آموزشی

همه چیز درباره بررسی سطح کیفی روغن موتور

بررسی سطح کیفی روغن موتور

امروزه روانکاری موتور خودروها اهمیت بسیار زیادی دارد. از این جهت روغن موتورهای متعددی از جمله روغن بهران موتور تولید شده اند تا به طور کامل نیاز خودروها را برطرف سازند. کیفیت روغن موتورها امروزه به یک مسئله همگانی تبدیل شده است. با روغن سیتی همراه باشید تا همه چیز را در مورد سطح کیفی روغن موتور بررسی کنیم.

 

معرفی روغن موتور

امروزه روغن موتور ها اهمیت بسیار چشمگیری در صنعت خودرو دارند. این روغن ها که با عنوان روانکار نیز شناخته می شوند، از ترکیبات شیمیایی پیچیده ای ساخته می شوند. به طور کلی روغن موتور ها را می توان متشکل از دو ماده ضروری دانست. اصلی ترین ماده ساخت این روغن ها، روغن پایه نام دارد که پس از ترکیب با افزودنی های مختلف، خواص منحصر به فردی پیدا خواهد کرد. روغن موتور، به عنوان غذای موتور خودرو ها، از اصطکاک و فرسایش قطعات داخلی جلوگیری می کند. این روغن ها، یک لایه حفاظتی هستند که عملکرد موتور خودرو را بهبود می بخشند.

 

اهمیت استفاده از روغن موتور

بدون وجود روغن موتور، خودرو ها عملکرد صحیحی نخواهند داشت. در واقع اگر روغن موتور وجود نداشته باشد، قطعات داخلی موتور ها دچار اصطکاک شدیدی می شوند و در کوتاه ترین زمان از کار می افتند. از سوی دیگر، برای این که بتوانید عمر خودرو خود را افزایش دهید، باید از روغن موتور استفاده کنید. از دیگر دلایل اهمیت روغن موتور ها را می توان، ضریب انتقال دمایی بالای آن ها دانست.

اهمیت استفاده از روغن موتور

این ویژگی باعث شده تا روغن موتور ها بتوانند حرارت بالای موتور خودرو را جذب کنند. از این جهت با خنک کردن موتور، عملکرد آن را بهبود می بخشند. پس در نتیجه روغن موتور تنها به عنوان روانکار کاربرد ندارد؛ بلکه پارامتری موثر برای کاهش دمای قطعات داخلی موتور خودرو خواهد بود. روغن موتور همچنین ارتعاشات و ضربه های موتور را به خود جذب می کند و از خوردگی قطعات در برابر مواد اسیدی جلوگیری خواهد کرد.

 

انواع سطح کیفی روغن موتور خودرو

انواع سطح کیفی روغن موتور خودروامروزه روغن موتور های متعددی تولید شده اند. این امر موجب شده تا مشتریان برای انتخاب بهترین روغن موتور برای خودرو خود دچار تردید شوند. از سوی دیگر سطح کیفی این روغن ها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. یکی از پارامتر هایی که می تواند شما را برای بررسی کیفیت روغن موتور ها یاری کند، مفهوم نماد های نوشته بر روی بسته بندی این محصولات خواهد بود. از سوی دیگر در حال حاضر روغن موتور ها مطابق با چهار استاندارد شامل API آمریکا، ACEA اروپا، JASO ژاپن و GOST و AAE روسیه تولید می شوند. در ادامه مهم ترین نماد های روغن موتور ها را بررسی می کنیم تا بتوانید سطح کیفی آن ها را تشخیص دهید.

سطح کیفی روغن موتور | سطح کیفی CA

از پرکاربرد ترین نماد ها در بسته بندی روغن موتور ها را نماد CA می دانند. این نماد نشان می دهد که روغن موتور فعلی برای موتور های دیزلی مناسب خواهد بود. همچنین در ساختار این روغن موتور ها ترکیباتی به چشم می خورد که دارای خاصیت پاک کنندگی هستند. روغن موتور CA، از موتور خودرو در برابر عوامل خورنده محافظت خواهد کرد.

سطح کیفی روغن موتور | سطح کیفی CB

یکی از قدیمی ترین روغن موتور ها را می توان روغن هایی با سطح کیفی CB دانست. این روغن موتور در سال ۱۹۴۹ تولید شد و تا سال ۱۹۶۰ عرضه گردید. روغن موتور هایی که امروزه با سطح کیفی CB به فروش می رسند، به صورت انحصاری برای موتور های دیزلی تولید شده اند. از این جهت استفاده از آن ها برای موتور های بنزینی توصیه نمی شود. روغن موتور های CB، حاوی مقدار قابل توجهی گوگرد هستند.

سطح کیفی روغن موتور | سطح کیفی CD

از دیگر سطوح کیفی روغن موتور ها را می توان سطح CD دانست. این روغن موتور گزینه ایده آلی برای موتور های دیزلی سوپر شارژ خواهد بود. روغن CD، یکی از پرکاربرد ترین و کامل ترین نوع روغن موتور ها است. دلیل این امر را می توان ترکیبات منحصر به فرد آن دانست. این روغن می تواند از موتور شما در برابر خورندگی و سایندگی محافظت کند. همچنین قابلیت پاک کنندگی دارد و موتور خودرو را تمیز نگه خواهد داشت.

سطح کیفی روغن موتور | سطح کیفی SC و SJ

حرف S در روغن موتور ها، نشان می دهد که روغن فعلی برای موتور های بنزینی طراحی شده است. نخستین سطح کیفی برای روغن موتور های بنزینی را می توان سطح SC معرفی کرد. این روغن دارای قابلیت ضد سایش خواهد بود و در برابر عوامل خورنده مقاومت بالایی خواهد داشت. بهترین سطح کیفی برای روغن موتور های بنزینی، سطح SJ خواهد بود. این روغن به عنوان روغن ممتاز شناخته می شود و تمام نیاز های موتور را برطرف می کند.

سطح کیفی روغن موتور | سطح کیفی SL و SH

سطح کیفی SL مربوط به روغن موتور هایی است که توسط استاندارد API آمریکا ساخته شده اند. این روغن ها کیفیت بالایی دارد و برای موتور های بنزینی مناسب خواهد بود. از دیگر سطوح کیفی روغن موتور می توان به سطح SH اشاره کرد. برای ساخت این روغن از استاندارد سازمان محیط زیست بهره گرفته شده و مقدار قابل توجهی از آن را مواد افزودنی تشکیل داده است.

شما می توانید مقاله استانداردهای روغن موتور را مطالعه کنید.

 

بررسی سطح کیفی روغن موتور مناسب

بررسی سطح کیفی روغن موتور مناسببرای انتخاب مناسب ترین سطح کیفی روغن موتور، باید به دفترچه راهنما خودرو خود مراجعه کنید. در دفترچه راهنما خودرو، بهترین نوع روغن برای قطعات داخلی خودرو شرح داده شده است. از سوی دیگر توصیه می شود که درجه ویسکوزیته روغن موتور را متناسب با دمای هوا، انتخاب کنید.

 

خرید روغن موتور

در حال حاضر روغن موتور ها توسط برند های مختلفی تولید می شوند. این امر موجب شده تا مشتریان با توجه به بودجه مالی خود، بهترین نوع روغن موتور را خریداری کنند. برای خریداری انواع روغن موتور ها به وب سایت روغن سیتی مراجعه کنید. روغن سیتی به عنوان یکی از بزرگ ترین وارد کنندگان روغن های صنعتی، با کیفیت ترین روغن موتور را با قیمتی مناسب در اختیارتان قرار می دهد.

 

نتیجه گیری

موتور خودرو ها نیز برای بهبود عملکرد خود به غذای مناسب نیاز دارند. روغن موتور ها یا روانکار ها علاوه بر تغذیه رسانی موتور ها، طول عمر آن ها را نیز افزایش می دهند. شما می توانید برای انتخاب بهترین سطح کیفی روغن موتور و روغن دنده صنعتی با کارشناسان مجموعه روغن سیتی در ارتباط باشید.

تلفن تماس: 09194408271

منبع: vpracingfuels

روغن سیتی

بیشتر بخوانید:

بهران اتوماتیک ll

پارس بابک 68

بهران درفش 46

بهران سمند

 

سوالات متداول

  • سطح کیفی روغن موتور به چه صورت است؟

 در حال حاضر روغن موتور ها مطابق با چهار استاندارد شامل API آمریکا، ACEA اروپا، JASO ژاپن و GOST و AAE روسیه تولید می شوند.

  • انواع استانداردهای روغن موتور به چه صورت است؟

از جمله انواع استانداردهای روغن موتور می توان به استاندارد SAE، استاندارد ACEA و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید