آموزشی

معرفی انواع مختلف گریس و کاربردهای آن

معرفی انواع مختلف گریس

گریس ماده ای جامد یا نیمه جامد است که از مشتقات نفتی تشکیل شده و برای مصارف خاص در نظر گرفته شده است. گریس روان کننده ‌ای است که در ساختار خود از مشتقات نفتی استفاده می ‌کند تا به قطعات متحرک بچسبد و تحت فشار گرانش یا فشار کاری از قطعه جدا نشود. گریس در دمای اتاق جامد یا نیمه جامد است. حال به معرفی انواع مختلف گریس از جمله گریس پارس و کاربردهای آن ها می پردازیم.

 

بررسی و معرفی انواع مختلف گریس

برای معرفی انواع مختلف گریس باید بدانیم که گریس هایی که پایه تشکیل آن صابونی باشد می توانند تنوع زیادی داشته باشند. سه دسته اصلی و پرکاربرد عبارتند از:

  • گریس مبتنی بر لیتیوم
  • گریس بر پایه کلسیم
  • گریس بر پایه سدیم

 

اهمیت استفاده از انواع گریس

پس از معرفی انواع مختلف گریس باید بدانیم که گریس ها در مواردی استفاده می شوند که روغن کاری مجدد با روان کننده های مایع ارزش اقتصادی نداشته باشد. بر خلاف روغن، گریس نمی تواند وظایف خنک کننده و تمیز کردن را انجام دهد. بسیاری از نیرو های محرکه بدون استفاده از گریس قابل استفاده نیستند. اگرچه گریس نسبت به سایر روانکار ها کمتر مصرف می شود، اما استفاده از آن بسیار مهم است و نمی توان آن را با مواد دیگر جایگزین کرد.

 

معرفی انواع مختلف گریس

معرفی انواع مختلف گریس

معرفی گریس از نوع کلسیم

از جمله معرفی انواع مختلف گریس می توان به گریس از نوع کلسیم اشاره کرد. گریس کلسیم به عنوان یکی از اولین گریس های روان کننده تولید شده است. این نوع گریس بیشتر استفاده می شود زیرا قیمت مناسبی دارند و به صرفه هستند. چربی کلسیم با استفاده از آهک و مواد چرب تولید می شود.  گریس کلسیم با داشتن چربی های کلسیم باید در دما های پایین استفاده شوند، زیرا دمای آنها به حدود 150 درجه فارنهایت محدود می شوند. دمای بالاتر ممکن است ساختار گریس را تغییر دهد. همچنین مقاومت بالایی در برابر آب دارند.

ویژگی های گریس کلسیم چه چیزی است؟

کاربرد های عمومی گریس کلسیم شامل خودرو، صنایع کشاورزی، ساخت و ساز، مواد غذایی، معدن، تولید کاغذ و کارخانه های فولادی است. قسمت های ویژه اتومبیل شامل شاسی، اتصالات و بلبرینگ های چرخ است. گریس کلسیم کاربرد های صنعتی شامل نوار نقاله ها، سنگ شکن ها و دستگاه های موجود در سواحل و زیر دریا است. گریس کلسیم عملکردی مناسب برای جلوگیری از زنگ زدگی خوبی دارد.

استفاده از گریس کلسیم چه معایبی ممکن است داشته باشد؟

با وجود عملکرد خوب گریس کلسیم، قیمت گریس می تواند یک عامل برای استفاده نکردن از آن باشد. ذخیره سولفونات کلسیم محدود است و هزینه تهیه آن به طور مداوم در حال افزایش است. تنها کاربرد سولفونات کلسیم در گریس نیست، این ماده در روغن موتور، فلزکاری، افزودنی های روغن برای دستگاه های صنعتی استفاده می شود.

 

معرفی گریس از نوع لیتیم

از جمله معرفی انواع مختلف گریس می توان به گریس از نوع لیتیم اشاره کرد. گریس های لیتیوم به عنوان روان کننده کاربرد های خانگی و صنعتی دارند. گریسی که بر پایه لیتیوم ساخته شده باشد با توجه به اجزای شیمیایی مختلف موجود در آن به انواع مختلفی تقسیم می شود و عمدتاً در صنایعی مانند فولاد، هواپیما، خودرو سازی، راه آهن و ماشین آلات سنگین استفاده می شود. گریس لیتیوم محدودیت دمای استفاده از آن بسیار گسترده است و در واقع یک غلیظ کننده برای غلیظ شدن روغن در نظر گرفته می شود. در واقع وقتی این روغن ها با چربی غلیظ می شوند دیگر روغن نیستند و نوعی چربی محسوب می شوند.

گریس لیتیم در لولا و قفل درب، صندلی، روانکاری بلبرینگ،روانکاری دنده، ترمینال باتری، توربین توزیع کننده برق، برف پاک کن، آنتن های رادیویی کاربرد دارد.

ویژگی های گریس لیتیم چه چیزی است؟

گریس لیتیم بر پایه روغن معدنی با کیفیت بالا و غلیظ کننده صابون لیتیوم، با افزودنی های ضد سایش، ضد خوردگی ساخته شده است. ویژگی های گریس لیتیم عبارت است از:

  • پایداری مکانیکی عالی
  • روانکاری بسیار بالا
  • ضد سایش و خوردگی
  • قابل شستشو
  • ضد اکسیداسیون
  • پایداری عالی در هنگام ذخیره سازی
  • مقاومت حرارتی بالا تا بیش از 130 درجه سانتیگراد
  • چسبندگی بسیار خوب به سطوح فلزی

استفاده از گریس لیتیم چه معایبی ممکن است داشته باشد؟

گریس پایه لیتیومی یکی از پر طرفدار ترین گریس ها در جهان است که در صنایع بزرگ و کوچک و حتی خانگی کاربرد های فراوانی دارد و به همراه گریس های مقاوم در برابر آتش، گریس های صنعت سیمان، گریس های صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد. این گریس به خاطر قیمت آن کمتر قابل استفاده می باشد.

شما می توانید مقاله همه چیز درباره آنکه ضد یخ چیست را مطالعه کنید.

 

معرفی گریس پارس شاسی پلاس

از جمله معرفی انواع مختلف گریس می توان به گریس از نوع پارس شاسی پلاس اشاره کرد. گریس پارس شاسی پلاس یک گریس نرم و بر پایه کلسیمی ساخته شده است. این گریس برای روانکاری عمومی شاسی، مفاصل، لولاهای درب و قفل قابل استفاده است. پایداری مکانیکی خوب، مقاومت عالی در برابر شستشوی آب و قابلیت پمپاژ در سیستم های مرکزی از ویژگی های این گریس است.

معرفی گریس پارس شاسی پلاس

مزایای گریس پارس شاسی پلاس چه چیزی است؟

  • قابلیت پمپاژ عالی در دمای محیط تا دمای متوسط
  • مقاومت عالی در برابر آب و ضد خوردگی
  • خواص ضد سایش عالی
  • چسبندگی عالی به سطوح

گریس پارس شاسی در کجا کاربرد دارد؟

  • تجهیزات ساخت و ساز
  • کاربرد های سنگین خارج از جاده مانند بیل مکانیکی، لودر چرخ و غیره.
  • تجهیزات جنگل داری و کشاورزی مانند ماشین آلات حمل و نقل و برداشت
  • کامیون های جمع آوری
  • اتصالات
  • بلبرینگ ساده و نورد آهسته

 

جمع بندی

در این مقاله به معرفی انواع مختلف گریس پرداختیم. گریس های صنعتی محصولاتی هستند که به منظور ایجاد نرمی بیشتر تجهیزات صنعتی طراحی شده اند. این محصولات باعث افزایش کارایی و افزایش طول عمر تجهیزات شما می شوند. گریس های صنعتی به طور کلی به دو دسته روان کننده های صنعتی گیاهی و روان کننده های صنعتی نفتی تقسیم می شوند.

در زیر گروه روان کننده های صنعتی می توان به روغن های صنعتی، گریس های صنعتی و چسب های صنعتی اشاره کرد. در میان انواع مختلف روان کننده های صنعتی، روغن های هیدرولیک صنعتی، گریس های صنعتی  به خاطر مقاومت خوب در برابر آتش به طور کلی جزو محبوب ترین ها هستند.

تلفن تماس: 09194408271

منبع: vpracingfuels

روغن سیتی

بیشتر بخوانید:

بهران اتوماتیک ll

بهران درفش 32

بهران سمند

 

سوالات متداول

  • معرفی انواع مختلف گریس به چه صورت است؟

گریس انواع مختلفی دارد که  از جمله معرفی انواع مختلف گریس می توان به نوع کلسیمی آن، لیتیمی آن و … اشاره کرد.

  • اهمیت استفاده از انواع مختلف گریس کدام است؟

بر خلاف روغن، گریس نمی تواند وظایف خنک کننده و تمیز کردن را انجام دهد. بسیاری از نیرو های محرکه بدون استفاده از گریس قابل استفاده نیستند. اگرچه گریس نسبت به سایر روانکار ها کمتر مصرف می شود، اما استفاده از آن بسیار مهم است و نمی توان آن را با مواد دیگر جایگزین کرد.

دیدگاهتان را بنویسید