آموزشی

شرح کامل وظایف روغن موتور

وظایف روغن موتور

روغن موتور یکی از اساسی­ترین عناصر نگهداری موتور ماشین آلات به حساب می­آید. روغن موتورها در خودروها، ماشین­های سنگین و دستگاه­های صنعتی کاربرد دارد. یکی از مهم­ترین وظایف روغن موتور حفظ و نگهداری موتور ماشین آلات می­باشد.

ما در این مقاله قصد داریم تا به وظایف اصلی روغن موتور بپردازیم. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

 

 

وظایف روغن موتور

روغن موتور؛ انتخاب یا الزام؟

روغن موتور را می­توان یک الزام برای استفاده در خودروها و ماشین آلات به حساب آورد. گزینه­های زیر شما را متقاعد می­کند که از روغن موتور استفاده کنید:

  • خنک کننده

انرژی در اثر احتراق از بین می‌رود و اصطکاک بین قطعات مکانیکی باعث افزایش دمای موتور می‌شود. روانکار بخشی که توسط روغن موتور ارائه می‌شود به آزاد شدن گرما از طریق مدار روانکاری کمک می­کند.

  • تمیز کردن

 قدرت پاک کنندگی روغن موتور اساسی است.  رسوبات میکروسکوپی در موتور جمع شده و در حالت تعلیق باقی می‌مانند. آن‌ها می‌توانند از گرد و غبار یا بقایای احتراق تشکیل شوند. بدون روغن موتور، باقی­مانده آن باعث مسدود شدن موتور و کاهش عملکرد آن می‌شود. جریان روغن موتور به طور مداوم این ناخالصی‌ها را به فیلتر روغن می‌برد و در آنجا محبوس می‌شود.

  • حفاظت در برابر خوردگی

احتراق سوخت اسید خورنده‌ای تولید می‌کند که می‌تواند به قطعات فلزی موتور آسیب برساند. با افزودنی‌های اضافه شده به روغن‌های موتور مدرن، خوردگی کند می‌شود. با این وجود، با گذشت زمان و در تماس با اکسیژن روغن موتور ممکن است اکسید شود و دیگر نقش بازدارنده خوردگی خود را ایفا نکند. به همین دلیل روغن موتور باید به طور مرتب تعویض شود.

  • آب بندی

روغن موتور همچنین آب بندی موتور و به طور خاص‌تر آب بندی پیستون‌ها و سیلندرها را افزایش می‌دهد. یک لایه محافظ بین قسمت‌های مختلف رسوب می‌کند و هر گونه فاصله‌ای که ممکن است ایجاد شود را می‌بندد.

ویژگی­های یک روغن موتور خوب و با کیفیت

اساس و کیفیت یک روغن موتور خوب و با کیفیت باید به شرح زیر باشد:

  • شاخص ویسکوزیته بالا

یکی از ویژگی­ها و وظایف روغن موتور مقاومت سیالات در برابر جریان است. برای اطلاع از کیفیت یک روانکار، توجه به ویسکوزیته آن در دماهای مختلف بسیار مهم است که برای این منظور شاخص ویسکوزیته توسط E. Dean و G. Davis در سال 1929 معرفی شد.

  • پایداری دمایی

یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی که یک روغن موتور خوب باید داشته باشد، پایداری دمای بالای آن است. از آنجایی که روان کننده‌ها در قسمتی از موتور ماشین یا دوچرخه شما کار می‌کنند که دما در آن بالاتر است، به همین دلیل است که آن‌ها باید ویژگی‌هایی داشته باشند که اجازه ندهند در دمای بالا خراب شوند. یک روغن موتور خوب باید بتواند موتور را در دمای پایین روشن کند و در دماهای بالا پایدار باشد.

  • پایداری اکسیداسیون

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجهی که یک روغن موتور خوب باید داشته باشد، پایداری اکسیداسیون است. منظور از اکسیداسیون واکنش شیمیایی است که بین روغن روان کننده و اکسیژن اتفاق می‌افتد. در صورت نرخ اکسیداسیون بالاتر عمر روغن موتور یا روانکار کاهش می‌یابد. نه تنها این، بلکه ویسکوزیته بالایی در روغن ایجاد می‌کند که منجر به تولید لجن می‌شود. برای اینکه موتور خود به درستی کار کند، باید روغن موتوری را انتخاب کنید که از ترکیب شدن با اکسیژن خودداری کند.

مهم­ترین وظایف روغن­ موتوری 

بازدارنده های خوردگی از موتور در برابر خوردگی و سایش و پارگی محافظت  می‌کنند زیرا روغن شروع به اکسید شدن می‌کند و از افزایش عمر موتور و عملکرد بهتر اطمینان می‌دهد.

تماس فلز به فلز بین قطعات متحرک موتور را با جدا کردن آن‌ها با یک لایه روغن کاهش می‌دهد . این کاهش اصطکاک باعث افزایش عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

شوینده‌هایی که جزئی از بسته‌های افزودنی هستند، ناخالصی‌های فیلتر روغن را حذف کرده و رسوبات موجود و مواد خارجی موجود در موتور را تمیز می‌کنند و به تمیزی موتور و جلوگیری از آسیب جدی به آن می‌پردازند.

 

وظایف روغن موتور

 

سیستم خنک کننده مبتنی بر موتورها موتور بالایی و قطعات آن را خنک می‌کند. روغن موتور، موتور را خنک می‌کند، از اتلاف انرژی و خراب شدن موتور جلوگیری می‌کند.

نحوه­ ی کارکرد روغن موتور

هنگامی که روغن موتور از طریق نقطه ورودی مناسب (معروف به مخزن روغن) به موتور وارد می‌شود، در اطراف قسمت‌های خاصی که نیاز به روغن کاری مکرر دارند حرکت می‌کند. این قطعات شامل لوله پیکاپ، پمپ روغن موتور، فیلتر روغن، شیر فشار شکن، سوراخ‌ها و گالری‌های جهش و سامپ می‌باشد.

در حالی که وظیفه روغن حفظ حرکت قطعات موتور است، با انجام چندین کار در زمانی که در سیستم موتور وجود دارد به این هدف دست می‌یابد.

روغن ابتدا قطعات متحرک درون خود موتور را می‌پوشاند، به طوری که وقتی قطعات دیگر را لمس می‌کنند. به جای برخورد به‌گونه‌ای سر می‌خورند که باعث ایجاد صداهای بلند و فرسودگی قطعات در اثر اصطکاک بیش از حد شود.

روغن موتور همچنین گرد و غبار و زباله‌هایی را که می‌توانند در قسمت‌های کار جمع شوند، تمیز می‌کند. به همین دلیل است که فیلتر روغن خودرو جزء ضروری موتورها است که نیاز به تعویض منظم دارد.

بهترین روغن­های موتوری کدم‌اند؟

حال که با وظایف روغن موتور آشنا شدید می­خواهیم به شما بگوییم که بهترین روغن­های موتوری چه روغن­های هستند. بهترین روغن­های موتوری به شرح زیر می­باشد:

  • دیزلی
  • مصنوعی
  • معمولی

نقش روغن­های موتوری در تجهیزات و ماشین آلات

روغن و مایع خنک کننده پیشنهادهای استاندارد در هر گاراژ یا مغازه تعویض سریع روغن هستند و برای همه دارندگان خودرو آشنا هستند. اپراتورهای تجهیزات سنگین از سیستم‌های یکسانی استفاده می‌کنند و نیاز به تعمیر و نگهداری یکسانی دارند. البته در مقیاس بسیار بزرگ‌تر، زیرا علاوه بر روغن ، تجهیزات متحرک زمین سنگین به سیالات هیدرولیک مدیریت شده توسط یک سیستم هیدرولیک نیز برای عملکرد نیاز دارند.

 

وظایف روغن موتور

از طریق فناوری‌های بالغ و کاربردهای جهانی، هیچ یک از این سیستم‌ها با نوآوری‌ها، طراحی‌ها و پیشرفت‌های جدید که همیشه وارد بازار تجهیزات سنگین می‌شود ثابت نمی‌ماند.

روغن از حوضچه از طریق لوله توسط یک پمپ روغن کشیده می‌شود. هنگامی که روغن از پمپ تخلیه می‌شود از فیلتر روغن عبور می‌کند. قلب سیستم، پمپ روغن، ازنظر طراحی بسیار پیچیده و در عملکرد ناهموار است. معمولاً یک پمپ از نوع دنده‌ای، نیروی محرکه توسط یک جفت چرخ دنده مشبک تامین می‌شود. 

یکی از وظایف روغن موتور این است که فضاهای بین دندانه‌های هم تراز چرخ‌دنده‌های مقابل را هنگام چرخش پر می‌کند. چرخش چرخ‌دنده‌ها برای بیرون راندن روغن به سمت شیلنگ تخلیه که روغن را تحت فشار به داخل فیلتر روغن پوسیدگی می‌کند ادامه می‌یابد. روغن سیتی از بهترین ارائه دهنده های روغن های موتوری و صنعتی است.

امیدواریم مقاله خوبی از وظایف روغن موتور برای شما بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید