اخبار

علت کف کردن روغن صنعتی چیست؟

کف کردن روغن های صنعتی

اگر با روغن های صنعتی سروکار داشته باشید به احتمال زیاد با مشکلی که از آن به کف کردن روغن صنعتی یاد می شود، برخورد کرده اید. این اتفاق یک مسئله عادی نیست و حتما باید به صورت جدی مورد بررسی قرار بگیرد و دلایل بروز آن بررسی شده و اقدامات لازم در جهت برطرف نمودن آن به عمل آید. علت کف کردن روغن های صنعتی می تواند در اثر تغییرات دمای محیط باشد و یا دلایل دیگری داشته باشد. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت و برای برطرف نمودن این مشکل راهکارهایی را با شما در میان خواهیم گذاشت. از شما دعوت می کنیم تا پایان با روغن سیتی همراه باشید.

روغن صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

روغن صنعتی برای استفاده در صنعت و در ماشین آلات مختلف برای تولید محصولات گوناگونی به کار می‌رود. این روغن از پایه های نفتی به دست می‌آید و با تصفیه و افزودن مواد افزودنی دیگری، ویژگی های خاصی برای استفاده در صنعت به آن اضافه می‌شود.

روغن صنعتی به دلیل ویژگی های خاص خود، در صنعت دارای کاربردهای بسیار گسترده ای است. برخی از کاربردهای روغن صنعتی عبارت است از:

  • استفاده در دستگاه ها و تجهیزات صنعتی: روغن صنعتی برای روان کردن و کاهش اصطکاک در دستگاه‌های صنعتی مانند گیربکس‌ها، موتورها، کارخانه‌های فولاد و آلومینیوم و… استفاده می‌شود.
  • استفاده در صنعت هیدرولیک: روغن صنعتی برای استفاده در سیستم‌های هیدرولیکی که در دستگاه‌های صنعتی مانند ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی به کار می‌روند، به کار می‌رود.
  • استفاده در صنایع شیمیایی و پتروشیمی: روغن صنعتی در صنایع شیمیایی و پتروشیمی به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات شیمیایی مانند پلاستیک، رنگ و رزین، به کار می‌رود.
  • استفاده در صنعت باطری: روغن صنعتی به عنوان ماده اولیه در تولید باطری‌های قابل شارژ و غیر قابل شارژ به کار می‌رود.
  • استفاده در صنعت نساجی: روغن صنعتی برای کاهش اصطکاک در فرآیند تولید پارچه و بافتنی‌های مختلف به کار می‌رود.

در کل، روغن صنعتی به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود، در صنعت دارای کاربردهای بسیار گسترده و مهمی است و بدون آن، تولید محصولات صنعتی مختلف امکان پذیر نیست.

کف کردن روغن صنعتی

دلیل کف کردن روغن صنعتی چیست؟

در ابتدا باید به شما بگوییم که روغن صنعتی، یک نوع روغن گردشی است و مشاهده کف در آن امری بسیار طبیعی خواهد بود. اما تولید کف در روغن نیز تا مقدار مشخصی طبیعی است و بعد از آن ممکن است به مشکل بر بخورید. هر کدام از روغن‌های صنعتی، دارای استاندارد مشخصی هستند که رد شدند از آن استانداردها، کاهش کیفیت و خرابی روغن را در بر دارد. به همین دلیل قبل از عرضه کردن روغن در بازار، باید آزمایش‌های لازم از آن گرفته شود تا رعایت کردن یا نکردن استاندارد مشخص شود.

توجه کنید که اگر نتیجه از حد مجاز خارج باشد، روغن از بین نمی‌رود و ممکن است که اصلاحاتی بر روی آن انجام شود که از ایجاد هزینه‌ها جانبی نیز جلوگیری به عمل آید. بنابراین می‌توان گفت که وجود یک آلودگی یا نادیده گرفتن استانداردهای موجود می‌توان باعث تغییر ماهیت روغن شود. از گرد و غبار گرفته تا یک جریان هوای ساده، می‌تواند در روغن تاثیر گذار باشد و واکنش‌های متفاوتی را ایجاد کند.

باید بدانید که در برخی مواقع می‌توان با رفع آلودگی، مشکل پیش آمده را برطرف کرد، اما در اغلب مواقع نیز، اگر روغن مدت زیادی در حال کار بوده باشد، آلودگی زیاد شده و ماده ضد کف از بین رفته خواهد رفت، بعد از آن انجام هر کاری نتیجه نخواهد داشت و باید تعویض و خرید روغن صنعتی صورت بگیرد. در کل افزایش کف در روغن‌های صنعتی و کف کردن روغن به مدت زیاد و با حجم زیاد به دلایلی که در ادامه خواهیم گفت، رخ می‌دهند:

  • نقص‌های مکانیکی
  • افزایش آلودگی
  • ایجاد اکسیداسیون در روغن
  • کم بودن زمان بازدارندگی روغن در کارتر روغن
  • مصرف شدن مواد افزودنی ضد کف مانند پلیمرهای سیلیکونی

کف کردن روغن صنعتی

شایع ترین علت ایجاد کف در روغن صنعتی چیست؟

شایع‌ترین علت ایجاد کف در روغن صنعتی، تماس روغن با آب است. آب یک ماده قطبی است و روغن‌های صنعتی دارای طیف وسیعی از ترکیبات غیر‌قطبی هستند. به همین دلیل، آب و روغن نمی‌توانند با هم مخلوط شوند و در صورت تماس با یکدیگر، یک لایه کفی بر روی سطح روغن تشکیل می‌شود.

البته همانطور که در بخش قبل هم اشاره شد، عوامل دیگری نیز می‌توانند موجب کف کردن روغن صنعتی شوند. مانند تماس با مواد شیمیایی، تماس با هوا، دمای بالا و یا نگهداری نامناسب روغن. به همین دلیل، برای جلوگیری از کف کردن روغن صنعتی، باید آن را در محیط خشک و خنک نگهداری کرد و از تماس با آب و مواد شیمیایی جلوگیری کرد. همچنین، پیشنهاد می‌شود که روغن صنعتی را در بطری یا جعبه‌ای که مناسب برای نگهداری در یخچال است، قرار داده و در قسمت مناسب و کم‌دسترس یخچال قرار دهید.

علاوه بر تماس با آب، دمای بالا نیز می‌تواند عامل کف کردن روغن صنعتی باشد. هنگامی که روغن صنعتی به دمای بالا می‌رسد، موادی مانند اسیدها و اکسیدها که در آن وجود دارند، با اکسیژن هوا واکنش می‌کنند. این واکنش شیمیایی می‌تواند باعث تشکیل روغن‌های اکسیده شده و روغن‌های کربوکسیلیک شود که در نتیجه باعث کف کردن روغن می‌شود.

همچنین، تماس روغن با مواد شیمیایی نیز می‌تواند باعث کف کردن آن شود. برخی از مواد شیمیایی مانند اسیدها، باعث تشکیل مواد رسوبی در روغن می‌شوند که باعث کف کردن آن می‌شود.

در نهایت، نگهداری نامناسب روغن صنعتی نیز می‌تواند به کف کردن آن شود. برای جلوگیری از کف کردن روغن صنعتی، باید آن را در یک محیط خشک، خنک و دور از نور نگهداری کرد. همچنین، باید از تماس آن با آب، مواد شیمیایی و دمای بالا جلوگیری کرد و روغن را در بسته‌بندی مناسب نگهداری کرد.

موانع استفاده از روغن های کف آلود

پس از آشنایی با علت کف کردن روغن صنعتی شاید برای برخی افراد سوال باشد که استفاده از روغن کف دار مانعی دارد یا خیر؟

اگر پس از انجام آزمایش تشخیص کف این روغن ها کف داشته باشند و وارد بازار شوند به هیچ وجه مهر استاندارد دریافت نمی کنند. همچنین استفاده از این روغن می تواند موجب ایجاد مشکلاتی شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. در یاتاقان ها به دلیل وجود کف ممکن است لایه یکنواخت روانکار قابل تشخیص نباشد.
  2. تشدید اکیداسیون روغن های صنعتی به دلیل افزایش نرخ دما و کاهش نرخ انتقال حرارت
  3. افزایش فشار پمپ سبب تراکم کف می گردد.
  4. دما در بخش درونی هوای حباب های تشکیل شده ایجاد می شود.
  5. وقوع میکرودیزلینگ
  6. ایجاد کاویتاسیون که سبب آسیب به پمپ می شود و در عملکرد آن خلل به وجود می آورد.
  7. به وجود آمدن حالت اسفنجی در روغن های صنعتی
  8. ایجاد هزینه های ناشی از خراب شدن قطعات دستگاه که سبب زیان مالی و افزایش هزینه ها می گردد.

کف کردن روغن صنعتی

راهکار رفع و جلوگیری از کف کردن روغن صنعتی چیست؟

کف کردن روغن و ایجاد فوم در آن دلایل زیادی دارد که اصلی‌ترین آن کاهش ضد کف و مواد افزودنی دیگر در روغن است. اما چه عواملی باعث می‌شود که ضد کف روغن و مواد افزودنی آن به کمترین سطح ممکن برسد و روغن کف کند. در ادامه می‌توانید با عوامل کاهش ضد کف و مواد افزودنی روغن‌های صنعتی آشنا شوید:

  • افزایش دما در روغن تا حدی که مواد افزودنی از بین بروند
  • برخورد و سوختن مواد افزودنی و ضد کف به سطوح فلزی یا چسبیدن به آن‌ها
  • فیلترهای ریزی که باعث جذب مواد افزودنی و ضد کف شده و سپس کف تولید می‌شود
  • استفاده نکردن از روغن به مدت طولانی که باعث ته نشین شدن مواد افزودنی و ضد کف می‌شود که باید قبل از استفاده در سیستم، آن را خود تکان داد.

توجه کنید که اگر مواد افزودنی و ضد کف در روغن‌های صنعتی کاهش یابد، می‌توانید مواد افزودنی و ضد کف را دوباره در درون دستگاه ریخته که با روغن ترکیب شود، اما مشکل اینجاست که در صورت کف کردن روغن مکرر، هوا و فوم نیز به آن اضافه شدن و مشکلات بیشتری را که اثرات منفی را بر روی سیستم می‌گذارند را ایجاد می‌کند.

تامین روغن های صنعتی از مجموعه روغن سیتی

به مجموعه روغن سیتی بسیار خوش آمدید. در اینجا می توانید مجموعه متنوعی از روغن های صنعتی را با بالاترین استانداردها تهیه فرمایید. در تمامی مراحل خرید روغن صنعتی را هم می توانید از خدمات مشاوره ای کارشناسان این مجموعه استفاده کنید و سوالات و مشکلات خود را با آنها در میان بگذارید.

نکته مهمی که لازم است بار دیگر تاکید کنیم این است که به دلایل مختلفی از جمله نفوذ آب و یا مواد شیمیایی به درون روغن صنعتی ممکن است این روان کننده ها کف کنند. توجه داشته باشید که از روغنی که کف کرده است نباید استفاده کنید. زیرا کمترین احتمال این است که روغن صنعتی ترکیبات خود را از دست داده باشد و دچار تغییر در ساختار شیمیایی شده باشد و استفاده از آنها می تواند هم خطرناک باشد و هم اینکه می تواند باعث خرابی دستگاه های صنعتی شود.

روغن‌های صنعتی با روغن‌های خودروها و موتور سیکلت‌ها متفاوت بوده و روش کار، نحوه مصرف و نگهداری آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. بنابراین اگر قصد خرید روغن‌های صنعتی را دارید، اما اطلاعات زیادی از آن‌ها در دست ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از یک متخصص کمک بگیرید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. همچنین در زمان خرید مقدار مصرف در دستگاه مورد نظرتان را نیز سوال کنید تا به اندازه کافی روغن را مصرف کنید.

امیدواریم نکاتی که تا به اینجا برایتان گفتیم، مفید و کاربردی بوده باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید