اخبار

بهترین روغن موتور سیکلت

روغن موتور سیکلت

بهترین روغن موتور سیکلت : روغن موتور ضروری ترین مورد برای موتورسیکلت شماست.  مایعی که بدون آن موتور سیکلت کار نمی کند. روغن موتور سیکلت نقش های متعددی را در موتور موتور سیکلت ایفا می کند، از جمله روغن کاری، خنک کننده، آب بندی، تمیز کردن، محافظت در برابر خوردگی و کاهش صدا.

با این حال، انتخاب روغن موتور موتور سیکلت مناسب می تواند چالش برانگیز باشد. این به عوامل متعددی از جمله سبک سواری شما و شرایط عملکرد موتور بستگی دارد. بر اساس سوالات شما، ما این مقاله را گردآوری کرده ایم تا به شما در درک انواع روغن موتور سیکلت و انتخاب مناسب روغن کمک کنیم، با روغن سیتی همراه باشید.

چه روغنی برای موتورسیکلت مناسب است؟

پیدا کردن روغن موتور مناسب برای موتورسیکلت و فهمیدن اینکه چه روغنی برای موتورسیکلت مناسب است کار ساده‌ای نیست. نه تنها موتورسیکلت‌ها تنوعی بیشتر از خودروها در بازار دارند، بلکه معمولا داده‌ها و اطلاعات نیز در مورد آن‌ها کمتر است. بیراه نیست اگر ادعا کنیم توجه به نگهداری از موتورسیکلت نیز کم‌تر از خودروها است اما باید بدانید که پیشرانه موتورسیکلت فرق چندانی با پیشرانه خودرو ندارد؛ پس خیلی مهم است که معیارهای مختلف را در نظر گرفته و بدانیم چه روغنی برای موتورسیکلت مناسب است. در ادامه این مطلب از مجله روغن سیتی با ما همراه باشید تا همه چیز درباره روغن موتورسیکلت را خدمت شما شرح دهیم.

روغن موتورسیکلت چیست؟

کار اصلی روغن موتور تشکیل فیلم روغن بین قطعات فلزی موتور است تا از سایش آن‌ها به یکدیگر جلوگیری کند، ولی در موتورسیکلت‌ها، روغن موتور وظیفه مهم دیگری هم دارد و آن خنک کاری موتور است.

کار اصلی روغن موتور تشکیل فیلم روغن بین قطعات فلزی موتور است تا از سایش آن‌ها به یکدیگر جلوگیری کند

البته این نقش در موتورسیکلت‌های آب خنک یا اصطلاحا رادیاتوردار کمرنگ‌تر است. با این وجود بیشتر موتورسیکلت‌های موجود در بازار از نوع هوا خنک هستند و برای کاهش دمای موتور و عوامل دیگری به جز آب وابستگی دارند.

روغن موتور سیکلت

تفاوت روغن موتورسیکلت با روغن ماشین

روغن موتورسیکلت در روغنکاری و خنک کاری موتور نقش دارد، اما اصلی‌ترین تفاوت روغن موتورسیکلت با روغن موتور ماشین استفاده از این روغن به‌عنوان روغن گیربکس و سیستم انتقال نیرو است.

مورد بعدی که در باب تفاوت روغن موتورسیکلت با روغن ماشین می‌توان ذکر کرد دور بالای پیشرانه در مقایسه با اتومبیل‌ها است که این مورد خود مشخصاتی متفاوت از روغن موتور اتومبیل را می‌طلبد. سازندگان روغن افزودنی‌های مختلفی را به روغن اضافه می‌کنند که شامل مواد تمیز کننده، مواد ضد کف و حباب، مواد ضد اصطکاک و مواد مقاوم کننده در برابر حرارت می‌شوند. درصد این مواد در روغن موتورسیکلت و روغن موتور اتومبیل با هم متفاوت است.

اصلی‌ترین تفاوت روغن موتورسیکلت با روغن موتور ماشین استفاده از این روغن به‌عنوان روغن گیربکس و سیستم انتقال نیرو است.

بهترین روغن برای موتورسیکلت روغنی است که سازنده موتورسیکلت پیشنهاد می‌دهد. معمولا بیشتر موتورسیکلت سازان روغن‌هایی را با برند خودشان به بازار عرضه می‌کنند که این روغن‌ها بهترین روغن برای موتورسیکلت‌های آن شرکت هستند. از بین این‌ها می‌توان به روغن هوندا، روغن بی ام و یا روغن یاماها اشاره کرد. مزیت تولید روغن توسط موتورسیکلت سازان این است که به دلیل هم نام بودن به راحتی می‌توانید روغن مناسب برای موتورسیکلت خود را پیدا کنید.

انواع روغن موتورسیکلت

بهترین روغن موتورسیکلت از روغن‌های پایه و افزودنی‌های افزایش‌دهنده عملکرد موتور تشکیل شده‌اند. روغن پایه عامل اصلی در دسته‌بندی روغن موتورسیکلت است. با توجه به نوع روغن پایۀ استفاده شده در ساخت روغن موتور، روغن‌ها به ۳ دسته اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

  1. روغن‌های معدنی
  2. روغن‌های نیمه‌مصنوعی
  3. روغن‌های مصنوعی

بهترین روغن موتور سیکلت بر پایه معدنی

روغن‌های معدنی از نفت خام تولید می‌شوند. این روغن‌‌ها قیمت پایین‌تری در مقایسه با روغن‌های مصنوعی داشته و به اندازه آن‌‌ها کارآمد نیستند. چون کندتر از موتور عبور کرده و باعث افزایش مصرف سوخت می‌شوند.

بهترین روغن موتورسیکلت نیمه مصنوعی

روغن‌های نیمه مصنوعی یا «نیمه سنتتیک» از ترکیب روغن‌های معدنی و مصنوعی به‌دست می‌آیند. این روغن‌ها در دمای پایین عملکرد خوبی داشته و بهتر از روغن‌های معدنی از موتور محافظت می‌کنند.

بهترین روغن موتورسیکلت بر پایه مصنوعی

اصلی‌ترین تفاوت میان روغن‌های مصنوعی با روغن‌های معدنی، فرمول ساخت آن‌ها است. این روغن‌ها برای موتورسیکلت‌هایی با حجم موتور بالا (بالاتر از ۲۰۰ سی‌سی) کاربرد دارند. روغن‌های مصنوعی ضداصطکاک بوده و از قطعات در برابر سایش و خوردگی محافظت می‌کنند. از طرفی به‌دلیل روان‌کاری بهتر، باعث خنک‌کاری قطعات شده و مصرف سوخت را بهبود می‌بخشند.

چه زمانی روغن موتورسیکلت را عوض کنیم؟

انتخاب یک روغن موتور مناسب و از آن مهم‌تر زمان مناسب برای تعویض روغن یکی از دغدغه‌های اصلی موتورسوارانی است که موتورسیکلت هایی گران‌تر از مدل‌ های قدیمی به زیر پا دارند، یک موتورسیکلت عادی معمولا باید حداقل هر ماه یک‌ بار و یا بعد از هر هزار کیلومتر(1000km) پیمایش برای تعویض روغن موتور اقدام نماید. دلیل کوتاه‌ بودن زمان استفاده از روغن‌ موتور در انجین موتورسیکلت‌ها،‌ ویژگی‌ های خاصی است که دراین انجین‌ها وجود دارد که آنها را از موتور خودروها مجزا می‌کند.

به همین علت هم باید از روغن‌ موتور مخصوص موتورسیکلت استفاده کنیم تا هم قدرت پاک‌ کنندگی بالاتری داشته باشد و هم با بهره‌گیری از افزودنی‌‌های شیمایی خاص،‌ امکان خنک‌ کاری بهتر و بیشتری به روغن بدهد. احتراق ناقص در وتورسیکلت ها و ویژگی‌ های خاص انجین موتورسیکلت‌ها باعث می‌شود روغن موتور خیلی زودتر از روغن خودروها کثیف شود و در صورت استفاده بلند مدت از روغن موتور و حتی استفاده از روغن‌ مخصوص خودرو بجای روغن موتورسیکلت در آن مشکلات زیادی برای مالک به وجود آید.

توصیه ما به شما این است، که حتما از روغن های مناسب موتور سیکلت استفاده نمایید تا سلامت فنی موتور سیکلت شما تأمین شود.

انتخاب نوع مارک روغن را به خود شما می‌سپاریم. شما میتوانید در قسمت نظرات تجربیات خود را این باره بیان کنید.

استاندارد سطح کیفی روغن موتور API

روغن موتورها یکسری استاندارهایی دارند که هنگام استفاده در موتورسیکلت باید به این استاندارد ها توجه کنیم. که این استاندارد ها شامل: غلظت ، روان کنندگی ، خورندگی ، اسیدی بودن و … می‌باشند .

استاندارد API

استاندارد API دارای چندین نوع روغن موتور با درجه کیفیت و کمیت‌های گوناگون شامل: SG , SE, SD, SJ  SL , SM , SN  و… می باشند که شرکت های تولید کننده روغن موتور در ایران نیز از این استانداردها پیروی کرده و با این استانداردها روغن را تولید و در بازار عرضه می کنند حال می‌خواهیم این استانداردها را مورد برسی قرار دهیم که از کدام یک از این استانداردها برای موتورسیکلت‌ها استفاده کنیم تا سلامت و کارکرد موتورسیکلت خود را تضمین کنیم.

نکاتی برای خرید بهترین روغن موتور سیکلت

برای خرید بهترین روغن موتور سیکلت باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید.

نوع روغن موتور یا فناوری ساخت بهترین روغن موتور سیکلت

همان‌طور که گفتیم روغن موتور بر اساس فناوری ساخت به ۳ دسته مصنوعی (فول‌سنتتیک)، نیمه مصنوعی (نیمه سنتتیک یا سِمی‌سنتتیک) و معدنی تقسیم می‌شوند.

  • روغن‌ موتورهای معدنی برای موتورسیکلت‌هایی با حجم کم مناسب هستند که شرایط عملیاتی دشوار ندارند.
  • روغن‌ موتورهای نیمه سنتتیک (نیمه مصنوعی) برای موتورسیکلت‌هایی با حجم کم مناسب هستند که شرایط عملیاتی دشوار دارند.
  • روغن‌ موتورهای مصنوعی (سنتتیک) برای موتورسیکلت‌هایی مناسب هستند که مانند موتورهای ورزشی و مسابقه‌ای حجم موتور آن‌ها بالا است.

حجم روغن موتور سیکلت

در دفترچه راهنمای هر موتورسیکلت، میزان دقیق حجم روغن آمده است. رعایت حجم روغن مصرفی برای هر موتورسیکلت اهمیت ویژه‌‌ای دارد و باید طبق توصیه کارخانه تولیدکننده عمل شود.

  • اگر روغن کمتری در مخزن بریزید، قطعات‌ به‌خوبی روانکاری نشده و این موضوع باعث ایجاد اصطکاک (سایش)، افزایش حرارت و آسیب به قطعات می‌شود.
  • اگر روغن بیشتری در مخزن بریزید، عملکرد سیستم کاهش پیدا کرده و روغن نشت می‌کند.

غلظت روغن یا شاخص ویسکوزیته

گرانروی یا ویسکوزیته میزان غلظت روغن موتورسیکلت و میزان مقاومت آن در برابر جریان حرکت قطعات را نشان می‌دهد. اگر روغنی با ویسکوزیته نامناسب استفاده کنید، قطعات به مرور زمان فرسوده شده و پلیسۀ آهن در محفظه یا مخزن روغن تشکیل می‌شود.

روغن‌های مناسب موتورسیکلت معمولا ویسکوزیته حداقل و حداکثر دارند که نشان‌دهنده گرانروی در زمان سرد بودن موتور و گرم بودن موتور است.

درجه روغن

درجه روغن روی بسته‌بندی نوشته می‌شود و نشان می‌دهد که از آن باید در چه دمایی استفاده کرد.

تولیدکننده معتبر بهترین روغن موتور سیکلت

روغن موتورسیکلت در ایران توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شود. محصولات این شرکت‌ها دارای درجه گرانروی، کیفیت و میزان کارکرد متفاوتی هستند. این مشخصات روی قیمت نیز تاثیر دارد.

نکات مهم در تعویض روغن موتورسیکلت

رعایت کردن نکات زیر در هنگام تعویض روغن موتورسیکلت می‌تواند به افزایش طول عمر وسیله شما کمک کند.

روغن موتور سیکلت

۱. همیشه فیلتر روغن را تعویض کنید

تعویض کردن روغن موتورسیکلت بدون تعویض کردن فیلتر روغن یکی از اشتباه‌ترین کارها است. فیلتر کهنه و کثیف می‌تواند کارایی روغن جدید شما را کاهش دهد و حتی ذرات مضر را وارد روغن نو کند. همیشه و در هر سرویس روغن، فیلتر روغن را تعویض کنید و حتما از فیلتر اصلی استفاده کنید.

۲. به حجم روغن دقت کنید

اگر دفترچه راهنمای موتور سیکلت خود را مطالعه کنید می‌توانید میزان دقیق روغن را در آن ببینید. این خیلی مهم است که مقدار روغن موتور سیکلت مطابق با توصیه کارخانه رعایت شود. ریختن روغن کم‌تر ریسک افزایش حرارت و آسیب به قطعات را به همراه دارد و روغن بیش از حد نیز می‌تواند کارایی سیستم را کاهش داده و حتی ایجاد نشتی کند.

۳. بازدید نشتی‌ها

در هر سرویس روغن، از تعمیرکار یا سرویس‌کار خود بخواهید تا موتور و گیربکس موتور سیکلت شما را به خوبی بازدید کند تا اگر در جایی روغن‌ریزی و نشتی وجود دارد نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید. روغن‌ریزی می‌تواند باعث کاهش سطح روغن درون موتور شده و به آن آسیب جدی وارد کند.

جمع بندی نهایی

همیشه به کارکرد و عملکرد موتورسیکلت خود دقت کنید. اگر موتورسیکلت دمای بالاتری دارد یا صدای بیشتری تولید کند شاید وقت آن رسیده باشد تا روغن آن را عوض کنید. با مطالعه در مورد مشخصات موتور، بهتر است از ابتدا بدانید چه روغنی برای موتورسیکلت مناسب است و همیشه روغن موتورسیکلت را بر اساس شرایط استفاده و دمای محل زندگی انتخاب کنید.

بهترین راهنمای شما در استفاده از موتورسیکلت، دفترچه راهنمای مشتری است که سازنده به شما می‌دهد و در آن نوشته شده است که چه روغنی برای موتورسیکلت مناسب است. اگر نمی‌توانید روغن مناسب موتورسیکلت خود را پیدا کنید یک قاعده ساده وجود دارد و آن اینکه سراغ گزینه گران‌تر بروید. در صورتی که روغن صحیح را برای موتورسیکلت خود استفاده کنید و آن را به موقع تعویض کنید شک نکنید که موتورسواری بی‌دردسر و کم‌هزینه‌ای خواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید