آموزشی

مقایسه ضد یخ های پایه روغنی و پایه الکلی

مقایسه انواع ضد یخ های پایه روغنی و پایه الکلی
مقایسه ضد یخ های پایه روغنی و پایه الکلی : تقریبا تمام رانندگان به خوبی می دانند که استفاده از ضد یخ یکی از ضروریات و واجبات برای خودرو است. به همین علت ما قصد داریم انواع ضد یخ های موجود در بازار را به شما معرفی کنیم و ویژگی های هر کدام از آنها را برایتان عنوان کنیم. برای آشنایی بیشتر روغن سیتی را در ادامه این بخش دنبال کنید.

نحوه عملکرد ضد یخ

این ترکیب، مانع انجماد و تبخیر آب موجود در رادیاتور می شود. این عمل کارکرد بهینه موتور را در پی دارد.
  • از زنگ زدگی خودرو جلوگیری می کند.
  • از رسوب گیری جلوگیری می کند.

دقت داشته باشید نمی توانید آب را جایگزین آن کنید. زیرا استفاده از آب بعد از گذشت مدت زمانی موجی ساییدگی و فرشایش خودرو می شود.

انواع ضد یخ

– ضد یخ هایی ساخته شده از مواد معدنی که به آنها ضد یخ پایه روغنی نیز گفته می شود که در حال حاضر مرسوم ترین نوع ضد یخ ها هم به حساب می آیند، در تهیه ضد یخ های روغنی، از مواد معدنی جهت تولید ضد یخ استفاده می شود
– ضد یخ هایی متشکل از مواد آلی که به این نوع، ضد یخ های الکلی نیز گفته می شود.

مقایسه ضد یخ های پایه روغنی و پایه الکلی

ضد‌یخ‌ها نیز همانند تمامی ترکیبات شیمیایی متشکل از عناصر و ترکیبات حساس و مختلفی هستند. به طوری که همواره استانداردها و ترکیبات آن‌ها در حال پیشرفت و تغییر است. در ضد‌یخ‌های الکلی، تنها مزیت آن‌ها طول عمر بیش‌ترشان است. در حالی که در ضد‌یخ‌های روغنی، ضمن داشتن طول عمر کوتاه‌تر از ویژگی‌های متعددی نیز برخوردارند که در ضدیخ‌های الکلی وجود ندارد. در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌گردد.

مقایسه ضد یخ های پایه روغنی و پایه الکلی

برتری و نقاط قوت ضدیخ‌های روغنی

  • مصرف‌کنندگانِ ضدیخ‌های الکلی بایستی مراقب باشند که به هیچ عنوان ضدیخ جدید را به ضدیخ قبلی اضافه نکنند؛ زیرا مجبور می‌شوند بعد از این کار، به تخلیه و شست و شوی کامل داخل رادیاتور خودرو بپردازند (زیرا نبایستی ضدیخ‌های الکلی با یکدیگر تلفیق گردند).
  • در صورت استفاده بیش از اندازه مجاز و توصیه شده توسط خودرو ساز از ضدیخ‌های الکلی ، این مواد سبب ایجاد خوردگی و از بین رفتن بدنه موتور و سیستم خنک‌کننده خودرو می‌گردد. در حالی که این مشکل در استفاده از ضدیخ‌های روغنی به اندازه ضدیخ‌های الکلی تا این حد مشکل‌ساز نیست.

البته بایستی در نظر داشت که ضدیخ‌های پایه روغنی تهیه شده در کارخانه‌های گوناگون نسبت به یکدیگر متفاوت بود و دارای کیفیت‌های متنوعی هستند. قابل ذکر است که فقط ضدیخ‌هایی قادرند استاندارد GS1 اتحادیه اروپا را دریافت نمایند که محصول نهایی‌شان از تمام جوانب، کارآمدی لازم را برای موتورها و سیستم‌های خنک‌کننده داشته باشند.

توصیه می‌شود، حتی اگر به هر علت که تمایلی ندارید از ضدیخ‌های رایج استفاده نمایید، از ضدیخ‌هایی استفاده کنید که از معتبرترین استاندارد جهانی (یعنی GS1) برخوردار باشد.

به چه صورت ضدیخ به رادیاتور اضافه کنیم؟

در مورد میزان صحیح نسبت رقیق‌سازی ، باید به دستور کار شرکت‌های تولید‌کننده مراجعه نمود؛ زیرا در بعضی از ضدیخ‌ها، احتیاجی به اضافه نمودن آب نیست، البته این موضوع روی محصول قید گردیده است. غیر از آن می‌توان با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو، از میزان نسبت صحیح ضدیخ با آب مطلع شد. در عین حال، به طور تجربی ثابت گردیده است، در بیش‌تر ضدیخ‌ها، غالبا نسبت یک به یک یا همان (50٪ به 50٪) بهترین کارایی و بازدهی را خواهد داشت.

بنابراین، در یک ظرف تمیز، به طور مساوی محلول ضدیخ و آب مخلوط شود، این مقدار از نسبت محلول تا دمای «-34 ͦC»، ضد انجماد خواهد بود. روند میزان مقاومت ضدیخ به انجماد، تا میزان نسبت «70٪ ضدیخ» به «30٪ آب» ادامه پیدا می‌کند؛ ولی بعد از این نسبت، سیر نزولی به خود می‌گیرد و خاصیت خود را از دست می‌دهد.

سعی شود تا حدی که امکان دارد، سیستم خنک‌کننده خودرو را تخلیه و با آب گرم تمیز شود. در غیر این صورت، امکان دارد ترکیبات شیمیایی ضدیخ جدید و قدیمی متفاوت باشند و اختلاط آن‌ها با یکدیگر سبب ایجاد مشکل گردد. سپس، رادیاتور پر از محلول بشود. جهت مطمئن شدن از عملکرد آن، بایستی ترموستات و واترپمپ موتور را روشن و در صورت نیاز سیستم، هواگیری شود. همچنین بایستی میزان مایع منبع انبساط، عملکرد درِ رادیاتور و ترموستات متناوباً مورد بررسی قرار گیرند.

استفاده همزمان ضد یخ روغنی و اسیدی

از ترکیب دو ضد یخ با یکدیگر اجتناب کنید. واکنش شیمیایی در اثر ترکیب این ماده، با یکدیگر صورت می گیرد. که باعث کند شدن ضدیخ و در نهایت سد کردن مسیر عبور مایعات را در پی دارد. البته بعد از یک مدت اتومبیل، آسیب می بیند.

استفاده الکل به جای ضدیخ

شما می توانید در فصل زمستان، در صورت عدم دسترسی به ضد یخ، از الکل به طور موقت استفاده کنید. دقت داشته باشید، که الکل در فصل گرما، نمی تواند مانع جوشیدن آب شود. البته ، استفاده از آن، موجب تشکیل رسوب در رادیاتور می شود.

ضدیخ قرمز یا سبز ! کدام را انتخاب می کنید ؟

مواد تشکیل دهنده هر دو ضد یخ متفاوت است. (سبز : ترکیبات آلی – قرمز : ترکیبات اسیدی)

ضد یخ قرمز بر پایه الکل ساخته شده است. و موجب رسوب در رادیاتور نمی شود.

با توجه به موارد ذکر شده، ضد یخ قرمز مناسب است.

ضد یخ روغنی یا اسیدی ؟ کدام را انتخاب می کنید ؟

ضد یخ‌های روغنی نسبت به ضد یخ‌های اسیدی، آسیب کمتری را به موتور وارد می کنند. زیرا، ضد یخ های اسیدی بعد از گذشت زمان، باعث خوردگی قطعات موتور می شوند. سایر مزیت های ضد یخ های روغنی عبارتند از :

  • هزینه کم
  • افزایش کارآیی موتور

مقایسه انواع ضد یخ های پایه روغنی و پایه الکلی

نكاتی مهم در مورد ضديخ

  • کیفیت ضدیخ ربطی به رنگ آن ندارد؛
  • یک‌رنگ بودن ضدیخ‌ها، ارتباطی به یکی بودن کیفیت آن‌ها نداشته و نبایستی به یکدیگر اضافه شوند؛
  • برای رقیق‌سازی باید مطابق اطلاعات مندرج شده روی ظرف ضدیخ، عمل نمود؛
  • در ضدیخ بایستی سختی آب مصرفی، بسیار پایین (دي يونيزه) باشد؛
  • ضدیخ‌ها غالباً کف ایجاد نمی‌کنند. (وجود کف ممکن است به دلیل وارد شدن هوا به سیستم مكش واتر پمپ باشد، در این حالت می‌بایست به تخلیه کامل رادیاتور، بررسی همه لوله‌هاي رابط و واشرها و تعمیر قطعات معيوب پرداخت)؛
  • بایستی به کنترل سطح سیال پرداخت.

در ابتدای هر بهار و پاييز معمولا بايستی این اقدامات انجام شود:

  1. کنترل میزان غلظت ضديخ- ضدجوش (به طوری که از حداقل ضروری که با تغییرات دمای هوا متناسب است، کم‌تر نباشد)؛
  2. شرایط و اندازه ضدیخ بررسی شود تا درصورت آلوده بودن یا وجود مواد ناشی از زنگ‌زدگی فلزات، تعویض گردد؛
  3. آزمایش تحت فشار دستگاه (ترجیحا در زمان سرد بودن ضدیخ) جهت اطمینان از عدم وجود نشتي؛
  4. بررسی درپوش و لوله متصل به درپوش رادياتور؛
  5. لوله‌ها را مورد بازبینی قرار داده و محل اتصال لوله‌ها محکم شوند؛
  6. کنترل تسمه پروانه‌ها (از نظر سالم بودن و کشش صحیح)؛
  7. کنترل ترموستات (در صورتی که درجه حرارت آب رادیاتور بیش از اندازه سرد یا گرم شود).

نکته: میزان سختی آب مصرفي برای رقيق‌سازي مايع خنك‌كننده، بايستی کم باشد تا رسوب نگیرد. هفته‌ای و یا هر هزار کیلومتر یک بار، می‌بایست سطح مایع خنک‌کننده بررسی شود. در شرایط عادی زمان عوض نمودن مایع خنک‌کننده معمولا به طور سالیانه و یا بعد از طی کردن 30 هزار کیلومتر است.

اما غیر از این، زمان تعویض مایع خنک‌کننده در شرایط سخت رانندگی و بسته به شرایط موجود، صورت می‌گیرد. شرایط سخت عبارتند از: يدك كشيدن كمپ؛ بكسل كردن؛ طي نمودن مسافت‌هاي طولاني با سرعت‌هاي يكنواخت و پايين؛ استفاده از باربند در مسافت‌هاي طولاني؛ طي نمودن مكرر مسافت‌هاي كوتاه (كمتر از 8 كيلومتر در هر نوبت رانندگي)؛ حركت در جاده‌هاي نمك پاشيده شده، خاكي و غبارآلود؛ دوره طولاني عدم استفاده از خودرو.

شرکت سازنده

شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد و عرضه ضدیخ ، فعال هستند. کاسپین، اسپیدی، توسکا، پژو، بهران، پرستون، تویوتا جنیون پارتس، فوسر، لوکینی، دیرگون، بی ام دبلیو، لیکومولی، مارپا، تاپ وان،  گتسان، پروفی کار، ای ام، ولترونیک و … از مشهورترين برند هاي اين زمينه هستند.

هرکدام از اين شرکت ها توانسته است با ارائه محصولاتي، نظر بخشي از مشتريان را به خود جلب کند. محصولات اين برند ها، از کيفيت مطلوبي برخوردارند و هم اکنون در بازار به به وفور يافت مي شوند.

قيمت

عوامل مختلفي نظير نوع ضد یخ، شرکت سازنده، مواد سازنده، حجم و … در تعيين قيمت ضدیخ موثرند. شرکت هاي سازنده اين محصولات، آن ها را با قيمت هاي گوناگوني به بازار عرضه کرده اند و به طور کلي قيمت اين محصولات بين 20 هزارتومان تا 500 هزار تومان است.

يکي از مهم ترين نکاتي که در خريد هر محصول لازم است به آن توجه داشته باشيد، تعيين ميزان بودجه است که به شما کمک مي کند تا از ميان محصولات متنوع موجود در بازار، سريع تر محصول مناسب خود را انتخاب کنيد.

از ديگر نکات مهم در خريد ضدیخ اين است که محصول خود را از برند ها و همچنين فروشگاه هاي معتبر خريداري کنيد.

مقایسه انواع ضد یخ های پایه روغنی و پایه الکلی

نحوه تشخیص ضد یخ روغنی و اسیدی

دقت داشته باشید که ضد یخی که در ابتدا ماهیت روغنی دارد. با گذشت زمان، ماهیت خود را از دست می دهد و اسیدی می شود. زمانی که ضدیخ روغنی به اسیدی تبدیل شود، می تواند بر روی قطعات تاثیر بگذارد و آن ها را فرسوده کند. تمامی این موارد موجب، کاهش مقاومت ضدیخ می شود. علاوه بر آن، نمی تواند به درستی وظیفه خود را در برابر سرما و گرما انجام دهد.

از آن جا که، با گذشت زمان رنگ ضدیخ تغییر می کند، بنابراین تشخیص ماهیت ضدیخ کاری دشوار است. شما می توانید جهت تشخیص آن از تعمیرکاران خودرو کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید