راهنمای انتخاب روغن, آموزشی

معرفی بهترین روغن موتور + ویژگی های هر کدام

بهترین روغن موتور

معرفی شاخصه های بهترین روغن موتور

در حالی که اکثر روغن های موتور با استانداردهای قابل قبول ساخته می شوند، کیفیت عمومی و خاص آنها می تواند بسیار متفاوت باشد. روغن موتورهایی که دارای کیفیت نیستند، به جهت بی اطلاعی مصرف کنندگان، به بازار راهی می شوند. موتور همیشه بستر نهایی برای تشخیص کیفیت مورد نیاز روغن بوده است. با وجود اینکه طراحی موتور برای مطابقت با عملکرد، بهره وری سوخت و استانداردهای زیست محیطی تغییر کرده است، این بخش، همچنان داور نهایی در تعیین کیفیت بهترین روغن موتور است. ما به معرفی روغن موتور بهران بندر 50  که یکی از بهترین روغن های موتور دیزلی است و مشخصات آن را شرح خواهیم داد و همچنین به معرفی شاخص ها و ویژگی های روغن بهران اکسترا توربو دیزل 15w40 میپردازیم.

خواص روغن موتور

برای کارکرد مناسب موتور، روغن باید دارای خواص فیزیکی و شیمیایی خاصی باشد. در طول کارکرد روغن، موتور، تنش های عملیاتی ایجاد می کند که بر توانایی طولانی مدت روغن، جهت عملکرد مداوم در سطح بالایی تأثیر منفی می گذارد. شرایط سرویس نیز ممکن است بسته به محیط و نحوه استفاده از وسیله نقلیه بسیار متفاوت خواهد بود.
در نتیجه، انتخاب بهترین روغن موتور برای برآوردن نیازها و شرایط خدماتی خاص، مستلزم آگاهی از چندین ویژگی مهم روغن، از جمله ویسکوزیته است. در این خصوص می توانید مشاوره های لازم را از روغن سیتی دریافت کنید. کارشناسان روغن سیتی، بر اساس دانش و تخصص خود، راهنمایی های لازم را ارائه می نمایند.

ویسکوزیته

ویسکوزیته مقاومت انواع روغن در مقابل جریان می باشد. به جهت آنکه که مولکول ها در روغن، تا حدی به یکدیگر جذب می شوند، برای جداسازی آنها و ایجاد جریان به انرژی نیاز خواهد بود. به طور کلی، مولکول های بزرگتر جاذبه بیشتری میان خود دارند و ویسکوزیته بالاتری را ایجاد می کنند. انرژی لازم در بهترین روغن موتور برای غلبه بر این جاذبه مولکول به مولکول و تولید جریان سیال را می توان نوعی اصطکاک در نظر گرفت.

فراریت روغن موتور

جنبه دیگری که هنگام کاهش ویسکوزیته در فرمولاسیون روغن موتور باید در نظر گرفته شود این است که چنین کاهشی اغلب با استفاده از روغن های پایه با فراریت بیشتر به دست می آید. روغن تبخیر شده، مقدار روانکاری موتور را کاهش می دهد و ممکن است اجزای آلوده کننده کاتالیزور اگزوز را حمل نماید که بر توانایی کاهش دود کاتالیست تأثیر منفی می گذارد. روغن باقی مانده پس از حذف اجزای فرارتر، دارای خاصیت چسبناک تر و جذب انرژی بیشتری خواهد شد.

میزان گرانروی

گرانروی یا SAE یکی از شاخص های مهم در انتخاب بهترنی روغن موتور است که می تواند مقاومت در برابر حرکت را بیان کند. این شاخص، رابطه معکوسی با دمای محیط دارد. به گونه ای که هنگام افزایش دما، گرانروی کاهش می یابد. از آنجایی که تغییر در گرانروی می تواند به موتور آسیب وارد کند، استفاده از بهترین روغن موتور با SAE متغیر، می تواند انتخاب مناسبی باشد.

اهمیت شاخص API

مشخصه دیگری که در میزان کیفیت روغن موتور تعیین کننده است، شاخص API میباشد. هنگامی که کیفیت روغن موتور بررسی می شود، حروف A تا N در مقابل حرف S قرار داده می شود که می تواند میزان افزایش کیفیت را نشان دهد.

اطلاعات لازم در هنگام خرید روغن موتور

قبل از خرید بهترین روغن موتور، مهم است که بدانید چه درجه روغنی باید استفاده شود. استانداردهای جهانی برای طبقه بندی روغن های موتور بر اساس عملکرد آنها تنظیم شده است. اولین نکته ای که باید در هنگام خرید روغن موتور در نظر داشته باشید، درجه ویسکوزیته است که ضخامت روغن موتور را به همراه ظرفیت تحمل تنش تعیین می کند.

روغن موتور با درجه ویسکوزیته کم تر، برای زمستان ها به خوبی کار می کند، اما روغن موتور با درجه بالاتر برای تابستان توصیه می شود. ویسکوزیته روغن موتور از طریق مجموعه ای از دو عدد تعیین می شود، به عنوان مثال، اگر روغن موتور درجه 5W-30 باشد، به این معنی است که درجه ویسکوزیته آن برای شروع سرد است. روغن موتور با درجه 0W-40 نشان می دهد که یک ماشین می تواند حتی در شرایط یخبندان استارت سرد داشته باشد. زیرا روغن به اندازه کافی با ضخامت کم طراحی شده است تا در تمام قطعات جریان یابد.

بهترین روغن موتور های موجود در بازار

روغن موتور را به عنوان محافظی ارزان برای موتورهای خودرو در نظر بگیرید. تعویض منظم روغن از تجمع کربن و لجن جلوگیری می کند و عمر موتور را افزایش می دهد. روغن یک لایه محافظ بین قطعات متحرک موتور ایجاد می کند که در هر دقیقه هزاران بار می چرخد یا حرکت می کند.

در این فضای نازک به اندازه تیغ، جایی که هر مولکولی مهم است، افزودنی‌ های متمایز بهترین روغن موتور، آن را قادر می‌سازد تا با حداقل مقاومت، از قطعات موتور محافظت کند. هرچه کشش کمتری بر روی قطعات متحرک موتور وارد شود، قدرت و مصرف سوخت بیشتر می شود.

از سویی دیگر، برای خود روغن، هر چه مدت طولانی تری پایداری شیمیایی خود را حفظ کند، مدت طولانی تری می تواند به طور موثر در برابر اصطکاک محافظت نماید. روغن‌های معمولی از مواد افزودنی برای دستیابی به محدوده ویسکوزیته مورد نظر استفاده می‌کنند، اما وقتی این مواد افزودنی خراب می‌ شوند، توانایی روغن برای سازگاری با دماهای متغیر کاهش می‌یابد.

بهترین روغن موتور، با شکستن نفت خام در سطح مولکولی و بازسازی آنها به یک ساختار ذاتی و یکنواخت خاص که تقریباً فرسودگی را از بین می برد، ایجاد می شوند. از آنجایی که روغن موتور، به طور طبیعی ذرات مضر مانند خاک، کربن و براده های فلزی را جذب می کند، تعویض منظم روغن و فیلتر همچنان مهم است.
هر برند روغن، از فرمول های شیمیایی انحصاری خود به عنوان یک راز تجاری محافظت می کند و ادعا می نماید که مدت طولانی تر، بهتر و در طیف وسیع تری از شرایط محیطی محافظت کند.

بسیاری از تولید کنندگان یک مارک، ویسکوزیته توصیه شده را مشخص می کنند که به طور معمول وزن روغن نامیده می شود.

روغن موتور بهران بندر ویژه 50

روغن موتور بهران بندر 50، روغن موتور دیزلی تک درجه ای مرغوب با پایه معدنی است که برای روانکاری انواع موتور های دیزلی چهار زمانه سوپر شارژ و توربو شارژ مناسب است. این نوع از روغن بهران، بر اساس پایه معدنی و بهترین مواد افزودنی تولید می شود.

 

 

بهترین روغن موتور

 

سطوح کیفیت: API CD – ISIRI 1342
درجه گرانول: SAE 50

 

بهران اکستراتوربودیزل 15w40

یکی از بهترین روغن موتور در ایران که از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است، روغن موتور بهران اکستراتوربودیزل 15W40 می باشد که به عنوان روغنی با کیفیت بالا شناخته شده و از نوع روغن موتور دیزلی به شمار می آید که می تواند به خوبی در وسعت دمایی بالایی، پایداری و ثبات داشته و دوده را به درستی کنترل نماید.
در این روغن، از افزودنی هایی با کیفیت بالا استفاده شده و مناسب انواع خودرو از قبیل اتوبوس، کامیون و خودروهای سنگین مشابه می باشد. بنابراین، خودروهای دیزلی که به سیستم کنترل آلودگی مجهز شده اند، به راحتی می توانند از بهترین روغن موتور بهران استفاده نمایند. این نوع روغن دارای حداکثر گوگرد 5000 PPM بوده و در گریدهای 15W-40 در گریدهای 10W-40 و 20W-50 به بازار عرضه می شوند.

 

 

بهترین روغن موتور

این را نیز باید در نظر داشت، هنگامی که میزان گوگرد در روغن موتور بیش از 15 PPM باشد، می تواند به سیستم کاتالیزوری ماشین ها، آسیب وارد نماید. این نوع روغن دیزلی بهران، دارای مقاومت بالایی در مقابل اکسیداسیون در دمای بالا بوده و می تواند مانع شکل گیری رسوب و لجن در خودرو بوده و طول عمر بالایی را برای آن فراهم نماید.

از سویی دیگر، این محصول که از بهترین روغن موتور در بازار ایران است، دارای ثبات برشی مناسب است که می تواند باعث پایین آمدن افت ویسکوزیته و میزان فشار روغن باشد. همین امر، در روشن شدن راحت و سریع موتور در پایین ترین دما موثر بوده و از قطعات موتور در مقابل سایش، محافظت می نماید.

آیا روغن موتور ایرانی با کیفیت است؟

اولین نکته ای که باید هنگام تهیه بهترین روغن موتور در نظر داشته باشید این است که مناسب ترین انتخاب برای شما، روغنی است که در راهنمای خودرو بیان شده است. بسیاری از خودروسازان، نوع روغن و در برخی از موارد برند مشخصی را تعیین می کنند. این در حالی است که مطابق استانداردهای API و SAE، می توان برای خرید و انتخاب بهترین روغن موتور اقدام کرد.

آنچه که روشن است، روغن موتور می تواند کاربردهای حیاتی و متنوعی را در خودرو ایفا کند. یک خودرو به واسطه ویسکوزیته روغن در موتور، می تواند مانع ایجاد آلودگی و انباشت ذرات ناشی از سوخت قطعات شده و مانع خفه شدن موتور شود.

ضمن آنکه روغن موتور، می تواند باعث پایین آمدن میزان مصرف سوخت شود که در تعیین هزینه های جاری هر خانواده نقش مهمی دارد. بنابراین، انتخاب بهترین روغن موتور ایرانی که با خودروهای کشور سازگاری کامل داشته و باعث عملکردی منظم در موتور می شود، می تواند کمک موثری در دوام و طول عمر قطعات در خودرو گردد.
می توانید برای انتخاب روغن موتورهای ایرانی معتبر و قابل اعتماد همچون برند بهران، با کارشناسان روغن سیتی، مشورت نمایید. این امکان را دارید تا مطابق با خودروی خود، از فروشگاه روغن سیتی، با قیمتی مناسب و مقرون به صرفه خرید کرده و از کیفیت و اصالت آن، اطمینان داشته باشید.

 

در ضمن شما میتوانید از سایر محصولات ما در روغن سیتی دیدن کرده و بسته به نیاز خود آنها را تهیه کنید.

 

بهران هیدرولیک H68 بهران هیدرولیک H46 بهران حرارت
پارس بابک 68 پارس بابک 46 بهران توربین 68
بهران توربین 46 بهران هیدرولیک H32 بهران هیدرولیک T32
بهران هیدرولیک T68 بهران هیدرولیک T46 بهران درفش 32
بهران درفش 46 بهران درفش 68 بهران بردبار 150
بهران بردبار 220 بهران بردبار 68 بهران تراش
بهران مقاوم 68 بهران مقاوم K68 بهران مقاوم K150

1 دیدگاه در “معرفی بهترین روغن موتور + ویژگی های هر کدام

  1. سمیه شفیعی گفت:

    روغن موتور بهران اکستراتوربودیزل 15W40 و بهران بندر 50 از بهترین روغن های موتور هستن.

دیدگاهتان را بنویسید