اخبار

انواع روغن هیدرولیک را بشناسید

روغن هیدرولیک در معدن

انواع روغن هیدرولیک واسطه انتقال انرژی در کلیه سیستم های هیدرولیکی است. البته کار روغن هیدرولیک فراتر از انتقال ساده قدرت است. اگرچه انتقال انرژی هیدرولیک هدف اصلی این نوع روغن است اما در چهار عملکرد ثانویه از جمله انتقال حرارت، حذف آلودگی، آب بندی و روانکاری مفید هستند. در ادامه با روغن سیتی همراه باشید تا با انواع روغن هیدورلیک آشنا شوید.

روغن هیدرولیک چیست؟

روغن هیدرولیک یک نوع روغن است که برای انتقال قدرت در سیستم‌های هیدرولیک استفاده می‌شود. این نوع روغن از ترکیبات پایه معمولاً پایه نفتی یا پایه سنتتیک تشکیل می‌شود و ممکن است به عنوان حلال در آنتی‌فریزها نیز استفاده شود. روغن هیدرولیک به دلیل ویژگی‌های خاص خود مانند پایداری حرارتی، پایداری شیمیایی، ویسکوزیته مناسب و دیگر ویژگی‌های فیزیکی، برای انتقال قدرت در سیستم‌های هیدرولیک بسیار مناسب است.

روغن هیدرولیک در سیستم‌های هیدرولیک به عنوان ماده‌ای که به عنوان محیط انتقال قدرت عمل می‌کند، به کار می‌رود. سیستم‌های هیدرولیک در بسیاری از صنایع و بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله خودروسازی، صنعتی، کشاورزی و حتی در سیستم‌های هیدرولیک خانگی. در این سیستم‌ها، روغن هیدرولیک به عنوان یک ماده متوسط برای انتقال قدرت از یک منبع به دیگری استفاده می‌شود. روغن هیدرولیک در سیستم‌های هیدرولیک به وسیله یک پمپ به سیستم تزریق می‌شود و در اثر فشار و حرکت آن، قدرت مورد نیاز برای انجام کار در سیستم تولید می‌شود.

عملکرد روغن هیدرولیک

دستگاه های هیدرولیک گرمای اضافی زیادی را در عملکرد عادی ایجاد می کنند که اغلب به دلیل ناکارآمدی خود اجزا مانند پمپ و موتور ایجاد می شود. بدون راهی برای انتقال گرما از این مؤلفه ها، کاسه نمد ها و اجزای داخلی به راحتی آسیب می بینند. بازگشت روغن به مخزن که اغلب قبل از انتقال مجدد به دستگاه از یک سیستم خنک کننده عبور می کند، به حفظ دامنه دمای مطلوب کمک می کند. در مقابل، روغن هیدرولیک در هنگام خنک شدن دستگاه می تواند گرما را وارد سیستم کند.

مایع هیدرولیک همچنین ذرات و آب را از اجزای حساس از طریق فیلترها یا سایر دستگاه های تهویه مطبوع حمل می کند. روغن بدون جنبش، در درون اجزای حساس باقی می ماند و باعث می شود آلودگی به دام افتاده و به آرامی محیط اطراف خود را از بین ببرد.

در بیشتر اجزای هیدرولیک، روانکاری لازم است تا از قطعات داخلی در برابر فرسایش محافظت شود. بدون داشتن خاصیت روانکاری، سیستم های هیدرولیک بسیار ناکارآمد هستند.

روغن صنعتی

اکثر دستگاه ها از روغن تصفیه شده یا مصنوعی استفاده می کنند و برای دستیابی به استاندارد های مطلوب خاصی مانند ویسکوزیته، نقطه افت و شاخص ویسکوزیته تهیه و ساخته می شوند. این سه خاصیت اغلب هنگام انتخاب روغن برای یک دستگاه خاص در نظر گرفته می شود؛ به عنوان مثال، اگر دمای محیط کم باشد شما باید روغنی با ویسکوزیته و نقطه افت درجه پایین را انتخاب کنید. اگر دستگاه شما محدوده دمای مختلفی را تجربه می کند، شاخص ویسکوزیته بالا بسیار مهم است.

مهم است که در سیستم هیدرولیک خود، نیاز قطعات به ویسکوزیته را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، یک پمپ پیستونی بین 16 تا 40 سانتیمتر نیاز دارد که این توصیفی از ویسکوزیته کینماتیک (یعنی اندازه گیری شده در حین جریان) است.

روغن هیدرولیک مجموعه ای از مواد افزودنی شیمیایی را برای بهبود عملکرد روغن و اجزای سیستم هیدرولیک دارد. این مواد افزودنی می توانند مقاومت روغن در برابر کف، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی و همچنین خاصیت حفظ آب را بهبود بخشد. مواد افزودنی همان چیزی است که روغن های بی کیفیت و با کیفیت را از هم جدا می کند و باعث بهبود خاصیت چسبناکی روغن می شود.

ویژگی های روغن هیدرولیک

1. قابلیت روانکاری بسیار بالا؛ روغن بایستی در هر دما و فشاری این ویژگی را حفظ کند.
2. استحکام لایه روانکاری باید آنقدر زیاد باشد که از هم گسیخته نشود. در غیر این صورت استفاده از سایر اجزای متحرک زیاد می شود.
3. از لحاظ شیمیایی ترکیب روغن باید پایدار باشد و این ویژگی در رنج دما و فشار متغیر، تغییر نکند.
4. بخاطر وجود اکسیژن، روغن نباید تشکیل لجن دهد.
5. تغییرات ویسکوزیته در اثر تغییر دما باید حتی الامکان کم باشد؛ به بیانی دیگر روغن هیدرولیک بایستی ویسکوزیته ثابتی داشته باشد.
6. روغن هیدرولیک نباید بر اجزای حساس سیستم انتقال قدرت و اجزای آب بندی مانند کاسه نمد ها و رینگ ها اثر خوردگی داشته باشد.

انواع روغن هیدرولیک و موارد استفاده از آن:

مانند اکثر روان کننده ها، ما طبقه بندی اولیه را به روغن های هیدرولیک معدنی و مصنوعی داریم. اولین آنها از نفت منشاء می گیرند، در حالی که دومی به طور مصنوعی سنتز یا ایجاد می شوند. علاوه بر این، روغن های هیدرولیک مبتنی بر سیال مقاوم در برابر آتش نیز وجود دارد که به ویژه در محیط های حساس مورد استفاده قرار می گیرند، روغن های هیدرولیک زیست تخریب پذیر، روغن های هیدرولیک غذایی، روغن های هیدرولیک متحرک جهانی STOU و UTTO و سیالات هیدرولیک هواپیما.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، سیستم های هیدرولیک در همه جا وجود دارند و در هر صنعتی یافت می شوند. طیف گسترده ای از ماشین آلات، تجهیزات و اجزای هیدرولیک وجود دارد که از هیدرولیک استفاده می کنند و برای حفظ عملیات به روغن هیدرولیک نیاز دارند.

انتخاب روغن هیدرولیک و مشخصات روغن هیدرولیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینها شامل طراحی و نوع سیستم هیدرولیک و پمپ هیدرولیک، محدوده دمای کار و فشار و ملاحظات زیست محیطی است.

انواع روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک بر پایه مواد معدنی

روغن های هیدرولیک بر پایه معدنی از فراکسیون های نفت خام به دست می آیند. علاوه بر این، آنها تا حدی تصفیه می شوند که در آن به خواص روانکاری کافی دست یابند. سپس آنها با سیستمی از مواد افزودنی تقویت می شوند. این افزودنی ها عملکردهای مختلفی دارند و می توانند خواص ضد سایش، خواص بازدارندگی زنگ زدگی و اکسیداسیون، خواص بهبود شاخص ویسکوزیته و غیره داشته باشند.

از آنجایی که آنها مبتنی بر نفت هستند، در مقایسه با همتایان مصنوعی خود گزینه‌ای کم‌هزینه هستند. بسته به کیفیت روغن پایه و بسته افزودنی، این روغن های هیدرولیک روان کننده معدنی می توانند عملکرد بالایی مانند روغن های هیدرولیک معمولی Valvoline HVLP و HLP ارائه دهند. انواع افزودنی های موجود در روغن های هیدرولیک مبتنی بر مواد معدنی از سیستم های هیدرولیک در برابر خوردگی، سایش، آلودگی آب محافظت می کند. همچنین، خواص دمولسیفیکاسیون روغن و شاخص ویسکوزیته را بهبود می بخشد که مقاومت آنها را در برابر تغییرات دما بهبود می بخشد. علاوه بر این، در این دسته می‌توان روغن‌های هیدرولیک با کیفیت شوینده/تفرق‌کننده پیدا کرد.

روغن هیدرولیک بر پایه سنتتیک

روغن هیدرولیک مبتنی بر مصنوعی برای جبران کاستی های روغن هیدرولیک معدنی طراحی شده است. آنها از روغن های پایه تولید شده شیمیایی ساخته شده اند که عملکرد برتر آنها را در مقایسه با روغن های هیدرولیک معدنی نشان می دهد. علاوه بر این، آنها عملکرد ثابتی در دماهای بالا، پایداری اکسیداسیون عالی و زیست تخریب پذیری دارند. با این حال، به عنوان مایعات مصنوعی، هزینه بسیار بالاتری دارند، می توانند بسیار سمی باشند و به طور بالقوه با برخی از مواد مهر و موم ناسازگار هستند.

روغن هیدرولیک مبتنی بر سیالات مقاوم در برابر آتش

روغن های پایه معدنی و مصنوعی هر دو در فرمولاسیون روغن های هیدرولیک مقاوم در برابر آتش استفاده می شوند که با سرعت بسیار سریع تجزیه می شوند. همانطور که از نام آن پیداست، این انواع روغن هیدرولیک برای کاربردهایی با احتمال آتش سوزی بالا از جمله کاربردهای هوانوردی، معدن، کارخانه فولاد و ریخته گری در نظر گرفته شده است. به لطف این ویژگی مهم، آنها در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می شوند و قیمت کمتری نسبت به روغن های هیدرولیک مصنوعی دارند. با این حال، وقتی صحبت از خواص محافظتی ضد سایش آنها می شود، آنها پشت مایعات سنتز شده قرار دارند. از سوی دیگر، سیستم افزودنی های مورد استفاده در روغن های هیدرولیک مقاوم در برابر آتش، حفاظت در برابر خوردگی، کاهش اصطکاک و کف را بهبود می بخشد.
روغن هیدرولیک مقاوم در برابر آتش می تواند امولسیون روغن در آب مبتنی بر روغن معدنی، محلول های مبتنی بر آب مصنوعی، امولسیون های آب در روغن بر پایه روغن معدنی، پایه آب و بدون آب باشد.
انواع روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک سریع تجزیه پذیر

این دسته از روغن های هیدرولیک با توجه به حفاظت از محیط زیست با استانداردهای رو به رشد توسعه یافته اند. علاوه بر این، آنها سازگاری اکولوژیکی را فراهم می کنند و می توانند برای برنامه های ثابت و موبایل در تجهیزات صنعتی، جنگلداری، معدن، تونل سازی و تجهیزات خاکبرداری استفاده شوند.
در سال های اخیر، روغن های هیدرولیک زیست تخریب پذیر مانند مایع هیدرولیک مصنوعی ممتاز Valvoline Ultramax Bio-46 جایگزین روان کننده های هیدرولیک مبتنی بر روغن معدنی شده اند. علاوه بر این، آنها را می توان به چندین گروه تقسیم کرد که عبارتند از:
  • انواع روغن های گیاهی (روغن کلزا و آفتابگردان) که در آب محلول نیستند
  • روغن های هیدرولیک غیر محلول در آب
  • روغن های هیدرولیک محلول در آب
  • محصولات هیدروکربنی

روغن های هیدرولیک زیست تخریب پذیر با توجه به ویژگی های خود برای کاربردهای دریایی و سیستم های هیدرولیک قایق ها و کشتی ها نیز استفاده می شوند.

روغن های هیدرولیک درجه غذایی

این دسته بر اساس دستورالعمل های بین المللی متعددی است که تنظیم می کند چه روغن های پایه و مواد افزودنی را می توان در فرمولاسیون این سیالات هیدرولیک استفاده کرد. روغن های هیدرولیک درجه غذایی دارای زیر گروه هایی هستند که نشان می دهد آیا روان کننده برای استفاده در صنایع غذایی که در آن هیچ تماس مستقیمی با مواد غذایی وجود ندارد و زیر گروهی که ممکن است چنین تماسی رخ دهد مناسب است یا خیر. روغن های پایه ای که برای این روان کننده های هیدرولیک استفاده می شود، روغن های سفید مخصوص، گریدهای خاص پلی آلفائولفین و پلی گلیکول های ویژه می باشد.

روغن های هیدرولیک هواپیما

این روغن ها در سیستم های هیدرولیک در هوانوردی استفاده می شوند و می توانند فشارهای بالا و شرایط آب و هوایی شدید را با تغییرات شدید دما تحمل کنند. بنابراین، این سیالات باید به طور استثنایی از نظر حرارتی پایدار بوده و دارای شاخص ویسکوزیته بالایی باشند. همچنین، آنها باید در برابر آتش مقاوم بوده و عاری از آلودگی باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید