آموزشی

با انواع گریس صنعتی و کاربرد آنها آشنا شوید

انواع گریس صنعتی

با انواع گریس صنعتی و کاربرد آنها آشنا شوید: همان طور که می دانید گریس ها انواع متنوعی دارند که هر یک متناسب با خصوصیات مخصوص به خود کارایی مختلفی دارد و هر یک با دیگری در این امر متفاوت می باشد, پس در هنگام استعلام قیمت و خرید انواع گریس صنعتی این نکته اساسی را از یاد نبرید.

در صنعت امروزه گریس ها کاربرد وسیعی دارند از جمله در دستگاه های صنعتی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه ی این مطالب قصد داریم تا شما را با انواع گریس و کاربرد آن ها در صنایع مختلف آشنا کنیم با روغن سیتی همراه باشید.

گریس ها در حالت کلی به دو شکل گریس نسوز و گریس معمولی عرضه می گردند و برای اینکه انواع گریس و کاربرد آن ها را بهتر درک کنیم، باید بگویم که گریس نسوز به عنوان یکی از پر طرفدار ترین محصولات صنعتی و عمومی است که تعداد دفعات روانکاری بسیاری کمتری نسبت به روغن ها دارد. این محصولات را می توان برای کاهش اصطکاک و ساییدگی تجهیزات با دما و حرارت بالا استفاده نمود. قیمت و خرید گریس نسوز در مقایسه با کاربرد و نوع مصرفی که دارند کاملاً مقرون به صرفه است.

گریس چیست؟

این روانکار جزء مشتقات نفتی است، این محصول گرانروی بسیار زیادی دارد. معنی گرانروی یعنی مقاومت یک ماده در برابر تنش. پس می‌توان گفت گریس در مقابل تنش‌ها بسیار مقاوم است. همین ویژگی سبب شده ترکیبی نیمه جامد از آن تشکیل شود. با استفاده از دستگاه‌های مخصوص گریس را از چند محصول مختلف مانند نفت، صابون و مواد نگهدارنده می‌سازند. در بعضی از قسمت‌های دستگاه‌های مختلف از گریس‌ها استفاده می‌شود تا بتوانند به راحتی کار کنند و سختی کمتری را تحمل کنند.

این محصول همرفت یا نرمی زیادی را در اجسام سخت ایجاد می‌کند. همین امر باعث افزایش طول عمر قطعات و دستگاه خواهد شد. دقیقا مثل یک روغن باکیفیت و تصفیه شده اعلا! تصفیه روغن هم از مهم ترین دلایل افزایش عمر ماشین آلات صنعتی می باشد. البته بر کسی پوشیده نیست که استفاده زیاد از هر محصولی ضررهایی دارد و بالخره ممکن است خرابی هایی به بار بیاید. اگر شما به صورت ناصحیح و زیاد از این محصول در قطعات صنعتی استفاده کنید با گذشت زمان ممکن است به تجهیزات آسیب وارد کنید. پس حتماً در استفاده از گریس‌ و روغن دقت لازم را داشته باشید.

انواع گریس صنعتی

پیشینه گریس

از این محصول از سال ۱۷۸۰ به بعد در دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود. در آن زمان گریس‌های رایج بر پایه آب و در دمای سرد ساخته می‌شدند. این محصول در آن زمان بدون استفاده از حرارت و در دمای سرد با ترکیب مواد آلی و گذشت مدت زمان کمی تولید می‌شد. در مواد اولیه این محصول صابون بسیار حائز اهمیت است. شاید شما نیز بدانید که صابون از ترکیب چند ماده چرب، روغن صمغ، یک ماده قلیایی و یک اسید چرب ساخته می‌شود.

ترکیب صابون با روغن‌های پایه و معدنی همراه با اضافه کردن مقداری آب که این آب برای گسترش دادن صابون در روغن اضافه می‌شد باعث ساخته شدن این روانکار شد. اما امروزه با گذشت زمان، پیشرفت علم و توسعه تکنولوژی ساخت گریس‌های صنعتی تغییر کرد. اکنون ساخت این محصول با دستگاه‌های پیشرفته و ماشین آلات جدیدی صورت می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت اکنون فراورده‌هایی قدیمی که با تکنولوژی قدیم ساخته می‌شوند از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند.

همانطور که متوجه شدید گریس، یک روانکار می باشد که باعث افزایش راندمان ماشین آلات مختلف می شود.

قسمت های تشکیل دهنده گریس

همانطور که  تعریف انجمن تست مواد آمریکا نشان می دهد، در انواع گریس  سه مولفه وجود دارد که گـریـس روان کننده را تشکیل می دهند. این اجزاء عبارتند از

  •  روغن (oil)
    ضخیم کننده (thickener)
    افزودنی ها (additives)

روغن پايه و بسته افزودنی جزء اصلی در فرمولاسيون گریس ها هستند و به همين دليل تأثير قابل توجهی در کیفیت و کارایی گریس دارند. ضخیم کننده که اغلب به اسفنجی معروف است روان کننده (روغن پایه و مواد افزودنی) را در خود نگه می دارد.

کاربرد گریس صنعتی

گریس صنعتی عمدتاً برای برنامه ها و دستگاه هایی استفاده می شوند که روانکاری به دلیل عملکرد آنها امکان پذیر نیست زیرا مدت زیادی در تجهیزات یا ابزار خاص باقی نمی ماند. گریس ها همچنین به عنوان درزگیر عمل می کنند تا ورودی آب و مواد قابل تراکم را کنترل کنند. گفته می شود که بلبرینگ های روانکاری شده با گریس به دلیل ویسکوزیته بالا دارای ویژگی های اصطکاک بسیار بیشتری هستند.

گریس ها در صنایع صنعتی، خودروسازی و دریایی کاربرد دارند. آنها معمولا در انواع ماشین آلات یا قطعات خودرو مانند بلبرینگ استفاده می شوند. اگرچه روغن صنعتی و گریس دو اصطلاح نزدیک به هم هستند اما بسیاری از مردم هنوز در مورد اینکه دقیقاً چه تفاوتی دارند اطلاعاتی ندارند. روغن و گریس کاربردهای متفاوتی دارند. شرایطی وجود دارد که روغن انتخاب بهتری است و شرایط دیگری وجود دارد که گریس بهترین گزینه است.

تفاوت اصلی جداسازی گریس از روغن، غلیظ کننده آن است. گریس فرم غلیظ تر روان کننده است. این غلیظ کننده درون گریس اغلب به عنوان اسفنجی عمل می کند که روغن پایه را نگه می دارد و مواد افزودنی را کنار هم نگه می دارد. این فرآیند به گریس ساختاری نیمه سیال یا جامد می دهد.

انواع گریس صنعتی

انواع گریس

گریس آلومینیوم

در دمای بالا عملکرد خوبی دارد. نقطه افت آن تقریباً 500 درجه فارنهایت است، تحمل بسیار عالی در برابر آب دارد، در برابر ایجاد شکاف پایداری بالایی دارد و به خوبی به مواد افزودنی که باعث افزایش قابلیت های عملکردی از قبیل اکسیداسیون و مهار زنگ زدگی می شوند پاسخ می دهد. اغلب در روانکاری ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرد.

گریس بنتون (خاک رس)

خاک رس بنتونیت با یک فعال کننده قطبی ترکیب می شود تا بار الکتریکی به ذرات رس اضافه شود و با این کار، برای نگه داشتن روغن پایه در حالت سوسپانسیون در ساختار غلیظ کننده بدون صابون تطبیق داده می شوند. با گریس های دیگر خیلی سازگار نیست زیرا ممکن است بار الکتریکی از بین برود و گریس را فراتر از حد عملکرد نرم کند. این نوع اغلب گریس غیر قابل ذوب نامیده می شود.

از مقاومت خوبی در برابر آب برخوردار است و قابلیت پمپاژ در دمای پایین دارد. در کاربرد های با درجه حرارت بسیار بالا که در آن به یک گریس غیر قابل ذوب نیاز است، ساختار خاک رس می تواند به تنظیم کاسه نمد برای مواردی که نگه داشتن کاسه نمد بسیار مشکل است، مانند بلبرینگ های چرخی، کمک کند.

گریس کلسیم

یکی از اولین انواع گریس تولید شده است. امروزه عمدتاً استفاده می شود زیرا قیمت آنها متوسط ​​است. تولید شده با استفاده از آهک هیدراته و مواد چرب. گریس کلسیم باید در محیطی با دمای پایین تر استفاده شود، زیرا آنها به حدود 150 درجه فارنهایت محدود می شوند. دمای بالاتر ممکن است ساختار گریس را تغییر دهد. تحمل آب بسیار خوبی دارد.

گریس لیتیوم (12 هیدروکسی استئارات)

یک گریس چند منظوره با بافت کره ای و نقطه ریزش بالای 350 درجه فارنهایت. می توان با دمای گاه به گاه تا 300 درجه فارنهایت استفاده کرد. گریس لیتیوم در برابر آب و شکستگی یا نرم شدن در اثر کار مقاومت بسیار خوبی دارد. قابلیت پمپاژ بودن یک ویژگی بسیار قوی برای این نوع گریس است. اصطلاح گریس چند منظوره به این دلیل به کار می رود که آنها ویژگی های مطلوبی را که معمولاً در هر یک از چندین محصول یافت می شود در یک محصول واحد ترکیب می کنند. تقریباً 60 درصد از کل بازار گریس ها از این نوع گریس رضایت دارند.

انواع گریس صنعتی

گریس کمپلکس لیتیوم

نوع جدیدی از گریس، که بسیاری از ویژگی های مشابه گریس های لیتیومی ساده را نشان می دهد، با عملکرد بهبود یافته در زمینه دمای بالا، عمر یاتاقان با سرعت بالا. نقطه افت تقریباً 500 درجه فارنهایت است.

گریس پلی اوره

گریسی جدید تر که از غلیظ کننده صابون معمولی استفاده نمی کند. این نوع گریس دارای نقطه ریزش بالایی است، تقریباً 470 درجه فارنهایت، ساختاری بدون خاکستر، مقاومت عالی در برابر آب، قابلیت پمپاژ و عمر تحمل دمای بالا بسیار عالی دارد. اغلب در موتورهای الکتریکی، دینام و در ماشین آلات مواد غذایی استفاده می شود. برخی از گریس های پلی یوریا بسیار حساس به برش هستند، یعنی در توزیع نرم شده و در یاتاقان ها سفت می شوند. گریس های سبک تر ممکن است در این شرایط عملکرد بهتری داشته باشند.

گریس سدیم (صابون سودا)

به طور کلی یک گریس رشته ای با بافت الیافی که سال ها به عنوان گریس استاندارد بلبرینگ چرخ استفاده می شد. نقاط ریزش بین 300 تا 400 درجه فارنهایت متغیر است و از پایداری برشی خوبی برخوردار است. یک گریس ارزان قیمت که دارای حفاظت خوب در برابر زنگ زدگی است، اما مقاومت بسیار ضعیفی در برابر آب دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید