آموزشی

همه چیز درباره آنکه ضد یخ چیست ؟

ضد یخ چیست ؟

با سردتر شدن هوا و نزدیک شدن به فصل زمستان یکی از مشکلات صاحبان خودرو، تعمیر و نگهداری خودرو و بررسی وضعیت ضد یخ آن است. اما در ابتدا ضد یخ چیست ؟ چگونه از ضد یخ استفاده کنیم؟ ضد یخ فقط مخصوص زمستان است یا در تمام طول سال می توان از آن استفاده کرد؟ این ها سوالاتی است که در هنگام استفاده از ضد یخ در ذهن شما ایجاد می شود. به همین منظور در این مقاله قصد داریم تمامی اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با آگاهی کامل از خودروی خود مراقبت کنید و در مقاله های دیگر درباره روغن هایی همانند روغن شل اومالا توضیح داده ایم.

ضد یخ چیست ؟

در ابتدای آن که ضد یخ چیست باید بدانید که ضدیخ محلولی است که برای جلوگیری از یخ زدگی و بالا بردن نقطه جوش آب رادیاتور استفاده می شود. اضافه کردن ضد یخ به آب رادیاتور، دمایی را که خودرو در آن می تواند بدون جوشیدن آوردن کار کند، افزایش می دهد. ضد یخ یک افزودنی برپایه الکل است که معمولاً در رنگ‌ های سبز، قرمز، آبی یا نارنجی یافت می ‌شود.

ضد یخ ترکیبی از اتیلن گلیکول غلیظ و سیلیس می باشد. البته میزان این دو ماده در فرمولاسیون ضد یخ بستگی به شرکت سازنده دارد. به این ترتیب ضدیخ و خنک کننده قابل استفاده به جای یکدیگر نیستند.

 

نحوه کار و استفاده از ضد یخ

پس از دانستن آن که ضد یخ چیست باید درباره استفاده و کاربرد آن بدانیم. ضد یخ مایع سبز رنگی است که به مخزن آب رادیاتور اضافه می شود تا از یخ زدن سیستم خنک کننده خودرو در فصل سرما جلوگیری کند. از آنجایی که آب در سیستم خنک کننده تقریباً در تمام قسمت های موتور جریان دارد، با کاهش دما و رسیدن به نقطه انجماد شروع به یخ زدن می کند. آب یخ زده منبسط می شود و به فضای بیشتری نیاز دارد. بنابراین با اعمال فشار به دیواره سیلندر و لوله ها باعث ایجاد ترک و شکستگی در بدنه موتور می شود. این ترک ها به تدریج موتور خودرو را از بین می برد.

نحوه کار و استفاده از ضد یخاما استفاده از ضد یخ می تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند. این ماده سبز رنگ که از آب مقطر و ماده ای به نام «اتیلن گلیکول» تشکیل شده است، غیر قابل اشتعال بوده و به طور کامل در آب حل می شود. با این کار با پایین آوردن نقطه انجماد آب از یخ زدگی آن و با افزایش نقطه جوش آب رادیاتور از جوشیدن آن نیز جلوگیری می کند.

شما می توانید مقاله انواع روغن دنده صنعتی را مطالعه کنید.

 

استاندارد های صحیح ضد یخ چیست ؟

در ادامه آن که ضد یخ چیست باید درباره استانداردهای آن بدانیم. به منظور ارزیابی کیفیت ضدیخ ها، موسسات بین المللی ویژگی های خاصی را تعریف کرده و تست های مختلفی را برای اندازه گیری این ویژگی ها طراحی کرده اند. از جمله این موسسات می توان به ASTM، BS، JIS اشاره کرد. موسسه ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مسئولیت تدوین استانداردهای ضد یخ را برعهده دارد و استانداردی با شماره 338 را برای ارزیابی ضدیخ ها تعریف کرده است. مشخصات این استاندارد به شرح زیر می باشد:

ضد يخ طبق استاندارد ملي 338

واحد

مشخصات

1/114-1/140 g/cm3 * دانسيته
حداقل 149 Co نقطه جوش خالص
حداقل 8/107 Co نقطه جوش محلول 50%
حداكثر5/13- Co نقطه انجماد محلول 33%
حداكثر34- Co نقطه انجماد محلول 50%
7/5 -11 PH محلول 50%
ml ** قليائيت ذخيره
نداشته باشد ايجاد مواد نامحلول در آب

* اندازه گيري چگالی در 15.5 درجه سانتي گراد

** اندازه گيري قليائيت ذخيره در مقابل حجمي از اسيد كلرئيدريك (HCL) 0/1 N

نحوه انتخاب ضد یخ مناسب

  • یک ضد یخ خوب باید بتواند نقطه انجماد آب را تا کمترین دمای ممکن در زمستان کاهش دهد.
  • از نظر شیمیایی و عملکردی باید از ثبات کافی برخوردار باشد.
  • نقطه جوش بالایی دارد و در دمای بالا رسوب نکند.
  • بر روی لاستیک استفاده شده در سیستم اثر نامطلوبی ندارد.
  • گرما را به خوبی منتقل می کند و هیچ اثر نامطلوبی بر تبادل حرارت در سیستم خنک کننده ندارد.
  • کمترین اثر سمی را داشته باشد.
  • قابل اشتعال نیست
  • بوی نامطبوعی ندارد.
  • ضریب انبساط حرارتی پایینی دارند.
  • ویسکوزیته کم و قابل قبولی در دمای پایین دارد.
  • بیشترین محافظت را در برابر خوردگی فلزات مورد استفاده در سیستم خنک کننده دارد.
  • تاثیر نامطلوبی روی رنگ بدن ندارد.

نحوه انتخاب ضد یخ مناسب

مزایای استفاده از ضد یخ و کاربردهای آن به چه صورت است؟

در ادامه آن که ضد یخ چیست باید بدانیم که استفاده از ضد یخ در خودرو بسیار حائز اهمیت است و قبلا هم گفتیم شما می توانید از این محلول برای خنک سازی موتور استفاده کنید و در زمستان که احتمال یخ زدن آب رادیاتور وجود دارد از یخ زدن مایع داخل خودرو جلوگیری می کند. اگر سیال رادیاتور در گردش نباشد به غیر از خود موتور سایر قسمت ها دچار مشکل می شوند. اگر در زمستان در رادیاتور ضدیخ نباشد، لوله های داخل خودرو یخ زده و می ترکد و آسیب زیادی به آن وارد می شود، بنابراین برای جلوگیری از این امر باید از ضد یخ استفاده کنید.

از دیگر کاربردهای ضد یخ می توان به جنبه شستشوی آن اشاره کرد زیرا وجود رسوب در رادیاتور می تواند آسیب های زیادی را به همراه داشته باشد شما می توانید این رسوبات را با ضد یخ تمیز کنید. استفاده از ضدیخ در خودرو باعث بهبود عملکرد خودرو می شود.

 

معایب استفاده از ضد یخ چیست ؟

بعد از دانستن مزایای ضدیخ،‌ باید بدانیم که معایب ضد یخ چیست که اتیلن گلیکول در اکثر ضد یخ ها یافت می شود و یک ماده سمی برای انسان و سایر موجودات زنده است که باید با احتیاط مصرف شود. استفاده از این ماده باعث ایجاد حالت تهوع می شود.

معایب استفاده از ضد یخ چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله درباره آن که ضد یخ چیست توضیح دادیم. به طور کلی استفاده نکردن از ضد یخ به معنای خرید موتور جدید است! پس هوای سرد را دست کم نگیرید و به سراغ خرید ضد یخ های باکیفیت بروید. به علاوه، ضد یخ فقط برای زمستان نیست. این ماده شیمیایی، نقطه جوش آب را افزایش می دهد و حتی در روزهای عادی و گرم نیز استفاده می شود. شما می توانید برای دانستن ویژگی های ضد یخ و انتخاب بهترین آن، با کارشناسان مجموعه روغن سیتی در ارتباط باشید.

تلفن تماس: 09194408271

منبع: vpracingfuels

روغن سیتی

بیشتر بخوانید:

بهران اتوماتیک ll

بهران درفش 32

بهران سمند

 

سوالات متداول

  • ضد یخ چیست ؟

ضد یخ ترکیبی از اتیلن گلیکول غلیظ و سیلیس می باشد. البته میزان این دو ماده در فرمولاسیون ضد یخ بستگی به شرکت سازنده دارد. به این ترتیب ضدیخ و خنک کننده قابل استفاده به جای یکدیگر نیستند.

  • مزایای استفاده از ضد یخ به چه صورت است؟

از کاربردهای ضد یخ می توان به جنبه شستشوی آن اشاره کرد، زیرا وجود رسوب در رادیاتور می تواند آسیب های زیادی را به همراه داشته باشد. شما می توانید این رسوبات را با ضد یخ تمیز کنید. استفاده از ضد یخ در خودرو باعث بهبود عملکرد خودرو می شود.

دیدگاهتان را بنویسید