آموزشی

آشنایی با انواع روانکارهای صنعتی و مزایای آنها

 

انواع روانکارهای صنعتی، در کاربردهای متعددی و در طیف وسیعی از صنایع استفاده می شوند که از جمله می توان به صنایع خودرو، مهندسی و اتوماسیون، فرآوری مواد غذایی، نفت و گاز و پزشکی اشاره کرد. هدف روانکار تعیین می کند که چه مواد افزودنی باید به پایه اضافه شود تا عملکرد مورد نظر خود را انجام دهد.

 

 

انواع روانکارهای صنعتی

مزیت های روان کننده ها

مزایای روان کننده ها را می توان شامل کاهش اصطکاک، جداسازی سطح، انتقال حرارت، محافظت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، محافظت در برابر سایش و پارگی و خواص درزگیر دانست. آن ها می توانند به خوبی در کاربردهای ذیل مورد استفاده قرار گیرند. روغن سیتی در این خصوص می تواند راهنمایی های بیشتری را ارائه کند.

زنجیر و کابل

انواع روانکارهای صنعتی، برای زنجیره و کابل ضروری است. آن ها تحت فشار شدید قرار می گیرند و اغلب در معرض فشار عناصر زیادی هستند.

 

روغن های کمپرسور

روغن های کمپرسور برای محافظت از آن ها در برابر اثرات سایش، خوردگی و زنگ زدگی استفاده می شوند.

روغن دنده صنعتی

 روغن دنده صنعتی از دنده ها در برابر اثرات سایش در گیربکس در وسایل نقلیه و ماشین آلات محافظت می کند.

روغن های هیدرولیک

روغن های بهران هیدرولیک به عنوان روان کننده مکانیزم های هیدرولیک همچون ترمز، آسانسور یا بیل مکانیکی استفاده می شود و راندمان پمپ را بهبود می بخشد.

روغن موتور

روغن موتور برای تمیز کردن قطعات متحرک، محافظت در برابر خوردگی، بهبود راندمان سوخت و جلوگیری از تشکیل لجن در میان کاربردهای دیگر استفاده می شود.

گریس ها

گریس به محافظت از قطعات در برابر اثرات زنگ زدگی و خوردگی کمک می کند و در محیط هایی با گرمای شدید، ایده آل است.

پایه های روغن صنعتی چیست؟

انواع روانکارهای صنعتی، عمدتاً برای کاهش اصطکاک بین دو سطح در تماس متقابل استفاده می شوند. در کاهش اصطکاک، آن ها به کاهش گرمای ایجاد شده، هنگام حرکت سطوح کمک می کنند. این نکته را باید افزود که اصطکاک نیروی مهمی است که مانع از حرکت مداوم قطعات می شود.

 

انواع روانکارهای صنعتی

 

روان کننده ها مواد جادویی هستند که به ما اجازه می دهند در برابر اصطکاک به نفع بهره وری، کار کنیم. یک روان کننده خوب، ممکن است قادر به انتقال نیرو، انتقال ذرات خارجی، یا گرما یا خنک کردن سطوح باشد.

آن ها بیشتر در کاربردهای صنعتی یافت می شوند، اما برای اهداف مختلفی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. سایر کاربردهای رایج عبارتند از صنایع غذایی، کاربردهای پزشکی که در تمام این شرایط، هدف انواع روانکارهای صنعتی، کاهش اصطکاک است.

خواص یک روان کننده خوب

همه روان کننده ها یکسان ایجاد نمی شوند. برنامه های کاربردی مختلف، به ویژگی های روان کننده متفاوتی نیاز دارند. منظور این است که نمی توان انتظار داشت که گریس و ژله نفتی، دقیقاً یک خواص را داشته باشند. با این حال، یک روان کننده خوب، به ویژه آن هایی که در بخش صنعتی هستند، به طور کلی دارای ویژگی های زیر می باشند:

  • پایداری دمایی
  • پایداری هیدرولیک
  • پیشگیری از خوردگی
  • شاخص ویسکوزیته بالا
  • مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون
  • نقطه جوش بالا و نقطه انجماد پایین
  • امولسیون پذیری (قابلیت رهاسازی آب)

برای هر روغن روانکاری معین، دستور ساده ای برای آن وجود دارد که روغن پایه به اضافه مواد افزودنی است. تنها تفاوت بین مایعات و گریس این است که دومی یک غلیظ کننده اضافی دارد. 30٪ گریس از غلیظ کننده که به طور معمول، یک صابون ساده یا پیچیده می باشد، تشکیل شده است.

تمامی روانکارها، دارای پایه اصلی روغن هستند. به طور معمول، این نسبت چیزی در حدود 90٪ روغن پایه به اضافه 10٪ مواد افزودنی است. سه نوع روغن پایه وجود دارد که شامل روانکار معدنی، گیاهی و مصنوعی می باشد.

 

انواع روانکارهای صنعتی

 

در میان انواع روانکارهای صنعتی، روغن معدنی از نفت خام بدست می آید و کیفیت آن به فرآیند پالایش بستگی دارد. روغن هایی که از پایه روغن گیاهی ساخته می شوند، به نام روانکار زیستی نامیده می شوند و روغن های دست بشر که به روغن های مصنوعی شناخته می شوند، می توانند برای استفاده در شرایط سخت مفید باشند.

کدام روانکارصنعتی متناسب با نیاز شماست؟

هنگام انتخاب بهترین روانکاری برای تجهیزات خود، صرف نظر از صنعتی که در آن هستید، گزینه های زیادی  خواهید داشت. شما این شانس را خواهید داشت که بین مجموعه ای از روان کننده های درجه یک و استاندارد یکی را انتخاب کنید.

عملکرد تجهیزاتی که با انواع روانکارهای صنعتی، مجهز شده است، کلید عملیات کسب و کار شما است. بدون عملکرد روان کننده های با کیفیت، تجهیزات شما نیاز به تعمیر و نگهداری معمول بیشتری خواهند داشت، خرابی ها بیشتر خواهد بود و بهره وری، در مجموع به اندازه کافی کارآمد نخواهد شد.

مشخصه های روانکارهای صنعتی مناسب و با کیفیت

این سه عامل مهم را هنگام انتخاب بهترین روان کننده برای کسب و کار خود در نظر بگیرید.

قیمت گذاری

قیمت همیشه مهم ترین عامل برای اکثر خریدها در تجارت و زندگی شخصی است. هنگام انتخاب روان کننده، نیز تفاوتی ندارد. انتخاب مقرون ‌به‌ صرفه‌ترین روان‌کننده که عملکرد بالا و طولانی ‌مدت را نیز ارائه می ‌دهد، برای ارزیابی هزینه مهم است. برای تعیین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در کسب و کار، لازم است قیمت های مختلف را در نظر بگیرید و عمر سیال  ها، نیاز به نگهداری پیشگیرانه در ارتباط با استفاده از آن ها را مقایسه کنید.

زندگی سیال

هر چه روان کننده ای که استفاده می کنید، بیشتر در تجهیزات شما دوام بیاورد و عملکرد بالایی داشته باشد، بهتر است. اطمینان حاصل کنید که انواع روانکارهای صنعتی که روی آن ها سرمایه گذاری می کنید ماندگار هستند.

قابل تنظیم

ممکن است نتوانید روان کننده مورد نیاز خود را در یک مارک مناسب و باکیفیت پیدا کنید، توانایی ایجاد یک ترکیب قابل تنظیم و مناسب برای تجهیزات، جهت اطمینان از سازگاری روانکار مورد استفاده در تجهیزات، نکته ای کلیدی است. روغن سیتی می تواند یک راه حل ترکیبی سفارشی برای شما ایجاد کند.

صرف نظر از مارک روان کننده ای که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که بهترین ارزش و کیفیت را برای تجهیزات خود دریافت می کنید. روغن کاری مناسب در عملیات تجهیزات، می تواند در تعمیر و نگهداری شما صرفه جویی کند.

 

1 دیدگاه در “آشنایی با انواع روانکارهای صنعتی و مزایای آنها

  1. مهدی پروین گفت:

    توی این مقاله بخوبی از انواع روانکارهای صنعتی توضیح داده شده
    ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید