آموزشی

نکاتی از تفاوت بین روغن هیدرولیک و روغن موتور

نکاتی از تفاوت بین روغن هیدرولیک و روغن موتور

تفاوت بین روغن هیدرولیک و روغن موتور باعث تمایز این دو روغن شده و ویژگی‌های آن‌ها را از هم جدا می‌کند. روغن های موتور و هیدرولیکی، از انواع روغن های صنعتی هستند که به منظور روانکاری و حفاظت از سیستم موتور و هیدرولیک خودروها، استفاده می‌شوند. در ادامه با معرفی آن‌ها، به تفاوت بین روغن هیدرولیک و روغن موتور اشاره می‌کنیم.

 

معرفی روغن هیدرولیک

معرفی روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک، از مهم‌ترین روغن‌های روانکاری مخصوص خودرو است که از آن در سیستم فرمان خودرو ها استفاده می شود. در واقع این روغن، نیروی هیدرولیک یا همان نیروی فشار را به سیستم هیدرولیک منتقل می کند. بدین ترتیب با انتقال انرژی به فرمان و سایر تعلقات هیدرولیکی، خودرو توانایی حرکت پیدا خواهد کرد. در معرفی روغن های هیدرولیک باید بگوییم که دو دسته از روغن های هیدرولیک از نوع T,H در بازار موجود می باشند. نوع این گروه ها در جدول زیر شرح داد شده است:

گروه H گروه T
روغن بهران هیدرولیک h68 بهران هیدرولیک t68
بهران هیدرولیک h32 بهران هیدرولیک t32
بهران هیدرولیک H46 بهران هیدرولیک t46

نقش اصلی روغن های هیدرولیک انتقال انرژی است، اما در بسیاری از موارد به فرایند های ثانویه نیز کمک می کند. از روغن های هیدرولیکی به منظور روانکاری اجزا و قطعات سیستم هیدرولیک خودرو استفاده می شود.

در واقع بدون انجام فرایند روانکاری، سیستم هیدرولیکی توانایی فعالیت ندارد یا به صورت خیلی ضعیف فعالیت می کند. این روغن در برابر سایش نیز مقاوم است و از اصطکاک بین قطعات هیدرولیکی جلوگیری می کند.

روغن هیدرولیکی یک انتقال دهنده حرارت بسیار مناسب است و با جذب آلودگی ها، عملکرد سیستم تعلیق را بهبود می بخشد. آب بندی قطعات هیدرولیکی نیز از دیگر وظایف روغن هیدرولیک است. سیستم فرمان برقی، بیل های مکانیکی و گیربکس ها، از مهم ترین استفاده کنندگان روغن های هیدرولیکی هستند.

معرفی روغن موتور

معرفی روغن موتور

همان طور که از نام این نوع روغن مشخص است، از آن برای روانکاری و محافظت از موتور خودرو ها استفاده می شود. روغن موتور عموماً دارای دو ماده در فرمولاسیون خود است که می توان به روغن های پایه و افزودنی ها اشاره کرد.

اصلی ترین جزء روغن موتور، روغن پایه است؛ زیرا که ۷۰ الی ۹۰ درصد از این روغن را تشکیل می دهد. افزودنی ها نیز با ترکیب ۱۰ الی ۳۰ درصدی، سهمی جزئی در روغن های موتور دارند. وجود افزودنی، موجب افزایش خواص شیمیایی روغن های موتور شده است.

به موجب وجود مقداری مواد شوینده مخصوص به عنوان افزودنی، روغن های موتور خاصیت ضد آلودگی پیدا کرده اند. در واقع روغن موتور از تشکیل رسوبات در موتور جلوگیری کرده و از آن محافظت می کند. این روغن همچنین دارای پایداری حرارتی است و از افزایش دمای موتور جلوگیری می کند.

یکی از افزودنی های مهم در فرمولاسیون روغن های موتور، بازدارنده های خوردگی هستند که وظیفه آن ها، حفاظت از موتور در برابر واکنش های اسیدی و خوردگی است.

 

تفاوت روغن هیدرولیک با روغن موتور

روغن هیدرولیک و روغن موتور چه تفاوتی دارند؟ سوالی مهم و اساسی در مقایسه این دو نوع روغن است. به طور کلی، از روغن های هیدرولیک در محیط سرمایش و گرمایش استفاده می شود و به طور اختصاصی برای روانکاری و محافظت از سیستم های فرمان هیدرولیکی طراحی شده است.

در صورتی که روغن های موتور، روغن هایی اختصاصی برای روانکاری موتور خودرو ها هستند. در فرمولاسیون روغن های هیدرولیکی و روغن موتور، شاهد درصد بالایی روغن پایه و افزودنی های خاص هستیم.

تفاوت در نوع روغن پایه و افزودنی ها، از اصلی ترین تفاوت های این دو نوع روغن به حساب می آید که خواص شیمیایی آن ها را تغییر داده است. روغن های هیدرولیک، تراکم پذیری پایینی دارند و میزان ویسکوزیته آن ها مشخص است. همچنین این روغن ها ضد سایش هستند.

در صورتی که روغن های موتور دارای پایداری حرارتی بسیار بالا هستند. این روغن ها به راحتی ترکیبات شیمیایی در حین سوختن موتور را به خود جذب می کنند و دارای افزودنی های ضد کف هستند.

آیا می توان روغن موتور را به جای روغن هیدرولیک استفاده کرد؟

آیا می توان روغن موتور را به جای روغن هیدرولیک استفاده کرد؟

از مهم ترین تفاوت بین روغن هیدرولیک و روغن موتور، میزان مقاومت حرارتی این دو نوع روغن است. روغن هیدرولیکی حداکثر تا دمای 45 درجه سانتی گراد توانایی فعالیت دارد و در صورت افزایش دما، از بین خواهد رفت. در صورتی که روغن موتور در دمای بالای 45 درجه سانتی گراد، فعالیت خود را آغاز می کند. این امر موجب شده تا روغن هیدرولیکی، در موتور خودرو ها کاربردی نداشته باشد.

اما در برخی موارد می توان روغن موتور را به عنوان جایگزینی برای روغن هیدرولیک استفاده کرد. روغن موتور های SAE 10 و SAE 20 و SAE 30 جایگزینی برای برخی از روغن های هیدرولیک نظیر ISO 46 و ISO 32 و ISO 68 هستند. البته به شرطی که روغن های موتور دارای کمترین میزان API باشند، می توان از آن ها به عنوان جایگزین روغن های هیدرولیکی استفاده کرد.

استفاده از روغن موتور در جک هیدرولیک

بهتر است در جک هیدرولیک، حتما از روغن های مخصوص این امر استفاده کنید. اما در برخی شرایط که دسترسی به روغن جک هیدرولیک دشوار باشد، استفاده از روغن موتور های سبک، امکان پذیر خواهد بود. روغن موتور هایی با وزن 10 و 20 وات برای استفاده در جک خودرو ها مناسب هستند. علاوه بر این می توانید از روغن های گیربکس اتوماتیک نیز بدین منظور استفاده کنید.

استفاده از روغن های گیاهی به جای روغن هیدرولیک

روغن هایی که بر پایه گیاهان هستند، نسبت به روغن های پایه نفتی و معدنی مزیت های چشمگیری دارند. این روغن ها برای محیط زیست مشکلی به وجود نمی آورند و زیست تخریب پذیر نیستند. اما میزان تجزیه پذیری آن ها بسیار بالا است. به گونه ای که می توان تجزیه پذیری آن ها را حدود ۹۸ درصد عنوان کرد. به همین دلیل روغن های گیاهی، جایگزین مناسبی برای روغن هیدرولیک نیستند و نمی توان از آن ها در سیستم های هیدرولیکی استفاده کرد.

قیمت و خرید بهران هیدرولیک

بهران، برندی معتبر و شناخته شده در ایران است که با بیش از نیم قرن تجربه، بهترین و باکیفیت ترین روغن های هیدرولیکی و روانکاری را در اختیار مشتریان قرار می دهد. این برند انواع مختلفی از روغن های هیدرولیک را عرضه کرده است تا هر فرد متناسب با نیاز خود، آن ها را خریداری کند. خریداری روغن بهران هیدرولیک تنها از طریق نمایندگی این برند یا فروشگاه اینترنتی روغن سیتی امکان پذیر است.

 

نتیجه گیری

وجود تفاوت بین روغن هیدرولیک و روغن موتور، موجب شده تا کاربرد این دو نوع روغن نیز متفاوت باشد. از این جهت توصیه می شود که از هر کدام آن ها، تنها در موارد عنوان شده استفاده کنید. روغن سیتی، ارائه دهنده انواع روغن های هیدرولیکی و روغن موتور در ایران است که با سال ها تلاش در این زمینه، تضمین کننده کیفیت روغن های صنعتی و روانکاری خواهد بود. در این مقاله تفاوت بین روغن هیدرولیک و روغن موتور شرح داده شد. امیدواریم مطالب مفید بوده باشد.

لینک منبع

سوالات متداول

  • روغن هیدرولیک و روغن موتور چه تفاوت‌هایی دارند؟

از روغن های هیدرولیک در محیط سرمایش و گرمایش استفاده می شود و به طور اختصاصی برای روانکاری و محافظت از سیستم های فرمان هیدرولیکی طراحی شده است.

  • قیمت روغن بهران به چه صورت است؟

بر اساس این که برند روغن بهران دارای چه خصوصیات و ویژگی هایی است، قیمت روغن نیز متفاوت خواهد بود. به هر حال با مراجعه به سایت روغن سیتی توصیه می کنیم که تمام اطلاعات برندهای موجود را مطالعه نمایید و سپس با در نظر گرفتن قیمت نهایی هرکدام خرید مناسبی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید