آموزشی

تمام آنچه که باید از ویژگی های روغن صنعتی در صنایع مختلف بدانید!

تمام آنچه که باید از ویژگی های روغن صنعتی در صنایع مختلف بدانید!

ما در این مقاله با ویژگی های روغن صنعتی در صنایع مختلف روغن آشنا میشویم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید؛ روغن مایعی است که به دلیل داشتن چگالی کم تر از آب، با ان مخلوط نشده و روی آن شناور می ماند. روغن ها در دسته های مختلف تولید می گردند و مصارف گوناگونی نیز دارند. برخی روغن ها از منابع گیاهی تولید می شوند و مصارف خوراکی دارند و برای پخت و پز و سالاد مورد استفاده قرار می گیرند. برخی دیگر از روغن ها به عنوان روانکار در موتور ها و ژنراتور ها مورد استفاده قرار می گیرند و مصارف صنعتی دارند. شما میتوانید جهت خرید روغن دنده صنعتی به سایت روغن سیتی مراجعه کنید.

ویژگی های روغن صنعتی در صنایع

 

از روغن ها با نام چربی نیز یاد می کنند و مواد تشکیل دهنده آن ها از تری گلیسیرید ها، مونو گلیسیرید ها و دی گلیسیرید ها می باشد. در تولید روغن های صنعتی تمرکز بر روی روانکاری روغن و همچنین داشتن بالا ترین عمر مفید می باشد. شرکت های بسیاری در زمینه تولید انواع مختلف روغن های صنعتی فعالیت می نمایند و عمدتا نیز شرکت هایی هستند که در زمینه نفت فعال می باشند. در ابتدا از روغن های گیاهی و حیوانی برای روانکاری استفاده می شد اما مشکلاتی که برای این روغن ها وجود داشت، سبب شد تا در مرور زمان جایگاه خود را از دست داده و روغن های صنعتی وارد عرصه شوند. پایداری کم و اکسید شدن در کوتاه ترین زمان، اصلی ترین مشکلات روغن های گیاهی و حیوانی برای استفاده در روانکاری بودند.

 

معرفی کامل ویژگی های روغن صنعتی در صنایع مختلف

از زمان به وجود آمدن ماشین ها تا پیش از سال 1853 میلادی برای برطرف کردن نیاز به ماده روانکار درون ماشین ها، از روغن های گیاهی و حیوانی مانند روغن نهنگ و دام ها استفاده می شد. این نوع از روغن ها دقیقا همان روغن هایی بودند که مردم برای مصرف غذایی استفاده می نمودند و به هیچ وجه مناسب روانکاری ماشین آلات صنعتی نبودند. روغن های گیاهی و حیوانی در برابر فشاری که توسط قطعات وارد می شد و حرارتی که به آن ها انتقال داده می شد پایداری بسیار کمی داشتند و به سرعت نیز اکسید می شدند.

معرفی کامل ویژگی های روغن صنعتی در صنایع مختلف

بنابراین هم هزینه های بیشتری به کارفرما تحمیل می شد و هم کارایی مفیدی نداشت. این بود که جوامع آن روز به این فکر فرو برد که چه مایع دیگری را می توان جایگزین روغن های گیاهی و حیوانی نمود؟ نقطه عطف به سال 1883 یعنی زمانی که مایع سیاه رنگی به نام نفت کشف شد و بشر شروع به استخراج آن نمود. پس از این کشف گرانبها با پیشرفت نمودن علم و دست یافتن به فرایند های مختلف تصفیه و تقطیر به مرور فرایند تولید روغن های صنعتی پی برده شد. پایداری مناسب و عمر بالا تر سبب شد تا در کوتاه ترین زمان ممکن روغن های قدیمی کنار گذاشته شوند و روغن های صنعتی کاملا جایگزین آن ها شوند.

 

 

نکاتی درباره ویژگی های روغن صنعتی در صنایع مختلف

در توضیح ویژگی های روغن صنعتی در صنایع مختلف، روغن های صنعتی در ابتدا از طریق تصفیه و تقطیر نفت بدست می آمدند و تلاش بر این بود تا با افزودن مواد معدنی مختلف طول عمر آن را بالاتر ببرند. پیشرفت تکنولوژی بر این قسمت نیز تاثیر گذاشته و فرایند تولید روغن صنعتی را به طور کامل دگرگون نمود. از سوی دیگر صنایع مختلف ویژگی های خاصی را از روغن صنعتی طلب می نمودند و بایستی به تمامی نیاز ها پاسخ مناسب داده می شد.

در روش های نوین، روغن های صنعتی را از طریق فرایند ها و فرمول های شیمیایی خاص بدست می آورند و به همین ترتیب میزان مقاومت روغن های صنعتی را نیز در برابر وضعیت های مختلف بالاتر می برد. در روش های نوین میزان تحمل حرارت بالاتر بوده و همچنین میزان روانکاری آن ها نیز به مراتب بهتر از شیوه سنتی می باشد. برای یکسان بودن میزان روانکاری روغن ها، از اصطلاحی با نام گرانروی استفاده می شود تا در سرتاسر جهان واحد مشخصی داشته باشد. بر همین اساس طبقه بندی گرانروی روغن ها نیز به سه قسمت تقسیم شده است.

  • طبقه بندی روغن ها بر اساس کیفیت روغن
  • طبقه بندی روغن ها بر اساس میزان گرانروی روغن توسط انجمن مهندسی آمریکا
  • طبقه بندی روغن ها بر اساس گرانروی SAE

 

ویژگی های روغن صنعتی در صنایع مختلف و کمپرسورها

از ویژگی های روغن صنعتی در صنایع مختلف می توان به استفاده به عنوان روانکار در کمپرسور ها اشاره نمود. به طورکلی چند نوع کمپرسور وجود دارد که نیاز به روانکاری با روغن دارند. کمپرسور های مارپیچی، تیغه ای، روتاری و یخچالی و همچنین کمپرسور های رفت و برگشتی برای انجام صحیح وظایف خود و کاهش اصطکاک میان قطعات داخلی نیاز به روغن های صنعتی دارند.

ویژگی های روغن صنعتی در صنایع مختلف و کمپرسورها

 

معمولا در ساختار و طراحی کمپرسور ها مخزنی برای روغن تعبیه می گردد. همواره مقداری از روغن بین مخزن و قطعات داخلی در حرکت است و ضمن روانکاری قطعات، دمای قطعات را نیز کاهش داده و در تنظیم دما اثرگذار ظاهر می گردد. درون مخازن روغن ها، شاخصی قرار داده شده است که باید روغن تا آن اندازه در مخزن وجود داشته باشد تا بتواند بهترین کارایی را ارائه نماید. برای پاسخگویی به نیاز های مختلف، روغن های صنعتی مخصوص کمپرسور ها را متناسب با نیاز آن ها تولید نموده و خواص فیزیکی و شیمیایی آن را تغییر می دهند. روغن های تولیدی برای کمپرسور ها از دو جزء پایه و جز افزودنی تشکیل می شوند. با ایجاد تغییرات در جزء افزودنی خواص روغن را تغییر داده و متناسب با نوع کمپرسور ها ارائه می نمایند.

 

روغن صنعتی مورد استفاده در ژنراتورها

روغن های صنعتی دیزلی برای استفاده در ژنراتور ها تولید می شوند و برای افزایش عمر ژنراتور و بهبود کارایی به کار می روند. کاربرد روغن های صنعتی دیزلی در استفاده در موتور های دیزلی، موتورهای توربو شارژ، لوکوموتیوها و موتور های تولید کننده برق نمود پیدا می کند. اصلی ترین استفاده از روغن صنعتی دیزلی مربوط به ژنراتور های تولید کننده برق است و بر طبق استاندارد های روز دنیا یعنی API تولید شده و روانه بازار می شوند. ساختمان داخلی ژنراتور های برق، تشکیل شده از تعداد بسیار زیادی چرخ دنده است که  حول یک محور حرکت نموده و در نهایت باعث تولید برق می شوند.

پر مصرف ترین روغن های صنعتی مورد استفاده در توربین ها

وجود چرخ دنده در هر ساختاری نیازمند حضور روغن می باشد و ژنراتور ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. روغن های صنعتی متناسب با مدل ژنراتور ها تولید شده و سبب روانکاری قطعات داخلی و چرخ دنده های ژنراتور ها شده و از ایجاد اصطکاک و فرسایش جلوگیری می نمایند. خاصیت خنک کنندگی نیز نقش دیگر روغن های صنعتی در ژنراتور ها می باشد؛ بدین ترتیب گرمای حاصل شده از حرکت چرخ دنده ها از طریق روغن جذب شده و با حرکت به سوی مخزن دمای قطعات نیز کاهش پیدا می کند.

 

دو ویژگی یاد شده بسیار حیاتی هستند و برای پی بردن به این موضوع کافی است تا روغن غیرمرغوب در ژنراتور ریخته و آن را فعال نمایید، در کوتاه ترین زمان هزینه و خسارات بسیاری را به بار خواهد آورد. ویژگی های روغن صنعتی در صنایع مختلف بسیار زیاد است و اهمیت مفهوم هر کدام از آنها به شما در انتخاب روغن ها کمک شایانی خواهد کرد.

 

روغن صنعتی مورد استفاده در برشکاری و ماشین کاری

ویژگی های روغن صنعتی در صنایع مختلف به کمپرسور ها و ژنراتور ها محدود نبوده و در صنایع دیگر نیز به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد. روغن های صنعتی بسته به اینکه چه نوع فرایندی انجام می شود و در چه محیطی قرار دارد، در برشکاری و ماشین کاری نیز مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده ار روغن صنعتی مناسب برای فلزکاری چندین اثر مثبت به همراه دارد.

  • حفظ دمای قطعه مورد استفاده، چرا که افزایش یا کاهش دمای قطعه موجب آسیب دیدن ان خواهد شد.
  • افزایش عمر مفید ابزار آلات مورد استفاده در برشکاری و ماشین کاری
  • جلوگیری از ایجاد جوش های نقطه حین کار
  • جلوگیری از پوسیدگی و زنگ زدگی قطعات ثابت برشکاری
  • سازگار بودن با محیط زیست و جلوگیری از بروز مشکل برای سلامتی افراد
  • روانکاری و کاهش فشار وارده بر قطعات برش

روغن های صنعتی مورد استفاده در برشکاری و ماشین کاری شیوه استفاده متفاوتی با کمپرسور ها دارند. بسته به اینکه چه عملی در حال انجام است از روغن صنعتی استفاده می شود. این روش ها عبارت اند از جریان مستقیم روغن، چکاندن، قلم مو زدن و اسپری کردن. فرآیند فلز کاری بسیار متنوع است و بنابراین روش های مختلفی نیز برای استفاده از روغن صنعتی در آن وجود دارد.

 

مزایای روغن کاری با روغن صنعتی

روغن های صنعتی در مقایسه با روش سنتی و قدیمی برای روانکاری قطعات داخلی، بسیار بهتر و کارآمد تر می باشند. از مزیت های روغن صنعتی می توان به روانکاری بسیار بهتر و مطلوب تر اشاره نمود. خاصیت خنک کنندگی نیز یکی دیگر از مزیت های بسیار خوب روغن های صنعتی می باشد. قطعات داخلی ماشین آلات به دلیل سرعت بالایی که دارند و همچنین فشاری که به یکدیگر در هنگام برخورد وارد می کنند، استعداد بسیار بالایی برای آسیب دیدن و خرابی دارند.

مزایای روغن کاری با روغن صنعتی

روغن های صنعتی با روانکاری مناسبی که دارند سبب حرکت راحت تر قطعات شده و همچنین میزان سر و صدای قطعات داخلی را نیز کاهش می دهند و دمای قطعات را نیز متعادل می نمایند. به همین علت است که استفاده از روغن های صنعتی در صنایع مختلف اهمیت پیدا می کنند و شرکت های تولید کننده روغن های صنعتی نیز در صدد ارائه روغن هایی با کیفیت برای برطرف نمودن نیاز مصرف کنندگان خود هستند.

 

نکات خرید روغن صنعتی

تا به این لحظه با ویژگی های روغن صنعتی در صنایع مختلف آشنا شدیم ؛ حال یک روغن مرغوب و با کیفیت را باید از کجا تهیه نموده و به چه نکاتی هنگام خرید روغن صنعتی توجه نماییم؟

یک روغن صنعتی مرغوب و باکیفیت دارای ویژگی های ذیل می باشد:

  • دارا بودن مقاومت حرارتی بالا
  • داشتن خاصیت روانکاری مناسب و بالا
  • دارا بودن خاصیت ضد زنگ زدگی
  • داشتن میزان گرانروی مناسب متناسب با شرایطی که دستگاه در آن محیط مشغول به کار است.
  • کاهش مصرف انرژی
  • پیروی نمودن از استاندارد های جهانی API برای ایجاد حس اعتماد و اطمینان در مشتری
  • دارا بودن خاصیت ضد خوردگی و ضد اصطکاک (سایش)

نتیجه گیری

مجموعه روغن سیتی با تجربه کافی در این امر، منبع مناسبی برای تهیه روغن های مورد نیاز شما خواهد بود و می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس گرفته و از تجربیات آن ها استفاده نمایید.

لینک منابع

سوالات متداول

  • روغن صنعتی در چه مواردی استفاده میشود؟

از خواص روغن های صنعتی در صنایع مختلف می توان به استفاده به عنوان روانکار در کمپرسور ها و ژنراتورها اشاره نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید