آموزشی

پر مصرف ترین روغن های صنعتی کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟

پر مصرف ترین روغن های صنعتی کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟

در ادامه با بررسی انواع روغن های صنعتی، پاسخ جامعی را برای سوال روغن های پر مصرف صنعتی کدامند و در چه صنایعی کاربرد دارند؟ ارائه خواهیم داد.تفاوت در خواص فیزیکی و شیمیایی روغن های صنعتی، موجب شده تا کاربرد های مختلفی در صنایع داشته باشند. اصولا پر مصرف ترین روغن های صنعتی، در خواصی نظیر روانکاری و خنک کنندگی مشابه هستند و بدین ترتیب عملکرد دستگاه های صنعتی را بهبود می بخشند.

 

 

آشنایی کامل با روغن های صنعتی

روغن صنعتی، جزء جدایی ناپذیر دستگاه ها و تجهیزات در صنایع گوناگون است. این روغن ها که با عنوان مواد روان کننده نیز شناخته می شوند، دارای خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوت هستند. این مواد به منظور روانکاری و بهبود عملکرد دستگاه های صنعتی استفاده می شوند. در واقع روغن های صنعتی اصطکاک و تماس میان اجزای تجهیزات صنعتی را کاهش می دهند و بدین ترتیب از ساییده شدن و خرابی آن ها جلوگیری می کنند.

آشنایی کامل با روغن های صنعتی

با این حال، برخی از روغن های صنعتی خواص منحصر به فرد دیگری نیز دارند که می توان به خنک کنندگی دستگاه ها اشاره کرد. در برخی موارد، روغن های صنعتی نقش تحمل کننده بار را خواهند داشت و از فشار وارده به تجهیزات جلوگیری می کنند. خواص منحصر به فرد روغن های صنعتی، موجب شده تا امروزه انواع مختلفی از آن ها پدیدار شوند که هر کدام از آن ها، در یک صنعت خاص کارایی دارد.

 

انواع روغن های صنعتی

یکی از معیار های تقسیم بندی روغن های صنعتی، خواص شیمیایی آن ها هستند. هر روغن صنعتی دارای ویسکوزیته معین است که به همین دلیل در دمای خاصی توانایی پایداری دارد. روغن های صنعتی علاوه بر خواص شیمیایی، در خواص فیزیکی نیز با یکدیگر تفاوت دارند. به همین منظور شاهد روغن هایی با غلظت کم و زیاد هستیم. هر صنعت با توجه به نیاز دستگاه های خود، روغن های صنعتی خاصی را مورد استفاده قرار می دهد.

انواع روغن های صنعتی

 

روغن های دنده صنعتی، روغن های توربین، هیدرولیک، روغن های صنعتی کمپرسور و … از انواع پرکاربرد روغن های صنعتی هستند. علاوه بر این ها برخی از روغن های صنعتی به منظور محافظت از تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند که به آن ها روغن های محافظ می گویند. در ادامه با پر مصرف ترین روغن های صنعتی آشنا خواهید شد و کاربرد آن ها در صنایع مختلف را بررسی خواهیم کرد. برای خرید هر یک از روغن های دنده صنعتی میتوانید به سایت روغن سیتی مراجعه کرده تا آن را با بهترین قیمت و کیفیت در اختیار خود قرار دهید. همچنین برای داشتن انواع روغن های هیدرولیک نیز میتوانید به عبارت لینک شده کلیک کرده و بنا به نیاز خود آن را تهیه کنید.

 

بررسی انواع روغن های صنعتی تولیدی

امروزه بیش از نیمی از کارخانه های صنعتی، به کارخانه های تولیدی اختصاص دارد. کارخانه های تولیدی متناسب با ویژگی های دستگاه های خود نظیر میزان دما، رطوبت، میزان اصطکاک قطعات و … روغن های صنعتی را استفاده می کنند. به طور کلی می توان روغن های صنعتی را در دو دسته تقسیم کرد. دسته نخست، روغن های صنعتی بر پایه نفت و مشتقات آن هستند. این روغن ها عموماً از مواد نفتی ساخته شده اند و مقدار قابل توجهی گوگرد و فسفر در فرمولاسیون آن ها به چشم می خورد.

روغن هایی صنعتی بر پایه نفت، مقاوت حرارتی بالا و پایداری بیشتری دارند. در دسته دوم، روغن های صنعتی بر پایه گیاهی یا مواد معدنی به چشم می خورد. این روغن ها با این که ویسکوزیته پایین تری دارند، اما برای حفظ سلامت محیط زیست بهتر هستند. بسیاری از کارخانه های تولیدی روغن های صنعتی بر پایه مواد معدنی را مورد استفاده قرار می دهند.

 

روغن های صنعتی مورد استفاده در نساجی

فرایند نساجی، فرایند حساسی است که توسط دستگاه های صنعتی به سرانجام می رسد. یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب روغن های صنعتی در نساجی، این است که روغن ها ردی بر روی پارچه های تولیدی بر جای نگذارند. از این جهت برای صنعت نساجی باید روغن هایی را انتخاب کنید که قابلیت شست و شو داشته باشند و یا به اصطلاح خاصیت آبگریزی نداشته باشند.

 

علاوه بر این، از آن جایی که دستگاه های دوخت در صنایع نساجی دمای بسیار بالایی دارند، نیاز به روغن های صنعتی خنک کننده خواهند داشت. روغن های صنعتی مورد استفاده در نساجی باید دارای خاصیت ضد الکتریسیته نیز باشند. علاوه بر این، دستگاه های گردباف و دوخت اتومات نیز به روغن های روان کننده نیاز دارند.

 

روغن های صنعتی پرکاربرد در برشکاری و تراشکاری

یکی از کاربرد های پر مصرف ترین روغن های صنعتی، در صنعت برشکاری و تراشکاری است. در این صنایع نیز دمای دستگاه های در حین انجام کار، به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. پس در گام نخست، وظیفه روغن های صنعتی در صنایع برشکاری و تراشکاری، خنک کردن تجهیزات است. علاوه بر این، در این صنایع براده های چوب، آهن یا سایر فلزات به طور چشمگیری مشاهده می شود.

از این جهت روغن های صنعتی مورد استفاده در این صنایع، باید توانایی جذب براده ها را داشته باشند. روغن های صنعتی تراشکاری، در صنایع دیگری نظیر چرخ دنده تراشی نیز کاربرد خواهند داشت و در ماشین کاری سوپر آلیاژ ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

 

پر مصرف ترین روغن های صنعتی مورد استفاده در توربین ها

فعالیت سنگین و سخت توربین ها، نیازمند روغن های صنعتی خاصی است. دستگاه های توربین دارای دمای بسیار بالایی هستند و به همین جهت باید از روغن هایی برای آن ها استفاده کرد که دارای پایداری حرارتی باشند. بدین معنا که روغن های صنعتی در برابر دمای بالای توربین ها از بین نروند و بتوانند دمای دستگاه را کاهش دهند. یکی دیگر از خواص روغن های صنعتی مورد استفاده در توربین ها، خاصیت آبگریزی آن ها است.

برای خرید روغن های توربین از روغن سیتی میتوانید به این سایت مراجعه کرده تا آن را با بهترین کیفیت و قیمت در اختیار داشته باشید.

 

پر مصرف ترین روغن های صنعتی مورد استفاده در توربین ها

به همین دلیل حتما از روغن های ضد آب برای توربین ها استفاده کنید تا دارای خاصیت جدایی پذیری آب از روغن باشند. روانکاری در توربین ها نیز اهمیت بالایی دارد و روغن های صنعتی استفاده شده در آن ها، باید در کاهش فشار و اصطکاک موثر باشند. خاصیت جدایی پذیری هوا از روغن نیز، از دیگر خواص روغن های صنعتی در توربین های گاز و بخار است.

 

معرفی روغن دنده صنعتی ویژه

روغن های صنعتی ویژه، از دیگر پر مصرف ترین روغن های صنعتی هستند. اصلی ترین خاصیت این روغن ها، کاهش فشار آن ها یا خاصیت EP است. روغن های صنعتی ویژه به طور کلی در جعبه دنده های ساده و پیچیده مورد استفاده قرار می گیرند. این روغن ها، فشار وارده بر قطعات جعبه دنده را به خود جذب کرده و از سایش و خوردگی جعبه دنده، جلوگیری می کنند. صنایع سیمان و فولاد، از مهم ترین صنایع استفاده کننده روغن های صنعتی ویژه هستند. این روغن ها همچنین در صنایع نیروگاهی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. صنایع تولید کاغذ نیز برای کاهش اثر فشار در تجهیزات خود، از روغن های صنعتی ویژه بهره می گیرد.

 

روغن های صنعتی ترانسفورمر ها

روغن های صنعتی ترانسفورمر، از قوی ترین روغن های صنعتی هستند؛ زیرا که این روغن ها خواص شیمیایی تمام روغن های صنعتی را خواهند داشت. با این حال اصلی ترین ویژگی روغن های ترانسفورمر، خاصیت ضد الکتریکی آن است. بدین ترتیب با ایجاد یک لایه پوششی بر روی قطعات، از آن ها در برابر جریان الکتریکی محافظت می کند. این روغن ها همچنین دارای خاصیت ضد اکسید نیز هستند و از زنگ زدگی و خوردگی دستگاه ها در برابر مواد شیمیایی جلوگیری می کنند.

پایداری حرارتی بالایی دارند و در محیط هایی با دمای بسیار بالا نیز، می توان از آن ها استفاده کرد. روغن های صنعتی ترانسفورمر، در جذب گاز های زائد و خنک کنندگی دستگاه ها، نقش ویژه ای را ایفا می کنند. ولتاژ شکست بالا و همچنین طول عمر زیاد این روغن ها، از دیگر ویژگی های شیمیایی روغن های صنعتی ترانسفورمر هستند.

 

روغن های صنعتی هیدرولیک و گردشی

با توجه به پرکاربرد بودن دستگاه های هیدرولیکی و گردشی در صنایع مختلف، روغن های هیدرولیکی را می توان از پر مصرف ترین روغن های صنعتی دانست.  اصلی ترین ویژگی روغن های هیدرولیکی، توانایی انتقال قدرت آن ها است. این روغن ها دارای خلوص بسیار بالایی هستند و پایداری حرارتی مناسبی نیز دارند. از روغن های هیدرولیکی به منظور روانکاری انواع سیستم های دنده بسته، چرخ های زنجیری و بلبرینگ ها استفاده می شود.

این روغن های صنعتی همچنین در دستگاه های پرس سبک و سنگین نیز کاربرد خواهند داشت. روغن های هیدرولیکی، بهترین روغن های صنعتی برای روانکاری پمپ ها و موتور های الکتریکی هستند. روغن های صنعتی هیدرولیک و گردشی دارای خاصیت ضد زنگ نیز هستند که اهمیت و کاربرد آن ها را چندین برابر کرده است.

 

خریداری پر مصرف ترین روغن های صنعتی

از آنجایی که روغن های صنعتی تنوع بیشماری دارند، اغلب مشتریان در خریداری بهترین نوع آن ها دچار سردرگمی می شوند. از این جهت تیم پشتیبان روغن سیتی، در جهت انتخاب بهترین روغن صنعتی متناسب با نوع فعالیت مشتریان، خدمات مشاوره ای ارزنده را ارائه می دهد. روغن سیتی، وبسایت معتبر عرضه کننده انواع روغن های صنعتی است که به عنوان نماینده رسمی برند های مطرح ایرانی در این زمینه، شناخته می شود.

نتیجه گیری

تمام دستگاه های صنعتی برای ادامه فعالیت خود، به روانکاری نیاز دارند. روانکاری تجهیزات صنعتی با استفاده از روغن های مخصوصی انجام می گیرد که هر کدام از آن ها خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی دارند. روغن سیتی، معتبرترین فروشگاه اینترنتی فعال در این زمینه است که انواع روغن های صنعتی را با قیمتی مقرون به صرفه در اختیار مشتریان قرار می دهد.

 

لینک منبع

سوالات متداول

1. پرکاربردترین روغن های صنعتی کدامند؟

روغن های دنده صنعتی، روغن های توربین، هیدرولیک، روغن های صنعتی کمپرسور و … از انواع پرکاربرد روغن های صنعتی هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید