آموزشی

علائم کم بودن روغن گیربکس چیست؟

علائم کم بودن روغن گیربکس

علائم کم بودن روغن گیربکس یکی از مسائلی است که شناخت آن می‌‌تواند در حفظ عملکرد مناسب آن نقش مهمی را برعهده داشته باشد. در نتیجه شما می‌توانید با شناخت برخی از نکات به کارکرد مناسب بخش‌های دیگر و جلوگیری از خرابی آنها کمک کنید. در این محتوا از روغن سیتی به بررسی زمان تعویض روغن گیربکس، معرفی علائم کاهش روغن گیبرکس و همچنین نکات کلیدی در خصوص آن خواهیم پرداخت.

مروری بر روغن گیربکس و عملکرد آن در خودرو

به طور کلی روغن گیربکس یکی از اجزای مهم خودرو می‌باشد که برای حفظ و بهبود عملکرد گیربکس و افزایش عمر مفید آن، بخشی اساسی است. گیربکس خودرو دارای قطعاتی مانند دنده ها، محورها و دیگر قطعات حرکتی هستند که به یکدیگر متصل شده اند و در حین حرکت خودرو از طریق رانده شدن موتور، باید به صورت صحیح و هماهنگ کار کنند.

در این بین روغن گیربکس وظیفه ایفای نقش روانکاری و مزاحمت کمتر بین قطعات مختلف گیربکس را دارد. این روغن، در درون گیربکس قرار می گیرد و با بهبود عملکرد بین قطعات، از سایش زیاد آن ها جلوگیری می کند. علاوه بر این، روغن گیربکس وظیفه خنک کردن قطعات داغ گیربکس را نیز داراست.

با این حال، انتخاب روغن گیربکس مناسب و تعویض آن در زمان مناسب بسیار حائز اهمیت است. روغن گیربکس با گذر زمان آلودگی می شود و در نتیجه، کارایی گیربکس و کارکرد خودرو را کاهش می دهد. بنابراین، توصیه می شود روغن گیربکس به منظور حفظ عملکرد بهینه این بخش، هر چند مدت یک بار تعویض شود. همچنین، میزان و نوع روغن گیربکس باید با توجه به نوع و مدل خودرو و همچنین شرایط آب و هوایی محل استفاده انتخاب شود.

علائم کم بودن روغن گیربکس

علائم کم بودن روغن گیربکس

تعویض دنده لغزشی

گیربکس باید بدون هیاهو زیاد دنده عوض کند. با این حال، اگر احساس می‌کنید که دنده‌ها در حین تعویض لیز می‌خورند، این نشان‌دهنده کمبود روغن گیربکس است.

لیز خوردن را می‌توان با جابجایی ناگهانی، افزایش سرعت در دقیقه و صداهای ساییدن نیز ترکیب کرد. همه اینها نشان می دهد که مشکلی وجود دارد و مواد اصطکاک حیاتی قادر به درگیر شدن نیستند. اگر این مشکل را جدی نگیرید و همچنان به رانندگی با این ایراد ادامه دهید، آسیب قابل توجهی در گیربکس ممکن است رخ دهد.

گرم شدن بیش از حد گیربکس

با کاهش سطح روغن گیربکس، گیربکس به دلیل عدم روانکاری و اصطکاک بیش از حد گرمای بیشتری تولید میکند و  آسیب پذیر می شود. هنگامی که گیربکس بیش از حد گرم می شود، ممکن است متوجه یا بوی سوختگی شوید.

این مشکل همچنین می تواند باعث از کم شدن قدرت خودرو  و جابجایی نامنظم دنده ها همراه باشد. در هر صورت، قبل از اینکه آسیب بیشتری رخ دهد، باید خودرو را کنار بکشید و رانندگی را متوقف کنید. در غیر این صورت، به یک تعمیر اساسی گیربکس اتوماتیک نیاز خواهید داشت.

تاخیر در تعویض دنده از علائم کم بودن روغن گیربکس

با کم شدن روغن گیربکس، هنگام تعویض دنده متوجه تاخیر خواهید شد. همچنین، وقتی خودرو را از حرکت به دنده عقب میزنید، ممکن است خودرو قبل از درگیر شدن، کمی مکث کند و با تاخیر حرکت کند.

این مشکل به این دلیل رخ می دهد که فشار گیربکس هیدرولیک کافی برای ایجاد تغییر دنده به طور معمول وجود ندارد.

تعویض دنده نامنظم

هر زمان که تعویض دنده آنطور که باید اتفاق نیفتد، ممکن است مربوط به کمبود روغن گیربکس باشد. بی نظمی در تعویض دنده می تواند خود را به عنوان یک احساس کوبیدن یا تقه یا تاخیر نشان دهد.

همچنین ممکن است متوجه شوید که تعویض دنده بیشتر اتفاق می افتد. از آنجایی که سطح روغن ناسازگار و نامناسب است ، زمان تعویض دنده و نحوه تعویض همگی تحت تاثیر قرار می گیرند.

عدم تعویض دنده از علائم کم بودن روغن گیربکس

اگر روغن گیربکس کاملاً خالی شود، ممکن است اصلاً خودرو نتواند تعویض دنده را انجام دهد. این سیستم مهر و موم شده و پیچیده برای کار کردن نیاز به روغن کاری دارد.

می توانید داخل گیربکس را با روغن گیربکس پر کنید تا ببینید آیا این مشکل حل می شود یا خیر. با این حال، رانندگی با ماشینی که  آن مناسب نیست ممکن است باعث آسیب غیرقابل برگشت به گیربکس شود.

چراغ های هشدار داشبورد

برای اکثر رانندگان، اولین نشانه کمبود روغن گیربکس ، چراغ هشدار داشبورد است. سیستم‌های انتقال مدرن از حسگرهای الکترونیکی زیادی استفاده می‌کنند که به شما در مورد هر گونه مشکلی هشدار می‌دهند.

کد مشکل بلافاصله به رایانه خودرو ارسال می شود و در آنجا از طریق یک چراغ هشدار به شما هشدار داده میشود. اگر چراغ چک موتور یا چراغ گیربکس روشن شود، ممکن است به سادگی به علت کمبود روغن گیربکس باشد. در هر صورت، دقت کنید همیشه حواستان به چراغ های هشدار باشد و فورا نسبت به آن اقدام کنید.

علائم کم بودن روغن گیربکس

عوارض کم شدن روغن گیربکس

اگر روغن گیربکس کم باشد یا به طور کامل تمام شده باشد، شما دیگر قادر نخواهید بود که با خودرو رانندگی کنید، به خصوص اگر ماشین شما از نوع گیربکس اتوماتیک باشد. اگر اجازه دهید که روغن گیربکس به پایین تر سطح برسد، قطعاً باید به دنبال تعمیرات پر هزینه گیربکس باشید زیرا چرخ دنده های فلزی داخل آن در صورت کم شدن روغن گیربکس آسیب می بینند.

علت کم شدن روغن گیربکس

علت کم شدن روغن گیربکس معمولاً به موارد زیر مربوط می شود:

  • نشتی روغن گیربکس
  • خرابی مبدل گشتاور
  • از بین رفتن آب بندی محور گیربکس
  • ساییدگی و تَرک خوردگی مسیر روغن گیربکس
  • خرابی واشر مخزن روغن گیربکس
  • تبخیر روغن گیربکس به دلیل استفاده بیش از حد

خطرات کاهش میزان روغن گیربکس در خودرو

کاهش روغن گیربکس در خودرو می‌تواند به مشکلات جدی در کارکرد گیربکس و در نهایت خودرو منجر شود. برخی از خطرات کاهش روغن گیربکس در خودرو عبارتند از:

1_آسیب به قطعات گیربکس:

کمبود روغن گیربکس می‌تواند منجر به سایش و خوردگی قطعات داخلی گیربکس شود و در نتیجه عمر مفید گیربکس کوتاه شود. این خطر باعث کاهش کارایی و افزایش هزینه تعمیر و نگهداری خودرو می‌شود. در نتیجه بهتر است تا با شناخت علائم کم بودن روغن گیربکس از وارد شدن خسارات جدی جلوگیری کنید.

2_عدم عملکرد صحیح گیربکس:

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، کمبود روغن گیربکس ممکن است باعث کندی در تغییر دنده‌ها، گیر کردن آنها، افزایش لرزش و در نهایت ترکیدن قطعات گیربکس شود. این مشکلات باعث کاهش کارایی خودرو و در برخی موارد باعث تصادفات جاده‌ای می‌شوند. بنابراین نتایج این مسئله در طولانی مدت حتی می‌تواند خطرآفرین نیز باشد.

3_افزایش هزینه‌ها و وارد شدن خسارات:

کمبود روغن گیربکس با اینکه مسئله ساده‌ای است و به راحتی نیز قابل حل می‌باشد اما، می‌تواند باعث کاهش عمر مفید گیربکس شود. در نتیجه هزینه تعمیر و نگهداری خودرو افزایش می‌یابد.

4_ایجاد آسیب‌های محیط زیستی:

اگر روغن گیربکس در خودرو کم شود، قطعات گیربکس سریع‌تر ساییده می‌شوند و این می‌تواند به نوسانات و چرخه‌های تولید گازهای آلاینده‌ی بیشتر در محیط زیست منجر شود.

به همین دلیل، لازم است که همیشه سطح روغن گیربکس را در خودرو بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تکمیل کنید. همچنین، باید رعایت دوره‌های تعویض روغن گیربکس را بر اساس راهنمایی تولید کننده خودرو دنبال کنید. توجه به این نکات و علائم کم بودن روغن گیربکس می‌تواند از بسیاری از مشکلات آینده خودرو جلوگیری کند.

روغن دنده اتومات

نحوه اندازه گیری روغن گیربکس اتومات

نحوه اندازه گیری روغن گیربکس اتومات طبق مراحل زیر صورت می گیرد:
  • خودرو را در سطحی صاف پارک کنید، ترمز دستی را بکشید و موتور را روشن بگذارید. اجازه دهید موتور گرم شود و به کار خود ادامه دهد. مگر اینکه دفترچه راهنمای ماشین چیز دیگری را ذکر کرده باشد. (توجه داشته باشید که برخی از سطوح روغن گیربکس اتوماتیک با موتور خاموش بررسی می شود. پس به همین منظور دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید).
  • گیج یا میله اندازه گیری روغن گیربکس را پیدا کنید. این میله معمولاً نزدیک جایی که گیربکس به عقب موتور می رسد، قرار دارد. (این میله اندازه گیری شبیه میله اندازه گیری روغن موتور است).
  • حالا این میله اندازه گیری را بردارید، با دستمال پاک کنید و دوباره به طور کامل وارد کنید و سپس دوباره میله را بردارید. احتیاط: روغن گیربکس ممکن است داغ باشد!
  • علامت گذاری های روی میله اندازه گیری ممکن است دارای نشانه های پر یا خالی و گرم یا سرد باشد. اگر سطح روغن گیربکس اتوماتیک به خط گرم یا پر نمی رسد، باید روغن گیربکس جدید را اضافه کنید.
  • اگر روغن گیربکس ماشین شما کم بود، خودرو را به مراکز معتبر ببرید تا افراد متخصص مراحل تخلیه و شارژ مجدد روغن گیربکس را به درستی انجام دهند. به دلیل اهمیت و حساسیت گیربکس اتوماتیک، توصیه می کنیم تخلیه و شارژ مجدد روغن گیربکس را شخصاً انجام ندهید.

از کجا بفهمیم روغن گیربکس کم شده

همانطور که در ابتدای این مطلب بیان شد شما می توانید با استفاده از یکسری نشانه ها بفهمید که آیا روغن گیربکس کم شده یا خیر. این نشانه ها معمولاً شامل گرمای بیش از حد گیربکس، مشکل در تعویض دنده، مشاهده نشتی روغن در زیر ماشین، وجود سر و صدا در گیربکس، روشن شدن چراغ چک گیربکس یا چراغ چک موتور و…. می باشند. در صورتی که متوجه این نشانه ها شدید لازم است سریعاً تعویض روغن گیربکس را در دستور کار خودر قرار دهید تا از آسیب های جدی و پر هزینه به گیربکس خودرو جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید