن‌کاری فرا نرسیده؛ اما اگر اثری از روغن بر روی دستمال نبود، باید روغنکاری را انجام داد.

سیم‌ها و رشته‌های سیم بکسل همیشه باید قبل از روغنکاری به خوبی تمیز شوند. هدف از تمیز کردن، حذف تمام مواد خارجی و روان کننده قدیمی و سایر آلاینده‌ها از شیارهای بین رشته‌ها و همچنین فضاهای بین سیم‌های بیرونی است. در غیر این صورت، روان کننده جدید نمی‌تواند وارد طناب فولادی شود. جهت تمیز کردن سیم بکسل می‌توان از برس سیمی و حلال نفتی، هوای فشرده یا بخارشوی استفاده کرد. سپس سیم بکسل باید بلافاصله خشک و روغن کاری شود تا از زنگ زدگی جلوگیری شود.

روان کننده‌ها را می‌توان با دستگاه‌های مخصوص و یا اسپری، برس، غوطه ور نمودن، قطره چکانی و یا روش بوت فشاری اعمال نمود. در صورت استفاده از بوت فشاری، روان کننده به سیم بکسل تحت کشش خفیف در حالت مستقیم اعمال می‌شود. برای جلوگیری از خطرات ایمنی باید از استفاده بیش از حد روان کننده اجتناب شود.امروزه جهت روغنکاری با برس، ابزارهای ویژه‌ای موجود است که به صورت همزمان و کاملاً اتومات اقدام به تمیز کردن و روغنکاری سیم بکسل ها می‌کند.

این ابزار روغن را در مقادیر اندک؛ اما بطور مداوم و یکنواخت به سیم بکسل اعمال می‌کند. با این روش علاوه بر برطرف شدن آلاینده‌های سطح سیم بکسل، روغن آرام آرام به داخل سیم بکسل نفوذ می‌کند و از روان شدن روغن در سطح آن و ایجاد خطرات ناشی از آن جلوگیری می‌شود.

نتیجه گیری 

خرید روغن باکیفیت، از دغدغه‌های همیشگی مصرف کنندگان است. چرا که در صورت استفاده از روغن‌های نامرغوب و بی کیفیت، نه تنها نتایج دلخواه حاصل نخواهد شد، بلکه باعث آسیب و کاهش طول عمر سیم بکسل نیز می‌شود. در پایان به خاطر داشته باشید که روغن مورد استفاده برای روانکاری باید با مشخصات اعلام شده از سوی سازنده طناب فولادی همخوانی داشته باشد و روانکاری تحت شرایط خاص و توسط افراد مجرب و باتجربه صورت گیرد. لذا لزوم تهیه روغن از وارد کنندگان و فروشندگان معتبر بسیار مهم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید