آموزشی

بهترین زمان تعویض روغن موتور

بهترین زمان تعویض روغن موتور

در مقاله امروز درباره از اهمیت تعویض روغن موتور در خودروها می‌گوییم و سپس بهترین زمان تعویض روغن موتور را بررسی می‌کنیم. نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض روغن موتور، از دیگر موضوعاتی است که در این مقاله می‌خوانید. در ادامه به نحوه چک کردن سطح روغن موتور و همچنین نحوه اضافه‌کردن روغن به موتور می‌پردازیم. با روغن سیتی تا پایان مقاله همراه باشید.

روغن موتور چیست؟

هر موتور خودرویی به روغن نیاز دارد، موتورهای مدرن بر اساس استانداردهای دقیق طراحی و ساخته می شوند و به روغن هایی نیاز دارند که مشخصات بسیار خاص صنعت و خودروساز را برآورده کنند تا از عمر طولانی اطمینان حاصل شود. عدم استفاده از روغن نوع مناسب، می تواند به موتور خودرو آسب برساند.

۴ وظیفه مهم روغن موتور

روغن موتور یکی از اصلی ترین و مهم ترین سیالات داخل خودرو می باشد. این روغن وظایفی حیاتی بر عهده دارد که عبارت هستند از:

کاهش اصطکاک و روانکاری

روانکاری و جلوگیری از سایش قطعات، اصلی ترین وظیفه روغن موتور است. استفاده از روغن غیراستاندارد، اصطکاک بین قطعات را افزایش داده و استهلاک خودرو را بالا می برد.

تعویض روغن موتور

خنک کردن قطعات

گرمای حاصل از احتراق و اصطکاک بین قطعات مکانیکی باعث افزایش دمای موتور می شود. روغن موتور به آزاد شدن گرما کمک می کند.

تمیز کردن

در حالی که این قابلیت روغن موتور کمتر شناخته شده است، باید بگوییم قدرت پاک کنندگی روغن موتور بسیار اساسی است. روغن موتور باعث حل شدن رسوبات میکروسکوپی که در موتور جمع شده هستند را در خود حل کند. آن رسوبات می توانند از گرد و غبار یا بقایای احتراق تشکیل شوند.

بدون روغن موتور، بقایای این ذرات باعث مسدود شدن موتور و کاهش عملکرد آن می شوند. جریان روغن موتور به طور مداوم این ناخالصی ها را به فیلتر روغن می برد و آن ها را در آنجا محبوس می کند. از این رو تعویض فیلتر روغن نیز بسیار حساس است.

حفاظت در برابر خوردگی

احتراق سوخت اسید خورنده ای تولید می کند که می تواند به قطعات فلزی موتور آسیب برساند. با افزودنی های اضافه شده به روغن های موتور مدرن، خوردگی کند می شود. با این وجود، با گذشت زمان و در تماس با اکسیژن، روغن موتور ممکن است اکسید شود و دیگر نقش بازدارنده خوردگی خود را ایفا نکند. به همین دلیل روغن موتور باید به طور مرتب تعویض شود.

بهترین زمان تعویض روغن موتور

معمولا گفته می شود روغن موتور خودروی خود را پس از طی کردن 5000 کیلومتر تعویض نمایید. این سخن یک اصل کلی می باشد و عوامل مختلف دیگری در زمان تعویض روغن موتور دخیل می باشند. از جمله این عوامل می توان به کیفیت روغن، سن خودرو و نحوه رانندگی خودرو اشاره کرد.

روغن تازه و تمیز با انجام روغن کاری قطعات موتور، عملکرد خودروی شما را بهینه می کند. با این حال، با گذشت زمان، مایعات موجود در روغن تجزیه می شوند و در انجام وظایف خود با مشکلاتی مواجه می گردند. با اتمام زمان عملکرد مناسب روغن موتور، خودروی شما حداقل یکی از علائم هشدار دهنده مربوط به زمان تعویض روغن موتور را نمایش می دهد.

در ادامه به علائمی که نحوه تشخیص زمان تعویض روغن موتور را نشان می دهد اشاره شده است:

1. روشن شدن چراغ موتور و چراغ تعویض روغن

واضح ترین هشدار که نشان دهنده وجود مشکل در روغن موتور خودرو می باشد، روشن شدن چراغ هشدار می باشد. چراغ تعویض روغن در اتومبیل های مختلف در زمان هایی که روغن کافی در سیستم نباشد روشن می شود. بنابراین نیاز است تا چراغ تعویض روغن را بررسی نمایید.

در صورتی که مشکل روغن موتور بسیار جدی باشد، چراغ موتور چک روشن می شود. در واقع اتومبیل به شما هشدار می دهد که موتور به دلیل وجود مشکل در قطعات یا عدم روغن کاری در معرض آسیب قرار گرفته است.

2. وجود صدای موتور و ضربه زدن

روغن موتور به دلیل ویسکوزیته ای که دارد باعث می شود تا قطعات مختلف موتور در برخورد با یکدیگر آسیب نبینند. در واقع روغن موتور یک لایه محافظ بین قطعات موتور ایجاد می کند. اگر روغن موتور به درستی کار خود را انجام ندهد، صدای موتور افزایش می یابد. در موارد شدیدتر، حتی ممکن است صداهای بسیار شدیدی شنیده شود که نشان دهنده زمان تعویض روغن موتور می باشد.

تعویض روغن موتور

3. روغن موتور بسیار تیره و کثیف است

روغن موتور تمیز معمولا به رنگ زرد روشن و تا حدودی شفاف می باشد. به مرور زمان و کار کردن خودرو، ذرات و رسوبات جمع شده از موتور به روغن منتقل شده و رنگ آن تیره می شود. نیاز است تا حداقل ماهی یک مرتبه روغن موتور خود را از لحاظ رنگ و میزان شفافیت بررسی نموده تا متوجه زمان تعویض روغن موتور اتومبیل خود گردید.

لازم به ذکر است که در صورتی که روغن موتور خودروی شما مدت زمان زیادی طول می کشد تا سیاه شود، نشان دهنده عدم کیفیت کافی روغن می باشد. چرا که روغن قادر به جذب دوده ها و رسوبات مختلف نبوده و ممکن است این دوده ها بر روی قطعات مختلف موتور قرار گرفته و به آن آسیب وارد نمایند.

4. وجود بوی روغن در داخل اتومبیل

یکی از علائمی که نشان دهنده زمان تعویض روغن موتور خودرو می باشد، وجود بوی روغن در داخل خودرو است. اگر داخل ماشین بوی روغن می دهد، ممکن است نشان دهنده نشت روغن باشد. در این صورت برای بررسی دقیق تر مشکل، نیاز است تا روغن موتور را چک کرده و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید. در صورتی که با تعویض روغن مشکل بوی روغن برطرف نشد نیاز به مراجعه به تعمیرکار جهت بررسی های بیشتر می باشد.

5. وجود دود غلیظ در اگزوز

همیشه مقداری بخار نیمه شفاف از قسمت اگزوز اتومبیل شما خارج می شود. در صورتی که به جای بخارهای نیمه شفاف متوجه خروج دود نسبتا غلیظ از اگزوز خودرو شدید ممکن است زمان تعویض روغن موتور خودرو فرا رسیده باشد. حتی ممکن است روغن موتور نشتی داشته باشد که در این صورت باید به طور دقیق بررسی ها و اقدامات لازم انجام گیرد.

6. طی کردن مسافت بیش از حد

اگر در ماه گذشته مسیر زیادی را با خودرو طی کرده اید، ممکن است زمان تعویض روغن موتور خودرو نسبت به قبل کاهش یافته باشد. این موضوع در اتومبیل های مختلف متفاوت است، اما به طور میانگین روغن موتور اکثر خودروها باید هر 5000 کیلومتر یا هر سه ماه یک بار تعویض گردد.
تعویض روغن کاری ساده و ارزان است و یکی از مهمترین کارهایی که می توانید افزایش طول عمر اتومبیل خود انجام دهید تعویض به موقع روغن موتور می باشد. داشتن سطح و کیفیت مناسب روغن از فرسودگی بیش از حد موتور شما جلوگیری می کند و در نهایت باعث نیاز به تعمیرات کمتری می گردد.

تعویض روغن موتور با چک کردن روغن

یکی دیگر از راه‌هایی که به شما می‌گوید زمان تعویض روغن موتور فرا رسیده، چک کردن «منظم» سطح روغن موتور خودروست.

بعد از آنکه روغن موتور را عوض کردید، اگر برای مدت یک ماه، هفته‌­ای یک بار سطح روغن موتور را چک کنید، متوجه خواهید شد که پیشرانه خودروی شما تا چه حد روغن کم می‌­کند. پس از آن، دیگر نیازی نیست این کار را هر هفته تکرار کنید و بسته به این که پیشرانه خودروی شما چه میزان روغن کم می‌کند، می­‌توانید این بازه زمانی چک کردن را طولانی‌تر کنید. مثلا هر سه هفته یکبار یا هر ماه یکبار. 

تعویض روغن موتور

در زمان چک کردن روغن موتور، که به کمک میله روغن (گیج روغن) آنرا انجام می‌دهیم، باید 3 سوال مهم را از خودمان بپرسیم:

1- آیا سطح روغن موتور، کاهش یافته؟

کاهش ناگهانی سطح روغن می‌تواند نشانه‌ای از روغن‌ریزی یا استفاده از روغن موتور تقلبی باشد.

2- آیا رنگ روغن موتور، تغییر کرده؟

قبل از هرچیز باید بدانید که تشخیص طبیعی بودن رنگ روغن موتور، نیازمند تجربه بسیار است. اما باید بدانید که روغن موتورها، به مرور زمان، رنگ‌شان تغییر کرده و تیره می‌شود. تیره‌شدن روغن موتور، نشانه خوبی است چراکه به شما می‌گوید روغن موتور، توانسته دوده‌های ناشی از احتراق و سایر رسوب‌ها را به خودش جذب کند.

اما تیره‌شدن «زودهنگام» روغن موتور، اصلا نشانه خوبی نیست! و حتی خطرناک هم هست چراکه می‌تواند دلیلی بر خرابی رینگ و پیستون یا وجود نقص و ایراد در کارتل باشد. بنابراین اگر رنگ روغن موتور، خیلی زود به تیره‌شدن متمایل شد، حتما برای بررسی بیشتر، به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید.

3- آیا چسبندگی روغن موتور، بیشتر شده؟

میزان چسبندگی روغن موتور را باید به کمک انگشتان‌تان لمس کنید. این طبیعی است که بعد از مدتی استفاده، چسبندگی روغن موتور، اندکی افزایش یابد.

اما بازهم این چسبندگی، حد تعادل دارد و اگر از مقدار خاصی بیشتر باشد، به این معنی است که ویسکوزیته روغن موتور تغییر کرده. در این حالت، روان‌سازی قطعات دیگر مطلوب نبوده و به عبارت بهتر، اصطکاک میان قطعات، بیشتر از حد نرمال شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید