آموزشی

کاربرد روغن هیدرولیک چیست؟

کاربرد روغن هیدرولیک

کاربرد روغن هیدرولیک چیست؟ روغن هیدرولیک یا سیال هیدرولیک از روغن های مهم در ماشین آلات هیدرولیکی است که وظیفه آن روان کنندگی در قسمت فرمان خودرو و انتقال قدرت است. از تجهیزات که در آن ها از روغن هیدرولیک استفاده می کنند می توان به بیل های مکانیکی، ترمز های هیدرولیکی، سیستم فرمان، سیستم انتقال قدر خودرو اشاره کرد.

نقش این روغن در ماشین آلات هیدرولیکی در این است که به عنوان یک سیال، قطعات را به حرکت در می آورد و یا در به حرکت در آوردن آنها سرعت می بخشد. ماشین آلات هیدرولیکی زمانی بهترین کارایی را دارند، که تراکم پذیری روغن در آن ها برابر صفر باشد. این روغن دونوع دارد و به بازار لوازم خودرو ارائه می شود.

شاید این طور به نظر برسد که روغن های هیدرولیک فقط برای سادگی چرخش فرمان خودرو استفاده می شود ولی در صنایع از این روغن استفاده های بیشتری می شود. در ادامه این مقاله از روغن سیتی به بررسی خواص و کاربرد روغن های هیدرولیک در صنایع می پردازیم.

روغن هیدرولیک چیست؟

امروزه روغن های هیدرولیک یکی از روغن های بسیار پرکاربرد در صنعت هستند. با استفاده از این روغن ها، فرمان خودروها بسیار روان کار می کند و موجب می شود تا فرمان بهتر و روانتر حرکت کند. یکی از وظایف اصلی روغن هیدرولیک انتقال قدرت به فرمان است. به کمک این روغن مهم و پرکاربرد فرمان خودرو با قدرت بیشتری حرکت می کند.
روغن هیدرولیک را می توان یکی از سیال های اصلی در خودرو دانست. این روغن می تواند در روان کار کردن قطعات خودرو نقش موثری داشته باشد. لازم به ذکر است تا به این نکته اشاره کنیم که روغن هیدرولیک در دو نوع به بازار ارائه داده شده است. نوع اول روغن های نفتی و نوع دوم روغن های سنتتیک است که هر کدام از این روغن ها ویژگی های خاص خود را دارند.
کاربرد روغن هیدرولیک فقط به سهولت در چرخش فرمان خودرو محدود نمی شود؛ بلکه در صنایع مختلف نیز کاربردهای فراوانی دارد.

کاربردهای روغن های هیدرولیک در صنایع مختلف

اولین و مهمترین کاربرد روغن های هیدرولیک در صنایع خودرو سازی است. با استفاده از روغن هیدرولیک، فرمان خودرو به راحتی میچرخد و شما می توانید به آسانی آن را به جهات مختلف هدایت کنید. از کاربردهای دیگر این روغن می توان به استفاده در جک و پمپ خودروهای سنگین و یا جرثقیل ها اشاره کرد.
با استفاده از این روغن، جک و پمپ خودروهای سنگین می توانند با قدرت به حرکت درآیند و وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.
از روغن هیدرولیک برای تجهیزات صنعتی بسیار زیادی استفاده می کنند. از جمله موارد مصرف روغن های هیدرولیک می توان به  استفاده در بیل مکانیکی، ترمزهای هیدرولیک، سیستم فرمان، بالابرها، بسیاری از ماشین آلات صنعتی و… اشاره کرد. کاربرد روغن هیدرولیک بسیار گسترده است و این روغن وظایف بسیار مهمی دارد.
کاربرد روغن هیدرولیک چیست؟

بررسی وظایف روغن هیدرولیک

یقینا روغن هیدرولیک با این استفاده گسترده در صنایع مختلف، ویژگی های بسیار زیادی نیز دارد. در ادامه به بررسی این ویژگی ها و وظایف خواهیم پرداخت.
  • منتقل کردن توان
روغن هیدرولیک نقش مهمی در انتقال توان دارد. به طور کلی باید گفت از این روغن ها برای روان کار کردن قطعاتی که احتمال خوردگی و اصطکاک در آنها بالا است، استفاده می شود. به واسطه روغن هیدرولیک انرژی و توان به قطعات منتقل می شود و هیچ گونه خوردگی و ساییدگی در آنها ایجاد نمی شود.
  • خنک کردن تجهیزات
طی فرآیند کار کردن قطعات مختلف مانند پمپ، موتور و… حرارت و گرمای بسیار زیادی تولید می شود. اگر این حرارت تولید شده خنثی نشود می تواند به سایر قطعات آسیب برساند و عملکرد آنها را دچار اختلال کند. استفاده از روغن های هیدرولیک می تواند در خنک کردن و خنثی کردن حرارت نقش بسیار مهمی داشته باشد.
  • خاصیت پاک کنندگی تجهیزات
انواع آلاینده ها و ذرات معلق در هوا می توانند رسوبات و آلودگی های زیادی در قطعات خودرو ایجاد کنند. این آلودگی ها می تواند عملکرد قطعات خودرو را مختل کند. استفاده از روغن هیدرولیک می تواند برای تجهیزات و قطعات خاصیت پاک کنندگی داشته باشد و آنها را از رسوبات مختلف پاک کند.
وظایفی که در بالا به آن اشاره کردیم همگی وظایف روغن های هیدرولیکی هستند. اگر از روغن هیدرولیک در خودرو استفاده نشود، عملکرد آن به طور کلی مختل می شود و قطعات نمی توانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

گرید های روغن هیدرولیک

این روغن ها دارای گرید های ۵، ۱۰، ۲۲، ۳۲، ۴۶، ۶۸، ۱۰۰، ۱۵۰، ۲۲۰، ۳۲۰ است که در میان آن ها گرید ۴۶ و ۶۸ کاربرد بیشتری در صنایع دارد.

این روغن ها از نظر کیفیت دارای سه سطح کیفی HL، HLP و HVLP با درجات مقاومت مختلف است. به طور مثال روغن هیدرولیک در سطح HVLP   گرانروی بیشتری دارد و مقاومت آن نسبت به تغییرات دما بیشتر شود و دراین صورت روغن خواص خود را حفظ می کند.

این روغن ها بر اساس استاندارد ISO 6743 به سطوح کیفیت زیر دسته بندی می شود.

  • روغن پایه معدنی بدون مواد افزودنی
  • روغن های گردشی که با اضافه کردن مواد افزودنی ضدزنگ و ضد اکسیداسیون به روغن هیدرولیک تهیه می شود.
  • با اضافه کردن مواد افزودنی ضد سایش به این روغن ها، روغن جدید تولید شد که از پرمصرف ترین روغن های در حال حاضر است.
  • بهبود شاخص گرانروی روغن هیدرولیک، سطحی از کیفیت برای کارکرد در گستره وسیع دمایی تعریف شد.
  • روغن هیدرولیک ماشین ابزار با داشتن خاصیت چسبندگی بالا در سیستم های رفت و برگشتی به بیرون پرتاب نمی شود.

این تقسیم بندی برای سطوح کیفیت از معروف ترین طبقه بندی های روغن هیدرولیک است.

کاربرد روغن هیدرولیک چیست؟

کاربرد روغن های هیدرولیک

  • برای کاربرد های معمولی ( اکثر روغن های معدنی، روغن های استاندارد و مخلوط های روغنی)
  • جهت استفاده برای مصارف کم دما( روغن هایی که برای سیستم های انتقال قدرت هواپیما ها استفاده می شود.)
  • روغن های هیدرولیک ضد آتش که در برابر دماهای بالا مقاوم هستند (ماشین آلات ریخته گری)

عوامل موثر در انتخاب روغن هیدرولیک

  • خواص فیزیکی: انبساط حرارتی، چگالی، کاویتاسیون ،انبساط حرارتی، رینولدز بحرانی
  • سازگاری: سازگاری داشتن با آب بندی ها، فلزات، سیالات و پذیرش مواد اصلاح کننده
  • توانایی کار کردن در دمای بالا: اکسیداسیون، نقطه تبخیر، نقطه اشتعال، مقاومت حرارتی بالا
  • ایمنی: مقاوم دربرابر حرارت و ضد آتش بودن، سمی و بودار بودن
  • روغنکاری: توانایی حمل بار، سطح کیفی روانکاری، تغییرات ویسکوزیته در برابر تغییران دما
  • خاصیت الکتریکی: مقاوم دربرابر ولتاژ های ناگهانی،ضریب هدایت، قطبی شدن در میدان های مغناطیسی

بهترین زمان تعویض و شستشوی روغن هیدرولیک

تصمیم گیری در مورد زمان تعویض روغن هیدرولیک یا شستشوی سیستم هیدرولیک یک سوال مهم است زیرا نه تنها سلامت دستگاه شما بلکه هزینه های مربوط به روغن ، فیلترها، زمان از کار افتادگی دستگاه  و زمان هدر رفته درخطوط تولید را نیز شامل می شود.

جایگزینی روغن  هیدرولیک به معنای تخلیه روغن  قدیمی و اضافه کردن روغن هیدرولیک تازه است،

شستشوی کل سیستم  هیدرولیک دقیق و پیچیده است – نه تنها از شر روغن قدیمی هیدرولیک خلاص می شود، بلکه باید شستشوی آلاینده ها نیز بصوورت کتمل انجام شود . کتابچه راهنمای کاربر تجهیزات شما بهترین دستورالعمل را در مورد زمان تعویض روغن هیدرولیک ارائه می دهد.

دستورالعمل ها بسته به سازنده و نوع ماشین متفاوت است، به عنوان مثال، کارشناسان روغن هیدرولیک توصیه می کنند که روغن هیدرولیک را هر 1000 ساعت در اکثر لودرها تعویض کنید.

زمان درست تعویض روغن هیدرولیک خود با انجام آنالیزهای منظم روغن تعیین میشود.

این روش به شما امکان می دهد اطمینان حاصل کنید که روغن هیدرولیک را فقط زمانی که واقعا ضروری است تعویض کنید، بنابراین تعویض زوغن هیدرولیک خیلی زود یا خیلی دیر انجام نمی شود. همچنین توجه به این نکته مهم است که روغن هیدرولیک با گذشت زمان تخریب می شود.

اگر دستگاه  خیلی داغ شود یا اگر دستگاه  در محیط های با شرایط  سخت کار کرده باشد، روغن هیدرولیک حتی سریعتر تخریب شده و از بین می رود. در این موارد بهتر است روغن  هیدرولیک را زودتر  تعویض کنید.

دستگاهی  که به درستی نگهداری شده است و مشکلات با خرابی یا آلودگی روغن هیدرولیک عمده نداشته است، بصورت نرمال نباید نیاز به شستشو سیستم هیدرولیک داشته باشد. در چنین مواردی، تعویض روغن هیدرولیک باید کافی باشد.

در شرایط  ایده آل، روغن  هیدرولیک فقط باید تعویض شود. با این حال، شرایطی وجود دارد که در آن سیستم هیدرولیک واقعاً نیاز به شستشو  هم دارد. فلاش کردن و شستشوی کل سیستم هیدرولیک با روغن فلاش  این سیستم را  از لجن، آلاینده ها (از جمله آب، هوا و ذرات معلق) و بافیمانده روغن هیدرولیک تخریب شده ،  پاک می کند .

انواع روغن هیدرولیک

موارد زیر از جمله مواردی هستند که ممکن است فلاشینگ لازم باشد :

  • اگر تجهیزات جدید هستند، اخیراً تعمیرات اساسی شده اند یا برای مدتی استفاده نشده اند
  • اگر سیستم هیدرولیک دچار خرابی عمده شود، به خصوص اگر فیلتر یا آلودگی در خرابی دستگاه دخیل باشد
  • اگر سیال هیدرولیک تجزیه شده یا لجن ایجاد کرده باشد
  • اگر دستگاه به نوع جدیدی از روغن هیدرولیک نیاز دارد

چرا باید تجهیزات جدید را فلاش کنیم و شستشو دهید؟

  • غالبا کارشناسان توصیه می کنند که سیستم هیدرولیک  را شستشو دهید تا از شر هر گونه آلودگی داخلی خلاص شوید. همین امر در مورد تجهیزاتی که اخیراً تعمیرات اساسی شده اند و دارای اجزای جدیدی در سیستم هیدرولیک هستند نیز صادق است. همچنین در صورتی که قرار است نوع جدیدی از روغن هیدرولیک اضافه شود، ابتدا انجام شستشو و فلاشینگ  توصیه می شود.
  • اگر به دنبال تغییر نام تجاری و یا نوع روغن هیدرولیک هستید، همیشه با یک متخصص مشورت کنید  ،زیرا ممکن است مواد افزودنی دو روغن هیدرولیک با نامهای تجاری متفاوت  با یکدیگر سازگار نباشند.  در زمان فلاشینگ ، سیستم هیدرولیک شما لازم است برای مدتی تحت نظارت دقیق قرار گیرد تا مطمئن شوید که فلاشینگ و تمیزکاری کامل بوده است.

نتیجه گیری وجمع بندی

درکل روغن هیدرولیک برای هدف روانکاری، انتقال قدرت، محافظت در برابر زنگ زدگی قطعات و هماهنگی با سایر قطعات و کاهش اصطکاک استفاده می شود.

از نکاتی که باید در نظر داشت که این روغن ها نسبت به آلودگی که به آن ها وارد می شود، حساسیت زیادی دارند. در اثر آلودگی ساختار شیمیایی و فیزیکی آن ها تغییر می کند و این موضوع روی عملکرد روغن تاثیر می گذارد. با رعایت کردن نکات ساده برای تمیز نگه داشتن روغن هیدرولیک می توان عمر آن را افزایش داد و از افزایش هزینه روانکاری دستگاه جلوگیری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید