آموزشی

بهترین روغن موتور برای اپتیما

روغن موتور برای اپتیما

بهترین روغن موتور برای اپتیما : کیا اپتیما (Sorento) یکی از خودروهایی است که از سال 2009 تا به امروز تولید شده و طرفداران زیادی داشته و همچنان بازار دست دوم بسیار خوبی را نیز دارا است. البته مدل‌های جدیدتر از این خودرو در ابتدا ظاهر زیبایی نداشت و پس از باز طراحی که انجام شد، توانست خود را به برندهای رقیب برساند. یکی از عواملی که در عملکرد خودروی کیا اپتیما تاثیر دارد، روغن موتور آن است. کیا اپتیمای کره‌ای از سال 2008 شروع به تولید شده و در سال 2022 آخرین مدل از این خودرو تولید شد.

قلب تپنده‌ی این خودرو، محصول انحصاری کشور کره است که دارای قدرت و سرعت نسبتا بالایی بوده و قدرت آن نیز برای یک خودرو که 1528 کیلوگرم وزن دارد، مناسب است. ظاهر این خودرو بسیار لوکس و اسپرت است، اما مشخصات فنی آن جای رشد بیشتری خواهد داشت. امکاناتی که کیا اپتیما در اختیار رانندگان قرار می‌دهد، رضایت آن‌ها را جلب کرده و همین امر نیز باعث افزایش فروش داده است. تفاوت خودروی کیا اپتیما با مدل‌های قبلی آن در ظاهر، موتور و امکانات است که با توجه به این موارد قیمت مناسب‌تری نسبت به خودروهای همرده خود دارد.

در ادامه این مطلب از روغن سیتی با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره روغن موتور مناسب برای خودروی کیا اپتیما در اختیارتان قرار دهیم.

انتخاب روغن موتور کیا اپتیما

خودرو کیا اپتیما در نسخه‌های مختلفی تولید شده است؛ نسخه ی اول آن ۲۴۰۰ سی سی و نسخه‌های بعدی نسخه ی ۲۷۰۰ سی‌سی. نسخه های ۲۴۰۰cc نیز به دو دسته تقسیم بندی می شوند؛ مدل اول از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ و مدل دوم در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد اما مدل ۲۷۰۰ سی سی آن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ در بازار تردد می کرد. هر کدام از مدل های مختلف کیا اپتیما حجم روغن موتور و نوع روغن موتور مخصوص به خود را استفاده میکند.

مدلهای قدیمی کیا اپتیما یعنی مدل های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ حدود ۴/۸ لیتر روغن موتور با تعویض روغن احتیاج دارد همچنین درجه ی گرانروی روغن موتور مورد استفاده برای کیا اپتیما مدل ۲۰۰۹ یا ۲۰۱۰، 10W40 در فصول گرم و 5W30 در فصول سرد می‌باشد.

کیا اپتیما مدل ۲۴۰۰ سی سی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد، ۴/۶ لیتر روغن موتور با تعویض فیلتر احتیاج دارد که این روغن موتور در تمام فصول باید از نوع 5W30 یا 5W40 باشد.
کیا اپتیماهای جدیدتر که در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شدند، ۴/۱لیتر روغن موتور5W30 یا 5W20 احتیاج دارند.

در مورد سطح کیفی روغن موتور برای انواع کیا اپتیما، همگی در یک سبک می باشند. API روغن موتور مورد نیاز کیا اپتیما باید SM, SN و یا SP باشد که SP جدید ترین و بالاترین سطح کیفی است پیشنهاد می گردد.

بهترین روغن موتور برای اپتیما

خرید بهترین روغن موتور برای اپتیما مدل های متنوع

اگر شما می خواهید بهترین روغن موتور برای اپتیما را تهیه کنید باید مدل تولیدی این خودرو را ابتدا بررسی کنید. هر یک از مدل های این خودرو به یک روغن موتور خاص نیاز دارند. از جمله مدل های متنوع اپتیما که باید روغن موتور خاص داشته باشند عبارت هستند از :

روغن موتور برای اپتیما مدل 2010

روغن موتور خودروی اپتیما 2010 برای موتورهای 2700 سی سی و 2400 سی سی تولید می شود. سطح کیفیت هر دو موتور با یکدیگر فرقی نمی کند. برای مناطق سرد و معتدل نیاز است که روغن موتورهای SAE 5W-30 استفاده شوند. برای اینکه در مصرف آن صرفه جویی کنند می توانند روغن موتورهایی با ویسکوزیته  W-205 را تهیه نمایند. استاندارد SAE 10W-40 و 30 برای مناطق گرمسیری و جنوبی می باشد.

روغن موتور برای اپتیما مدل 2011

برای خرید روغن موتور خودروی اپتیما 2011 باید به حجم موتور 2400 سی سی و 2000 سی سی آن دقت داشته باشید. روغن هایی که استانداردشان SN 5W30 است برای آب و هوای سرد مناسب هستند. روغن هایی که استانداردشان SN 5W40 است برای مناطق گرم مناسب می باشند. هر یک از روغن موتورهایی که این استانداردها را دارند، کیفیت خوبی از خود نشان می دهند.

روغن موتور اپتیما مدل 2016

برای خرید بهترین روغن موتور برای اپتیما 2016 باید بدانید که حجم موتور این مدل اپتیما، 2400 سی سی است. پیشرانه برقی و بنزینی این خودرو را می توانید انتخاب کنید. برای این مدل از اپتیما می توانید از روغن هایی که ویسکوزیته بالا دارند استفاده نمایید. سطح کیفیت هر یک از انواع روغن ها را باید برای فصل های متنوع مورد بررسی قرار دهید. سطح کیفیت SN برای مناطقی که گرم است مناسب می باشد. 10W50 را برای مناطق بسیار گرم انتخاب می کنند. حجم روغن این نمونه از اپتیما بر اساس فیلتر 4.8 می باشد.

روغن موتور برای اپتیما مدل 2017

یکی از دیگر مدل های اپتیما، مدل 2017 می باشد. روغن موتور اپتیما 2017 را باید برای موتورهای بنزینی و برقی خریداری کنید. شما می توانید روغن موتورهایی که با ویسکوزیته بالا تولید می شوند را برای این مدل از خودرو خریداری کنید. ویسکوزیته 5W20 به عنوان بهترین روغن موتور اپتیما 2017 می باشد. بر اساس دمای بیرون نیاز است که سطح کیفیت هر یک از موتورها را مورد بررسی قرار دهید. حجم روغن این موتور هر بار که تعویض می شود به احتساب 4.1 می رسد.

روغن موتور ایرانول

ایرانول یکی از برندهای معروف تولید روغن و دیگر محصولات روانکار است که محصولات زیادی را وارد بازار کرده است. تنوع محصولات این برند بسیار بالا بوده و کیفیت بالایی دارند. روغن موتورهای این برند به چند مدل مختلف تقسیم می‌شوند که از آن‌ها می‌توان به سوپر رونیا، رونیا، سوپر رویال، رویال، ریسینگ، 16000، 3/5 12000، 12000، صبا، 8000، ، 6000 و الوند اشاره کرد.

در بین این مدل‌ها، روغن موتورهای تمام سینتتیک سوپر رویال و نیمه سینتتیک ریسینگ را می‌توان برای خودروی کیا اپتیما استفاده کرد که کیفیت خوبی را دارا هستند. روغن موتور سوپر رویال با درجه بندی SAE 5W-40 و با استاندارد API SM/CF در بازار قابل یافت است. روغن موتور ریسینگ نیز با درجه بندی SAE 10-40W و استاندارد API SL/CF تولید می‌شود که کیفیت بالایی را دارا است. به دلیل محدود بودن انتخاب کاربران این خودرو، ممکن است این روغن موتورها را با قیمت‌های مختلفی خریداری نمایید.

فیلترهای کیا اپتیما

کیا اپتیما دارای یک فیلتر فلزی رزوه ای کوچک می باشد. فیلتر روغن این خودرو با هر بار تعویض روغن باید به صورت کامل تعویض گردد همچنین فیلتر هوا و اتاق این خودرو نیز به همین گونه می باشد که باید با هر بار تعویض روغن تعویض گردد.

بهترین روغن موتور برای اپتیما

روغن گیربکس کیا اپتیما

کیا اپتیما همانگونه که در بالاتر مطرح شد دارای نسخه ها و مدل های مختلفی هست. کیا اپتیما 2700CC که نسخه قدیمی از کیا اپتیما می باشد که در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ تولید شد، ۶/۸ لیتر روغن SP_IV یا مولتی hd استفاده می کند. این روغن باید هر دو سال یکبار یا هر ۶۰ هزار کیلومتر به صورت کامل تعویض گردد. کیا اپتیما مدل ۲۴۰۰ سی سی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵،مقدار ۷/۱ لیتر از این روغن، یعنی همون SP_IV مولتیLF استفاده می کند. گیربکس کیا اپتیما مدل ۲۴۰۰CC جدید یعنی تولیدی در سال ۲۰۱۸، مقدار ۷/۳ لیتر از همین روغن، یعنی روغن SP_IV یا مولتیLF استفاده می کند.

شما باید حداقل یک لیتر روغن گیربکس بیشتر از میزان مصرف شده تهیه کنید تا بتوانید در دستگاه مخصوص تعویض روغن گیربکس ریخته و شستشوی گیربکس خود را نیز توسط آن یک لیتر روغن انجام دهید. پس نسبت به حجم های گفته شده نیاز است که یک لیتر بیشتر روغن هیدرولیک یا همان روغن دنده اتوماتیک ||||خط تهیه کنید‌. نکته قابل توجه این است که تمامی فیلترهای این خودرو مخصوص مدل های مختلف آن است. فیلتر روغن خودروکیا اپتیما در نسخه های مختلف، همگی یکسان است اما فیلتر هوای آن در نسخه های مختلف آن متفاوت است همچنین فیلتر کابین آن نیز حتی در نسخه های قدیمی یعنی ۲۷۰۰cc کاملا سایزی متفاوت و نسخه ای متفاوت دارد.

سخن پایانی

در این مطلب از روغن سیتی ، با شما کاربران گرامی همراه بودیم و اطلاعاتی را درباره روغن موتور مناسب برای خودروی کیا اپتیما را در اختیارتان قرار دادیم. همانطور که گفتیم هر روغن موتور باید با توجه به منطقه زندگی و دما انتخاب شود. همچنین روغن موتور نیز با توجه به نیاز موتور خودرو انتخاب کنید تا گرانروی آن نیز مناسب باشد. اگر به دنبال کیفیت بالا هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از قیمت روغن موتورها چشم‌پوشی کرده و بهترین نوع را خریداری کنید. یادتان نرود که از روغن موتورهای متفرقه در این خودرو استفاده نکنید تا مشکلی برایتان رخ ندهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید