آموزشی

نحوه عملکرد روغن موتور در خودرو

عملکرد روغن موتور در خودرو

روغن موتور یکی از اساسی ترین نیازهای هر خودرویی محسوب می شود. روغن موتور کمک می کند تا موتور خودرو کارایی بهتری داشته و عملکرد و عمر موتور افزایش پیدا کند. استفاده از روغن موتور مطلوب کمک می کند تا روغن بتواند به همه وظایفی که برای آن در نظر گرفته شده است عمل نماید. برای انتخاب هوشمندانه بهتر است ابتدا با نحوه عملکرد روغن موتور در خودرو آشنا شوید تا به اهمیت آن پی ببرید. با روغن سیتی همراه باشید.

وظایف و عملکرد روغن موتور در خودرو

روغن موتور یکی از مهمترین عواملی است که برای بهبود عملکرد و طول عمر موتور خودرو لازم است. هدف اصلی این روغن، کاهش سایش و سایر آسیب‌هایی که در موتور رخ می‌دهد، است. در این مقاله به بررسی وظایف روغن موتور در خودرو پرداخته‌ایم.

1. عملکرد روغن موتور در خودرو: محافظت از قطعات موتور

روغن موتور به عنوان یک ماده مرطوب کننده، قابلیت پوشش دادن روی سطح‌های داخلی موتور را دارد. این کار باعث می‌شود قطعات موتور نسبت به سایش کمتری دچار شوند و در نتیجه موتور بیشترین طول عمر را خواهد داشت.

2. عملکرد روغن موتور در خودرو: جلوگیری از بروز خوردگی قطعات

با رفتن موتور، قطعات داخلی آن دائماً در حرکت هستند و برخورد با یکدیگر، باعث خوردگی قطعات می‌شود. روغن موتور به عنوان یک ماده روان کننده، تمام قطعات را به خوبی روان می‌کند و از بروز خوردگی و سایش بیشتری جلوگیری می‌کند.

عملکرد روغن موتور در خودرو

3. عملکرد روغن موتور در خودرو: بهبود عملکرد موتور

استفاده از روغن موتور مناسب باعث بهبود عملکرد موتور می‌شود. روغن موتور، یکی از عواملی است که در سرعت موتور و قدرت آن نقش دارد. استفاده از روغن مناسب باعث بهبود قدرت و کارایی موتور خودرو می‌شود.

4. عملکرد روغن موتور در خودرو: جلوگیری از افت فشار روغن

با استفاده از روغن مناسب، می‌توان از افت فشار روغن در موتور جلوگیری کرد. افت فشار روغن می‌تواند باعث خرابی موتور شود و با استفاده از روغن مناسب، می‌توان از خرابی موتور جلوگیری کرد.

5. عملکرد روغن موتور در خودرو: جلوگیری از افزایش دمای موتور

استفاده از روغن مناسب، می‌تواند به جلوگیری از افزایش دمای موتور کمک کند. روغن موتور، یکی از عواملی است که می‌تواند به خنک شدن موتور کمک کند و باعث جلوگیری از افزایش دمای موتور می‌شود.

اهمیت خنک کاری روغن موتور

برخلاف تصور عموم مردم، یکی از مهم ترین وظایفی که روغن موتور به عهده دارد، خنک کاری موتور خودرو است. در واقع سیستم ثانویه خنک کاری موتور بر عهده روغن موتور است. روغن موتور به عنوان یکی از بارزترین اجزاء سیستم خنک سازی ثانویه موتور خودرو شناخته می شود. با توجه به اینکه روغن موتور ضریب انتقال حرارت بسیار مناسبی را به خود اختصاص می دهد، می تواند در قسمت هایی از موتور که تحرک سریع و زیادی دارند و در هنگام فعالیت گرم می شوند، عملیات خنک کاری را به بهترین شکل انجام دهد.

از مهم ترین قسمت های موتور که تحرک زیادی داشته و دمای بالایی در حین روشن بودن موتور خودرو دارند، پیستون ها و سیلندرها هستند. با جریان یافتن روغن موتور در این قسمت ها هم از فرسایش جداره پیستون و سیلندر جلوگیری می شود و هم حرارت به وجود آمده از تحرک زیاد آن ها تا حدی کم می شود. هرچند به نظر می رسد که عملیات خنک کاری موتور وظیفه رادیاتور و دیگر اجزاء ماشین باشد، اما روغن موتور نیز نقش بسیار مهمی در کاهش دمای موتور ایفا می کند. عملکرد موتور با کاهش دما توسط روانکار به شدت افزایش پیدا کرده و قابلیت های خود را به نمایش می گذارد.

6. عملکرد روغن موتور در خودرو: جلوگیری از اکسیداسیون روغن

استفاده از روغن مناسب، می‌تواند به جلوگیری از اکسیداسیون روغن کمک کند. اکسیداسیون روغن می‌تواند باعث تشکیل رسوبات در موتور شود و با استفاده از روغن مناسب، از تشکیل رسوبات در موتور جلوگیری می‌شود.

در نتیجه، استفاده از روغن مناسب در موتور خودرو بسیار مهم است و به جلوگیری از خرابی و بهبود عملکرد موتور کمک می‌کند. به عنوان یک صاحب‌خودرو، همواره باید از روغن مناسب استفاده کنید و رعایت دوره تعویض روغن را همیشه در نظر داشته باشید.

عملکرد روغن موتور در خودرو

چرا روغن موتور بعد از مدتی سیاه می شود؟

برخی گمان می کنند که سیاه شدن روغن موتور نشانه بدی برای روغن بوده و باید هرچه سریعتر اقدام به تعویض روغن موتور خودرو خود نمایند. حتی بسیاری از افراد سیاه شدن روغن موتور را نشانه ای از کیفیت پایین یا تقلبی بودن آن می دانند. این در حالی است که کاملاً برعکس این موضوع صحیح است! روغن موتوری که سیاه نشود به احتمال زیاد کیفیت مناسبی نداشته و به وظایف خود به خوبی عمل نکرده است.

یکی از خصوصیات روغن موتور پاک کنندگی آن است. به همین دلیل پس از مدتی که در سیستم و مدار روغن در موتور چرخیده، دوده ایجاد شده به علت احتراق در موتور را به خود جذب کرده و رنگ آن سیاه می شود. در صورتی که این دوده از روی قطعات موتور توسط روغن برداشته نشود، به مرور زمان ساییدگی قطعات، روغن سوزی و… به سراغ موتور خواهد آمد و ضررهای بیشتری را برای صاحبان خودرو ایجاد می کند.

پس توجه داشته باشید که سیاه شدن روغن موتور، دلیلی برای زمان تعویض روغن موتور نیست و شما باید بر اساس دیگری اقدام به تعویض روغن موتور خودرو خود نمایید.

زمان تعویض روغن موتور

سعی کنید با توجه به روغنی که استفاده می کنید، زمان تعویض روغن را دقیق انجام دهید. بسیاری از روغن ها برای مدت زمان یا میزان کیلومتر خاصی تعریف شده اند و بهتر است بدون توجه به اینکه هنوز چسبندگی یا رنگ روغن مناسب است، قبل از رسیدن به آن میزان، روغن موتور خودرو خود را تعویض کنید.

هرچند بسیاری از سازندگان خودرو توصیه می کنند که پس از طی 12هزار کیلومتر یا 7500 مایل اقدام به تعویض روغن خودرو نمایید، اما این میزان کاملاً بستگی به خودرو، نوع روغن مصرفی و نحوه استفاده از خودرو دارد. اینکه از یک خودرو در آب و هوای گرم تابستان و در هوای شرجی و آلوده استفاده کنید تا در زمستان و هوای پاک، تفاوت چشمگیری دارد. سعی کنید بر اساس تجربه و مشورت با افرادی که از همان روغن موتور مصرفی شما استفاده می کنند، با نظم و به صورت مرتب اقدام به تعویض روغن خودرو خود نمایید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری به عمل آورید.

روغن موتور

خلاصه مقاله

روغن موتور یکی از مهمترین عواملی است که برای بهبود عملکرد و طول عمر موتور خودرو لازم است. وظایف اصلی روغن موتور شامل محافظت از قطعات موتور، جلوگیری از بروز خوردگی قطعات، بهبود عملکرد موتور، جلوگیری از افت فشار روغن، جلوگیری از افزایش دمای موتور و جلوگیری از اکسیداسیون روغن است. خنک کاری موتور نیز از دیگر وظایف روغن موتور است که می‌تواند در کاهش دمای موتور و بهبود عملکرد آن تاثیر داشته باشد. استفاده از روغن مناسب و رعایت دوره تعویض روغن، به جلوگیری از خرابی و بهبود عملکرد موتور کمک می‌کند.

– روغن موتوری که سیاه نشود به احتمال زیاد کیفیت مناسبی نداشته و به وظایف خود به خوبی عمل نکرده است.
– سیاه شدن روغن موتور، دلیلی برای زمان تعویض روغن موتور نیست.
– زمان تعویض روغن موتور بستگی به نوع روغن مصرفی، خودرو و شرایط استفاده دارد.
– توصیه می شود با توجه به نوع روغن مصرفی، زمان تعویض روغن را دقیق انجام داده و به صورت مرتب این کار را انجام داده تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

سوالات متداول

۱. چه وظایفی بر عهده روغن موتور در خودرو است؟
– محافظت از قطعات موتور
– جلوگیری از بروز خوردگی قطعات
– بهبود عملکرد موتور
– جلوگیری از افت فشار روغن
– جلوگیری از افزایش دمای موتور

۲. چرا خنک کاری روغن موتور در خودرو مهم است؟
– روغن موتور ضریب انتقال حرارت بسیار مناسبی را به خود اختصاص می‌دهد
– عملیات خنک کاری را به بهترین شکل در قسمت هایی از موتور که تحرک سریع و زیادی دارند و در هنگام فعالیت گرم می شوند، انجام می‌دهد
– جلوگیری از فرسایش جداره پیستون و سیلندر
– کاهش دمای موتور

۳. چرا روغن موتور بعد از مدتی سیاه می شود؟
– خصوصیات پاک کنندگی روغن موتور باعث جذب دودهای احتراقی در موتور می‌شود
– در صورت عدم برداشتن این دودها از روی قطعات موتور، به مرور زمان ساییدگی قطعات، روغن سوزی و… به سراغ موتور خواهد آمد

۴. زمان تعویض روغن موتور بر چه اساسی تعیین می‌شود؟
– بسیاری از روغن ها برای مدت زمان یا میزان کیلومتر خاصی تعریف شده اند
– بدون توجه به اینکه هنوز چسبندگی یا رنگ روغن مناسب است، قبل از رسیدن به آن میزان، روغن موتور خودرو باید تعویض شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید