آموزشی

تمامی نکات مربوط به علائم روغن سوزی خودرو

نکات مربوط به علائم روغن سوزی خودرو

احتمالاً وسایل نقلیه‌ای را دیده‌اید که در جاده در حال رانندگی هستند و لوله اگزوز آن‌ها، دودی به رنگ آبی ساطع می‌کنند. اگر پشت یکی از آن وسایل نقلیه باشید، بوی خوبی را استشمام نخواهید کرد. یک موتور، زمانی روغن می‌سوزاند که روغن وارد محفظه احتراق موتور شود و همراه با مخلوط سوخت و هوا بسوزد. با مشاهده علائم روغن سوزی خودرو می‌بایست بلافاصله، درصدد رفع آن برآیید. زیرا ممکن است صدمات بیشتری را به خودرو وارد نماید.

 

روغن سوزی خودرو چیست؟

روغن به عنوان روان‌کننده برای قطعات موتور عمل می‌کند تا آن‌ها به درستی کار کنند. همچنین با فیلتر کردن گرد و غبار و سایر مواد زائد که می‌توانند به موتور آسیب برسانند، به تصفیه موتور کمک می‌کند. با این حال، اگر نشانه‌های واضحی وجود داشته باشد که روغن دیگر این کارها را انجام نمی‌دهد، ممکن است خودروی شما در حال سوختن روغن باشد.

روغن سوزی چه وضعیتی را برای خودرو ایجاد می‌کند؟

روغن سوزی چه وضعیتی را برای خودرو ایجاد می‌کند؟

روغن سوزی، وضعیتی را توصیف می‌کند که در آن روغن به داخل محفظه احتراق موتور می‌لغزد و همراه با مخلوط سوخت و هوای بدون چربی یا غنی می‌سوزد. این امر در بین خودروهای با مسافت پیموده شده زیاد، خودروهای قدیمی و خودروهایی که فاقد نگهداری مناسب هستند، رایج است. مشاهده علائم روغن سوزی خودرو نیاز به توجه فوری دارد. در غیر این صورت منجر به آسیب فاجعه بار موتور می‌شود. موتور به گونه‌ای طراحی شده است که روغن به منظور روانکاری، در تمام قسمت‌های متحرک موتور به گردش درآید، اما وارد قسمت محفظه احتراق نمی‌شود و نمی‌سوزد. طبیعتاً مقدار بسیار کمی روغن می‌تواند در محفظه وجود داشته باشد، اما در موتورهای معمولی این مقدار آنقدر کم است که قابل توجه نیست.

شما می‌توانید مقاله انتخاب بهترین روغن موتور مخصوص دنا مطالعه کنید.

عواقب روغن سوزی خودرو   

اگر خودوری شما دچار روغن سوزی شده است، می‌تواند برای مدتی کار کند. به شرطی که وقتی روغن موتور کم می‌ شود، به اضافه کردن آن ادامه دهید. اگر علائم روغن سوزی خودرو و مشکلات ناشی از آن نادیده گرفته شود، چه اتفاقی برای خودرو می افتد؟

  • موتور به صورت خشن کار می‌کند، زیرا روغن به درستی در سیلندرها نمی‌سوزد.
  • شمع‌ها با روغن آلوده می‌شوند و چراغ چک موتور را روشن می‌کنند.
  • روغن موتور کم می‌تواند باعث سوختن موتور یا گرفتگی موتور شود.
  • روغن بیش از حد در اگزوز می‌تواند باعث داغ شدن یا از کار افتادن مبدل کاتالیزوری شما شود.

 

علائم روغن سوزی خودرو

علائم روغن سوزی خودرو

برای خودروهای جدیدتر، تشخیص اینکه وسیله نقلیه شما در حال سوختن روغن است، ممکن است آسان نباشد. این بدان دلیل است که اتومبیل‌های جدیدتر به گونه‌ای ساخته می‌شوند که مبدل کاتالیزوری علائم سوختن روغن را پوشش می‌دهد. بنابراین ممکن است وسیله نقلیه شما در حال سوختن روغن باشد، اما شما متوجه آن نباشید. با این حال، در خودروهای قدیمی، علائم روغن سوزی خودرو بسیار محسوس است و به راحتی قابل تشخیص است. این علائم عبارتند از:

علامت اول | روشن شدن چراغ روغن موتور

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های روغن سوزی در خودروها، روشن شدن چراغ چک روغن است. وقتی این نشانه را می‌بینید، آن را نادیده نگیرید.

علامت دوم | سطح خنک کننده پایین

نشتی روغن روی زمین، قابل مشاهده است. اما اگر متوجه کاهش مداوم سطح روغن، بدون هیچ اثری از نشت فیزیکی شده‌اید، این نشانه روشنی است که روغن در داخل می‌سوزد. در این مرحله، مصرف روغن به طور قابل توجهی بالا می‌‌رود، زیرا موتور شما بیش از آنچه لازم است، از مایع خنک‌ کننده استفاده می‌کند.

علامت سوم | سوختن ناقص موتور

یکی دیگر از علائم قابل توجه، سوخت ناقص موتور است. هنگامی که مایع خنک‌کننده کم بوده و نمی‌تواند موتور را خنک نگه دارد، باعث گرم شدن بیش از حد موتور می‌شود که باعث از کار افتادن موتور خواهد شد.

علامت چهارم | روغن در شمع

هنگامی که در موتور روغن سوزی رخ می‌دهد، شمع‌ها آسیب می‌بینند. ضمن آنکه، روغن موجود در شمع‌ها نشانه بد بودن شمع‌ها می‌باشد.

علامت پنجم | تغییر رنگ دود

دود آبی که از لوله اگزوز شما ساطع می‌شود، یکی از علائم روغن سوزی خودرو است. معمولاً هنگام استارت زدن خودرو، این دود را مشاهده می‌کنید.

علامت ششم | بوی روغن سوزی

این بو اغلب زمانی احساس می‌شود که روغن از موتور نشت می‌کند و روی اجزای اطراف آن می‌ریزد. این اجزاء در اکثر مواقع داغ هستند. بنابراین وقتی این نشتی‌ها با یک سطح داغ برخورد می‌کنند، بوی روغن سوزی را احساس می‌کنید.

 

چگونه از روغن سوزی خودرو جلوگیری کنیم؟

ساده‌ترین راه برای تعمیر خودرویی که روغن سوزی دارد این است که از هر چیزی که باعث روغن سوزی آن می‌شود، جلوگیری نمایید. این باید پس از انجام تشخیص مناسب انجام شود. چه نشتی داخلی یا خارجی باشد، نکته مهم این است که روغنی را از دست می‌دهید که برای موتور خوب نیست. برای رفع روغن سوزی خودروی خود، اقدامات ذیل را دنبال کنید:

  • از انواع روغن مناسب استفاده کنید.
  • شمع‌های نامناسب را تعویض نمایید.
  • واشرهای سر سیلندر را تعویض کنید.
  • پیستون‌های رینگ فرسوده را تعمیر نمایید.
  • مخزن روغن آسیب دیده در خودرو را تعمیر کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که هر چیزی که باعث گرم شدن بیش از حد موتور می‌شود را برطرف کنید.
  • اگر خودروی شما به دلیل کارایی بالا روغن مصرف می‌کند، همیشه آن را چک کرده و پر نمایید.

 

چگونه مشکل روغن سوزی خودرو را رفع کنیم؟

چگونه مشکل روغن سوزی خودرو را رفع کنیم؟

اگر مشکل روغن سوزی خودرو دارید، مهم‌ترین چیز این است که روغن خود را مرتب چک کنید و همواره روغن اضافی، در خودور همراه داشته باشید. اگر چه ادامه کار با این روش ایده خوبی نیست. همچنین، گاهی اوقات تشخیص صحیح این که روغن از کجا می‌آید، نیز دشوار است. اولین دستور تعمیر، تشخیص دقیق علت مصرف روغن است. برای این کار، می‌توانید از تخصص یک مکانیک مطمئن استفاده نمایید. هزینه تعمیرات، هنگام مشاهده علائم روغن سوزی خودرو، به علت نشتی بستگی دارد.

برطرف کردن مشکل روغن سوزی خودرو

به عنوان مثال، رینگ‌‌های پیستون فرسوده شامل تعمیرات اساسی یا تعویض موتور می‌شوند که هزینه‌های آن بر طبق نوع خودرو، بالا خواهد بود. در صورتی که مساله ایجاد شده مربوط به فیلتر روغن باشد، با تعویض ساده آن و یا درپوش پرکننده روغن، می‌توانید ایراد ایجاد شده را رفع کنید. بهترین روش برای جلوگیری از مصرف روغن، پیشگیری مناسب است. روغن خود را در فواصل زمانی مناسب تعویض کنید و از روغن مناسب خودروی خود استفاده نمایید. می‌توانید راهنمایی‌های لازم را از کارشناسان ما دریافت کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با علائم روغن سوزی خودرو صحبت کردیم. لازم به ذکر است برای خرید و استفاده از روغن خودرو و روغن دنده صنعتی لازم است که با کارشناسی که در این حوزه تخصص دارد مشورت نمایید. برای دریافت مشاوره رایگان و خرید انواع روغن موتور می‌توانید با کارشناسان روغن سیتی در تماس باشید.

تلفن تماس: 09194408271

منابع: vpracingfuels

روغن سیتی

بیشتر بخوانید:

بهران اتوماتیک lll

بهران کمپرسور VDL46

پارس بابک 68

 

سوالات متداول

  • علائم روغن سوزی خودرو چیست؟

از جمله علائم روغن سوزی می‌توان به روشن شدن چراغ روغن موتور، سطح خنک کننده، سوختن ناقص روغن موتور و … اشاره کرد.

  • چگونه مشکل روغن سوزی خودرو را برطرف کنیم؟

از انواع روغن مناسب استفاده کنید. شمع‌های نامناسب را تعویض نمایید. واشرهای سر سیلندر را تعویض کنید. پیستون‌های رینگ فرسوده را تعمیر نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید