آموزشی

گریس پایه تفلون چیست؟ چه کاربردی دارد؟

گریس پایه تفلون

گریس پایه تفلون چیست؟ چه کاربردی دارد؟ درباره ویژگی و کاربرد گریس پایه تفلون در صنایع مختلف می‌توانیم بگوییم که این گریس یک روانکار فوق‌العاده است که در طیف وسیعی از صنایع مختلف به عنوان روانساز استفاده می‌شود. این نوع گریس مصرف انرژی، سایش و اصطکاک در ماشین آلات را به‌حداقل ممکن می‌رساند که برای کاستن از اصطکاک بر روی تسمه نقاله، غلطک، لولاها، ابزار و تجهیزات برقی، سرسره، تیغه‌‎ها به‌کاربرده می‌شود.

اگر قصد خرید گریس پایه تفلون دارید ما مجموعه روغن سیتی را به عنوان یک مرکز خرید انواع روغن صنعتی و انواع گریس به شما معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت این مجموعه طیف وسیعی از روانکارهای صنعتی را همراه با قیمت آنها مشاهده کرده و سفارش خرید خود را به راحتی به‌صورت تلفنی با استفاده از شماره تلفن‌های موجود در وب سایت یا به‌شکل آنلاین انجام دهید.

تاریخچه گریس

بر اساس مستندات تاریخی استفاده از گریس به بیش از ۴۴۰۰ سال پیش باز می‌گردد. در واقع برای کم کردن میزان اصطکاک از موادی همچون گریس-آب و روغن- به عنوان روان کننده استفاده کرده‌اند.

بر اساس نگاره‌های موجود بر روی مقبره فرعون در مصر که به ۲۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، نگاره‌ای با این مضمون مشاهده شده که کارگری در حال ریختن روان کننده برای مجسمه‌ها و پیکره‌های متحرک است.

البته شواهد و مستنداتی دیگر که مربوط به ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح هستند نیز نشان‌دهنده استفاده از چربی حیوانی و سنگ آهک برای روانکاری محور ارابه‌ها می‌باشند.

اگرچه می‌توان چنین گفت که قدمت گریس‌ها به‌عنوان روان کننده به چند هزار سال پیش برمی‌گردد اما درواقع تولید و استفاده از گریس طبق فرمولاسیون استفاده از غلیظ کننده به اواسط قرن نوزدهم میلادی برمی‌گردد.

در ابتدا گریس کلسیم با استفاده از روغن معدنی، چربی حیوانی و سنگ آهک در ایالات متحده آمریکا تولید شد. در ادامه و تنها پس از هشت سال گریس سدیم در انگلستان ساخته شد و پس از چند دهه و در ابتدای قرن بیستم میلادی در کشور ژاپن تولید گریس (بر پایه کلسیم) به طور انبوه آغاز شد.

کم‌تر از سه ده و در سال ۱۹۳۸ میلادی گریس لیتیوم ساخته شد و به سرعت به عنوان یک گریس چندمنظوره به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن و در طی سال‌های متمادی با حرکت سریع به سوی صنعتی شدن جهان و احساس نیاز به وجود روان کننده‌ی همچون گریس برای بالا بردن میزان بهره‌وری، انواع دیگری از گریس‌ها که بر اساس غلیظ کننده تقسیم‌بندی شده‌اند و یا طبق افزودنی‌ها نام‌گذاری شده‌اند، طراحی، تولید و برای استفاده به بازار عرضه شدند.

گریس پایه تفلون

نحوه تولید گریس

مواد اولیه مورد استفاده برای تولید گریس چربی‌ها، هیدروکسیدهای فلزی، روغن‌ها و مواد افزودنی نظیر گرافیت و بنتون است.

  • چربی‌ها موادی هستند که عمدتاً در دمای اتاق جامد می‌باشند، این مواد می‌توانند، چربی حیوانی، روغن گیاهان مختلف و یا روغن ماهی باشند.
  • هیدروکسیدهای فلزی به موادی نظیر لیتیوم، کلسیم، آلومینیوم، سدیم و باریم که در واکنش برای ایجاد صابون مورد استفاده قرار می‌گیرند، اطلاق می‌گردد.
  • روغن، ماده‌ای است که در دمای بیست و پنج درجه سانتی‌گراد به صورت مایع مشاهده می‌شود؛ این جزء برای تولید گریس یا روغن معدنی مشتق شده از مواد نفتی است و یا یک روغن سنتیک است.
  • افزودنی‌ها نیز مواد مختلفی هستند که برای بهبود عملکرد یا ظاهر گریس به مواد اضافه می‌گردند.

انواع گریس، ویژگی‌ها و کاربردها

گریس‌ها بر اساس نوع غلیظ کننده یا افزودنی به انواع مختلفی تقسیم شده‌اند که خریداران می‌توانند طبق نیاز و کاربرد نوع مناسب را انتخاب و خریداری نمایند.

  • گریس POE

گریس  POE (پلی اول استر) گریسی است که به طور ویژه برای روان کاری برخی از سیستم‌های تبرید تولید شده است. این گریس آبگریز بوده و نارسانا می‌باشد. همچنین پایداری خوبی در دماهای بالا و خواصی عالی در دماهای پایین دارد.

این نوع گریس به عنوان عایق الکتریکی شناخته می‌شود و روان کار خوبی به شمار می‌رود. سمیتی برای این نوع گریس به ثبت نرسیده است و علاوه بر روان کاری، برای آب‌بندی و حفاظت از یاتاقان‌ها و قطعه‌های فلزی متحرک مناسب است.

  • گریس PAO

گریس پایه PAO که با نام تجاری گرول ۷۵ (Greol 75) شناخته می‌شود، از دیگر انواع گریس موجود در بازار است.

پایه این گریس روغن مصنوعی پلی آلفا الفین است. پلی آلفا الفین روغنی با شاخص ویسکوزیته بالا، سازگاری خوب با روغن معدنی، نوسانات کم، محدوده دمای عملیاتی گسترده و پایداری اکسیداسیون بالا است. استفاده از این روغن به عنوان روغن پایه در برخی از گریس‌های با کیفیت برای روانکاری موتور یا دنده هیدرولیک به جهت خواص منحصربه‌فردی که دارد، کاملاً توجیه‌پذیر است.

  • گریس پایه مس

گریس پایه مس (Greol HSC) گریسی با ظرفیت تحمل بار بالا و رسانایی الکتریکی خوب (به جهت وجود فلز مس) است که علاوه بر کاهش میزان اصطکاک از خوردگی فلزات جلوگیری می‌کند.

این گریس در دماهای بالا مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و به عنوان یک روان کننده عالی برای استفاده در صنایع مختلف نظیر خودروسازی، صنعت نساجی و معدن شناخته می‌شود.

آب‌بندی اتصالات فلز- فلز، روان کاری قطعه‌های فلزی که در معرض خوردگی قرار دارند و روان کاری یاتاقان‌ها برخی از کاربردهای بیان شده برای این نوع گریس است.

  • گریس تفلونی

گریس تفلونی (Greol EHT2) گریسی سفید رنگ است که به طور وسیع در صنایع مختلفی نظیر خودرو، مواد غذایی، معدن، صنایع دریایی و فولاد برای روان کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این گریس کاهنده اصطکاک است و از ایجاد رسوب به وسیله آلاینده‌های جامد ممانعت می‌کند گریس تفلونی به جهت وجود افزودنی تفلون یا همان پلی تترا فلوئورو اتیلن به این نام شناخته می‌شود. به جهت وجود این افزودنی با خواص منحصربه‌فردی که دارد از جمله دوام و ماندگاری بالا، مقاومت خوب در برابر مواد شیمیایی و استحکام کششی گریس تفلونی برای روان کاری تجهیزات صنعتی گران‌قیمت که حفاظت و نگهداری از آن‌ها اهمیت بالایی دارد نظیر تراکتورها، قایق، ابزارهای برقی و صنعتی بسیار مناسب است.

تعریف گریس پایه تفلون

گریس پایه تفلون یک گریس سفید رنگ به‌صورت ژلاتینی است و از ترکیبات یک ماده روان کننده یک ماده غلیظ کننده و افزودنی‌های دیگری ساخته می‌شود. این ماده روان کننده بر پایه نفت است و زمانیکه روی یک سطح فلزی قرار می‌گیرد یک لایه محافظ و روان کننده خوبی را ایجاد می‌کند که عملاً تحت تأثیر رطوبت خورنده نیست.

گریس تفلون با داشتن ویژگی‌هایی همچون سازگاری با اکثر لاستیک و پلاستیک‌ها، پایداری بسیار خوب در دمای بالا، مقاومت به مواد شیمیایی در شرایط سخت همچون دمای بالا، خوردگی، خلاء، گاز طبیعی مایع کاربرد دارد.

در هر جایی که تبخیر روان کننده‌ها می‌تواند مشکل ساز باشد این گریس را می‌توان به‌کاربرد. گریس پایه تفلون یک روان کننده آب گریز است که آب را دفع کرده و برای مصرف در شرایط مرطوب عالی و بر روی لاستیک، پلاستیک، فلز و چوب بسیار مناسب است.

کاربردهایی که گریس پایه تفلون دارد

این گریس به عنوان یک ماده ایده‌آل در اتاق‌های تمیز، تجهیزات تولید نیمه هادی، موتورهای محرک حرارتی در  هوای گرم، تجهیزات تولید مقوا و شرایط سخت در محیط‌های مرطوب،جوهای اسیدی و بازی ضعیف و هر جایی که ممکن است ماده روان کننده تبخیر شود کاربرد دارد. دمای استفاده از آن بین ۲۰ تا ۱۸۰ درجه سانتی گراد است.

گریس تفلون سازگاری بسیار خوبی با آب و هواهای مختلف داشته و می‌توان به‌خوبی آن را بر روی سطوح زنگ‌زده استفاده کرد این کاربرد را فقط تعداد محدودی از روان کننده‌ها از جمله گریس پایه تفلون دارند. از دیگر کاربردهای گریس پایه تفلون می‌توان به روانکاری سطوح متحرک، روان کردن انواع زنجیرها، روانسازی ماشین آلات در حال حرکت اشاره کرد.

این گریس سفید رنگ به‌طور خاص برای اکثر مکانیسم‌ها از جمله بلبرینگ‎های ساده، زنجیرها، دنده، اتصالات ثابت و متحرک و سایر صنایع و بخش‌های غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با کاهش اصطکاک مانع از رسوب آلودگی‌های جامد می‌شود.

گریس پایه تفلون

مزایای استفاده از گریس پایه تفلون

گریس پایه تفلون مزایای زیادی دارد که در زیر به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

  • پایداری بسیار خوب در دماهای بالا
  • سازگاری با اکثر لاستیک و پلاستیک‌ها
  • مقاومت بسیار عالی به حلال‌ها و مواد شیمیایی
  • دارای عملکرد مناسب برای روانکاری در دراز مدت
  • محافظت بسیار عالی در برابر سایش و خوردگی
  • عملکرد خوب در محیط‌های مرطوب
  • فشار بخار کم
  • کمترین زوال در برابر اکسیداسیون

کاربرد گریس

همانطور که در بخش تاریخچه گریس اشاره شد، گریس ماده ای با قدمت بسیار زیاد است. پرکاربرد بودن این ماده باعث شده تا طی سالیان سال همچنان یک محصول پرفروش در بازار باشد. با توجه به مطالب گفته شده در بخش های قبلی، کاربرد گریس عبارت است از:
  • عمده کاربرد گریس در صنعت (صنایع مختلف) است. چرا که می توان از آن به عنوان روانکاری قطعات مختلف استفاده کرد. با روانکاری قطعات صنعتی توسط گریس می توان طول عمر قطعات را افزایش داد.
  • با توجه به ساختار برخی تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، دسترسی به برخی قطعات سخت است، بنابراین استفاده از گریس می تواند آسان ترین راه روانکاری آن قطعات و تجهیزات باشد. البته لازم به ذکر است که چون گریس یک ماده جامد یا نیمه جامد است، تزریق و انتقال آن به مکان هایی با دسترسی سخت، کاری دشوار و گاها غیرممکن است. تزریق و انتقال گریس را می بایست با تجهیزات مناسب آن مثل انواع پریس پمپ شامل گریس پمپ دستی، گریس پمپ برقی، گریس پمپ سطلی و … انجام داد. حتی گاهی ممکن است تزریق گریس با ابزارهای مذکور نیز عملی نباشد، در این صورت می توانید از اسپری گریس استفاده نمایید.
  • یکی دیگر از کاربردهای مهم گریس در مواقعی است که قطعات، تجهیزات و ماشین آلات در دما و فشار زیاد فعالیت می کنند. در این صورت نیز گریس می تواند عملکرد دستگاه را بهبود بخشیده، عمر قطعات را افزایش داده و مانع ایجاد خرابی و خطراتی مثل آتش سوزی گردد.

اهمیت خرید گریس تفلون مرغوب و با کیفیت

برای اینکه از همه خواص و مزایای گریس تفلون بهره‌ مند شوید باید گریس مرغوبی را تهیه کنید. کیفیت گریس جزء مهم‌ترین مواردی است که هر چه بالاتر باشد دوام و ماندگاری آن بیشتر خواهد بود و نیاز کمتری به تکرار دفعات روانکاری خواهید داشت.

علاوه بر تولید استاندارد، نگهداری در شرایط مناسب یکی از موارد مهم برای حفظ خاصیت گریس است که باید به دور از نور مستقیم و انواع آلودگی‌های محیطی باشد.

بسته بندی گریس‌ها باید بسیار محکم و مانع از نفوذ هر نوع گرد و غبار و آلودگی‌ها باشد. در هنگام خرید سعی کنید نکاتی را مانند قیمت، بو، رنگ، نفوذپذیری ساختار، فرسودگی و جداشدن روغن از گریس را در نظر داشته باشید. گریس باید قیمت مناسبی داشته باشد و برای اینکار سعی کنید از چند فروشگاه استعلام خرید بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید