راهنمای انتخاب روغن, آموزشی

کاربرد روغن هیدرولیک در صنایع فولاد

روغن هیدرولیک در صنایع فولاد

کاربرد روغن هیدرولیک در صنایع فولاد

روغن هیدرولیک در صنایع فولاد به عنوان یک سیال عرضه شده است. این سیال نقش روان کننده در پمپ ها و بازوهای حرکتی را در صنایع اجرا خواهند کرد. در ادامه لیستی از روغن های بهران هیدرولیک برای راحتی کار شما ارائه میکنیم و به معرفی کاربرد آنها در ادامه خواهیم پرداخت:

در واقع روغن هیدرولیک در صنایع فولاد، کاربرد های بسیار فراوانی دارد. اضافه کردن این سیال به قطعات صنعتی موجب افزایش سرعت، تسهیل در حرکت آن ها، تقوبت قدرت و عملکرد آن ها می باشد.

یکی از اصلی ترین دلایل مصرف روغن های هیدرولیک در صنعت فولاد، کارکرد بالا و عدم ایجاد آلودگی است. همچنین به طور کلی، حداکثر روغن های هیدرولیک موجود فاقد  سرب هستند که در واقع این دو ویژگی در روغن های هیدرولیک مسبب افزایش عمر قطعات و ماشین ها خواهد شد.

روغن مذکور در دو بخش بزرگ صنعتی یعنی صنایع فولاد و صنعت خودرو سازی نقش بسیار پررنگی ایفا می کند.

همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره شد، کاربرد اصلی روغن هیدرولیک در صنایع فولاد روان کردن قطعات است. همچنین در این صنعت روغن هیدرولیک برای برش قطعات و ورقه ها استفاده می شود.

در واقع به هنگام برش قطعه یا صفحه فولادی با آغشته کردن صفحه با روغن هیدرولیک، موجب عدم افرایش حرارت فولاد خواهند شد.

این روغن با مقاومت دربرابر مشتعل شدن و سهولت در کنترل آن به هنگام مشتعل شدن برای استفاده در صنایع فولاد توصیه می شود.

 

روغن هیدرولیک در صنعت فولاد

 

شرکت روغن سیتی در جهت تکمیل اطلاعات فوق، در ادامه مطالب به معرفی انواع روغن هیدرولیک در صنایع فولاد پرداخته است.

انواع روغن های هیدرولیک

همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره شد، این نوع روغن دارای کاربرد های بسیار اساسی می باشد. علاوه بر این دارای انواع متنوعی می باشد.

از انواع کاربردی و پر طرفدار روغن های هیدرولیک در صنایع فولاد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • روغن هیدرولیکی نفتی

این روغن حاصل برش دادن نفت خام موجود در پالایشگاه های نفتی می باشد. پس از ایجاد برش به این نوع روغن ادیتو های شیمیایی اضافه می شود. این ترکیب موجب افزایش عملکرد و کیفیت روغن خواهد شد.

  •  روغن آب – گلایکول

یکی از پر کاربرد ترین روغن هیدرولیک در صنایع فولاد، روغن آب – گلایول است. این روغن از ترکیب بسیار خاص تری برخوردار است.

چرا که در ساختار این محصول متشکل از 40% روغن و مقدار زیادی آب می باشد. در نتیجه مقاومت این روغن در برابر حرارت بسیار بالا است.

  • روغن سنتتیک

ساختار روغن های سنتتیک بر پایه فسفات استر یا پلی استر می باشد. در ترکیبات این محصول علاوه بر ادیتو های شیمیایی از اسید فسفریک، اسید چرب و الکل های آروماتیک استفاده می شود.

تمامی روغن های نام برده دارای مزایایی هستند که موجب افزایش تقاضا آن ها در صنایع خواهد شد. در ادامه به برخی از ویژگی این روغن ها اشاره شده است.

  • پایداری حرارت بالا
  • عدم وجود سرب و مواد افزودنی مضر
  • میزان اکسیداسیون بالا
  • مقاوم در برابر سایش
  • دارای ویژگی فیلتراسیون مناسب
  • محافظت از قطعات
  • افزایش مقاومت قطعه در مقابل اکید شدن

کاربرد روغن هیدرولیک در صنایع مختلف

همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره کردیم. روغن های هیدرولیکی دارای مصارف متعدد در صنایع مختلف هستند. ساختار شیمیایی تشکیل دهنده این سیستم موجب مرغوبیت آن و به کاربردن این محصول در سیستم های هیدرولیکی، دستگاه های گردشی و دستگاه های چرخشی می باشد.

 

روغن هیدرولیک در صنایع فولاد

 

در ادامه این مطالب شرکت روغن سیتی به معرفی کاربرد روغن های هیدرولیکی در صنایع مختلف پرداخته است.

  • صنعت خودرو سازی

یکی از صنایعی که روغن هیدرولیک در آن کاربرد فروان دارد، صنعت خودرو سازی می باشد. در واقع تعبیه فرمان های هیدرولیکی موجب می شود که سیستم چرخ های ماشین سریع تر، روان تر و بهتر عمل کند.

  • صنعت الکترونیک

صنعت الکترونیک از دیگر صنعت هایی می باشد که روغن هیدرولیک در آن نقش بسیار پررنگی را ایفا می کند.

قابل ذکر است، این روغن ها در تمای صنایع نقش اساسی انتقال قدرت را بر عهده دارد.

روغن هیدرولیک به میزان کمتری در این صنعت کاربرد دارد. به گونه ای که تنها در ماشین پرس و نورد دارای کارایی می باشد.

همچنین جهت پاکسازی قطعات الکترونیکی، جلوگیری از اکسید شدن این قطعات از روغن هیدرولیکی استفاده می شود.

  • حمل و نقل هوایی

این محصول در برنامه های کاربردی حمل و نقل هوایی جایگاه ویژه ای دارد. در این صنعت روغن های هیدرولیک بر طرف کننده نیاز های متعددی می باشد، چرا که در ارتباط با طیف گسترده ای از محیط هستند.

همچنین خاصیت تحمل حرارت این محصول در ارتفاع بالا حفظ خواهد شد . بنابراین قابل استفاده به هنگام حرکت بال، فرود و ترمز خواهد بود.

  • حمل و نقل دریایی

روغن های هیدرولیک حتی به صنعت حمل و نقل دریایی نیز نفوذ کرده اند. به گونه ای که برخی از سیستم های فرمان تعبیه شده بر کشتی ها و قایق ها نیازمند به این محصول هستند.

به علت اینکه روغن هیدرولیک در صنایع دریایی در محیطی تهدید کننده قرار خواهد گرفت، توصیه می شود از ممتاز ترین و با دوام ترین این محصول در صنعت مذکور استفاده شود.

سایر کاربرد های روغن هیدرولیک در صنایع

البته از سایر کاربرد های روغن های هیدرولیکی می توان به بسیاری از سیستم هایی اشاره کرد که از سیلندر هیدرولیک می کنند. در واقع روغن هیدرولیک در این سیستم ها موجب انتقال قدرت در میان این سیلندر ها خواهد بود.

همچنین روغن های هیدرولیک در سیستم بولدوزر های ماشین آلات سنگین، تراکتور، جرثقیل، بیل مکانیکی و آسانسور کارایی قابل توجهی خواهند داشت.

در صنعت ساخت خودرو های صنعتی جک و پمپ خودرو های سنگین و جرثقیل ها را مجهز به روغن های هیدرولیک خواهند کرد.

با توجه به آنکه در موتور ها، پمپ های صنعتی و غیر صنعتی پس از مدتی شاهد افزایش حرارت قطعه خواهیم بود، به جهت کاهش دما، خنثی کردن حرارت ایجاد شده و جلوگیری از آسیب دیدن سایر قطعات از روغن های هیدرولیک استفاده خواهد شد.

نحوه عملکرد روغن های مورد استفاده در صنایع فولاد

با توجه به وسیع شدن طیف و دامنه کاربرد روغن هیدرولیک در صنعت فولاد، می بایست به نحوه عملکرد این محصولات نیز آگاه بود.

روغن های هیدرولیکی از عملکرد های متنوعی برخوردار هستند. این محصول به عنوان روان کننده یا انتقال دهنده نیرو مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به ایجاد لغزندگی بر سطح مورد نظر، این محصول موجب عدم سایش قطعات و آسیب پذیری آن ها خواهد شد.

همچنین این محصولات بر روی سطح برخی از قطعات به منظور پاکسازی آن ها قرار خواهند گرفت. البته از دیگر عملکرد های روغن هیدرولیک در صنایع فولاد می توان به مقاوم سازی قطعات فولادی در برابر تحمل حرارت بالا در طولانی مدت اشاره کرد.

همچنین این یکی از عملکرد های روغن هیدرولیک در صنعت فولاد روان کردن حرکت قطعات می باشد. البته از این روغن انتظار می رود، که در تمام طول اتمام فرایند خواص مکانیکی و حفاظتی خود را حفظ نماید.

به گونه ای تا پایان فعالیت مورد اجرا، در برابر دما و فشار مقاومت نشان دهد. البته یکی دیگر از عملکرد های مهم روغن هیدرولیک در صنایع فولاد کاستن ضربات و فشار وارد شده می باشد، همچنین این محصول جلوگیری از ایجاد صدا و لرزش ها ایجاد شده خواهد کرد.

2 دیدگاه در “کاربرد روغن هیدرولیک در صنایع فولاد

  1. مهرناز گفت:

    سلام
    میشه انواع دیگه روغن های هیدرولیک رو نام ببرید؟

  2. رمضان علیپور گفت:

    روغن سیتی بهترین ارائه دهنده انواع روغن های دنده صنعتی و هیدرولیک مثل بهران هیدرولیک T46، بهران هیدرولیک T32، بهران هیدرولیک H32، بهران هیدرولیک H46، بهران هیدرولیک H68 و… هستش
    بابت تمام تلاش های خوبتون توی صنعت ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید