آموزشی

هر آنچه که باید از استانداردهای روغن موتور بدانید!

هر آنچه که باید از استانداردهای روغن موتور بدانید!

روغن موتور یکی از مهم ترین عوامل لازم برای عملکرد صحیح موتور خودرو و انتخاب از نمایندگی بهران روغن است. بنابراین انتخاب روغن موتور مناسب و با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. اگر روغن موتوری که انتخاب می کنید مناسب موتور نباشد یا استانداردهای روغن موتور را نداشته باشد، به موتور خودرو آسیب جدی وارد می کند و شما متحمل هزینه های سنگینی می شوید. ما در سایت روغن سیتی بهترین روغن موتورها با استاندارد روز دنیا را به مشتریان عرضه می کنیم. در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

 

معرفی روغن موتور

روغن موتور یکی از مشتقات نفت بوده و برای محافظت از موتور خودرو استفاده می شود. روغن موتور به قطعات فلزی و متحرک موتور خودرو کمک می کند تا عملکرد بهینه داشته باشند و اصطکاک بین آنها را کاهش می دهد. به این ترتیب موتور خودرو از سایش و آسیب های ناشی از حرارت و اصطکاک در امان خواهد ماند.

 

اهمیت استفاده از روغن موتور

روغن موتور علاوه بر کاهش اصطکاک و جلوگیری از آسیب پیستون و سیلندر به خنک شدن موتور نیز کمک می کند. از آنجایی که فرآیند احتراق داخل موتور با تولید گرما و افزایش دما همراه است، نقش خنک کنندگی روغن موتور باعث کاهش آسیب ناشی از افزایش دما به اجزای موتور می شود.

به طور کلی می توان عملکرد روغن موتور خودرو را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • کاهش اصطکاک و سایش بین اجزای فلزی داخل موتور
  • خنک کننده موتور و جلوگیری از آسیب دیدن اجزای موتور در اثر افزایش دما
  • تمیز کردن موتور از دوده و سایر مواد زائد ناشی از احتراق
  • جلوگیری از اکسید شدن و زنگ زدگی اجزای داخلی موتور
  • جلوگیری از تشکیل لجن در محفظه موتور
  • کاهش و دمپینگ ضربات ناشی از احتراق در موتور

 شما می توانید مقاله كاهش اصطكاک سطوح در چرخ دنده ها را مطالعه کنید.

 

انواع استانداردهای روغن موتور

انواع استانداردهای روغن موتور

روغن موتور با کیفیت استانداردهای زیادی دارد که از میان آنها دو استاندارد مهم بر روی بطری روغن موتور نوشته می شود، یکی شاخص API (موسسه نفت آمریکا) و دیگری ACEA (انجمن خودروسازان اروپا). تمامی روغن های موتور باکیفیت باید این دو استاندارد را رعایت کنند.

 

بررسی استانداردهای روغن موتور مناسب

  • استاندارد SAE

ویسکوزیته به عنوان یکی از مهم ترین معیارهای حرکت سیال و از مهم ترین ویژگی روغن موتور است. بسته به دمای محیط، ویسکوزیته روغن را تعیین می شود. بنابراین، انجمن SAE یا انجمن مهندسین خودرو، سیستمی را منتشر کرده است که دماهای مرجع، محدودیت‌های ویسکوزیته و تخصیص کلاس‌ها را برای روغن‌های موتور تعریف می‌کند. بنابراین استاندارد SAE یکی از استانداردهای مهم در روغن موتور می باشد.

عدد قبل از W در استاندارد SAE رفتار جریان روغن را در دماهای پایین مشخص می کند. هرچه این عدد کوچکتر باشد، روغن در دماهای پایین روانتر حرکت می کند. عدد بعد از W نیز ویسکوزیته سیستماتیک روغن را در دمای 100 درجه سانتیگراد مشخص می کند. هر چه این عدد بزرگتر باشد، مقاومت روغن در برابر بارهای شدید بیشتر خواهد بود.

استاندارد SAE

  • استاندارد ACEA

ACEA که مخفف Association des Constructeurs Europeens de l’Automobile است. این شرکت مشخصات روغن موتور را بر اساس سخت گیرانه ترین متدهای اروپایی مشخص می کند. بنابراین استاندارد ACEA یکی از مهمترین استانداردهایی است که خودروسازان اروپایی برای روغن موتور استفاده می کنند. این استاندارد دارای دنباله های B، A و C می باشد. حرف E منحصرا برای کامیون ها است.

  • A: الزامات موتورهای بنزینی خودروهای سواری را شرح می دهد.
  • B: الزامات موتورهای دیزلی در خودروهای سواری، وانت و … را شرح می دهد.
  • C: وسایل نقلیه مجهز به پیشرفته ترین سیستم های تصفیه اگزوز (مانند فیلترهای ذرات گازوئیل) برای جلوگیری از گرفتگی فیلترهای ذرات گازوئیل به روغن موتورهای خاصی نیاز دارند. بسته به نسبت مجاز ترکیبات خاکستر، روغن های مناسب به دو دسته روغن های Low و Mid SAPS تقسیم می شوند و بر اساس مشخصات ACEA C طبقه بندی می شوند.
  • E: الزامات موتورهای دیزلی برای کامیون ها را شرح می دهد.
  • استاندارد API

API مخفف American Petroleum Institute بوده و این استاندارد، الزامات و کیفیت آمریکا را برای روغن موتور توصیف می کند. بنابراین مشخصات روغن موتور به API S، API C و API F تقسیم می شود.

حرف S (سرویس) مخفف موتورهای بنزینی در خودروهای سواری است. حرف C (تجاری) الزامات موتورهای دیزلی را در خودروهای تجاری و کامیون ها تعریف می کند. در اواخر سال 2016 استاندارد API F برای خودروهای تجاری نیز معرفی شد. مشخصات فعلی API CK-4 برای سازگاری با موتورهای قدیمی توسعه یافته است. روغن های API FA-4 در موتورهای مدرن تر استفاده می شود.

  • استاندارد ILSAC

ILSAC مخفف کمیته بین المللی استانداردسازی و تایید روان کننده ها است که یکی از مهم ترین استانداردهای روغن موتور است. این شرکت توسط نمایندگان انجمن های خودروسازان آمریکایی و ژاپنی تأسیس شد و مشخصات روغن را عمدتاً برای خودروهای آسیایی و آمریکایی صادر می کند. استانداردهای روغن این سازمان بر اساس استاندارد API و تمرکز بر موتورهای بنزینی است. استانداردهایی که در حال حاضر توسط این شرکت استفاده می شود ILSAC GF-5 و ILSAC GF-6 هستند که به 6A و 6B تقسیم می شوند.

 

خرید روغن موتور

همانطور که می دانید روغن موتور نقش مهمی در موتور خودرو دارد. بنابراین برای داشتن بهترین عملکرد و بازدهی، داشتن استانداردهای روز دنیا برای روغن بهران موتور ضروری است. اگر قصد خرید هر روغن موتوری را دارید، باید مطمئن باشید که روغن موتور شما استانداردهای لازم را برای استفاده خودرو شما دارد. به این ترتیب علاوه بر اطمینان از خرید روغن موتور باکیفیت، شما می توانید روغن موتور خودرو خود را از سایت روغن سیتی خریداری کنید و درصورت داشتن سوالاتی در این زمینه با کارشناس های ما تماس بگیرید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله تمامی نکات مربوط به استانداردهای روغن موتور را بیان کردیم. اگر به دنبال فروشگاهی معتبر جهت تهیه انواع روغن های صنعتی و روانکارها هستید، ما به شما فروشگاه روغن سیتی را پیشنهاد می دهیم. این فروشگاه انواع روغن دنده صنعتی و … را با قیمت مناسب ارائه می دهد.

تلفن تماس: 09194408271

منبع: vpracingfuels

روغن سیتی

بیشتر بخوانید:

بهران اتوماتیک ll

پارس بابک 68

بهران درفش 46

 

سوالات متداول

  • استانداردهای روغن موتور به چه صورت است؟

روغن با کیفیت استانداردهای روغن موتور زیادی دارد که از میان آنها دو استاندارد مهم بر روی بطری روغن موتور نوشته می شود، یکی شاخص API (موسسه نفت آمریکا) و دیگری ACEA (انجمن خودروسازان اروپا). تمامی روغن های موتور باکیفیت باید این دو استاندارد را رعایت کنند.

  • انواع استانداردهای روغن موتور به چه صورت است؟

از جمله انواع استانداردهای روغن موتور می توان به استاندارد SAE، استاندارد ACEA و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید