اخبار

روغن جعبه دنده چیست؟

روغن جعبه دنده

روغن جعبه دنده، سیال روانکاری است که به منظور کاهش اصطکاک، خنک کاری گرمای تولید شده در هنگام کار، پوشاندن سطوح دندانه ها به منظور کاهش ساییدگی و جلوگیری از زنگ زدن در جعبه دنده استفاده می­شود.

خواص زیر در عملکرد روغن جعبه دنده بسیار مهم است:

  • ویسکوزیته مناسب
  • توانایی مقاومت در برابر فشار زیاد
  • مقاومت در مقابل دما و اکسیداسیون
  • قابلیت سازگاری با  کاسه نمد ها و سیل ها

روغن جعبه دنده یا واسکازین ؟

روغن گیربکس که به آن روغن جعبه دنده هم می­ گویند، از جمله روغن­هایی می‌باشد که برای روانکاری قطعات خودرو مثل قطعات موجود در جعبه دنده و دیفرانسیل، طراحی گردیده است.

روغن جعبه دنده کاربردهای دیگری نیز برای جعبه دنده دارد، این روغن خاصیت خنک­ کنندگی و توانایی انتقال قدرت از موتور را دارد و مانند یک سیال لزج عمل می­ کند.

اگر نام واسکازین را شنیده ­اید، بدانید که منظور همان روغن جعبه دنده است که در زبان روسی به  آن واسکازین گفته می‌­شود.در واقع روغن گیربکس روغن جعبه دنده و واسکازین سه نام مختلف برای یک نوع محصول می‌باشد که از آن برای روانکاری جعبه دنده استفاده می‌شود.

اما این دو روغن نام برده شده با یکدیگر یک تفاوت هایی نیز دارند و آن هم در نحوه عملکردشان می‌­باشد. غلظت و گرانروی این روغن­ها متفاوت است البته در برخی از مواقع این امکان وجود دارد که از روغن گیربکس اتوماتیک، برای گیربکس دستی هم استفاده کنند، اما برعکس آن امکان پذیر نیست.

انواع اصلی روغن‌های گیربکس با توجه به کاربردشان

روغن­های گیربکس در دو نوع یافت می­ شوند که ما در این مقاله به آن دو ویژگی و عملکردشان خواهیم پرداخت، از جمله روغن­های گیربکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخی از روغن ­ها برای روانکاری قطعات دیفرانسیل و همچنین جعبه دنده­های دستی به کار می­ رود، که به آن­ها MTF یا Mannual Transmission Fluid گفته می­ شود.
  • برخی دیگر از روغن­هایی که در جعبه دنده و یا گیربکس اتومات استفاده می­ شوند و برای روانکاری آن­ها کاربرد دارند، به نام ATF یا Automatic Transmission Fluid شناخته می‌­شوند.

همانطور که اشاره کردیم این دو روان کننده قطعات، با یکدیگر از تفاوت برخوردار می­ باشند، که ما ابتدا تعریفی از جعبه دنده دستی و اتوماتیک ارائه می­ دهیم تا تفاوت آن­ها را به خوبی فرا گیرید.

گیربکس دستی و گیربکس یا جعبه دنده اتوماتیک دارای کاربردهایی مشابه یکدیگر هستند و با تعویض دنده، افزایش قدرت و سرعت و حرکت امکان پذیر می‌شود اما تفاوت آنها در شیوه انتقال قدرت با توجه به نوع روغن گیربکس خودرو می‌باشد.

روغن جعبه دنده

انواع واسکازین

واسکازین حاوی ضد زنگ

این واسکازین بر پایه مواد معدنی تشکیل شده است. و حاوی مواد ضد زنگ است. ویسکوزیته روغن R&O مطابق با سیستم درجه بندی ایزو بین 32 تا 320 است.

واسکازین ترکیبی

این واسکازین بر پایه مواد معدنی تشکیل شده است. این واسکازین حاوی مواد ضد زنگ، 10 درصد چربی بیشتر برای روانکاری بهتر است. واسکازین ترکیبی اساسا برای دنده حلزونی استفاده می شود. ویسکوزیته آن براساس سیستم درجه بندی ایزو بین 460 تا 1000 است.

واسکازین فشار پذیر (EP)

این واسکازین ممکن است بر اساس مواد معدنی یا غیر معدنی باشد. این واسکازین شامل مواد افزودنی برای کار در فشار بالا، ضد زنگ، ضد کف و حباب شدن است. ویسکوزیته آن براساس سیستم درجه بندی ایزو بین 68 تا 1500 است.

حاوی مواد غیر معدنی

این واسکازین ممکن است بر پایه مواد پلی آلفائفین (PAO)، روغن استر یا پلی گلیکول باشد. این واسکازین ممکن است حاوی مواد فشار بالا، ضد زنگ و اکسیداسیون، ضد کف و حباب باشد. ویسکوزیته آن براساس سیستم درجه بندی ایزو بین 32 تا 6800 است.

این روغن برای کار در شرایط سخت زیر توصیه می­شود: دمای خیلی پایین یا خیلی بالا، فشار بالا

زمان تعویض روغن گیربکس

زمان تعویض روغن گیربکس و تمام اطلاعات مرتبط با آن در دفترچه راهنمای خودرو نوشته شده است. به طور معمول روغن گیربکس جعبه دنده اتوماتیک در حالت عادی باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض شود البته اگر خودرو در شرایط سخت و تحت فشار قرار گرفته باشد این عدد به ۳۰ هزار کیلومتر تقلیل پیدا می‌کند. زمان تعویض روغن گیربکس برای خودروهای اتوماتیک هر ۶۰ هزار کیلومتر یکبار است که این غدد در برخی از خودروها به ۱۰۰ هزار کیلومتر نیز می‌رسد. تعویض روغن گیربکس زودتر از زمان مشخص شده ایرادی ندارد بلکه به سلامت جعبه دنده نیز کمک می‌کند.

بررسی روغن گیربکس

بررسی روغن گیربکس زمان زیادی نمی‌گیرد اما ممکن است در خودروهایی که گیربکس دستی دارند کمی مشکل باشد چراکه بیشتر خودروهای میله مخصوص برای بررسی روغن گیربکس ندارند و به همین سبب بررسی آن باید توسط یک مکانیک صورت گیرد.

خودروهای با گیربکس اتوماتیک یک میله مخصوص برای بررسی روغن دارند که نباید این میله با کارتر اشتباه گرفته شود. برای بررسی روغن گیربکس خودرو را روشن و دنده را در حالت پارک قرار دهید و سپس با استفاده از میله مخصوص میزان روغن موجود در مخزن را اندازه گیری کنید.

به این دلایل روغن گیربکس را باید تعویض کنید

  • روغن در گیربکس دستی دچار آلودگی می‌شود که استهلاک قطعات را به دنبال خواهد داشت.
  • روغن کاری نشدن قطعات سبب اصطکاک می‌شود و در نتیجه ذرات کوچک فلزی وارد گیربکس می‌شود که کاهش عمر آن را به همراه دارد.
  • در گیربکس اتوماتیک، روغن به دلیل حرارت بالا کیفیت خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند به درستی عمل کند.
  • روغن گیربکس اتوماتیک نیز آلوده می‌شود و این آلودگی در عملکرد‌ آن اختلال ایجاد می‌کند.

اگر روغن جعبه دنده تعویض نشود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

روغن دنده وظیفه دارد تا قطعات متحرک موجود در گیربکس را روغن کاری کند، زمانی که سطح این روغن به دلیل نشتی کم شود و روغن خاصیت قبل را نداشته باشد، گیربکس به مرور زمان آسیب می‌بیند و قطعات‌ آن از بین می‌روند. این روغن در گیربکس اتوماتیک نیز وظیفه انتقال نیرو و خنک کاری را به عهده دارد که در صورت وجود آلودگی و از بین رفتن کیفیت این وظایف عملی نمی‌شود و در نتیجه عمر گیربکس کوتاه می‌شود. گیربکس از قطعات گران قیمت خودرو است و نادیده گرفتن بررسی‌های دوره‌ای آن بسیار هزینه بر خواهد بود.

  • روغن گیربکس یکی از مواردی است که باید در سرویس‌های دوره‌ای بررسی شود.
  • اگر روغن گیربکس کم باشد، تعویض دنده به خوبی صورت نمی‌گیرد.
  • آسیب دیدن گیربکس معمولا علائم و صدای خاص ندارد و تنها راه اگاهی از مشکلات آن، بررسی‌های دوره‌ای است.
  • روغن گیربکس تبخیر نمی‌شود و اگر سطح آن کم شده باشد به دلیل نشتی است.

روغن جعبه دنده

روغن جعبه دنده چه وظایفی دارد؟

واسکازین یا روغن جعبه دنده وظایف بسیار مهمی در خودرو دارد. این روغن به گونه ای طراحی شده است که برای بهینه سازی قطعات مورد استفاده قرار بگیرد. در این بخش به بررسی وظایف روغن گیربکس اشاره خواهیم داشت.

  • روانکاری قطعات

قطعات گیربکس، قطعات فلزی هستند که همگی به طور هماهنگ با یکدیگر کار می کنند. در صورتی که روغن بین این قطعات وجود نداشته باشد، عملکرد آنها تا حد بسیار زیادی مختل می شود. بنابرای برای روان تر کار کردن قطعات فلزی گیربکس، لازم است تا از واسکازین استفاده شود.

  • کمک به خنک کنندگی قطعات

از دیگر وظایف مهم روغن گیربکس، کمک به خنک کنندگی قطعات است. همانطور که می دانید زمانی که قطعات درون موتور خودرو و گیربکس کار می کنند، حرارت بسیار زیادی از خود تولید می کنند. در صورتی که این حرارت خنثی نشود، سایر واشرها و قطعات پلاستیکی درون گیربکس دچار آسیب و خرابی می شوند. از دیگر وظایف مهم واسکازین در خودرو، خنثی کردن حرارت ناشی از کار کردن قطعات است. در این صورت خنک کنندگی و روان کنندگی که این روغن برای قطعات خودرو دارد، مانع بروز مشکل و آسیب در موتور خودرو و جعبه دنده می شود.

  • ضد سایش و خوردگی

به دنبال کارکرد قطعات فلزی داخل گیربکس، قطعا سایش و خوردگی به وجود می آید. روغن جعبه دنده، مانع سایش و خوردگی قطعات می شود و مانند یک لایه محافظ از قطعات گیربکس در برابر خوردگی و سایش محافظت می کند. این روغن باعث بالا رفتن طول عمر مفید قطعات درون گیربکس خودرو می شود.

  • افزایش سرعت و قدرت

از دیگر وظایف مهم روغن گیربکس کمک به افزایش سرعت و قدرت حرکت است. زمانی که شما دنده را تعویض می کنید، قطعا انتظار دارید دنده با سرعت و قدرت زیادی تعویض شود. با کمک روغن جعبه دنده، تعویض دنده با قدرت بیشتری اتفاق می افتد.

کلام آخر

روغن گیربکس یا واسکازین وظیفه مهم در خودرو دارد. بعضی از افراد گمان می کنند این دو روغن با یکدیگر متفاوت هستند، اما در واقع چنین نیست. روغن جعبه دنده و واسکازین هر دو نام های دیگر همان روغن گیربکس هستند. در صورتی که این روغن در خودرو وجود نداشته باشد، قطعا عملکرد قطعات خودرو مختل می شود. زیرا این روغن وظایف بسیار مهمی دارد که در این بخش برایتان عنوان کردیم. در نهایت نیز باید به این موضوع اشاره کنیم که حتما این روغن را با توجه به نوع گیربکس خودروی خود خریداری کنید تا از بیشترین کیفیت و کارایی برخوردار باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید