آموزشی

کاربرد روغن حرارت بهران در بویلر

کاربرد روغن حرارت بهران در بویلر

کاربرد روغن حرارت بهران در بویلر: روغن بهران حرارت جز آن دسته از روغن های صنعتی می باشد که قادر است گرما را بدون هیچگونه تلفات اضافی به نقاط مختلف انتقال دهد. از مهمترین کاربردهای این نوع روغن می توان به انتقال گرما در بویلرها اشاره کرد. بویلر یا نام دیگر آن دیگ فولادی بوده که در موتورخانه های مرکزی به منظور انتقال گرما استفاده می شود.

برخلاف چیلرها قادر است آب گرم را در مجتمع ها تامین کرده و از این رو باید رسیدگی کاملی به آن شود. زیرا تجهیزات صنعتی در شرایط های مختلف آب و هوایی دچار فرسایش، خوردگی، زنگ زدگی و عدم کارکرد درست می شوند. و نیازمند به سرویس های دوره ای با طول عمر بالا خواهند بود. در ادامه کاربرد روغن حرارت بهران در بویلر را بررسی خواهیم کرد. با روغن سیتی همراه باشید.

بویلر ها چه هستند؟

بویلرها (Boilers) یا دیگ بخار دستگاه‌هایی هستند که آب را به بخار تبدیل می‌کنند و در سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و صنعتی به کار می‌روند. در واقع، بویلرها برای تولید بخار و انتقال حرارت از منبع حرارتی به ماده بکار گرفته شده در سیستم استفاده می‌شوند.
بویلرها عمدتاً از جنس فولاد ساخته می‌شوند و شامل یک محفظه بزرگ دارای لوله‌هایی هستند که از آن‌ها آب عبور می‌کند.

منبع حرارتی ممکن است از انواع مختلفی باشد، مانند سوخت، گاز، برق و یا انرژی خورشیدی. هنگامی که منبع حرارتی با آب در تماس است، آب گرم می‌شود و به بخار تبدیل می‌شود. بخار تولید شده در سیستم‌های مختلفی مانند توربین‌ها، دیگ‌ها، پمپ‌ها و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به کار می‌رود.
برای انتخاب بویلر مناسب باید به عواملی همچون نوع منبع حرارتی، فشار و دمای کاری، نوع سیستم و کاربرد آن، نوع سوخت مورد استفاده و دیگر عوامل مهم توجه کرد. همچنین، انجام بازرسی‌های دوره‌ای و نظارت بر عملکرد بویلرها، بهبود کارایی و کاهش خطرات و مشکلات ناشی از استفاده غیرمناسب از بویلرها را به همراه دارد.

کاربرد روغن حرارت بهران در بویلر

چگونه روغن‌های انتقال حرارت در بویلر کار می کنند ؟

روغن‌های انتقال حرارت در بویلرها به عنوان یک ماده میانی بین منبع حرارتی (مانند سوخت، گاز، برق و…) و سیستم گرمایشی (مانند رادیاتورها، کویل‌ها و…) استفاده می‌شوند. این روغن‌ها به دلیل دارا بودن خصوصیات مناسب برای انتقال حرارت، به عنوان یک محفظه حرارتی در سیستم بویلر استفاده می‌شوند.

روغن‌های انتقال حرارت دارای ویژگی‌هایی مانند دمای اشتعال بالا، دمای جوش بالا و ویسکوزیته (لزجت) بالا هستند. این ویژگی‌ها به دلیل اینکه می‌توانند در دماهای بالا به خوبی عمل کنند، برای انتقال حرارت در بویلرها مناسب هستند.

در سیستم بویلر، روغن ابتدا در یک محفظه جمع‌آوری می‌شود. سپس، منبع حرارتی مانند سوخت، گاز یا برق، انرژی خود را به روغن منتقل می‌کند. روغن گرم شده سپس به کویل‌هایی انتقال داده می‌شود که در آنها حرارت روی رادیاتورها و یا سایر دستگاه‌های گرمایشی منتقل می‌شود. در این فرآیند، روغن به عنوان یک محفظه حرارتی بین منبع حرارتی و سیستم گرمایشی عمل می‌کند.

در نهایت، روغن به دوباره به محفظه جمع‌آوری بازمی‌گردد و دوباره به منبع حرارتی منتقل می‌شود تا برای انتقال حرارت به سیستم گرمایشی آماده شود. این فرآیند تا زمانی ادامه می‌یابد که سیستم گرمایشی به دمای مورد نیاز برای کارکرد برسد.

دلایل بکارگیری کاربرد روغن حرارت بهران در بویلر

این روغن دارای خواص زیادی می باشد و به همین دلیل کاربرد فراوانی در اکثر تجهیزات صنعتی دارا است. از مهمترین ویژگی های روغن بهران حرارت در صنایع مختلف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظرفیت حرارتی آن بسیار بالا بوده و تا ۳۲۰ درجه سانتیگراد می رسد
  • تولید فشار بخار اندکی دارد
  • پایداری اکسیداسیون عالی
  • به راحتی به نقاط مختلف از طریق لوله پمپ می شود
  • مانع از خوردگی قطعات صنعتی و به دلیل وجود مواد افزودنی بهینه تا سالیان سال قابل استفاده می باشد
  • نقطه اشتعال روغن بالا است

ویژگی های اساسی

شاید این ویژگی ها را در اکثر روغن های حرارتی دیده باشید. اما باید بدانید که ماندگاری آن در طول انجام کار مستمر یک شرط اساسی می باشد که روغن بهران حرارت از آن عبور کرده و تاییدیه استاندارد دارد. از این رو با مشاهده دیتاشیت روغن می توانید بر حسب نیاز صنایع از این روغن استفاده کنید. حتما مورد توجه قرار دهید. که حداکثر دمای مجاز کاری برای این روغن در سیستم های بسته برابر با ۲۹۵ درجه سانتیگراد می باشد. زیرا افزایش درجه حرارت موجب نابودی ترکیبات روغن حرارتی و به مرور خاصیت آن را از بین می برد.

ویژگی های بالا جز خواص اصلی این روغن محسوب می شود. اما باید بدانید که این روغن در هنگام پخش گرما، راندمان بالایی داشته و گرما را به صورت کاملا یکنواخت به سیستم مورد نظر انتقال می دهد. همچنین قادر است تا ۴۵ مگاوات توان حرارتی را به هر یک از بویلرها انتقال دهد. ترکیبات تشکیل دهنده آن کاملا شیمیایی بوده و برای تمامی دستگاه ها در کارخانجات به خوبی کار می کند. همچنین به دلیل دارا بودن نقطه جوش بالا نیازمند به حفاظت در برابر فشارهای حداکثری نخواهد داشت.

کاربرد روغن حرارت بهران در بویلر

دیتاشیت روغن بهران حرارت

تمامی ویژگی های مثبت اشاره شده. در بالا در رابطه با روغن بهران حرارت به صورت کلی گفته شده است. اما اگر نیاز به جزئیات دقیق دارید بهتر است این قسمت از مقاله را بخوانید که اطلاعات بسیار مفیدی را در رابطه با استفاده از این روغن در اختیارتان قرار می دهد. زیرا دیتاشیت یک برگه اطلاعاتی استاندارد در رابطه با خود محصول بوده. که تمامی ویژگی های آن در درجه حرارت های مختلف تست و بررسی شده است. از مهمترین اطلاعات این برگه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان گرانروی محصول در طول افزایش و کاهش درجه حرارت تقریبا ثابت است. به گونه ای که در درجه حرارت ۴۰ دارای گرانروی ۳۲ و با افزایش حرارت و کاهش چسبندگی این میزان به عدد ۵٫۵ می رسد که بسیار مطلوب است. زیرا افزایش درجه حرارت موجب به جوش آمدن روغن و کاهش میزان گرانروی و انتقال حرارت مطلوب می شود. اما در روغن بهران هیدرولیک این موضوع برطرف شده است.
  • نقطه اشتعال آن ۲۰۶ درجه سانتیگراد می باشد که تا این حد از استفاده بازده بسیار خوبی داشته میزان انتقال حرارت بدون کوچکترین تلفات اضافی انتقال پیدا می کند.
  • دمای ریزش برابر ۱۲ درجه منفی بوده که تا این حد از دما قابلیت پمپ عالی داشته و یخ نمی زند.
  • میزان دانسیته آن در دمای ۱۵ درجه برابر با ۸۶۹ کیلوگرم بر متر مکعب است

کاربرد روغن حرارت بهران در بویلر

چگونه میتوانیم متوجه شویم روغن‌های انتقال حرارت در بویلر درست کار می کنند ؟

برای متوجه شدن اینکه روغن‌های انتقال حرارت در بویلر درست کار می‌کنند یا خیر، می‌توانید به روش‌های زیر توجه کنید:

1. مانیتور کردن دما: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند تاثیری بر عملکرد روغن‌های انتقال حرارت در بویلر داشته باشد، دمای روغن است. بنابراین، با مانیتور کردن دمای روغن در دستگاه و اطمینان حاصل کردن از آنکه دمای روغن در محدوده مناسبی برای کارکرد بویلر قرار دارد، می‌توانید مطمئن شوید که روغن‌های انتقال حرارت درست عمل می‌کنند.

2. بررسی راندمان سیستم: با بررسی راندمان سیستم بویلر، می‌توانید از عملکرد صحیح روغن‌های انتقال حرارت در بویلر اطمینان حاصل کنید. در صورتی که راندمان سیستم پایین است، ممکن است دلیل آن عدم عملکرد صحیح روغن‌های انتقال حرارت باشد.

3. بررسی وضعیت فن‌های خنک کننده: فن‌های خنک کننده در سیستم بویلر به عنوان عناصر مهمی در خنک کردن روغن‌های انتقال حرارت عمل می‌کنند. در صورتی که فن‌های خنک کننده به درستی عمل نکنند، ممکن است دمای روغن بیش از حد بالا برود که موجب خرابی سیستم بویلر شود.

4. تعمیر و نگهداری منظم: با تعمیر و نگهداری منظم بویلر و تعویض روغن‌های انتقال حرارت در بویلر در زمان مناسب، می‌توانید از عملکرد صحیح این روغن‌ها و بویلر اطمینان حاصل کنید.

5. مشاهده وضعیت روغن: با مشاهده وضعیت روغن می‌توانید به راحتی متوجه شوید که آیا روغن به درستی عمل می‌کند یا خیر؟ برای مثال، اگر روغن خاکستری و چسبناک شده باشد، این نشانه‌ای از آن است که روغن در داخل بویلر به خوبی جریان نمی‌یابد و نیاز به تعویض روغن و تعمیر بویلر است. به علاوه، رنگ روغن نیز می‌تواند نشان دهنده‌ی وضعیت آن باشد؛ برای مثال، روغن سوخته به رنگ قهوه‌ای تیره است که نشانه‌ی این است که در دمای بسیار بالا قرار دارد و باید تعویض شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید