آموزشی

نکات مهم در انتخاب روغن فلزکاری

انتخاب روغن فلزکاری

نکات مهم در انتخاب روغن فلزکاری , فروشگاه روغن سیتی : در ماشین کاری فلزات به ابزاری که این گونه از کارها را انجام می دهند و هم ماده ای که شکل می بخشند هرگونه فشار شدیدی وارد می شود . جهت افزایش طول عمر و دوام و ماندگاری ابزار و دست یافتن به محصول نهایی بهتر , اغلب و در اکثر موارد از روغن های مخصوص برش استفاده می شود . این دسته از روغن ها سبب افزایش طول عمر ابزار و هم سبب بالا رفتن کیفیت ماشین کاری می شوند .

بخشی که ماشین کاری فلزات را انجام می دهد امکان دارد که درگیر و مشغول فعالیت های زیادی باشد , و فعالیت زیاد می توان به مواد اولیه , روغن ماشین کاری و ابزارها فشارهای زیادی را وارد کند . برای نمونه حدیده کاری کاری بسیار پرفشار است . ولی بعضی از کارها که مشمول چرخش هستند , سهل ترند . متغیر مهمی که نمی توان از آن چشم پوشی کرد و از اهمیت زیادی برخوردار است , نوع فلز است یعنی نوع فلزی است که بر روی آن کار انجام می شود .

روغن های فلزکاری مثل روغن صنعتی از فرمول هایی برخوردارند که می توانند افزونه های مختلف و روغن های پایه را انجام دهند . جهت بهتر نتیجه گرفتن از کار بایستی نوع فلز و کار توجه کرد . برخلاف روغن صنعتی در روان سازهای فلزکاری از ترکیبات روغن و آب استفاده می شود که این کار باعث می شود که این ترکیبات از خاصیت خنک کنندگی و روانکاری روغن صنعتی یکجا برخوردار شود .

روغن هایی که پایه هستند گونه ای خاص و منحصر به فرد هستند و می توان آن ها را افزونه های مختلف و خاص ترکیب کرد که این امر سبب می شود خواص روغن پایه بهبود پیدا کند.

روغن های پایه عبارت است از :

  • روغن های خام
  • روغن های ترکیبی
  • روغن های نیمه ترکیبی

از مشکلات افزونه ها که بسیار هم مهم است این است که در فلزات تحت ماشین کاری واکنشی سطحی و ناخواسته انجام می دهند . برای نمونه استفاده کردن از افزونه هایی که فشار را به همراه گوگرد فعال تحمل می کنند . این نوع از افزونه ها می توانند خروج برده و فرایندهای کار با ابزارها را آسان کنند و از آسیب های وارد شده به ابزارها بکاهند . به همین سبب انتخاب مناسب ترین افزونه برای روغن فلزکاری از ابتدا باید در اولویت کاری باشد تا از این طریق بتوانند به حداکثر سرمایه دست یابند .

دیگر افزونه ها هم امکان دارد که به کار آیند و مهم باشند به خصوص برای افرادی که ترکیب های روغن و آب را مورد استفاده قرار می دهند . جهت اطمینان حاصل کردن از میزان آب و روغن های ورودی به ماشین کاری بایستی به صورت محلول های مایع در مایع ( امولسیون ) باقی بماند . بالا بودن درصدی از آب در این نوع از ترکیب ها سبب رشد میکروارگانیزم ها و باکتری ها می شود . جهت جلوگیری از آلودگی ها می توان از مواد نگه دارنده استفاده کرد.

روغن خنک کننده که مخصوص ماشین کاری هستند متنوع هستند و برای انتخاب آن ها تنوع زیادی وجود دارد . جهت انتخاب بهتر باید آن ها را بر حسب افزونه های مناسب و روغن های پایه انتخاب کرد که باید همواره نوعی از فلزها که تحت ماشین کاری هستند و هر نوع از عوارض روغن را نیز باید در نظر داشت .

انتخاب روغن فلزکاری

مهمترین ویژگی های رروغن فلزکاری مناسب برای شکل دهی فلزات

اگر کسب و کار شما در حوزه فلزکاری و شکل دهی فلزات و تولید قطعات فلزی باشد، حتماً به خرید انواع روغن مورد استفاده در شکل دهی فلزات نیاز دارید. شما باید یک روان کننده مناسب را مخصوص کار خود تهیه کنید. برای همین ممکن است این سوال در ذهن تان به وجود بیاید که بهترین روان کننده فلزکاری چیست و باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ قیمت روغن صنعتی برای فلزکاری چقدر است؟ و به طور کلی، انواع روغن های مخصوص کار با فلزات و ماشین آلات کدام هستند؟

بنابراین بسیاری از مراجع استاندارد در مورد روانکارها و روغن های مخصوص فلزکاری، یک سری ویژگی های خاص را برای این محصولات تعریف کرده ‌اند. اگر به دنبال بهترین روغن مورد استفاده در شکل دهی فلزات هستید، در ابتدا این ویژگی‌ ها را بررسی کنید و سپس به دنبال بهترین محصولات باشید که این خصوصیات را دارند.

انتخاب روغن فلزکاری

مهم ترین ویژگی های یک روغن فلزکاری به صورت زیر است:

  • کیفیت بالا دوام و طول عمر

یکی از مهمترین ویژگی هایی که روغن مورد استفاده در شکل های فلزات باید داشته باشد، کیفیت بسیار عالی، دوام و طول عمر روغن در حین کارکرد است. روان کننده های با کیفیت برای اپراتور دستگاه این امکان را فراهم می سازند تا بتواند صفر تا صد عملیات فلزکاری را بدون هیچ مشکلی انجام دهد. بهترین روانکارهای فلزکاری از عملیات، پشتیبانی می ‌کنند و باعث سلامت ابزار و ماشین آلات می شوند.

  • عدم تولید پسماند

یکی دیگر از مهمترین ویژگی هایی که روغن فلزکاری باید داشته باشند، عدم تولید بقایای اضافه یا پسماند است. این ویژگی برای صنایع تولید کننده انواع قطعات فلزی، بخصوص آنهایی که فضای محدودتری دارند، اهمیت زیادی دارد. عدم تولید پسماند در روغن های فلزکاری باعث می شود که محیط کار، تمیزتر باقی بماند. به علاوه مرغوب بودن روغن مورد استفاده در شکل دهی فلزات به این ترتیب اثر می کند که موجب می ‌شود هیچ اثر اضافی از روغن روی ماشین آلات، ابزار و محیط کار باقی نماند؛ بخار اضافی تولید نکند؛ یا بوی نامطبوع از خود بر جای نگذارد.

  • سهولت در استفاده و مصرف کمتر

بهترین روغن مورد استفاده در شکل دهی فلزات، روانکارهایی هستند که به راحتی می‌توان از آنها استفاده کرد و با مقادیر کم، بهترین بازدهی را دارند. با این روغن ها در تمام مراحل فلزکاری و شکل دهی فلزات، در هزینه ها و زمان صرفه جویی می شود؛ در حالی که بهترین بازدهی را خواهد داشت.

مشخصات روغن فلز‌کاری ایده‌آل:

  • اختلاط سریع با آب و تشکیل امولسیون پایدار
  • خاصیت روان کنندگی عالی به دلیل داشتن ترکیبات EP
  • خاصیت خنک کاری و شویندگی بالا
  • جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی قطعات و دستگاه
  • طول عمر مطلوب به دلیل حضور ضد میکروب‌های خاص

روش استفاده روغن فلزکاری :

بنا به کاربرد مورد نظر و دستگاه مربوطه، از هر روش متداولی نظیر ایجاد جریان مستقیم از سیال، اسپری کردن، چکاندن و قلم‌مو زدن می‌توان از سیالات برش استفاده کرد. برای اکثر کاربرد‌های فلزکاری به صورت ایده‌آل نیاز به جریانی طولانی مدت از روانکار (سیال) با فشار بالا و حجم بالا در محل تماس قطعه کار و ابزار برش نیاز داریم. سپس این سیال در محفظه‌ای جمع می‌شود و بعد از فیلتر شدن مجدد جریان پیدا می‌کند.

نتایج استفاده از روغن مناسب فلزکاری

  • حفظ دمای قطعه کار در یک دمای پایدار که اهمیت ویژه‌ای در هنگام تولید قطعات دقیق با تلرانس کم پیدا می‌کند.
  • جلوگیری از بروز مشکلات مرتبط با سلامت افراد و محیط زیست که به واسطه حفظ ایمنی افراد این ترکیبات همگی غیر سمی، بدون باکتری و قارچ هستند.
  • جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی در قطعات تجهیزات مورد استفاده و ابزار برش
  • افزایش عمر ابزار برش به واسطه روانکاری لبه قطعه کار و ابزار برش و کاهش جوش‌های نقطه‌ای ایجاد شده

انتخاب روغن فلزکاری

نکات مهم در خرید بهترین روغن در شکل دهی فلزات

شرکت های مختلف مانند شرکت نفت بهران، شرکت ایرانول، شرکت نفت پارس و سایر شرکت ها انواع روغن های روانکاری مخصوص شکل دهی فلزات و پردازش آنها را تولید و به بازار ارائه کرده ‌اند. روان کننده های مناسب و بهترین روغن مورد استفاده در شکل دهی فلزات به شما کمک می کند که قطعات با طول عمر بیشتر و با کیفیت بالاتر را تولید کنید.

وقتی قرار است مناسب ترین روان کننده فرایند فلزکاری را بخرید، به کاربردی که از آن انتظار دارید توجه داشته باشید. انتخاب یک روغن روانکار مناسب، به نوع کاربرد شما مواد و فرایند فلزکاری سطح، ابزار و ماشین آلات و همچنین سرعت پردازش بستگی دارد. درجه حرارت در طول فرایند فلزکاری و شکل دهی فلزات هم نقش زیادی در انتخاب روانکار مناسب دارد.

برای فرایندهایی نظیر برشکاری و حکاکی روی فلزات، روغن ‌هایی که انتخاب می کنید باید حداقل اثر را روی سطوح بر جای بگذارند. در مقابل، برای قطعات ضخیم تر یا عملیات شدیدتر در دمای داغ، روغن هایی مناسب اند که بافت ضخیم تری دارند. انواع روانکارهای صنعتی برای هر یک از این کاربردها از نظر فرمولاسیون متفاوت اند. بنابراین می توان پیش بینی کرد که قیمت این محصولات هم متفاوت باشد.

سعی کنید بهترین روغن مورد استفاده در شکل دهی فلزات را از مراجع مرتبط خریداری کنید. یک مرکز تخصصی که محصولات شیمیایی، روانکارها و روغن های صنعتی را به فروش می رساند، به طور گسترده و اثبات شده عمل می کند. قیمت خرید انواع روانکارهای فلزکاری از طریق یک نمایندگی فروش، مقرون به صرفه تر تمام می شود.

به یاد داشته باشید که خرید روغن روانکاری مناسب باعث کیفیت بالای قطعات شما می شود؛ طول عمر ماشین آلات فلزکاری را افزایش می‌ دهد؛ کار کردن با آن آسان است؛ هیچ آلودگی ایجاد نمی کند و قیمت آن برای خرید مقرون به صرفه تر تمام می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید