راهنمای انتخاب روغن, آموزشی

انتخاب بهترین روغن موتور مخصوص دنا

انتخاب بهترین روغن موتور مخصوص دنا

دنا یکی از خودروهای ایرانی پرطرفدار است. یکی از موارد لازم در نگهداری از این خودرو، خرید روغن موتور مناسب آن می باشد. به همین دلیل در این مقاله شما را در جهت خرید روغن موتور مخصوص دنا راهنمایی خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

 

چرا باید در انتخاب روغن موتور مخصوص دنا دقت داشته باشیم؟

از جمله مهم‌ترین عواملی که در عملکرد صحیح موتور خودرو نقش دارند، می‌توان به روغن موتور اشاره کرد. به همین دلیل اگر روغن موتور نامناسب برای خودروی خود انتخاب کنید، آسیب‌های جدی به آن وارد خواهند شد. این امر باعث شده تا یکی از دغدغه‌های اصلی رانندگان، یافتن روغن موتور مناسب خودرو باشد. دنا یکی از نام آشنا‌ترین خودروهای ایرانی بوده که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. همانند هر خودرو دیگر، دنا نیز به روغن موتور مخصوص خود نیاز دارد. از این رو برای بهبود عملکرد خودرو و استفاده مناسب از آن، باید روغن موتور مخصوص دنا را بشناسید. بی‌دقتی در این امر باعث خرابی خودرو و کاهش عمر مفید آن می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

 

انتخاب بهترین روغن موتور مخصوص دنا

انتخاب بهترین روغن موتور مخصوص دنا

خودروی دنا دارای سه مدل دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو می‌باشد. شرکت ایران خودرو مشخصات روغن موتور مناسب برای هر سه مدل را اعلام کرده است. این مشخصات برای هر سه خودرو یکسان می‌باشند. برای این خودروها سطح کیفیت یا شاخص API روغن موتور باید API SM و API SN باشد. ویسکوزیته روغن موتور این خودروها طبق استاندارد SAE تعیین می‌شود. بر همین اساس، این شاخص باید در هوای گرم و متعادل، SAE 10W-40 و در هوای خیلی سرد، SAE 5W-40 باشد. شاخص پایه تولید روغن موتور، نیمه سنتتیک یا تمام سنتتیک است. حجم روغن موتور، 5.5 لیتر با احتساب تعویض فیلتر روغن می‌باشد. به علاوه باید پس از هر 10000 کیلومتر روغن موتور را تعویض کنید.

کدام روغن موتور را برای دنا استفاده کنیم و کدام را استفاده نکنیم؟

برای خودروهای دنا و دنا پلاسی که موتور EF7 معمولی دارند، باید از روغن موتور گرید 10W-40 با حداقل کیفیت SJ استفاده کنید. در صورتی که این موتور در دنا پلاس، مدل توربوشارژ باشد، باید از همین گرید روغن موتور اما با حداقل سطح کیفی SL بهره بگیرید. البته طبق تجربه و نظر کارشناسان، بهترین روغن موتور برای تمامی انواع خودروهای دنا، 10W-40 با سطح کیفی SM یا SN است. همانطور که پیش‌تر نیز گفت شد، برای محیط‌های سرد باید از روغن 5W-40 استفاده کنید. به کمک این روغن، موتور عملکرد بهتری در صبح و هوای سردتر داشته و بهتر شروع به کار می‌کند. توصیه می‌شود که به هیچ عنوان از روغن گرید 20W-50 برای هیچ یک از انواع خودروهای دنا استفاده نکنید. این روغن، آسیب جدی به موتور EF7 می‌رساند.

 

حجم روغن موتور مخصوص دنا

حجم روغن موتور EF7 دنا چه در مدل معمولی و چه توربو، بدون تعویض فیلتر، 5 لیتر می‌باشد. با این حال توصیه می‌کنیم که همیشه فیلتر روغن را نیز همزمان با خود روغن تعویض کنید. این کار باعث بهبود عملکرد موتور شده و از هرگونه آسیب، جلوگیری می‌کند. با احتساب تعویض فیلتر روغن موتور، حجم نهایی برابر با 5.5 لیتر می‌شود.

شما می‌توانید مقاله انتخاب روغن موتور مخصوص پژو 405 را مطالعه کنید.

 

چه برندی بهترین روغن برای موتور دنا را تولید می‌کند؟

چه برندی بهترین روغن برای موتور دنا را تولید می‌کند؟

برندهای بسیاری در ایران و جهان در زمینه تولید روغن موتور فعالیت می‌کنند. در این بخش بهترین برندهای روغن موتور مخصوص دنا را معرفی کرده‌ایم. این برندها عبارتند از:

  • برند اول | روغن موتور اسپیدی مدل Platinum 10W-40

این روغن موتور سطح کیفیتی API SM را داشته و طی یک فرآیند شیمیایی تولید می‌شود. روغن موتور اسپیدی مدل Platinum 10W-40 در دسته روغن موتورهای سینتتیک قرار دارد.

  • برند دوم | روغن موتور کاسپین برای خودروی دنا

این برند ایرانی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. برند کاسپین روغن موتوری با ویسکوزیته 10W-40 تولید کرده که کاملا مناسب خودروهای دنا می‌باشد. ضمن اینکه این روغن سینتتیک است.

  • برند سوم | روغن موتور کاسترول برای دنا مدل مگناتک

این روغن نیمه سینتتیک بوده و حجم آن 4 لیتر است. ویسکوزیته این روغن 10W-40 می‌باشد.

  • برند چهارم | روغن موتور لیکومولی Super Touring High Tech 10W-40

لیکومولی یکی از برندهای معتبر خارجی است که محصولات نفتی تولید می‌کند. از جمله محصولات این برند می‌توان به روغن موتور Super Touring High Tech 10W-40 اشاره کرد. این روغن موتور نیمه سینتتیک، کاملا برای خودروهای دنا مناسب بوده و دارای ویسکوزیته 10W-40 است.

  • برند پنجم | روغن موتور الف مدل EVOLUTION 700ST

این روغن موتور از بهترین محصولات برند الف به شمار می‌رود که دارای گرانروی 10W-40 است. سطح کیفیت آن API SL بوده و نیمه سینتتیک می‌باشد. قیمت این روغن موتور بسیار مناسب است.

  • برند ششم | روغن موتور ایرانول ریسینگ برای دنا

ایرانول را می‌توان یکی از معتبرترین و شناخته شده‌ترین برندهای تولید روغن موتور دانست. کیفیت بالای محصولات این برند باعث شده تا نام خوشی میان مکانیک‌ها و متخصصان داشته باشد. روغن موتور این برند 4 لیتر بوده و نیمه سینتتیک است. ویسکوزیته این روغن 10W-40 می‌باشد.

 

خرید روغن موتور مخصوص دنا

خرید روغن موتور مخصوص دنا

برای خرید روغن موتور مخصوص دنا حتما موارد ذکر شده را در نظر داشته باشید. برای اینکه از کیفیت و قیمت محصول خریداری شده مطمئن شوید، به فروشگاه روغن سیتی مراجعه کنید. فروشگاه ما با چندین سال سابقه درخشان، انواع روغن موتورهای مخصوص خودروهای داخلی و خارجی را ارائه می‌کند. کیفیت تمامی محصولات بالا بوده و قیمت مناسبی دارند.

 

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با انتخاب بهترین روغن موتور مخصوص دنا صحبت کردیم. لازم به ذکر است برای خرید و استفاده از روغن دنده صنعتی لازم است که با کارشناسی که در این حوزه تخصص دارد مشورت نمایید. برای دریافت مشاوره رایگان و خرید انواع روغن موتور می‌توانید با کارشناسان روغن سیتی در تماس باشید.

تلفن تماس: 09194408271

منابع: vpracingfuels

روغن سیتی

بیشتر بخوانید:

بهران اتوماتیک lll

بهران کمپرسور VDL46

پارس بابک 68

 

سوالات متداول

  • چگونه روغن موتور مخصوص دنا را انتخاب کنیم؟

برای خودروهای دنا و دنا پلاسی که موتور EF7 معمولی دارند، باید از روغن موتور گرید 10W-40 با حداقل کیفیت SJ استفاده کنید. در صورتی که این موتور در دنا پلاس، مدل توربوشارژ باشد، باید از همین گرید روغن موتور اما با حداقل سطح کیفی SL بهره بگیرید. البته طبق تجربه و نظر کارشناسان، بهترین روغن موتور برای تمامی انواع خودروهای دنا، 10W-40 با سطح کیفی SM یا SN است.

  • قیمت روغن موتور برای دنا به چه صورت است؟

از آنجایی که روغن موتور برای یک خودرو، در سلامت، حفظ و نگهداری خودرو بسیار اهمیت دارد؛ شما می‌توانید با مراجعه به سایت روغن سیتی از قیمت آن مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید