اخبار

بهترین روغن موتور برای تراکتور

روغن موتور برای تراکتور

برندهای متفاوتی بهترین روغن موتور برای تراکتور را تولید می کنند. باید بدانید که هر یک از روغن موتورهای تراکتور از نظر گرانروی به دو دسته تقسیم بندی می شوند. یکی از دسته بندی ها روغن های تک درجه هستند و دسته بندی دیگر روغن های چند درجه ای می باشند. روغن هایی که تک درجه هستند 10، 30 و 40 می باشند. نمونه روغن های چند درجه ای روغن هایی می باشند که چهار فصل هستند. این نمونه از روغن ها را روغن اتوماتیک می نامند. هر یک از درجه های سطح کیفی روغن تراکتور را از نظر مناسب بودن فصل تابستان و زمستان باید بررسی کنید.

معیار گرانروی روغن موتور تراکتور در دمای بالا و پایین باید بررسی شود. این روغن ها از آنجایی که مواد افزودنی خاصی دارند موجب استارت زدن سریع می گردند. موتور تراکتور با استفاده از این روغن ها به راحتی روشن خواهد شد. تنها در صورتی روغن تراکتور در کمترین بازه زمانی به تمامی بخش‌ های موتور می ‌رسد که روغن کاری به درستی انجام گردد. با گرم شدن موتور در گرم ترین حالت یک لایه بین قطعات باقی می‌ ماند. این لایه روغن هر یک از قطعات را از یکدیگر مستقل می سازد. برای بررسی بیشتر تا پایان مقاله با روغن سیتی همراه باشید.

درجه بندی بهترین روغن موتور برای تراکتور

درجه بندی بهترین روغن موتور برای تراکتور بر اساس استانداردهای مشخص شده است. دست بندی روغن های تراکتور طبق گرانروی و بر اساس سطح کیفی مشخص می گردد. طبقه بندی بر اساس سطح کیفیت طبق نوع موتور انجام خواهد شد. برخی از روغن های موتور را برای خودروهای بنزینی تولید می کنند. برخی دیگر از روغن های موتور برای خودروهای دیزلی تولید می شوند. روغن دنده خودرو یکی از انواع روغن موتور تراکتور به شمار می رود.

این روغن موتور تراکتور برای سیستم انتقال نیرو، یاتاقان و دنده ها به کار گرفته می ‌شود. این روغن وظیفه روانکاری در شرایط متفاوت را بر عهده دارد. انتخاب بهترین روغن به این بستگی دارد که مشخصات شیمیایی و فیزیکی روغن را بررسی کنید. روغن دنده تراکتور یکی از انواع روغن هایی به شمار می ‌رود که اگر آن را به درستی انتخاب کنید روی عملکرد موتور تاثیر زیادی می گذارد. بنابراین برای قدرت بخشیدن به بخش های متنوع خودرو، باید این روغن را استفاده کنید.

انواع روغن تراکتور

روغن‌های تراکتور انواع گوناگونی دارند. شرکت‌های تولید کننده روغن تراکتور، برندهای مختلفی را همراه با ویژگی‌های منحصر به فرد برای قسمت‌های متفاوت ماشین آلات کشاورزی و تراکتورها تولید می‌کنند. برخی از بهترین انواع روغن تراکتور عبارتند از:

  • روغن موتور تراکتور E7 با کیفیت Multi-grade E9
  • روغن هیدرولیک به همراه ویسکوزیته بالا و تخریب‌پذیری زیستی
  • روغن گیربکس اتوماتیک تراکتور دکسرون قرمز
  • روغن گیربکس اتوماتیک مایع دکسرون قرمز تیره
  • روغن تراکتور TFR Traffic Film Remover

روغن موتور برای تراکتور

انتخاب روغن متناسب با انواع تراکتور

در صنعت کشاورزی روغن‌ها نیز مانند تراکتورها انواع گوناگونی دارند؛ یعنی برای تراکتورهای کشاورزی و باغی از روغن‌های متفاوت و جداگانه‌ای استفاده می‌شود. این عمل در راستای بهبود عملکرد کیفی تراکتورها انجام شده است.

برخی از روغن‌های مخصوص برای تراکتورها عبارتند از:

  • رو‌غن مخصوص تراکتورهای کشاورزی ساده
  • رو‌غن تراکتور کشت ردیفی
  • رو‌غن مخصوص تراکتور صنعتی
  • رو‌‌غن مخصوص تراکتور باغی

مزایای استفاده از روغن‌های مخصوص تراکتور

روغن‌های تراکتور از زمان‌های گذشته برای کاهش اصطکاک و سایش بین قطعات استفاده شده‌اند. این عمل نه تنها باعث روانکاری بلکه باعث چرب شدن و کاهش صداهای نامناسب قطعات درگیر می‌شود. پس از انقلاب صنعتی و تولید انواع ماشین‌‌آلات صنعتی و خودروها استفاده از روغن‌های مخصوص افزایش چشم‌گیری داشته است.

از مزایای استفاده از روغن‌های مخصوص برای تراکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روانکاری؛ اصلی‌ترین مزیت روغن
  • کاهش اصطکاک
  • جلوگیری از بروز فرسودگی و پوسیدگی
  • جلوگیری از بروز خوردگی و زنگ‌زدگی
  • افزایش طول عمر قطعات
  • کاهش هزینه‌های جانبی مانند تعمیر یا تعویض قطعات
  • ایجاد خنک‌سازی در بین قطعات
  • قدرت بالا در پاک‌سازی آلودگی‌ها
  • آب‌بندی مناسب قسمت‌های سیلندر و پیستون
  • افزایش راندمان کاری
  • جلوگیری از اکسیداسیون
  • جلوگیری از بروز کف
  • جلوگیری از امولسیون

دسته‌بندی روغن تراکتور

روغن‌های موتور دارای دو گروه اساسی هستند. گروه اول روغن‌های تک درجه و گروه دوم روغن‌های چند درجه می‌باشند. روغن‌های تک درجه، روغن‌های 10، 30 و 40 هستند. اما از طرفی دیگر روغن‌های چند درجه‌ای تراکتور چهار معیار گرانروی در دماهای بالا و پایین را پشتیبانی می‌کنند.

از ویژگی‌های روغن‌های تراکتور چند درجه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باعث استارت زدن سریع می‌شوند
  • موتور تراکتور به راحتی و به بهترین شکل ممکن روشن شده و کار می‌کند

منظور از درجات در روغن موتور چیست؟

روغن‌های تک درجه یا Mono-garde شامل روغن‌های 10، 30 و 40 درجه هستند. از طرفی دیگر روغن‌‌های چند درجه یا همان Multi-grade مانند روغن‌های W10-30 و W20SAE-50 می‌باشند. در نوع SAE حرف W مخفف کلمه انگلیسی Winter به معنای زمستان است و اعداد کنار آن گرانروی را در دماهای مختلف نشان می‌دهد.

روغن‌های چند درجه در دماهای بالا ویژگی‌های SAE40 و در دماهای پایین ویژگی‌های W15 SAE  را دارند؛ یعنی روغن‌های چند درجه از تغییرات گرانروی کمی نسبت به دماهای مختلف برخوردار هستند که باعث امکان مصرف آن‌ها در فصول مختلف سال می‌شود. کلمه SAE مخفف انجمن مهندسین ماشین‌های ایالات متحده است.

دلایل درجه‌بندی روغن‌‌های تراکتور

درجه‌بندی روغن‌های تراکتور با توجه به استانداردهای جهانی تعیین می‌شود. گرانروی و سطح کیفی روغن را می‌توان به‌عنوان عوامل اصلی استانداردهای یک روغن دانست. مرغوب‌ترین رو‌غن‌ها باید در کمترین بازه زمانی به تمام بخش‌های مختلف تراکتور برسند. این عمل باعث می‌شود تا قسمت‌های مختلف تراکتور عملکرد مناسبی را ارائه دهند و در کل تراکتور به‌خوبی کار کند. البته باید در نظر گرفت که نوع موتور در انتخاب روغن تاثیر بسیاری دارد زیرا برخی روغن‌ها برای تراکتورهای بنزینی و برخی دیگر برای تراکتورهای دیزلی تولید می‌شوند.

روغن موتور برای تراکتور

کاربرد روغن تراکتور

روغن تراکتور وظایف مختلفی دارد که به‌همین دلیل از تاثیر زیادی در عملکرد کلی تراکتور برخوردار است. استفاده از روغن تراکتور مرغوب باعث فعالیت مناسب قسمت‌هایی مانند سیستم انتقال نیرو، یاتاقان و دنده‌ها می‌شود. کاربرد دیگر روغن‌ها روانکاری در شرایط مختلف و قسمت‌های متفاوت است. در انتخاب بهترین روغن برای تراکتورها باید به ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی آن‌ها دقت کرد. انتخاب مناسب روغن تراکتور باعث تقویت موتور شده و تاثیر بسیاری در قدرت بخشیدن به بخش‌های مختلف دارد.

قیمت روغن موتورهای تراکتور

هزینه خرید روغن موتور تراکتور بستگی به طبقه بندی روغن دارد. قیمت روغن موتور تراکتور را طبق نوع طبقه ای که دارد باید مورد بررسی قرار دهید. در واقع دو مدل از روغن موتورهای تراکتور را در بازار مشاهده می کنید. هر یک از آنها دارای ویژگی ‌ها و مشخصات خاصی هستند. قیمت هر یک از آنها بر اساس استانداردهایی که دارند تعیین خواهد شد.

پیش از اینکه انواع روغن موتورهای تراکتور را خریداری کنید باید قیمت آنها را بر اساس دسته بندی و برند تولیدی مورد بررسی قرار دهید. هر یک از روغن موتورهای تراکتور با برند متفاوت در بازار با قیمتی گوناگون به فروش می رسند. هزینه خرید انواع روغن موتور های تراکتور را بهتر است که روزانه بررسی نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید