آموزشی

تاثیرات استفاده از روان کننده اشتباه در خودرو

روان کننده

 

وقتی صحبت از روان کننده های خودرو می شود، مردم معمولاً به روغن موتور و روغن گیربکس فکر می کنند. وظیفه این روان کننده ها کاهش اصطکاک، تمیز کردن و خنک کردن قطعات دستگاه است. مردم همچنین برای انجام کارهای مورد نظر به روغن های پایه و افزودنی های با کیفیت آن اعتماد می کنند.

 در فرمولاسیون این روغن ها، خصوصیات فیزیکی و بازه های تخلیه ای تفاوت هایی وجود دارد.حتی در داخل این دو روان کننده ، مارک ها، درجه ها و نام های متفاوتی وجود دارد. به طور خلاصه، شما باید بدانید که وسیله نقلیه به چه چیزهایی نیاز دارد و چه روغنی باید خریداری کنید.

روغن گیربکس بر اساس سازنده خودرو، نوع گیربکس و شرایط کار متفاوت است. قاعده این است که هرگز این مایعات را مخلوط نکنید، زیرا هر گونه ناسازگاری می تواند عوارض جانبی فاجعه باری داشته باشد. آسیب کوتاه مدت ممکن است شامل لیز خوردن چرخ دنده یا کلاچ باشد، در حالی که آسیب طولانی مدت می تواند منجر به خرابی فاجعه بار گیربکس می شود.

روغن موتور

به مراتب بیشتر از هر ماده روان کننده دیگری برای وسایل نقلیه در بازار موجود است. این امر می تواند منجر به سردرگمی در مورد اینکه چه روغنی بخرید که وسیله نقلیه شما به آن نیاز داشته باشد می شود. اغلب اوقات مصرف کنندگان صرفاً بر اساس قیمت، روغن خود را خریداری می کنند. همانطور که در بیشتر اقلام مصرفی مشاهده می شود، شما واقعاً آنچه را که برای آن هزینه کنید دریافت می کنید.

ویسکوزیته مهمترین خاصیت فیزیکی روان کننده است. برای روغن های موتور، گریدهای متعدد ویسکوزیته به راحتی در دسترس هستند. انتخاب درجه گرانروی غلط، متداول ترین اشتباه در انتخاب روان کننده ماشین است به این صورت که اگر روان کننده انتخاب شده دارای گرانروی بسیار کمی باشد، یک فیلم روانکاری کوچکتر ایجاد می شود ، که می تواند منجر به سایش داخلی قابل توجه موتور شود. اگر ویسکوزیته روان کننده خیلی زیاد باشد ، می تواند باعث کاهش جریان روغن و افزایش کشش شود ، که منجر به از دست دادن کارایی می شود. هر دوی این شرایط در کوتاه مدت و بلند مدت اثرات سوئی بر روی دستگاه خواهد گذاشت.

یک عامل که اغلب نادیده گرفته می شود ، تعیین خدمات روغن موتور است. بخاطر داشته باشید که بین موتورهای بنزینی و دیزلی تفاوت های مشخصی در فرمولاسیون وجود دارد. این اختلافات شامل ویسکوزیته، روغن پایه و موادهای افزودنی است. مشخصات سرویس همچنین نشان می دهد که روغن برای سال مناسب موتور فرموله شده است یا خیر. برخی روغن های فروخته شده منسوخ شده هستند و از موتورهای مدرن محافظت نمی کنند. چندین پرونده قضایی در مورد این موضوع تشکیل شده است. اگرچه قانونی برای منع فروش این روغن ها وجود ندارد، اما همه این موارد به آگاهی مصرف کنندگان مربوط می شود تا از قرار دادن روان کننده نادرست در وسایل نقلیه خود جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید