آموزشی

هر آنچه که باید از كاهش اصطكاک سطوح در چرخ دنده ها بدانید!

کاهش اصطکاک سطوح در چرخ دنده ها

طراحان صنعتی همواره به دنبال برطرف کردن مشکلات تولید کنندگان هستند. آن ها با ارائه روش هایی برای کـاهش هزینـه هـاي تولید یک محصول در روند تولید لوازم مختلف نقش کاربردی دارند. یک طراح با کـاهش هزینـه هـاي مربوط به تعمیـرات و نگهـداري لوازم ساخته شده و یا اطلاع دادن زمـان سـرویس دسـتگاه هـا و  در افـزایش بـازدهی دسـتگاه هـا نیز تاثیری مهم در کیفیت کار خواهد گذاشت. حال مسئله ای که یک طراح صنعتی با آن مواجه شده و در مسیر برطرف ساختن آن به مقـرون بـه صـرفه تـرین حالت ممکن& طرح هایی ارائه می دهد که سبب كاهش اصطكاک سطوح در چرخ دنده و بهبود عملکرد چرخ دنده ها است. آسان ترین راه حل پیشنهادی اسـتفاده از روانکارهـا و روغن دنده صنعتی با کیفیـت متناسب با دستگاه و اجزاي آن است.

 

سطوح و چرخ دنده ها

خوب است بدانید مهم ترین بخش در هر موتوری جعبه دنده ها بوده که در عملکرد آن موتور نقش مهمی ایفا می کند. درست است ما به عنوان راه و روشی آسان از روان کننده ها نام بردیم ولی باید بدانید روانکارهاي صنعتی که برای روان کردن عملکرد چرخ دنده ها از آن استفاده می کنند، باعث افزایش ۳۰ درصدی بازده انرژي می شود. بهتر است این طور بگوییم که اگر راندمان دستگاه ۶۰% باشد، بعد از استفاده از روانکار با کیفیت راندمان به ۸۰% خواهد رسید. یک نکته جالب دیگر در مورد روان کار ها به ویژه روغن هاي سنتزي، تاثیر آن در افزایش عمر یاتاقان و دنده است. در اثر این کار زمان تعمیرات لوازم مختلف کارخانه کم شده و نیاز به خرید و جایگزین کردن قطعات نیز کاهش می یابد.

 

اصطکاک سطوح در چرخ دنده ها

اصطکاک سطوح در چرخ دنده ها

آمارها در صنعت نشان می دهند که لازم است جعبه دنده در طول ۲۰ سال دو تا سه بار جایگزین شود. آن ها به علت اصطکاک، روانکارهای نامناسب و مدیریت نگهداری ضعیف سریع تر از آن چه تصور می شود، دچار فرسایش شده و از کار می افتند. حال سوال این است چنین اصطکاک هایی که با هر بار چرخش چرخ دنده درصدی تخریب را به همراه دارد چرا و چگونه ایجاد می شوند؟ در پاسخ بهتر است به مباحث بسیار پایه ای فیزیک در رابطه با اصطکاک رجوع کنیم. هرچند همین اصطکاک است که باعث به حرکت در آمدن چرخ دنده ها می شود و اگر نباشد چرخ ها روی هم به خوبی حرکت را ادامه نمی دهند. اما برای كاهش اصطكاک سطوح در چرخ دنده باید چه اقدامی انجام داد؟

 

علت ایجاد اصطکاک در چرخ دنده

پیش از یافتن راه حل كاهش اصطكاک سطوح در چرخ دنده باید علت آن را بررسی کنیم. زبری سطوح ساییده شده یاتاقان‌ها و دندانه‌های دنده‌ها باعث اصطکاک می‌شود. حتی ممکن است با لمس این چرخ دنده ها نیز متوجه زبری سطوح نشوید اما اگر با یک دوربین بزرگ کننده سطح را بررسی کنید یکسری دندانه دندانه های ریز در سطح خواهید دید. زمانی که به دنبال اصطکاک کمتر هستیم یعنی می خواهیم سایش کمتر و كاهش اصطكاک سطوح در چرخ دنده داشته باشیم. در نهایت سایش کمتر مانع از فرسودگی در طولانی مدت خواهد شد یعنی نتیجه نهایی ای که می خواهیم داشته باشیم. این کار قطعا منجر به اثرات مثبت به عنوان کاهش هزینه، صرفه جویی در مواد و انرژی، انتشار CO۲ کمتر و همچنین پایداری بیشتر خواهد شد.

شما می توانید مقاله تفاوت شل اومالا و شل تلوس را مطالعه کنید.

 

جلوگیری و کاهش اصطکاک سطوح در چرخ دنده ها

جلوگیری و کاهش اصطکاک سطوح در چرخ دنده ها

حال به قسمت اصلی ماجرا یعنی بررسی راه حل های جامع برای كاهش اصطكاک سطوح در چرخ دنده رسیدیم. همان طور که پیش تر اشاره کردیم روان کار ها در کاهش این اصطکاک نقش اساسی را دارند. در سال هاي پیش، مهندسان بدون در نظر گرفتن روانکاري شروع به طراحی جعبه دنده (گیربکس) می کردند. در این جا مسئله نوع و جنس روان کار مورد استفاده است که از چه موادی تشکیل شده است و برای چه سطوحی بهتری کارایی را خواهد داشت. با توجه به اینکه روان کار های انواع مختلفی دارند خوب است نحوه عملکرد و پایه مواد آن ها را بشناسیم. در ادامه با روغن های صنعتی بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

استفاده از روغن دنده صنعتی

استفاده از روغن دنده صنعتی

برای كاهش اصطكاک سطوح در چرخ دنده می توانبم از روغن دنده صنعتی استفاده کنیم. با تمام خطراتی که چرخ دنده ها را تهدید می کنند مانند اصطکاک و حتی گرد و خاک آشنا شدیم روغن دنده مد نظر ما راه حلی برای تمامی این مشکلات است. نکته مهم در خرید یک روغن دنده خوب، شناخت ویژگی های آن است.  چند مورد از مهم ترین این ویژگی ها عبارتند از :

  • عدم اکسیداسیون

درست است برخی گیربکس های صنعتی در خلا کار می کنند اما ما گیربکس هایی هم داریم که در مجاورت هوا کار کنند و این هوا با روغن ترکیب شیمیایی انجام داده و منجر به اکسیداسیون می شود. این اکسیداسیون ساختار شیمیایی روغن را درست مثل واکنش آهن با آب تغییر  داده است و باعث زنگ زدگی می شود. اگرچه  تا کنون روغنی را که هیچ واکنشی  انجام ندهد ساخته نشده است اما این امکان قابل کاهش است.

  • قابليت تحمل فشار بالا

روغن دنده های ممکن است در فشار بالا عملکرد خوبی نداشته باشند. باید دقت کنید روغن دنده ای که بیشترین تحمل فشار را دارد انتخاب کنید. روغن سیتی برای رفع این مشکل تا حد زیادی در بین محصولات خود چنین روغن هایی را ارائه می دهد.

 

بررسی روغن دنده صنعتی

روغن دنده ها نیز بازدهی زمانی خاصی دارند و هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض داشته تا عملکردی بهتر ارائه کنند. در هنگام خرید روغن دنده به مارک های تقلبی توجه کنید چرا که در صورت خرید روغن تقلبی باید فاتحه گیربکس خود را بخوانید! در نهایت همه چیز بستگی به جعبه دنده شما دارد که با توجه به آن روغن مناسب را انتخاب می کنید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله تمامی نکات مربوط به كاهش اصطكاک سطوح در چرخ دنده را بیان کردیم. اگر به دنبال فروشگاهی معتبر جهت تهیه انواع روغن های صنعتی و روانکارها هستید، ما به شما فروشگاه روغن سیتی را پیشنهاد می دهیم. این فروشگاه انواع روغن دنده صنعتی و … را با قیمت مناسب ارائه می دهد.

تلفن تماس: 09194408271

منبع: vpracingfuels

روغن سیتی

بیشتر بخوانید:

بهران اتوماتیک ll

پارس بابک 68

بهران درفش 46

 

سوالات متداول

  • علت كاهش اصطكاک سطوح در چرخ دنده به چه صورت است؟

برای پیدا کردن علت کاهش اصطکاک سطوح چرخ دنده می توان اشاره کرد که زبری سطوح ساییده شده یاتاقان‌ها و دندانه‌های دنده‌ها باعث اصطکاک می‌شود. حتی ممکن است با لمس این چرخ دنده ها نیز متوجه زبری سطوح نشوید اما اگر با یک دوربین بزرگ کننده سطح را بررسی کنید یکسری دندانه دندانه های ریز در سطح خواهید دید.

  • برای كاهش اصطكاک سطوح در چرخ دنده باید چه کرد؟

برای کاهش اصطکاک سطوح در چرخ دنده روان کار ها در کاهش این اصطکاک نقش اساسی را دارند. در سال هاي پیش، مهندسان بدون در نظر گرفتن روانکاري شروع به طراحی جعبه دنده (گیربکس) می کردند.

دیدگاهتان را بنویسید