آموزشی

علت سفت شدن روغن موتور

علت سفت شدن روغن موتور

علت سفت شدن روغن موتور : یکی از مهمترین و ضروری ترین سیالات مایعی که در خودرو وجود دارد، روغن موتور است. همانطور که می دانید روغن موتور به صورت مایع در بین قطعات خودرو جریان دارد. آیا می دانید در صورتی که با سفت شدن روغن موتور مواجه شدید، باید چه کاری انجام دهید؟

آیا می دانید سفت شدن روغن موتور در خودرو چه دلایلی دارد؟ شاید شما بارها و بارها با این موضوع روبرو شده اید که روغن موتور خودروتان سفت شده باشد. البته برای بروز این مشکل دلایل متعددی وجود دارد. اما باید بدانید پس از مشاهده سفت شدن روغن موتور باید چه کارهایی انجام دهید. زیرا این موضوع آسیب ها و خسارات متعددی را برای خودروی شما در بر دارد. در این بخش می خواهیم در خصوص این موضوع اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم. با روغن سیتی همراه باشید.

علت سفت شدن روغن موتور

با استفاده مکرر، روغن موتور خاک، آب، سوخت و سایر آلاینده ها را جمع می کند که در نتیجه منجر به سفت سفت شدن روغن موتور ماشین می شود. این مایع غلیظ ژل مانند همچنین می تواند آسیب جدی به موتور ماشین شما وارد کند.

با این حال، سایر علت هایی که منجر به سفت شدن روغن موتور می شود عبارتند از:

  • روغن موتور ناپایدار است و در شرایط دمای بالا در معرض اکسیژن قرار می گیرد. اگر روغن موتور در مدت زمان طولانی گرم شود، اکسیداسیون سریع تر اتفاق می افتد و در نتیجه روغن موتور سفت می شود.
  • در طی اکسیداسیون، مولکول های روغن موتور شکسته می شوند و کثیفی هایی به شکل کربن، ذرات فلزی، سوخت، گازها، آب و مایع خنک کننده با روغن موتور ترکیب می شوند که مخلوط شدن اینها با روغن موتور منجر به سفتی روغن می شود.
  • رانندگی در شرایط ترافیکی سنگین و توقف ها بیش از حد می تواند به سفت شدن روغن موتور کمک کند. همچنین رانندگی های مکرر در مسافت های کوتاه نیز می تواند باعث سفتی روغن موتور شود.

عوارض سفت شدن روغن موتور

سفت شدن روغن موتور گردش روغن را کاهش یا قطع می کند که در نتیجه منجر به هزینه های سنگین برای تعمیر موتور ماشین می شود. سفت شدن روغن موتور همچنین مستقیماً باعث مصرف روغن، اتلاف نیرو، مصرف سوخت بالا، مشکلات فشار روغن، سخت روشن شدن خودرو و گرم شدن بیش از ماشین می شود.

علت سفت شدن روغن موتور

علائم کم بودن روغن در ماشین شما

موتور شما از صدها قطعه فلزی متحرک تشکیل شده است که وقتی احتراق روشن است دائماً به یکدیگر ساییده می شوند. روغن به روغن کاری این قطعات کمک می کند و به آنها اجازه می دهد بدون ایجاد اصطکاک ناخواسته حرکت کنند. روغن همچنین به پخش گرما کمک می کند. این کار اجزای موتور شما را خنک نگه می‌دارد و به آنها کمک می‌کند وقتی در جاده هستید به درستی کار کنند.

هنگامی که روغن رو به اتمام است، علائم مختلفی ظاهر می شود که به شما اطلاع می دهد، بنابراین می توانید برای جلوگیری از آسیب اقدام کنید. در اینجا فهرستی از برخی از رایج ترین علائم کاهش روغن موتور آورده شده است.

1. چراغ هشدار فشار روغن

ساده ترین راه برای تشخیص اینکه روغن خودروی شما رو به اتمام است یا خیر، چراغ هشدار خودرو است. این چراغ به سنسوری متصل است که سطح سیال را کنترل می کند. اگر فشار روغن خیلی کم شود، چراغ هشدار فعال می شود تا به شما اطلاع دهد. به محض مشاهده این نشانگر، باید خودروی خود را تعمیر کنید تا روغن شما به سطح کافی بازگردد.

2. بوی روغن سوزی

اگر از داخل وسیله نقلیه خود بوی روغن سوزی به مشام می رسد، باید فوراً آن را کنار زده و موتور خود را خاموش کنید. این می تواند نشانه ای از نشتی و چکیدن روغن روی قطعات داغ موتور باشد که باعث ایجاد این بو می شود. به وسیله نقلیه خود کمی زمان دهید تا خنک شود و سپس سطح روغن خود را بررسی کنید.

نشانگر شما به شما می گوید که آیا سطح روغن شما کمتر از مقدار لازم است یا خیر. اگر کم است، سعی نکنید به رانندگی با وسیله نقلیه ادامه دهید زیرا در واقع می توانید آسیب بیشتری به موتور خود وارد کنید.

3. صدای تق تق از موتور

وقتی روغن موتور شما رو به اتمام است، روغن کاری اجزای موتور متوقف می شود. هنگامی که این قطعات دیگر به خوبی روغن کاری نمی شوند، باعث ایجاد صداهای بلند، تق تق، و ساییدن می شوند. این می تواند باعث شکستن میله های شما شود که صدای تق تق از زیر کاپوت وسیله نقلیه شما پخش می شود.

به طور معمول، شنیدن صدای تق تق یا صدای تق تق در زیر کاپوت هنگام رانندگی اولین علامت خرابی موتور است. بدون درمان مناسب، پیشرانه شما می تواند به طور کامل مسدود شود و خراب شود. بنابراین، بهتر است زمانی که متوجه این صداها شدید، تعویض روغن را برنامه ریزی کنید تا به کاهش خطر آسیب کمک کنید.

4. عملکرد بد دور موتور

خودروی شما طوری طراحی شده است که مصرف سوخت قابل توجهی داشته باشد، اما اگر روغن موتور آن کم باشد، ممکن است متوجه شوید که آنطور که باید کارآمد عمل نمی کند. به این دلیل که نداشتن مایع کافی برای روغن کاری مناسب قطعات موتور باعث می شود که موتور سخت تر کار کند. هرچه موتور سخت‌تر کار کند، مصرف سوخت شما کمتر خواهد بود.

علت سفت شدن روغن موتور

5. گرم شدن بیش از حد موتور

یکی از مهم ترین علائم کم بودن روغن در خودرو گرم شدن بیش از حد موتور است. بدون روغن کافی برای روغن کاری مناسب، قطعات موجود در موتور هنگام ساییدگی به یکدیگر هیچ محافظتی نخواهند داشت. این نه تنها باعث ایجاد صدا، کاهش مصرف سوخت و آسیب می شود، بلکه اصطکاک ایجاد شده توسط تماس فلز با فلز می تواند دمای سیستم را افزایش داده و باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود.

گرمای بیش از حد موتور اگر درمان نشود می تواند یک مشکل جدی باشد. اگر شروع به گرم شدن کرد، در اسرع وقت آن را بکشید و صبر کنید تا خنک شود. سپس، سطح روغن را بررسی کنید. اگر خیلی کم است، فورا روغن خود را تعویض کنید.

چه روغن موتورهایی کیفیت خود را از دست می دهند و سفت می شوند؟

اگر شما جزو رانندگانی هستید که از روغن موتورهای مرغوب و با کیفیت استفاده می کنند، شاید هرگز ندانید سفت شدن روغن موتور چه معنایی دارد! زیرا این موضوع بیشتر شامل حال روغن موتورهایی می شود که از کیفیت لازم برخوردار نیستند و دارای افزودنی های نامرغوب هستند. به خاطر داشته باشید اگر شما روغن موتور مرغوب و با کیفیت تهیه کنید، به هیچ وجه این مشکل برایتان به وجود نمی آید. شاید بتوان گفت درصد بسیار کمی وجود دارد تا شما با خرید روغن موتور مرغوب، با سفت شدن روغن موتور روبرو شوید. بنابراین در صورتی که شما همیشه از روغن موتورهای مرغوب و با کیفیت برای خودروی خود استفاده کنید، با این مشکل روبرو نخواهید شد.

یکی دیگر از موارد مهمی که در خصوص روغن موتور و برای جلوگیری از سفت شدن روغن موتور باید بدانید این است که حتما روغن را در فواصل زمانی منظم تعویض کنید. در صورتی که روغن موتور را دیر به دیر تعویض کنید، این موضوع باعث بروز مشکلاتی همچون سفت شدن روغن و همچنین از دست رفتن کیفیت و کارایی روغن می شود. بنابراین یکی از دلایلی که شما باید به خاطر آن روغن موتور را در زمان مناسب تعویض کنید این است که از سفت شدن و از دست رفتن خاصیت آن جلوگیری کنید.

در صورتی که روغن موتور سفت شود باید چه کاری انجام دهیم؟

در صورتی که علائم و نشانه های سفت شدن روغن موتور را مشاهده کردید، بهتر است تا سریعا خودروی خود را به نزدیک ترین تعمیرگاه مجاز ببرید و نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. گاهی ممکن است شما بسیار دیر متوجه این موضوع شوید و بعضی از قطعات خودروی شما دچار خرابی و مشکل شده باشند. در این صورت بهتر است تا سریعا نسبت به تعویض قطعات آسیب دیده و تعویض روغن موتور اقدام نمایید. به خاطر داشته باشید اگر از روغن موتور خوب و با کیفیت برای اتومبیل تان استفاده کنید و آن را به موقع تعویض نمایید درصد بروز این مشکل بسیار کم است.

علت سفت شدن روغن موتور

علائم خرابی روغن موتور

زمانی که روغن موتور خراب می‌شود، شما می‌توانید نشانه‌های آن را قبل از خرابی مشاهده کنید تا اقدامات لازم را انجام دهید. از جمله علائم خرابی روغن موتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش شتاب خودرو: روغن موتوری که کثیف و فرسوده شده است، می‌تواند باعث کاهش شتاب خودرو شود. این کاهش شتاب به دلیل کاهش کارایی موتور ایجاد می‌شود.
  • افزایش مصرف سوخت: روغن موتوری که کثیف و فرسوده شده است، می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. این افزایش مصرف سوخت به دلیل افزایش اصطکاک بین قطعات موتور ایجاد می‌شود.
  • لرزش موتور: روغن موتوری که کثیف و فرسوده شده است، می‌تواند باعث لرزش موتور شود. این لرزش به دلیل عدم روانکاری مناسب قطعات موتور ایجاد می‌شود.
  • کاهش سطح روغن موتور: یکی از اولین علائم خرابی روغن موتور، کاهش سطح روغن موتور است. روغن موتور به مرور زمان و با کارکرد خودرو، کثیف و فرسوده می‌شود و سطح آن کاهش می‌یابد. در صورت کاهش سطح روغن موتور، لازم است روغن موتور را به سرعت تعویض کرد.
  • مشاهده دود سیاه از اگزوز: روغن موتوری که کثیف و فرسوده شده است، می‌تواند باعث ایجاد دود سیاه در اگزوز شود. این دود سیاه به دلیل سوختن روغن موتور در موتور خودرو ایجاد می‌شود.
  • افزایش صدای موتور: روغن موتوری که کثیف و فرسوده شده است، می‌تواند باعث افزایش صدای موتور شود. این افزایش صدا به دلیل افزایش اصطکاک بین قطعات موتور ایجاد می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید