آموزشی

علت آبکی یا سفت شدن روغن موتور چیست؟

علت آبکی یا سفت شدن روغن موتور

یک خطر قابل توجه برای موتور ماشین، آبکی یا سفت شدن روغن موتور است. این مشکل می تواند بدون در نظر گرفتن مسافت پیموده شده، ساخت و مدل خودرو ایجاد شود. کاملاً بدیهی است که در این مورد نه تنها تشخیص به موقع مهم است، بلکه تعیین “علت آبکی یا سفت شدن روغن موتور” نیز بسیار مهم تر است. برای بررسی بیشتر تا انتهای مقاله همراه روغن سیتی باشید.

علت آبکی شدن روغن موتور

خرابی واشر سرسیلندر

این مشکل بیشتر در خودروهای قدیمی به دلیل مسافت پیموده زیاد و یا زمانی که سطح سرسیلندر در اثر گرم شدن بیش از حد تغییر شکل می دهد، وجود دارد. همچنین باید نصب نادرست را در نظر بگیرید، مثلاً پس از تعمیر و همچنین کیفیت پایین خود واشر را در نظر بگیرید.

روغن موتور بی کیفیت

بعضی از رانندگان عادت بدی دارند که برای صرفه جویی در هزینه، روغن بی کیفیتی را برای ماشین خود خریداری می کنند. این روغن های بی کیفیت نه تنها الزامات را برآورده نمی کنند، بلکه به دلیل نگهداری نامناسب دارای درصد خاصی از رطوبت هستند. روغن باکیفیت حاوی ذرات مرطوب نیست. لذا همواره پیشنهاد میشود که را فارغ از بحث قیمت، بهترین محصول را خریداری نمایید.

علت آبکی یا سفت شدن روغن موتور

پایین بودن سطح روغن موتور

ایرادات مربوط به پایین بودن سطح روغن موتور یا کیفیت پایین آن که باعث برخورد پیستون به سرسیلندر می شود و در اثر کارکرد موتور، احتراق داخلی تحت بار سنگین قرار می گیرد و در نتیجه روغن موتور آبکی می شود و یا اینکه ذرات به داخل روغن موتور نفوذ می کنند.

خرابی در سیستم خنک کننده

این مشکل می تواند به دلیل گرم شدن بیش از حد موتور، نقص بلوک سیلندر، عدم تعویض به موقع مایع خنک کننده موتور، استفاده از مایع خنک کننده اشتباه یا بی کیفیت بوجود بیاید و در نتیجه روغن موتور رقیق شود.

رانندگی از میان راه های پر از آب

ممکن است با ماشین خود از یک گودال عمیق پر از آب عبور کنید که موجب شده آب به روغن موتور شما برسد و در نتیجه باعث آبکی شدن آن شود.

علت سفت شدن روغن موتور

با استفاده مکرر، روغن موتور خاک، آب، سوخت و سایر آلاینده ها را جمع می کند که در نتیجه منجر به سفت شدن روغن موتور ماشین می شود. این مایع غلیظ ژل مانند همچنین می تواند آسیب جدی به موتور ماشین شما وارد کند.

با این حال، سایر علت هایی که منجر به سفت شدن روغن موتور می شود عبارتند از:

  • روغن موتور ناپایدار است و در شرایط دمای بالا در معرض اکسیژن قرار می گیرد. اگر روغن موتور در مدت زمان طولانی گرم شود، اکسیداسیون سریع تر اتفاق می افتد و در نتیجه روغن موتور سفت می شود.
  • در طی اکسیداسیون، مولکول های روغن موتور شکسته می شوند و کثیفی هایی به شکل کربن، ذرات فلزی، سوخت، گازها، آب و مایع خنک کننده با روغن موتور ترکیب می شوند که مخلوط شدن اینها با روغن موتور منجر به سفتی روغن می شود.
  • رانندگی در شرایط ترافیکی سنگین و توقف ها بیش از حد می تواند به سفت شدن روغن موتور کمک کند. همچنین رانندگی های مکرر در مسافت های کوتاه نیز می تواند باعث سفتی روغن موتور شود.

علت آبکی یا سفت شدن روغن موتور

سفت شدن روغن موتور چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

همانطور که می دانید یکی از اصلی ترین و مهمترین وظایف روغن موتور در خودرو، روانکاری قطعات داخل موتور است. در صورتی که بنا به هر دلیلی سفت شدن روغن موتور رخ دهد، قطعا روانکاری قطعات با اختلال روبرو می شود. روغن موتور زمانی می تواند در بین قطعات گردش داشته باشد که روان باشد. در صورتی که این مایع سفت شود، دیگر نمی تواند بین قطعات خودرو جریان داشته باشد و این موضوع باعث از دست دادن خاصیت روانکاری قطعات می شود.
زمانی که سفت شدن روغن موتور در خودرو اتفاق بیفتد، تقریبا می توان گفت گردش روغن در شریان های موتور خودرو متوقف می شود. به همین علت ممکن است حرارت ناشی از فعالیت قطعات موتور به شدت بالا برود و به دنبال آن آسیب های زیادی برای موتور خودرو به وجود بیاید. همچنین به خوبی می دانید که روغن موتور کثیفی ها و آلودگی های قطعات داخل موتور را از بین می برد. بنابراین زمانی که سفت و از حالت مایع خارج شود، دیگر قادر به پاک کنندگی قطعات نخواهد بود.

چه روغن موتورهایی کیفیت خود را از دست می دهند و سفت می شوند؟

اگر شما جزو رانندگانی هستید که از روغن موتورهای مرغوب و با کیفیت استفاده می کنند، شاید هرگز ندانید سفت شدن روغن موتور چه معنایی دارد! زیرا این موضوع بیشتر شامل حال روغن موتورهایی می شود که از کیفیت لازم برخوردار نیستند و دارای افزودنی های نامرغوب هستند. به خاطر داشته باشید اگر شما روغن موتور مرغوب و با کیفیت تهیه کنید، به هیچ وجه این مشکل برایتان به وجود نمی آید. شاید بتوان گفت درصد بسیار کمی وجود دارد تا شما با خرید روغن موتور مرغوب، با سفت شدن روغن موتور روبرو شوید. بنابراین در صورتی که شما همیشه از روغن موتورهای مرغوب و با کیفیت برای خودروی خود استفاده کنید، با این مشکل روبرو نخواهید شد.
یکی دیگر از موارد مهمی که در خصوص روغن موتور و برای جلوگیری از سفت شدن روغن موتور باید بدانید این است که حتما روغن را در فواصل زمانی منظم تعویض کنید. در صورتی که روغن موتور را دیر به دیر تعویض کنید، این موضوع باعث بروز مشکلاتی همچون سفت شدن روغن و همچنین از دست رفتن کیفیت و کارایی روغن می شود. بنابراین یکی از دلایلی که شما باید به خاطر آن روغن موتور را در زمان مناسب تعویض کنید این است که از سفت شدن و از دست رفتن خاصیت آن جلوگیری کنید.

در صورتی که روغن موتور سفت شود باید چه کاری انجام دهیم؟

در صورتی که علائم و نشانه های سفت شدن روغن موتور را مشاهده کردید، بهتر است تا سریعا خودروی خود را به نزدیک ترین تعمیرگاه مجاز ببرید و نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. گاهی ممکن است شما بسیار دیر متوجه این موضوع شوید و بعضی از قطعات خودروی شما دچار خرابی و مشکل شده باشند. در این صورت بهتر است تا سریعا نسبت به تعویض قطعات آسیب دیده و تعویض روغن موتور اقدام نمایید. به خاطر داشته باشید اگر از روغن موتور خوب و با کیفیت برای اتومبیل تان استفاده کنید و آن را به موقع تعویض نمایید درصد بروز این مشکل بسیار کم است.

علت آبکی یا سفت شدن روغن موتور

عوارض آبکی شدن روغن موتور

در صورتی که روغن موتور آبکی شود، نمی تواند به طور موثر وظیفه خود را برای محافظت از قطعات متحرک موتور انجام دهد که در نتیجه باعث ایجاد آسیب های جدی به موتور می شود. مشکلاتی که در این شرایط می تواند ایجاد شود شامل آسیب در رینگ های پیستون، خرابی محفظه احتراق، آسیب به سوپاپ های سرسیلندر و غیره می باشد.

آبکی شدن روغن موتور نه تنها باعث خوردگی می شود، بلکه ترکیبات روغن را نیز تغییر می دهد. در واقع به این صورت که خواص محافظتی روغن موتور دیگر کار نمی کند و دیگر مزایایی ندارد. عواقب آبکی شدن روغن برای موتور بد است؛ این اتفاق باعث می شود روغن کانال ها را مسدود کند و باعث چسبیدن به رینگ های پیستون شود و در نتیجه دیواره های سیلندر اولین چیزی هستند که آسیب ببینند.

این امر دیر یا زود منجر به تعمیرات موتور می شود، به خصوص آن قسمت هایی که تحت فشار روغن کاری قرار دارند مانند میل لنگ، میل بادامک و پین های پیستون.

به همین دلیل بسیار مهم است که علت های آبکی شدن روغن موتور را که پیش تر نیز اشاره شد بدانید و از آن جلوگیری کنید.

جمع بندی

موتور خودرو، قلب تپنده ماشین است و به همین دلیل شما باید از روغن موتورهای باکیفیت و مناسب برای ماشینتان استفاده کنید. با توجه به توضیحاتی که در مورد عوارض آبکی یا سفت شدن روغن موتور بیان کردیم، در صورت بروز این اتفاق ابتدا باید جلوی تکرار این مشکل را بگیرید و سپس روغن موتور جدید را به داخل مخزن بریزید. به همین منظور شما می توانید برای خرید روغن موتور ماشین به وبسایت روغن سیتی مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید