آموزشی

روش های تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

روش های تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی : روغن موتور نقش بسیار جدی را در عملکرد مناسب موتور خودرو ایفا می‌کند. استفاده از روغن موتور اصل با ویژگی‌های استاندارد و مرغوب، با روان‌کردن تجهیزات موتور باعث رفع اصطکاک و عدم برخورد و سایش قطعات می‌شود. هم‌چنين خنک‌سازی قطعات موتور و رفع حرارت ناشی از احتراق سوخت در سیلندر و حفاظت از موتور در برابر آلاینده‌های مختلف هم، از جمله وظایف روغن موتور به شمار می‌آید.

خرید تجهیزات جانبی و سایر لوازم مصرفی خودرو از جمله روغن موتور، توسط تمامی افرادی که از خودروهای مختلف استفاده می‌کنند انجام می‌شود. با وجود گسترده‌بودن بازار تجهیزات خودرو و وجود شرکت‌های معتبر تولید کننده انواع لوازم یدکی، طبق نتایج گزارشات مختلف، درصد زیادی از محصولات تقلبی و غیر اصل هم وارد بازار لوازم مصرفی خودرو شده‌اند. حتی طبق تخمین برخی از کارشناسان این حوزه، در بازه‌های مختلف زمانی بین 50 الی 60 درصد لوازم مصرفی خودروها از جمله روغن موتور، ممکن است کالاهای تقلبی مربوط به برند‌های معروف و شناخته‌شده باشند!

در این میان پیداکردن روغن موتور اصل و باکیفیت هم برای رانندگان زیادی تبدیل به یک دغدغه جدی شده است؛ مخصوصا اینکه عمر مفید روغن موتور بسته به عوامل مختلف، محدود است و باید هر چند مدت یک‌بار تعویض شود. و این افراد قطعا باید اقدام به خرید روغن موتور اصل از فروشگاه‌های معتبر و مطمئن کنند تا مشکلی برای عملکرد موتور خودرویشان پیش نیاید. در این میان مجله روغن سیتی چند راهکار ساده برای تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی را برای شما آماده کرده تا با مطالعه این ها با آگاهی بیشتری خرید خود را انجام دهید با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

روغن موتور تقلبی، بلای جان موتور خودروی شما!

اشاره شد که استفاده از روغن موتور اصل و استاندارد، باعث روان‌کاری و عملکرد مناسب قطعات و تجهیزات موتور می‌شوند. از طرفی خرید و استفاده از روغن موتور تقلبی می‌تواند خسارات زیادی در موتور خودرو به بار بیاورد و عملکرد آن را با اختلال مواجه کند. موتور و قطعات استفاده‌شده در آن، معمولا بسیار گران قیمت هستند؛ بنابراین هزینه این خسارت هم برای شما بسیار زیاد خواهد بود و حتی شاید در شرایطی مجبور ‌شوید که به تعویض موتور خودرو اقدام کنید!

برای تولید روغن موتور تقلبی بر خلاف روغن موتور اصل که روش‌های تولید استانداردی دارد، از مواد افزودنی بی‌کیفیت و نامرغوب استفاده می‌شود. تمام موادی که به روغن خالص برای تامین ویژگی‌های مختلفی مانند گرانروی،  APIو دیگر مشخصات روغن موتور اضافه می‌شوند، به‌طور مستقیم در عملکرد روغن موتور نقش دارند. جالب است بدانید که در مواردی شاید هزینه بسیار گزافی برای تولید روغن موتور تقلبی با مواد غیر اصل پرداخت شود تا از روغن موتور اصل قابل تشخیص نباشد.

افراد فرصت‌طلب با فروش روغن موتورهای تقلبی با قیمت روغن موتور اصل، سود سرشاری را کسب می‌کنند. خبر بدتر این است که با فروش بیشتر روغن موتورهای تقلبی و سود بیشتر این افراد، ضرر و زیان واردشده به خریدارانی که به جای روغن موتور اصل از جنس تقلبی برای موتور خودرویشان استفاده کرده‌اند، افزایش می‌یابد.

تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

3 دلیل که روغن موتورهای تقلبی هیچ گونه کارایی برای موتور خودرو ندارند

شاید فکر کنید که تنها عمر روغن موتور تقلبی کمتر از روغن موتور اصل باشد و روغن تقلبی در کوتاه‌مدت همان کارایی روغن موتور اصل را از خود نشان دهد. اما علاوه بر تولید روغن موتور تقلبی با افزودنی‌های نامرغوب، فرایند تصفیه این روغن موتورها هم کاملا غیراستاندار می‌باشد. در حالت کلی به دلیل 3 موردي که در ادامه ذکر می‌شوند، با قاطعیت می‌توان گفت که روغن موتورهای تقلبی هیچ گونه کارایی و مزیتی برای موتور خودرو ندارند!

  • به دلیل تصفیه و بازیافت غیراستاندارد روغن موتور تقلبی، خاصیت روان‌کنندگی روغن کاملا بی‌اثر می‌شود؛ در نتیجه روغن موتور تقلبی اثری برای رفع اصطکاک و ساییدگی بین قطعات موتور را نخواهد داشت.
  • ویسکوزیته پایین روغن موتور تقلبی نسب به روغن موتور اصل، باعث می‌شود تا تغییر دمای قابل توجه بر عملکرد آن تاثیر بگذارد. ممکن است در دماهای پایین و شرایط آب و هوايي سخت، روغن موتور يخ بزند و گرم‌شدن بيش از حد هوا باعث داغ‌شدن روغن موتور و آسيب به تجهيزات مختلف شود.
  • روغن موتور اصل در حالت عادی هم بايد حرارت ناشی از احتراق سوخت در سيلندر را از داخل موتور جذب كند. روغن تقلبی نه تنها اين خاصيت را ندارد، بلكه ممكن است در ايجاد حرارت در داخل موتور، مزيد بر علت شود!

روش های تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

با وجود تعداد كثيري از ويژگی‌های آسیب‌زننده که برای روغن موتور تقلبی وجود دارد، به دلیل قیمت پایین این روغن موتورها و استفاده از برندهای روغن موتور اصل و مشهور که کاملا شناخته‌شده هستند، فروش روغن تقلبی مخصوصا در بین رانندگانی که آشنایی زیادی با روش‌های مختلف تشخیص روغن موتور اصل ندارند، رواج زیادی دارد.

تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی، می‌تواند یک چالش مشکل برای افراد باشد؛ اما در ادامه راهکارهایی را ذکر می‌کنیم که تمامی رانندگان می‌توانند با استفاده از آن‌ها تا حدود زیادی خیالشان را از خرید روغن موتور اصل راحت کنند.

خرید روغن موتور اصلی از فروشگاه معتبر

بعید است که به پمپ‌بنزین‌ها یا جایگاه‌های سوخت بین شهری یا حتی تعمیرگاه‌های متفرقه مراجعه کرده باشید و انواع و اقسام روغن موتورها را در آنجا ندیده باشید. دقت کنید که احتمال وجود روغن موتور تقلبی در این جایگاه‌ها، بیشتر از هر جای دیگری است چراکه نظارت روی آنها، بسیار دشوار است.

بنابراین اولین و مهم‌ترین نکته همینجاست: حتما از فروشگاه‌های معتبر یا از نمایندگی‌های مجاز، اقدام به خریداری روغن موتور کنید.

رنگ روغن موتور تقلبی

روغن موتور اصلی، به مرور زمان دچار تغییر رنگ می‌شوند اما روغن موتور تقلبی، خیلی زود، رنگش را از دست می‌دهد. بنابراین بعد از استفاده از روغن موتور، اگر متوجه سیاه‌شدن «ناگهانی» یا هرگونه تغییر رنگ ناگهانی روغن موتور شدید، حتما به نمایندگی مجاز مراجعه کنید.

بسته بندی روغن موتور تقلبی

1- در هنگام خرید روغن موتور، به سالم بودن بسته‌بندی آن، خوب دقت کنید. هرگونه اثری از خط و خش، ضربه یا فرو رفتگی روی بدنه قوطی روغن، می‌تواند نشانه‌ای از تقلبی بودن آن باشد.

2- به سالم بودن پلمپ و درپوش روغن موتور دقت کنید. کارخانه‌ها برای جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی، درپوش روغن موتورها را طوری می‌سازند که بعد از بازشدن، پلمپ آن بشکند یا پاره شود تا دیگر امکان استفاده مجدد از آن وجود نداشته باشد. از آنجایی که پلمپ‌ها را معمولا با دستگاه‌های خاصی می‌زنند، می‌تواند نشانه خوبی برای تشخیص روغن موتور تقلبی از اصلی باشد.

3- روغن موتور تقلبی معمولا برچسب‌های بی‌کیفیتی دارند و بخوبی نیز روی قوطی چسبانده نمی‌شوند. پس در صورت مشاهده هرگونه خط و خش روی نوشته‌ها، کدر بودن یا مات‌بودن نوشته‌ها یا رنگ‌پریدگی برچسب قوطی، از خریداری آن روغن موتور، صرف‌نظر کنید. همچنین در صورت مشاهده روغن موتور تقلبی در زمان خرید، خیلی بهتر است که قید آن فروشگاه را بزنید و از جای دیگری، برای خرید روغن موتور اقدام کنید.

تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

 

در هنگام تعویض روغن، حضور داشته باشید

اگر به تعویض روغنی‌ها مراجعه می‌کنید، حتما در زمان تعویض روغن موتور، در صحنه حاضر باشید! یا حتی خودتان درپوش و پلمپ روغن موتور را باز کنید. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از ورود روغن موتور تقلبی به قلب خودروی‌تان، همین کار است.

فاکتور خرید روغن موتور را بگیرید

بعد از خریداری روغن موتور، حتما از فروشنده درخواست فاکتور کنید؛ فاکتوری که تاریخ داشته و مهر فروشگاه نیز روی آن، خورده باشد. داشتن فاکتور خرید روغن موتور، در مواقعی که متوجه تقلبی بودن روغن موتور یا خراب بودن روغن موتور می‌شوید، به کاراتان می آید.

قوطی روغن موتور را سوراخ کنید

یکی از متداول‌ترین کارهایی که سودجویان انجام می‌دهند، جمع‌آوری قوطی‌های خالی و ساخت روغن موتور تقلبی با آنهاست. پس لطفا پس از خالی کردن روغن، قوطی روغن موتور را سوراخ کنید تا امکان استفاده دوباره از آن، وجود نداشته باشد.

چک کردن روغن موتور را فراموش نکنید

روغن موتور تقلبی، افزودنی باکیفیتی ندارد و معمولا پس از مدتی استفاده، تبخیر می‌شود. یعنی خیلی زود، سطح روغن موتور خودروی‌تان پایین می‌آید. طوری که گاهی اوقات تصور می‌کنید، موتور دچار نشتی روغن شده (روغن‌ریزی) یا شاید تصور ‌کنید که موتور به روغن‌سوزی افتاده.

روش‌های تشخیص روغن تقلبی، مطمئن نیستند!

بله؛ واقعیت همین است! همه روش‌هایی که برای تشخیص روغن موتور تقلبی از روغن موتور اصلی، در اینجا گفتیم، صرفا روش‌های تجربی هستند. به عنوان مثال، تا زمانیکه رنگ روغن موتور اصلی را ندیده باشید، نمی‌توانید رنگ روغن موتور تقلبی را تشخیص دهید. یا مثال دیگرش همین تصویر زیر است؛ تا زمانیکه قوطی روغن موتور اصلی (سمت چپ) را از نزدیک ندیده باشید، نمی‌توانید قوطی روغن موتور تقلبی (سمت راست) را تشخیص دهید.

تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

ضمن اینکه سودجویان، گاهی اوقات از مدرن‌ترین روش‌ها برای ساخت روغن موتور تقلبی استفاده می‌کنند و به همین دلیل نیز تشخیص روغن موتور تقلبی از روغن موتور اصلی، حتی برای فروشندگان روغن موتور نیز مشکل است، چه رسد به مصرف‌کنندگان.

پس اجازه دهید تا اولین و مهم‌ترین توصیه‌ای که در ابتدای این متن، به آن اشاره کردیم را دوباره تکرار کنیم: موثرترین، بهترین و مطمئن‌ترین روش برای خرید روغن موتور اصلی، مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و همچنین نمایندگی‌های مجاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید