اخبار

معرفی برند شل (Shell)

معرفی برند شل (Shell)

اگر تا به حال برای خرید روغن موتور و یا روغن‌های صنعتی اقدام کرده باشید، قطعا نام برند شل (Shell) به گوشتان خورده است. این برند یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده‌ها و عرضه کننده‌های انواع روغن و محصولات روانکاری در سراسر جهان است و سالانه فروش خوبی را از این طریق به دست می‌آورد. در ابتدای تاسیس این شرکت، تولید و عرضه روغن در دستور کار آن‌ها نبود و فعالیت‌شان به کارهای دیگری محدود می‌شد. اما بعد از رخ دادن اتفاق‌هایی و جنگ جهانی، مسیر این برند تغییر پیدا کرد. در ادامه این مطلب از وبلاگ روغن سیتی با ما همراه باشید، برند شل را به طور کامل معرفی کنیم.

معرفی برند شل (Shell)

شل با نام کامل رویال داچ شل (Royal Dutch Shell) شرکت بریتانیایی-هلندی فعال در صنعت نفت و گاز است که مرکز مدیریت آن در لاهه هلند قرار دارد. آن‌ها یکی از غول‌های نفتی بزرگ جهان محسوب می‌شوند که از لحاظ درآمد در رتبه‌ی سوم جهانی قرار دارند. به‌علاوه شل به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت نفتی حاضر در اروپا شناخته می‌شود. شرکت هلندی در سال ۲۰۱۳ رکورد بزرگی را ثبت کرد و به صدر جدول Fortune 500 راه یافت. در آن سال درآمد شل، ۸۴ درصد از GDP هلند (۵۵۶ میلیارد دلار) را به خود اختصاص داد.

شرکت هلندی شل با ساختار مدیریت عمودی در تمامی حوزه‌های نفت و گاز فعالیت می‌کند. آن‌ها انواع فرایندها از اکتشاف، استخراج، پالایش، حمل‌ونقل،‌ توزیع و بازاریابی، پتروشیمی، تولید نیرو و خرید‌وفروش را در این حوزه انجام می‌دهند.

به‌علاوه شل در حوزه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر همچون باد، سوخت‌های زیستی و هیدروژن هم فعالیت‌هایی دارد. غول نفتی هلند امروز در بیش از ۷۰ کشور جهان فعالیت کرده و روزانه ۳/۷ میلیون بشکه نفنت استخراج می‌کند. تعداد مراکز خدماتی این شرکت در سرتاسر جهان، به ۴۴ هزار ایستگاه می‌رسد. زیرمجموعه‌ی آمریکایی شل به‌نام Shell Oil Company فعالیت می‌کند که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌ها شناخته می‌شود.

مرکز مدیریت جهانی شل در لاهه هلند

شل به شکل کنونی در سال ۱۹۰۷ و با ادغام دو شرکت اروپایی تشکیل شد. یکی از آن‌ها در حوزه‌ی نفت و به‌نام Royal Dutch Petroleum Company در هلند فعالیت می‌کرد و دیگری Shell از بریتانیا نام داشت که با تاریخچه‌ای از سال ۱۸۳۳، در صنعت حمل‌ونقل فعال بود.

معرفی برند شل (Shell)

تاریخچه‌ی تأسیس

مارکوس ساموئل کارآفرین بریتانایی بود که در حوزه‌ی خرید و فروش عتیقه فعالیت می‌کرد. او در سال ۱۸۳۳ تصمیم گرفت تا کسب‌وکار خود را توسعه دهد و خرید و فروش صدف دریایی را هم به آن اضافه کند. در آن زمان صدف‌های دریایی در طراحی‌های داخلی کاربرد زیادی داشتند و ظرفیت پیشرفت در این حوزه بالا بود. تقاضا برای محصولات به‌قدری بالا بود که ساموئل تصمیم به واردات صدف‌های دریایی از شرق دور گرفت. درواقع او پایه‌های کسب‌وکاری در حوزه‌ی صادرات و واردات را بنا می‌کرد که روزی به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های انرژی جهان تبدیل می‌شد.

مارکوس ساموئل

کارآفرین لندنی پس از چندین سال تجارت صدف دریایی، در سال ۱۸۷۰ از دنیا رفت و کسب‌وکار خود را به پسرانش واگذار کرد. مارکوس جونیور و ساموئل، پسران مارکوس بودند که پس از در دست گرفتن مدیریت، تصمیم به توسعه‌ی کسب‌وکار گرفتند و در دهه‌ی ۱۸۸۰ به صادرات نفت علاقه‌مند شدند. در آن سال‌ها صادرات طلای سیاه دشواری‌های زیادی داشت چون از بشکه برای حمل‌ونقل استفاده می‌شد و احتمال نشت مواد بالا بود.

به‌علاوه بشکه‌ها فضای زیادی را اشغال می‌کردند. برادران ساموئل تصمیم گرفتند تا با در اختیار گرفتن ناوگانی از کشتی‌های باری، حمل‌ونقل نفت را با سرعت و گستردگی بیشتری انجام دهند. اولین کشتی تاریخ‌ساز آن‌ها، Murex نام داشت که در سال ۱۸۹۲ برای اولین‌بار محموله‌ی نفتی را در تانکر و از طریق کانال سوئز حمل کرد.

کشتی Murex برادران ساموئل انقلابی را در صنعت حمل‌ونقل نفت ایجاد کرد. حمل نفت در حجم بالا موجب کاهش قیمت این ماده شد. در آن زمان Standard Oil به‌عنوان رقیب اصلی خانواده‌ی ساموئل در بازار فعالیت می‌کرد. آن شرکت نفت را در محفظه‌هایی حمل می‌کرد که امکان استفاده‌ی مجدد در کاربردهای دیگر داشتند و به‌همین دلیل شهرت بالایی را در سطح جهانی کسب کرده بود. بشکه‌های استاندارد اویل به‌رنگ آبی بودند و برادران ساموئل برای شدت بخشیدن به رقابت، از رنگ قرمز برای مخازن خود استفاده کردند.

برند شل

شل با ادغام دو شرکت نفتی و حمل‌ونقل در دوران اوج صنعت انرژی متولد شد

مارکوس و ساموئل در سال ۱۸۹۷ نام شرکت خود را به Shell Transport and Trading Company تغییر دادند و اولین پالایشگاه خود را نیز در شهر بالیک‌پاپان بونئو در اندونزی تأسیس کردند که در آن زمان مستعمر‌ه‌ی هلند بود. آن پالایشگاه در زمان جنگ جهانی دوم و درگیری ژاپن با آمریکا، از بین رفت.

در سال ۱۹۰۱ نفت در تگزاس آمریکا کشف شد. شروع قرن ۲۱ برای شرکت شل و رقبای نفتی جرقه‌ی درگیری‌های شدیدتر را روشن کرد. شل در همان سال توانست حق حمل‌ونقل نفت منطقه‌ی تگزاس را در رقابت با استاندارد اویل به دست بیاورد. البته قرارداد مذکور به‌خاطر افزایش استخراج در تگزاس در سال ۱۹۰۲، به‌نوعی کاربرد خود را برای شل از دست داد. در آن سال‌ها رقیب کوچک‌تری به‌نام رویال داچ وارد صنعت نفت شده بود که مرکز فعالیت و تولید مخازن نفتی را در آسیا تأسیس کرد. درنهایت همه‌ی رخدادها باعث شدند تا نیمی از ناوگان شل بدون مأموریت و ساکن بمانند.

رقابت شل و رویال داچ در دهه‌ی اول قرن بیستم فشارهایی را به هر دو شرکت وارد می‌کرد. مدیران درنهایت در سال ۱۹۰۷ تصمیم گرفتند تا با ادغام، خود را برای رقابت جدی‌تر در بازار آماده کنند. در تاریخ ۲۳ آوریل فرایند ادغام دو رقیب نهایی و رویال داچ شل تأسیس شد. این روز هرساله به‌عنوان روز تولد شل جشن گرفته می‌شود.

تلگرام اعلام خبر تأسیس شل

ادغام دو شرکت بزرگ اروپایی شروعی بر دوران توسعه‌ی شدید فعالیت‌ها بود. گروه جدید که به‌سرعت لقب کوتاه‌شده‌ی شل را دریافت کرده بود، مراکز فعالیت جدیدی را در سرتاسر اروپا و آسیا تأسیس کرد. به‌علاوه فعالیت‌های محدود اکتشاف و استخراج هم در روسیه، رومانی، ونزوئلا، مکزیک و ایالات متحده انجام می‌شد.

سال‌های پس از ادغام و گسترش، فرصت‌های بی‌شماری را نیز برای تبلیغ و بازاریابی محصولات با کیفیت در بازار درحال رشد نفت در اختیار شل گذاشت. به‌عنوان مثال می‌توان به سفرهای متعدد رکوردشکنی پرواز، اکتشاف و موارد دیگر اشاره کرد که با استفاده از سوخت‌ها و محصولات جانبی تولیدی شرکت شل انجام می‌شدند.

بازاریابی از همان سال‌های ابتدایی در مرکز برنامه‌ریزی و هزینه‌های شرکت قرار داشت

محصولات برند Shell

در این بخش قصد دارید تا برخی محصولات برند شل را به شما معرفی کنیم که در کشورها مختلف فروش خوبی را داشته‌اند و تولید آن‌ها نیز هنوز ادامه دارد. توجه داشته باشید که ممکن است نام برخی از محصولات این برند را به طور کلی نشنیده باشید، زیرا حوزه فعالیتی این برند بسیار گسترده است. محصولات روانکاری برند شل عبارتند از:

  • شل گادوس (Shell Gadus) – گریس
  • شل تلوس (Shell Tellus) – روغن هیدرولیک
  • شل اومالا (Shell Omala) – روغن گیربکس
  • شل کورنا (Shell Corena) – روغن کمپرسور
  • شل رفریجریشن (Shell Refrigeration) – روغن تهویه هوا
  • شل تونا (Shell Tonna) – روغن روانکاری
  • شل مورلینا (Shell Morlina) – روغن یاتاقان و گردش
  • شل اسپیراکس (Shell Spirax) – روغن دنده، محور و گیربکس
  • شل توربو (Shell Turbo) – روغن توربین
  • شل مایسلا (Shell Mysella) – روغن موتور گازی
  • شل دیالا (Shell Diala) – روغن موتور برقی

باید بدانید که هر کدام از این محصولات مختص به حوزه متفاوتی از فعالیت‌های کاری شل هستند. بنابراین شما می‌توانید محصولات دیگری که دارای کاربرد و حتی کیفیت بالا بیشتری نیز هستند را خریداری کنید. محصولات تولید شده توسط این برند، برای هر دسته از ماشین آلات تولید شده و فقط باید محصول مناسب را انتخاب کنید.

تغییرات لوگوی برند شل

لوگو یا نشان تجاری برند شل، تغییرات زیادی از زمان رونمایی از آن داشته است. در ابتدا که برند شل در حال فعالیت در حوزه صید و تجارت صدف‌های دریایی بود، از برند شل رونمایی شد که آن لوگو یک صدف دریایی بود. نمونه اولیه لوگوی شرکت رویال داچ شل (سال ۱۹۰۰) یک صدف دوکفه‌ای رودخانه‌ای، با نمای جانبی بود، که در سال ۱۹۰۹ به صدف دلمه‌ای با نمای از بالا به پایین، تغییر یافت. نشان تجاری این شرکت، در طول سال‌های قرن بیستم، تغییرات زیادی به خود دیده و در سال 1915 رنگ زرد با حاشیه قرمز، به عنوان رنگ‌های منتخب این علامت تجاری انتخاب شد که ظاهر زیبایی به برند داد.

برای انتخاب دو رنگ قرمز و مشکی در لوگوی این شرکت، دلایل مختلفی ذکر شده‌ است. یکی از این دلایل، رنگ بدنه اولین کشتی‌های شرکت شل بوده و با الهام از این کشتی‌ها، لوگو نیز ساخته شده است. یکی دیگر از دلایل انتخاب دو رنگ قرمز و مشکی این بود که از دیگر نفتکش‌ها، قابل شناسایی باشد. همچنین، شرکت‌هایی که با کشور اسپانیا ارتباط تجاری داشتند، با الهام از رنگ پرچم این کشور، رنگ‌های طلایی و قرمز را انتخاب می‌کردند.

برخی افراد به این فکر بودند که رویال داچ شل، شرکت استاندارد اویل کالیفرنیا را در حکم رقیب خود، پیش رو داشت. این شرکت، رنگ زرد با حاشیه قرمز را انتخاب کرد، تا حس متفاوتی، در مقایسه با لوگوی شرکت استاندارد اویل، به مخاطب برساند.

آخرین ویرایش عمده در نشان تجاری این شرکت را در سال ۱۹99 توسط یکی از مشهورترین طراحان صنعتی قرن بیستم، یعنی ریموند لوئیز انجام شد. لوگوی نهایی کمپانی شل، که در حال حاضر نیز استفاده می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده‌است، که در نگاه اول، به بیننده نشان می‌دهد که این لوگو برای شرکت رویال داچ شل طراحی شده است و مخاطب نیازی به تمرکز برای یادآوری این نام آن نخواهد داشت.

برند شل

شعار برند Shell

شعار برند شل در زمان همکاری با رویال داچ انتخاب شد که می‌تواند حس اعتماد را به مخاطب برساند. شعار برند شل، “شما می‌توانید از شل مطمئن باشید” است که بر روی ورودی این شرکت نیز قرار داده شده است. بسیاری از مشتریان این برند، بعد از مشاهده شعار شل، از انتخاب خود مطمئن شده‌اند که یکی از دلایل فروش خوب محصولات این برند نیز بوده‌اند.

سخن پایانی

در این مطلب با شما کاربران گرامی همراه بودیم و برند بزرگ شل را معرفی کردیم. همانطور که مشاهده کردید، تنوع محصولات این برند بسیار بالا است و برای اینکه در انتخاب آن‌ها دچار اشتباه نشوید، پیشنهاد می‌کنیم، قبل از خرید هر کدام از آن‌ها، از ویژگی‌ها و کاربردشان اطلاعات یابید. کیفیت محصولات برند شل در جهان، زبان‌زد است و معمولا اکثر افراد نیز آن را پیشنهاد می‌دهند. با توجه به کیفیت محصولات این برند، قیمت آن‌ها نیز کمی بالا است، اما مطمئن باشید که با توجه به قیمتی که دارد، هزینه کردن برای آن ارزش خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید