آموزشی

انواع روغن هیدرولیک صنعتی

روغن هیدرولیک صنعتی

روغن هیدرولیک صنعتی یکی از مهمترین عوامل در عملکرد ماشین‌آلات صنعتی است. این روغن‌ها برای انتقال نیرو و حرکت در سیستم‌های هیدرولیک استفاده می‌شوند. در بازار انواع مختلفی از این محصولات وجود دارد و قبل از انتخاب روغن مورد نظر باید بدانید که انواع روغن هیدرولیک صنعتی و ویژگیهای آنها کدامند؟ تا بتوانید یک انتخاب درست داشته باشید. از طرف دیگر باید با پارامترهای مهم در انتخاب روغن هیدرولیک صنعتی هم آشنایی داشته باشید. در ادامه، انواع رایج روغن هیدرولیک و ویژگی‌های آن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پس از دانستن این نکات، به خوبی قادر خواهید بود روغن مناسب را با توجه به عملکرد موتور انتخاب کنید با روغن سیتی تا انتها همراه باشید.

عملکرد روغن هیدرولیک صنعتی

  1. انتقال قدرت از یک نقطه به نقطه دیگر
  2. روانکاری قطعات مختلف یک سیستم و حفاظت از قطعات در برابر اصطکاک، سایش و زنگ زدگی
  3. انتقال حرارت ایجاد شده در سیستم
  4. آب بندی و تامین فشار

نحوه انتخاب روغن هیدرولیک صنعتی مناسب

مهمترین مسائلی که در رابطه با عملکرد روغن باید در نظر گرفت، عبارتند از:

  1. درجه حرارت عملکرد
  2. گرانروی روغن
  3. سازگاری روغن با مواد تشکیل دهنده سیستم (از قبیل سیل ها، مواد پلاستیکی و لاستیکی)
  4. مقاومت لایه روغن
  5. فشار سیستم و سرعت جواب دهی سیستم

شاخص ویسکوزیته

انواع رایج روغن هیدرولیک کدام است؟

قدم اول در اینکه بدانید انواع روغن هیدرولیک و ویژگیهای آنها کدامند این است که با انواع این روغن ها آشنا شوید. انواع پرکاربرد روغن هیدرولیک صنعتی عبارت است از:

روغن هیدرولیک معدنی

این نوع روغن هیدرولیک از نفت خام استخراج می‌شود و برای سیستم‌های هیدرولیک با فشار پایین استفاده می‌شود. این روغنها دارای ویژگی‌هایی مانند پایداری شیمیایی، مقاومت در برابر اکسیداسیون و قابلیت انتقال گرما هستند. معمولاً در سیستم‌های هیدرولیک صنعتی با فشار پایین و استفاده در دماهای پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روغن هیدرولیک اصطکاکی

این روغن هیدرولیک از اصطکاک روغنی و افزودنی‌هایی مانند پلی‌مرها و افزودنی‌های ضد سایش تشکیل شده است. آن‌ها برای سیستم های هیدرولیک با فشار بالا و سرعت بالا مناسب هستند. این نوع روغن هیدرولیک دارای ویژگی‌هایی مانند پایداری حرارتی بالا، مقاومت در برابر خوردگی و پایداری شیمیایی بالا هستند.

روغن هیدرولیک پایه سنتتیک

این نوع روغن هیدرولیک از مواد شیمیایی تولید شده است و دارای پایه‌های پلی‌استر، پلی‌اکریل، پلی‌الفین و پلی‌گلیکول است. این روغن هیدرولیک صنعتی برای سیستم‌های هیدرولیک با فشار بالا و در دماهای بالا مناسب هستند. این نوع روغن دارای ویژگی‌هایی مانند پایداری حرارتی، پایداری در برابر اکسیداسیون و پایداری شیمیایی بالا هستند.

روغن هیدرولیک بر پایه گیاهی

این نوع روغن هیدرولیک صنعتی از گیاهانی مانند سویا، آفتابگردان و ذرت استخراج شده است. روغن مذکور برای سیستم‌های هیدرولیک با فشار پایین و در دماهای پایین مناسب هستند. این نوع روغن هیدرولیک دارای ویژگی‌هایی مانند پایداری شیمیایی، پایداری در برابر اکسیداسیون و برخوردار از خواص ضد سایش و ضد خوردگی هستند. همچنین این نوع روغن صنعتی، به طور کلی، برای محیط زیست زیان کمتری دارد و قابلیت بازیافت بیشتری دارد.

روغن هیدرولیک آبی

این نوع روغن هیدرولیک، برای برخی از سیستم‌های هیدرولیک، به عنوان جایگزین روغن‌های پایه نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع روغن هیدرولیک، آب به عنوان ماده پایه استفاده می‌شود و به دلیل اینکه قابلیت اشتعال کمتری نسبت به روغن‌های پایه نفت دارد، برای سیستم‌های هیدرولیکی که در معرض خطر آتش‌سوزی هستند، مناسب هستند. همچنین، این روغن هیدرولیک دارای ویژگی‌هایی مانند قابلیت بازیافت و عدم آلودگی محیط زیست است.

حال یک بار دیگر این پرسش را مطرح می کنیم که انواع روغن هیدرولیک صنعتی و ویژگیهای آنها کدامند؟ پاسخ تا حدودی آشکار است!
توجه داشته باشید که برای انتخاب نوع روغن هیدرولیک مناسب برای سیستم خود، باید به ویژگی‌های سیستم، محیط کاری، دما و فشار مورد نیاز و همچنین نیازهای محیط زیستی توجه کنید
برای مثال در صنایعی که با شرایط دمایی و فشاری بالا روبرو هستند، روغن‌های سنتتیک مناسب تر هستند، در حالی که در صنایع حساس به محیط زیست، روغن‌های بیولوژیکی و آبی بهترین گزینه‌ها می باشد. با این حال، برای اکثر سیستم‌های هیدرولیک صنعتی، روغن هیدرولیک معدنی به عنوان گزینه پایه معمولاً مناسب است.

جایگاه روغن هیدرولیک در صنعت چیست؟

روغن هیدرولیک پرکاربردترین نوع روغن صنعتی است که به دلیل مصرف بالا و کاربردهای مختلف آن مصارف گوناگون و تنوع زیادی دارد.

به عبارت دیگر روغن هیدرولیک مانند ماده ای برای انتقال انرژی عمل می کند و در صورت بروز هر نوع مشکلی در روغن هیدرولیک و عدم ایفای نقش انتقال دهندگی، دستگاه ما دچار اختلال یا وقفه در کار می شود. در صنایع مختلف انواع روغن هیدرولیک به وفور برای تسهیل کار دستگاه و روان کاری به کار می روند.

همچون سایر مشتقات روغنی، بعضی انواع روغن هیدرولیک بر اساس سینتتیک تولید می گردند که به علت آلودگی هوا و کارایی طولانی تر روغن نسبت به روغن بیس مصارف بیشتری دارند.

اگر روغن هیدرولیک از کیفیت لازم برخوردار بوده و بهتر عمل کند، طول عمر روغن هیدرولیک افزایش یافته و نیازی نیست خیلی زود روغن هیدرولیک را عوض کنید، در نتیه ماشین آلات شما دیرتر نیاز به سرویس پیدا کرده که باعث کاهش هزینه های اضافی برای شما می شود.

روغن هیدرولیک صنعتی

ویژگی‌های عملکردی روغن‌های هیدرولیک

زمانی که روغن هیدرولیک در کارخانه‌های پتروشیمی تولید می‌شود، هدف استفاده از آن مشخص خواهد بود. به همین دلیل سازنده ویژگی‌هایی را برای سیال در نظر می‌گیرد تا روغن به بهترین شکل ممکن در سیستم مورد نظر کار کند. همچنین این ویژگی‌ها به شکل استاندارد به روغن اضافه شده و با نام‌های اختصاری روی بسته بندی محصول به سادگی قابل تشخیص است. در این بخش از مطلب نیز قصد داریم تا ویژگی‌های منحصر به فرد روغن‌های هیدرولیکی را معرفی کنیم.

توانایی روغن‌کاری

اولین و مهم‌ترین ویژگی که برای تولید روغن‌های هیدرولیک در نظر گرفته می‌شود، توانایی روغن کاری است. در این مرحله سازنده تصمیم می‌گیرد که کیفیت روان‌کاری سیال روی چه میزانی قرار بگیرد. همچنین این عامل پارامترهای مهمی را مشخص می‌کند. برای مثال اصلی‌ترین عامل در تحمل فشار و ضریب اصطکاک روغن همان میزان روان‌کاری است. همچنین تغییرات ویسکوزیته بر اثر دمای کار نیز به کیفیت روان‌کاری مربوط خواهد شد.

مقاومت در برابر آتش

میزان مقاومت در برابر آتش یک ویژگی مهم در تولید روغن‌ هیدرولیک است. در برخی موارد روغن‌های هیدرولیک برای سیستم‌های خاصی استفاده می‌شود. برای مثال همانطور که در قسمت‌های قبلی مطلب مشاهده کردید، این روغن‌ها برای جک دستگاه‌های خاصی مانند کوره‌های ذوب فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدیهی است که در این شرایط روغن در مجاورت حرارت بالایی است و باید خاصیت ضد اشتعال داشته باشد. البته این ویژگی به معنایی ضد آتش بودن صد درصد روغن نیست و صرف اشتعال سیال سخت‌تر شده و جلوی آتش سوزی‌های گسترده گرفته می‌شود.

خاصیت کار در دمای بالا

ضد اشتعال بودن روغن هیدرولیک و کار در دمای بالا دو ویژگی‌ کاملا متفاوت در این سیال هستند. به همین دلیل نباید آن‌ها را کاملا مشابه با یکدیگر بدانید. همانطور که می‌دانید، حرارت روی ویژگی‌های مختلف سیالات تاثیر زیادی می‌گذارد. برای مثال روغن با کارکرد طولانی داغ‌تر می‌شود و برخی از ویژگی‌ها مانند روان‌کاری مناسب خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل شرکت‌های سازنده روغن‌های هیدرولیک را با نقاط تبخیر و اشتعال مختلف می‌سازند تا بتوان پایداری حرارتی سیال را تشخیص داد.

خواص الکتریکی، فیزیکی و مغناطیسی

روغن‌های هیدرولیکی با ویژگی‌های فیزیکی، مغناطیسی و الکتریکی تولید می‌شوند تا در سیستم‌های مختلف به خوبی کار کند. ویژگی‌های فیزیکی مثل چگالی و میزان تراکم حرارتی بر اساس نوع سیستم انتخاب خواهند شد. اما برخی از ویژگی‌ها مانند خواص الکتریکی و مغناطیسی باید با توجه به رفتار روغن در سیستم بررسی شوند. برای مثال در سیستم‌هایی که ولتاژ بالا وجود دارد، تغییر ولتاژ ناگهانی مشکلی در روغن ایجاد نمی‌کند. همچنین قطبی شدن روغن در میدان‌های مغناطیسی به شدت مهم است.

انتخاب روغن هیدرولیک مناسب برای تجهیزات صنعتی

پس از اینکه پاسخ پرسش اصلی که در ابتدا مطرح شد، (انواع روغن هیدرولیک صنعتی و ویژگیهای آنها کدامند) را دانستید باید برویم سراغ این موضوع که کدام روغن باید انتخاب شود؟

انتخاب این نوع  روغن برای تجهیزات صنعتی بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله نوع ماشین، شرایط کاری، فشار و دما و نیازهای خاص آن ماشین. در ادامه به برخی از انواع روغن‌ هیدرولیک صنعتی مناسب برای تجهیزات صنعتی اشاره می‌کنیم:

روغن هیدرولیک صنعتی

روغن هیدرولیک صنعتی معمولی:

این نوع روغن در بسیاری از تجهیزات صنعتی مانند ماشین‌آلات تولیدی، کارخانجات و محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود. این روغن‌ها از پایه‌های نفتی سنتی تولید می‌شوند و قیمت مناسب، پایداری و عملکرد خوب را در شرایط کاری مختلف دارند.

روغن هیدرولیک ضد سایش:

این نوع روغن برای تجهیزاتی که در شرایط سخت و با فشار بالا کار می‌کنند، مناسب است. این روغن‌ها از پایه‌های سنتتیک تولید می‌شوند و ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش، پایداری حرارتی بالا و عملکرد خوب در شرایط کاری سخت را دارا هستند.

روغن هیدرولیک صنعتی ضد آتش:

این نوع روغن در تجهیزاتی که با خطر آتش سوختن روبرو هستند، مانند تجهیزات نفت و گاز، کارخانه‌های شیمیایی و صنایع پالایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن‌ها از پایه‌های مختلفی مانند سنتتیک، پلی‌آلفین و فسفات‌های آلی تولید می‌شوند و ویژگی‌هایی مانند پایداری در شرایط حرارتی بالا و عدم قابلیت اشتعال را دارا هستند.

روغن هیدرولیک بیولوژیکی:

این نوع روغن در تجهیزاتی که در محیط‌های حساس به محیط زیست کار می‌کنند، مانند کارخانه‌های غذایی، مزارع و مناطق آب شیرین‌کن، مناسب است. این روغن‌ها از منابع طبیعی مانند گیاهان و روغن‌های حیوانی تولید می‌شوند و ویژگی‌هایی مانند قابلیت تجزیه طبیعی و کاهش آلایندگی را دارا هستند.

با توجه به نوع تجهیزات صنعتی و نیازهای خاص آن ماشین و با توجه به شرایط کاری و حساسیت‌های محیط زیست، ممکن است بنابر الزامات استانداردی برای تجهیز و محیطی که ماشین آلات در آن استفاده می شوند، نیاز به استفاده از روغن‌های بیولوژیکی یا روغن‌های هیدرولیک ضد آتش باشد. بهتر است با کارشناسان صنعتی مرتبط مشورت کنید تا روغن هیدرولیک صنعتی مناسب برای آن تجهیزات انتخاب شود.

شرکت روغن سیتی بزرگترین ارائه دهنده انواع روغن صنعتی به صورت عمده در ایران میباشد برای خرید روغن صنعتی و روغن بهران حرارت لطفا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید