آموزشی

انواع روغن کمپرسور و نکات استفاده از آن

انواع روغن کمپرسور

انواع روغن کمپرسور و نکات استفاده از آن : یکی از عناصر اصلی یک کمپرسور با عملکرد خوب، داشتن روان کننده مناسب است. روغن یا روان کننده از کمپرسور شما محافظت می کند و بدون آن کمپرسور شما به سرعت خراب می شود. مشکل این است که انواع مختلفی از روغن کمپرسور و روان کننده در بازار وجود دارد، بنابراین شما باید بدانید که روغن کمپرسور و روان کننده ها چگونه کار می کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

روغن کمپرسور برای خدمت به سه عملکرد حیاتی در تجهیزات شما طراحی شده است. ابتدا تمام قطعات متحرک را روغن کاری می کند تا بتواند بدون اتصال و ساییدگی در اطراف یکدیگر کار کند. ثانیاً، فضا را برای خنک سازی تجهیزات فراهم می کند، و گرما را از چرخه روغن دور می کند. این مسئله حائز اهمیت است، زیرا اجزای داخلی می توانند در هنگام استفاده در شرایط عادی به شدت داغ شوند، که باعث انبساط و انقباض آنها می شود.

بدون وجود روغن خنک کننده، آنها در مدت زمان کوتاهی به تعمیرکار احتیاج پیدا میکنند. ممکن است متوجه شوید که کمپرسور شما با شروع خراب شدن روغن بسیار کارآمدتر می شود زیرا سطح روانکاری، خنک سازی و آب بندی لازم سیستم شما را فراهم نمی کند. این شکاف ها و نقاط داغی را ایجاد می کند که ممکن است در آینده آسیب ببیند.

روغن کمپرسور چیست؟

همانطور که از نام این روغن پیداست، برای کمپرسورها به کار می‌رود و کاراییشان در آن‌ها به بیشترین حد می‌رسد. فرمولاسیونی که برای این ساخت این نوع روغن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط مواد پایه و چندین موارد افزودنی شکل گرفته که با ترکیب آن‌ها با یکدیگر، روغن‌های خاص برای کمپرسورها به وجود می‌آید. به طور کلی دو نوع روغن کمپرسور وجود دارد که هر کدام از آن‌ها خواص خاص خود را داشته و در دستگاه‌های مختلفی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زمان استفاده از این روغن‌ها، حتما روش استفاده از آن و دستگاه‌های مجاز به استفاده این روغن در آن‌ها را بخوانید.

انواع روغن کمپرسور

آشنایی با انواع روغن کمپرسور

به طور کلی 2 نوع روغن کمپرسور وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای مزایا و معایب خود هستند. هر کدام از این روغن‌ها، برای دستگاه خاصی مناسب است و پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خرید هر کدام از آن‌ها به خوبی اطلاعات لازم از هر کدام را داشته باشید. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره این روغن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم.

روغن کمپرسور معدنی یا استاندارد (Mineral or Standard)

روغن کمپرسور استاندارد با استفاده از مواد پایه معدنی ساخته می‌شود و ارزان‌تر از روغن کمپرسور مصنوعی است. روغن معدنی نسبت به روغن مصنوعی، فرارتر است و نرخ تبخیر آن بیشتر از روغن مصنوعی می‌باشد؛ در نتیجه سریع‌تر نیز به اتمام خواهد رسید. همچنین دارای نرخ انتقال روغن بالاتری است، بنابراین آلودگی‌ها می‌توانند با وجود اجزایی مانند فیلتر روغن و جداکننده روغن، وارد شبکه هوای فشرده شوند. همچنین روغن‌های معدنی نسبت به روغن‌های مصنوعی واکنش پذیری بیشتری دارند.

در روغن‌های استاندارد، زنجیره‌های کربنی به طور کامل با هیدروژن اشباع نشده‌‌اند، به این معنی که روغن سریع‌تر در مقابله با سایر مواد واکنش نشان می‌دهد که احتمال ایجاد توده را بیشتر از قبل می‌کند. این امر باعث کاهش عمر روغن، عمر مفید فیلترها و جداکننده های روغن می‌شود. این نوع روغن معمولا برای استفاده در کمپرسورهایی که به طور مداوم استفاده نمی‌شوند، یا برای صاحبان خانه‌هایی که کاربردهای آن‌ها سبک‌تر است، توصیه می‌شود.

روغن کمپرسور مصنوعی (Synthetic)

روغن کمپرسور مصنوعی با مواد پایه مصنوعی ساخته می‌شود. این نوع روغن یک محصول با کیفیت و درجه یک است که عمر طولانی‌تری نسبت به روغن‌های معدنی دارد. در حقیقت، روغن‌های مصنوعی معمولا 50 درصد بیشتر از روغن‌های استاندارد کار می‌کنند که نشان دهنده طول عمر بیشتر آن‌ها است.

همچنین روغن‌های مصنوعی می‌توانند عمر کمپرسور شما را افزایش داده، مصرف کمتری به همراه داشته و از روغن‌های استاندارد خنک کنندگی بیشتری را به دستگاه ارائه دهند. ویژگی دیگر این روغن‌ها، کاهش رسوبات مختلف است که بر عملکرد کمپرسور تاثیر منفی می‌گذارد. نکته جالب به توجه درباره روغن‌های مصنوعی، فاقد گوگرد و مواد افزودنی بودن آن‌ها است که به جلوگیری از تجمع توده‌های آلودگی کمک می‌کند.

انواع روغن کمپرسور

مزایای روغن کمپرسورهای مصنوعی

در حالی که مدل‌های قطعات دوار و گرد می‌توانند با انواع مختلف روغن به کار خود ادامه دهند، تولید کنندگان اغلب توصیه می‌کنند که از روغن‌های مصنوعی در دستگاه‌های خود استفاده کنید، زیرا آن‌ها دارای گوگرد یا مواد افزودنی مضر نیستند که استفاده طولانی مدت از آن‌ها می‌تواند منجر به تجمع آلودگی‌ها شود. مزایای اصلی روغن‌های مصنوعی برای کمپرسورهای هوای دوار، شامل موارد زیر است:

طول عمر بیشتر: یک روغن مصنوعی می‌تواند عمر کمپرسور هوای دوار را حدود 8000 ساعت افزایش دهد.

ذخایر کمتر: روغن‌های مصنوعی رسوباتی مانند لاک و لجن را که منجر به ساییدگی زودرس قطعات می‌شود را کاهش داده و بر عملکرد کمپرسور شما تاثیر مثبت می‌گذارد.

دمای خنک‌تر: روغن‌های مصنوعی در حین کار کمپرسور، سردتر می‌مانند و دمای محیط را با دمای خود یکی می‌کنند.

مصرف کمتر روغن: روغن‌های مصنوعی اغلب با سرعت کمتری مصرف می‌شوند، یعنی اینکه که مجبور نیستید روغن را به دفعات به کمپرسور اضافه کنید.

چگونه بهترین روغن کمپرسور را پیدا کنیم؟

همان‌طور که گفته شد برای انتخاب بهترین روغن برای پمپ باد لازم است که به فاکتورها و پارامترهای مختلفی توجه شود. در این مسیر موارد متعددی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند:

  • معدنی یا سینتتیک بودن روغن؛ لازم به ذکر است که هر کدام از این موارد، از نظر قیمت، روانکار، طول عمر، خنک کاری و حمل هوا با هم متفاوت هستند.
  • فشار بخار روغن؛ فشار بخار، نشان‌دهنده میزان فراریت روغن است و هرچه بیشتر باشد، روغن در دمای کمتری به جوش آمده و فراریت آن بیشتر خواهد بود.
  • نقطه ریزش روغن کمپرسور؛ این مورد نشان‌دهنده سیالیت روغن در دماهای کم و عمدتا دمایی است که اگر روغن ۳ درجه سردتر شود، در مدتی کمتر از ۵ ثانیه حرکت نکند.
  • توجه به ویسکوزیته یا گرانروی روغن؛ این مولفه مهم‌ترین موردی است که در زمان انتخاب نوع روغن کمپرسور باد باید در نظر داشته باشید. در اصل شاخص ویسکوزیته روغن بیانگر شدت تغییرات ویسکوزیته نسبت به درجه حرارت است.
  • استفاده از افزودنی جهت جلوگیری از کربنی شدن روغن؛ در برخی موارد، روغن حالتی شبیه به لواشک پیدا می‌کند. عمده دلیل این اتفاق،‌ بالا بودن دما، ذرات معلق و عدم وجود افزودنی کافی است. همچنین روغن برای کمپرسور باد باید افزودنی کافی جهت جلوگیری از کف کردن داشته باشد.

مشخصات روغن کمپرسور

عموما کمپرسورهای هوا دارای یک کاتالوگ راهنما هستند که تمامی مشخصات و ویژگی‌های آن را عنوان کرده و در آن‌ها میزان روغن کمپرسور باد و نوع مناسب برای هر دستگاه عنوان شده است. به‌صورت کلی روغن‌ها دارای ویسکوزیته‌های متفاوتی هستند و به همین دلیل نمی‌توان از روغن خودروها در کمپرسورها استفاده کرد. این روغن‌ها علاوه بر تفاوت در ویسکوزیته از نظر رطوبت، مواد و افزودنی‌های موجود نیز با هم متفاوت هستند و استفاده از روغن خودرو در کمپرسورها ممکن است باعث ایجاد خسارت شود.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که روغن‌های معدنی قیمت کمتری دارند اما در مقابل در مقابل حرارت، مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند. این در حالی است که روغن‌های سینتتیک یا مصنوعی تحمل دماهای بالا را داشته و در مقابل، روانکاری بهتر و طول عمر بیشتری نیز دارند و از نظر اقتصادی نیز انتخاب مناسب‌تری هستند.

انواع روغن کمپرسور

راهنمای انتخاب بهترین روغن کمپرسور

خب برویم به دنبال پاسخ این سوال که چه روغنی برای پمپ باد مناسب است و چگونه از کمپرسور خود در برابر سایش محافظت کنیم؟ در ادامه به شما کمک می‌کنیم تا با خرید بهترین روغن کمپرسور ، خرید خوبی را تجربه کنید با روغن سیتی همراه باشید.

۱. استفاده از روغن‌های بدون مواد شوینده

یکی از بدترین انتخاب‌هایی که در زمان خرید روغن کمپرسور می‌توان انجام داد و باعث ایجاد مشکلات متعدد شد، انتخاب روغن طراحی شده برای موتور است. این نوع روغن ممکن است در کمپرسور هوا کار کند، اما از آنجایی که دارای ماده شوینده است، با گذشت زمان، مواد شوینده موجود در آن می‌تواند برای سیستم شما بسیار مضر باشد. اگر از این نوع روغن در مدت زمانی طولانی استفاده کنید، حتی می‌تواند به کمپرسور شما آسیب جدی وارد کند.

از آنجا که استفاده از نوع اشتباه روغن می‌تواند بسیار مضر باشد، از هیچ روغنی به جز نوع مخصوص استفاده برای کمپرسور استفاده نکنید. اگر مطمئن نیستید، به دفترچه راهنمای کمپرسور خود مراجعه کنید یا از ارائه دهنده کمپرسور بخواهید تا توصیه مناسبی ارائه دهد. استفاده از اطلاعات صحیح می‌تواند به معنای صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما باشد، بنابراین توصیه‌ها را رعایت کنید.

۲. روان‌کننده‌های مصنوعی

به دلیل دمای بسیار زیاد روغن در کمپرسورهای هوا، باید به روان‌کننده‌های مصنوعی که به طور خاص برای دمای بالای کار و رطوبت طراحی شدند و در هنگام فشرده شدن هوا خنک می‌شوند، توجه جدی شود.

۳. بهترین روغن کمپرسور ؛ روغن درجه مواد غذایی

Food Grade Oil نوعی روغن است که برای کاربردهای ویژه پردازش مواد غذایی که به این نوع روغن احتیاج دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت نیاز به این نوع روغن حتما با سازنده و یا ارائه‌دهنده کمپرسور خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید