آموزشی

روغن موتور مخصوص تابستان و زمستان کدام است؟

روغن موتور مخصوص تابستان و زمستان

روغن موتورها یکی از عناصر مهم در نگهداری موتور خودرو به حساب می­آیند. مهم­ترین دغدغه­ی صاحبان خود رو انتخاب روغن موتور در فصول مختلف است. اگر روغن موتوری متناسب با فصل مورد نظر انتخاب نکنید ممکن است دچار مشکل شوید. در اینجا ما به معرفی روغن موتور مخصوص تابستان و زمستان میپردازیم.

بیشترین تقاضای روغن موتور در فصول زمستان و تابستان انجام می­گیرد. ما در این مقاله به معرفی روغن موتور مخصوص تابستان و زمستان می‌پردازیم. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

 

روغن موتور مخصوص تابستان و زمستان

 

مزایای روغن موتور

  • از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری می‌کند.

روغن موتور از بازدارنده‌های زنگ زدگی و خوردگی تشکیل شده است که در برابر سایش و پارگی منظم محافظت می‌کند. این به کاهش اکسیداسیون روغن کمک می‌کند و عملکرد بهتر و طول عمر موتور خودرو را تضمین می‌کند.

  • به کاهش اصطکاک کمک می‌کند.

یکی از مزایای اصلی روغن موتور کاهش تماس تخیلی و فلز به فلز است. روغن موتور یک لایه محافظ بر روی قسمت‌های در حال کار موتور تشکیل می‌دهد که به اطمینان از عدم تماس قطعات فلزی با یکدیگر کمک می‌کند.

  • به از بین بردن ناخالصی‌ها کمک می‌کند.

بیشتر روغن موتورها از مواد شوینده از مواد افزودنی تشکیل شده‌اند که ناخالصی‌ها و سایر رسوبات را از روغن حذف می‌کنند. به تمیز ماندن قطعات در حال کار کمک کنند. این به ایمنی موتور در برابر هرگونه آسیب جدی کمک می‌کند.

  • روغن موتور به عنوان خنک کننده عمل می‌کند.

روغن موتورها دارای ویژگی خنک کننده هستند که موتور بالایی و قطعات در حال کار آن را خنک نگه می‌دارد. ز اتلاف انرژی و خراب شدن موتور خودرو جلوگیری می‌کند.

  • به عنوان پرکننده شکاف عمل می‌کند.

پیستون و سیلندر فضایی دارد که چندان هموار نیست. روغن موتور به عنوان پرکننده شکاف عمل می‌کند و به بهبود راندمان و عملکرد موتور کمک می‌کند. انتخاب نوع روغن موتور مناسب برای خودرو بسیار مهم است.

روغن­ موتور مخصوص تابستان و زمستان را چطور پیدا کنم؟

می‌توان به صورت آنلاین جستجو کرد و بررسی‌ها و متون موجود در اینترنت را مطالعه کرد تا بفهمد کدام روغن موتور برای ساخت و مدل هر خودروی خاص مناسب است. سه نوع روغن موتور در بازار موجود است:

  • روغن مصنوعی
  • ترکیبی مصنوعی
  • روغن معدنی

روغن مصنوعی با پالایش روغن خام و مخلوط کردن مواد افزودنی ساخته می‌شود تا محافظت کلی از موتور ایجاد شود. در حالی که روغن ترکیبی مصنوعی ترکیبی از روغن معدنی و روغن مصنوعی است. روغن معدنی نسبتاً کمتر از روغن مصنوعی تصفیه شده است اما به راحتی در فروشگاه‌های خرده فروشی روغن موتور در دسترس است. در ادامه به بررسی روغن موتور مخصوص تابستان و زمستان اشاره خواهیم کرد و ویژگی هر کدام را توضیح خواهیم داد.

 

روغن موتور مخصوص تابستان و زمستان

روغن موتور مخصوص تابستان کدم‌اند؟

تعویض منظم روغن برای استفاده حداکثری از خودروی شما ضروری است. همان‌طور که گفته شد اگر مجبور نیستید، نیازی نیست در تابستان برای تعویض روغن هزینه کنید. بنابراین در اینجا دستورالعمل‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا در تابستان از تغییرات روغن خود و حفظ محتویات حساب بانکی خود بهره ببرید.

به این نکته همیشه توجه کنید که غلظت روغن­ موتورها همیشه با دما رابطه­ی عکس دارند. یعنی اگر دما روز به روز بالا می­رود شما باید یک روغن موتور با غلظت بالا برای خودروی خود انتخاب کنید.

ویژگی­های مهم روغن موتورهای تابستان

یکی از ویژگی‌های مهم همه مواد شیمیایی این است که در شرایط محیطی خاصی تجزیه می‌شوند. این قانون تجزیه حرارتی نامیده می‌شود .یک راه حل شکسته به اندازه یک راه حل در شرایط بکر مؤثر عمل نمی‌کند.

 موتورها برای کار کردن به احتراق های مکرر متکی هستند، بنابراین تجزیه روغنی که به خوبی نمی­سوزد، می‌تواند به وسیله نقلیه شما آسیب برساند.

مایع موتور استاندارد گرمای ماشینی که با ظرفیت معمولی کار می‌کند را در خود جای می‌دهد. خنک کننده و ضد یخ به کاهش دمای داخلی خودرو شما در شرایط عادی کمک می‌کند.

با این حال، اگرچه ممکن است مهم به نظر نرسد، زیرا موتورها به سرعت تا بیش از 200 درجه گرم می‌شوند، هوای گرم تأثیر قابل توجهی روی روغن شما می‌گذارد. اما روغن موتورهای مخصوص تابستان این مشکل را رفع نموده­اند.

بیشتر خنک کننده‌ها به خودروی شما اجازه می‌دهند در بهترین حالت تا حدود 260  درجه حرارت را تحمل کند و در روزهای گرم این موارد رایج است. روغن موتور بدون توجه به مایع خنک کننده شروع به شکستن بالاتر از 200 درجه فارنهایت استاندارد می‌کند.  

وقتی روغن موتور خراب می‌شود، آبکی و نازک می‌شود. قسمت‌هایی از ترکیب از بقیه مایع جدا می‌شود. در نتیجه زمانی که روغن می‌سوزد، اکسید شده و غلیظ می‌شود و به لجنی تبدیل می‌شود که به راحتی جریان نمی‌یابد. در بدترین سناریو، می‌تواند موتور شما را متوقف کند و باعث آسیب ماندگار شود. اما روغن موتور مخصوص تابستان از این مشکل جلوگیری کرده­اند. 

کاربرد روغن موتورهای تابستان

 در انتخاب روغن موتور مخصوص تابستان و زمستان خیلی باید محتاط عمل کنید زیرا بحثی حیاتی و فوق­العاده حساسی می­باشد. اما هنوز به روغن موتورهای زمستان نرسیدیم و در این بخش می­خواهیم کاربرد روغن موتور­های تابستان را بیان کنیم.

 

روغن موتور مخصوص تابستان و زمستان

 

  • یکی از کاربردهای ویژه این روغن موتورها اختلاف دمایی است که در برابر گرما ایجاد می­کند. مایع را خنک و پایین­ترین میزان ممکن می­رساند.
  • روغن موتورهای تابستان در انواع خودروها کاربرد دارد.
  • این روغن موتورها می­توانند بالاترین دماهای ممکن را تحمل کنند.

روغن موتورهای مخصوص زمستان کدم‌اند؟

 امروزه اکثر خودروهای جدیدتر از روغن با وزن 5W30  و خودروهای قدیمی‌تر از 10W30  استفاده می­کنند. هر دو مدل قدیمی‌تر و جدیدتر معمولاً با هر دو روغن سازگار هستند، اما همیشه بهتر است توصیه‌های سازنده را برای خودرو خود دنبال کنید.

در ماه‌های بسیار سرد، می‌توانید از 5W30  در وسیله نقلیه خود استفاده کنید، به شرطی که سازنده شما آن را تائید کند. این نوع روغن بهتر جریان می‌یابد و در هوای سرد سفت و غلیظ نمی‌شود. به این معنی که وقتی وسیله نقلیه خود را روشن می‌کنید، روغن سریع‌تر و کارآمدتر از یک روغن موتور سنگین‌تر به موتور می‌رسد. در نتیجه ماشین شما می‌تواند در زمستان راحت‌تر روشن شود.

در مرحله بعد، اگر از روغن موتور مصنوعی به جای روغن معمولی استفاده کنید، می‌تواند فشار وارده بر اجزای موتور شما را کاهش دهد و به روشن نگه داشتن خودرو در هوای سرد کمک کند. با توجه به وزن روغن، می‌توانید از روغن موتور مصنوعی هم وزن در هر دو ماه تابستان و زمستان استفاده کنید. روغن مصنوعی بدون توجه به وزن و حتی در دماهای بسیار سرد بهتر جریان دارد.

ویژگی­های روغن موتور زمستان

مزایای این روغن موتور حفظ قوام ثابت حتی در دمای 40 درجه است. با این کار تحت هر شرایطی راه اندازی مطمئن تضمین می‌شود. بار روی باتری و استارت خودرو کاهش می‌یابد و میزان سایش ترکیبات متحرک در شرایط دمای منفی هوا کاهش می‌یابد.
روغن موتور زمستان برای عملکرد در هر نوع احتراق از جمله گازوئیل، گاز مایع و فشرده سازگار است و همچنین روانکاری کارآمد سیستم توربوشارژ را فراهم می‌کند. عملکرد در موتورهای مدرن با بازیافت گازهای خروجی یا سایر دستگاه‌ها نیز مشکلی نخواهد داشت.

 

روغن موتور مخصوص تابستان و زمستان

 روغن قادر است از خلوص اگزوز اطمینان حاصل کند که مطابق با استاندارد Euro-6 است. مزیت ضروری آن  مواد شوینده عالی است. با استفاده از این روغن حجم رسوبات در مقایسه با ترکیب رقبا چندین برابر کاهش می‌یابد.

روغن موتور مصنوعی در مقابل روغن موتور معمولی

روغن موتور امروزی به صورت 80% روغن پایه و 20% مواد افزودنی فرموله شده است. روغن پایه می تواند معمولی، مصنوعی یا ترکیبی از هر دو باشد. افزودنی ها می توانند شامل مواد شوینده، پخش کننده ها، اصلاح کننده های اصطکاک، بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته و غیره باشند.

کاربرد روغن موتورهای زمستان

از کاربردهای این روغن می­توان به میزان قابل توجهی سایش را کاهش داده و منبع موتور را افزایش داد. علاوه بر این با کاهش شدید دما این روغن خود را نشان می‌دهد و به طور قابل توجهی شروع سرد موتور را آسان و سریع می‌کند.

 در نتیجه توصیه می‌شود حتی در پیچیده‌ترین شرایط آب و هوایی کشورمان نیز از آن استفاده شود. از مزایای دیگر این روغن می­توان به قیمت نسبتاً پایین آن مانند محصول یک برند خارجی اشاره کرد. علاوه بر این گواهینامه این روغن توسط تولیدکنندگان داخلی انجام می‌شود که امکان اعمال آن در انژکتورهای گازی یا واز را فراهم می‌کند.

بهترین روغن موتور فصل کدام است؟

بهترین روغنی که برای هر فصلی پیشنهاد می­شود روغن ویسکوزیته است. روغن­های امروزی عموماً نازک‌ هستند و به روغن اجازه می‌دهد در هنگام استارت زدن خودرو به سرعت در اطراف موتور جریان یابد که به جلوگیری از آسیب ناشی از ساییدن قطعات فلزی با یکدیگر کمک می‌کند.

موتورهای مدرن با تلرانس های ظریف‌تری ساخته می‌شوند و بنابراین به روغن‌های نازک­تری نیاز دارند. روغن­های ویکوزیته روغن­هایی بسیارنازک و مناسب برای استفاده در هر فصلی می­باشند.

خرید بهترین روغن موتور مخصوص تابستان و زمستان

  • دقت داشته باشید که جنس تقلبی و فیک را به شما نفروشند. زیرا متأسفانه جنس­های قلابی در بازار رواج پیدا کرده است.
  • متناسب با فصلی که در آن هستید روغن موتور را انتخاب کنید.
  • به اعدادی که بر روی روغن نوشته شده است توجه کنید زیرا این اعداد نشان دهنده زمستانی یا تابستانی بودن روغن است.
  • به هیچ عنوان از مراکز نامعتبر خرید نکنید.
  • قبل از خرید حتماً آن را تست کنید زیا روغن موتور تقلبی بعد از استفاده رنگ خود را از دست می­دهد.
  • به سالم بودن پلمپ و درپوشی که بر روی بسته بندی نصب کرده­اند توجه فرمایید.

شما میتوانید جهت مشاوره و برای گرفتن انواع روغن های موتوری و صنعتی به سایت روغن سیتی مراجعه کرده و با کارشناسان ما در صورت لزوم تماس گرفته تا بطور رایگان شما را در این مسیر همراهی کنند. امیدواریم مقاله خوبی از روغن موتور مخصوص تابستان و زمستان بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید