آموزشی

6 نشانه برای مراجعه به تعویض روغن خودرو

6 نشانه برای مراجعه به تعویض روغن خودرو

تعویض روغن خودرو، معمولاً یک روش سریع است که در یک مرکز خدمات خودرو انجام شود. استفاده از روغن روان‌کننده، برای ایجاد سلامت وسیله نقلیه، بسیار مهم است. روغن خوب و تمیز، عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشد و عمر موتور را افزایش می‌دهد. اما چرا بسیاری از افراد تا زمانی که مشکلی قابل مشاهده نباشد، مراجعه به تعویض روغن خودرو خود را به تاخیر می‌اندازند؟

علت به تاخیر انداختن مراجعه به تعویض روغن خودرو

بسیاری از رانندگان صرفاً به مسافت پیموده شده به عنوان معیاری برای تعیین زمان نیاز به تعویض روغن خود متکی هستند. اما عوامل دیگری مانند کیفیت روغن، سن خودرو و نحوه رانندگی خودرو نیز نقش دارند. مراجعه به تعویض روغن خودرو تازه و تمیز و روغن کاری قطعات و سالم نگه داشتن موتور، عملکرد خودرو را بهینه می‌کند. با این حال، با گذشت زمان، مایع تجزیه می شود و در انجام وظایف خود دچار مشکل خواهد شد. هنگامی که این روند شروع می شود، احتمالاً اتومبیل، حداقل یکی از علائم هشدار دهنده نشان می دهد. در اینجا نشانه‌هایی که نیاز به مراجعه به تعویض روغن خودرو را ایجاد می‌کند، ذکر کرده‌ایم.

 

معرفی نشانه‌هایی برای مراجعه به تعویض روغن خودرو

نشانه اول مراجعه به تعویض روغن خودرو | چراغ چک

واضح‌ترین هشدار مبنی بر اینکه مشکلی وجود دارد و زمان مراجعه به تعویض روغن خودرو است، در خودرو قابل مشاهده می‌باشد. چراغ تعویض روغن یا چراغ چک در خودروی شما زمانی روشن می‌شود که روغن کافی در سیستم وجود نداشته باشد. بنابراین نشانگر را بررسی کنید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد. این خودروی شما است که هشدار می‌دهد، اوضاع آنقدر خراب شده است که موتور به دلیل مشکل قطعات یا عدم روغن کاری، در معرض آسیب است.

نشانه دوم مراجعه به تعویض روغن خودرو | صدای موتور

روغن یک لایه محافظ بین قطعات موتور ایجاد می‌کند و از ساییدن فلز به فلز جلوگیری می‌کند و موتور را بی صدا نگه می‌دارد. اگر مراجعه به تعویض روغن خودرو صورت نگیرد و روغن، کار خود را به درستی انجام ندهد، صدای موتور افزایش می‌یابد. در موارد شدید، حتی ممکن است صدای ضربات شدید را بشنوید که نشان می‌دهد موتور شما به دلیل عدم روغن کاری، دچار آسیب شده است.

معرفی نشانه‌هایی برای مراجعه به تعویض روغن خودرو

نشانه سوم مراجعه به تعویض روغن خودرو | رنگ روغن موتور

رنگ روغن تمیز، کهربایی و کمی شفاف است. هنگامی که از خودرو استفاده می‌شود، روغن با ذرات جمع‌آوری شده از موتور پر شده و تیره‌تر می‌شود. در این زمان باید هوشیار باشید و حداقل ماهی یک بار روغن موتور خود را چک کنید.

نشانه چهارم مراجعه به تعویض روغن خودرو | بوی روغن در اتاق

در برنامه تعویض روغن خودرو، اگر داخل خودرو بوی روغن را حس می‌کنید، اغلب می‌تواند نشانه نشت روغن باشد. اگر بوی گاز یا دود اگزوز را نیز حس کردید، ممکن است خودرو بیش از حد گرم شده باشد. در هر صورت، نیاز است تا ضمن برنامه ریزی برای تعمیر و نگهداری خودرو، روغن خودرو را نیز به سرعت تعویض کنید.

نشانه پنجم مراجعه به تعویض روغن خودرو | دود خروجی از اگزوز

مقداری بخار نیمه شفاف همیشه از لوله اگزوز خودروی شما خارج می‌شود. اما اگر این بخار به دود تبدیل شد، وقت آن است که موتور را بررسی کنید. ممکن است خودروی شما نشت روغن داشته و یا قطعات موتور معیوب شده باشد.

نشانه ششم مراجعه به تعویض روغن خودرو | کارکرد اگزوز

اگر در ماه گذشته، مسافت زیادی سفر کرده‌اید، ممکن است نیاز باشد تا زودتر از برنامه معمولی خود، تعویض روغن خودرو را انجام دهید. البته هر خودرویی متفاوت است، اما در بیشتر آنها، باید روغن، هر 3000 کیلومتر یا سه ماه یک بار تعویض شود.

 

ضرورت تعویض روغن موتور

در خودروهای جدید، به طور معمول، زمان تعویض کردن روغن شش ماه یکبار یا هر 6000 کیلومتر است. در این خصوص می‌توانید راهنمای سازنده خودرو را مطالعه کرده و مطابق با دستورالعمل‌های آن عمل کنید. این را باید در نظر داشته باشید که نمی‌توان هر روغنی را برای هر موتور خودرویی به کار برد.

موتورهای جدید، استانداردهای دقیقی را در طراحی خود دارند. لازم است تا روغن این خودروها، با مشخصات خاص خودروساز مطابقت داشته باشد تا عمر طولانی خودرو را تضمین نماید. عدم استفاده از روغن مناسب و در نظر نگرفتن زمان تعویض روغن، می‌تواند گارانتی خودروی جدید شما را باطل کند.

 

انتخاب روغن مناسب چگونه انجام می‌شود؟

انتخاب روغن مناسب چگونه انجام می‌شود؟

بیشتر خودروهای مدل جدید، نیاز به روغن‌های ترکیبی مصنوعی و کم ویسکوزیته دارند که اصطکاک را به حداقل می‌رساند و مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. با این حال، پیداکردن روغن مناسب، کار چندان ساده‌ای نیست. زیرا برای مدل و برند خودروی شما، می‌بایست روغن مناسبی با درجه ویسکوزیته SAE تهیه شود. همچنین مطابق با استانداردهای تعیین شده توسط سازنده باشد. این نکته را باید در نظر داشته باشید که متناسب با نوع روغن، سن خودرو و نوع رانندگی، تعویض روغن در فواصل متفاوتی انجام می‌شود.

 

فواصل تعویض روغن به چه صورت است؟

تعویض کردن روغن در خودروهای قدیمی، به طور معمول بر اساس مسافت پیموده شده در نظر گرفته می‌شود و در صورتی که در شرایط معمول و عادی رانندگی صورت گیرد، برنامه روتین سازنده، قابل اجرا می‌باشد. اما ممکن است برای خودروهایی که در خدمات خاص استفاده می‌شوند، فواصل زمانی متفاوتی منظور شود. این شرایط شامل:

  • استفاده در سفرهای کوتاه
  • آب و هوای بسیار گرم، سرد یا غبارآلود
  • رانندگی مداوم با توقف و حرکت طولانی
  • حمل بارهای سنگین یا بکسل کردن تریلر

 

در مراجعه به تعویض روغن خودرو به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در مراجعه به تعویض روغن خودرو به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اگر خودروی شما، تحت شرایط عادی استفاده می‌شود، برای خدمات مراجعه به تعویض روغن خودرو و سایر کارهای تعمیر و نگهداری، می‌بایست مطابق با برنامه منظم خودروی خود و نشانه‌های بیان شده در اینجا، اقدام کنید. این را باید افزود که اکثر خودروهای جدید مجهز به سیستم‌های نظارت بر عمر روغن هستند که به طور خودکار زمان نیاز به تعویض کردن روغن خودرو را تعیین می‌کنند. آنها با یک هشدار در پانل ابزار، به شما اطلاع می‌دهند. در سیستم‌‌های اولیه خودرو، بر طبق زمان و مسافت پیموده شده، زمان تعویض در نظر گرفته می‌شود. این درحالی است که در خودروهای پیشرفته امروزی، عملکرد خودرو توسط فناوری‌های موجود، تجزیه و تحلیل می‌شود. بدین ترتیب مشخص خواهد شد که چه زمانی روغن، رو به تحلیل است.

 

سخن پایانی

مراجعه به تعویض روغن خودرو ساده و کم هزینه است و یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای جلوگیری از پیری زودرس ماشین خود انجام دهید. داشتن کیفیت مناسب روغن، از سایش بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند و در نهایت منجر به تعمیرات کمتری در جاده می‌شود. می‌توانید مناسب ترین روغن خودرو خود را از روغن سیتی تهیه کنید.

تلفن تماس: 09194408271

منابع: vpracingfuels

روغن سیتی

بیشتر بخوانید:

بهران سمند

روغن دنده صنعتی

روغن توربین

 

سوالات متداول

  • تشخیص مراجعه به تعویض روغن خودرو چه نشانه‌هایی دارد؟

از نشانه‌های تعویض روغن موتور می‌توان به چراغ چک، صدای موتور، رنگ روغن موتور، بوی روغن، کارکرد اگزوز و … اشاره کرد.

  • قیمت روغن موتور به چه صورت است؟

از آنجایی که روغن بهران موتور در سلامت، حفظ و نگهداری خودرو بسیار اهمیت دارد؛ شما می‌توانید با مراجعه به سایت روغن سیتی از قیمت آن مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید