آموزشی

معرفی روغن های صنعتی و کاربردها و مزایای آن

معرفی روغن های صنعتی

فواید استفاده از روغن های صنعتی

ما در اینجا به معرفی روغن های صنعتی میپردازیم که  دارای ترکیباتی هستند که اصطکاک، اتصال و سایش را کاهش می دهند. وظیفه اصلی آنها جابجایی سطوح جامد یا سیالات است. همچنین از آنها برای اصلاح خواص سطح، تنظیم دما یا حذف زباله ها نیز استفاده می کنند. روان کننده ای ایده آل چون روغن صنعتی تماس جامد به جامد را به حداقل می رساند و هرگونه اصطکاک را که باعث مانع حرکت و القای سایش می شود را، کاهش می دهد.  

 

معرفی روغن های صنعتی

 

این روغن ها الزامات تمام بخش های صنعتی اصلی شامل دفاع، راه آهن، سیمان، زغال سنگ، فولاد، شکر، نیرو، دریایی، حمل و نقل سطحی، مهندسی، کودها، و غیره را برآورده می کنند. در  معرفی روغن های صنعتی باید بگوییم که  حدود 90% از ترکیبات پایه و 10% از مواد افزودنی ساخته شده اند. اما مواد افزودنی شامل چیست؟ در ادامه با روغن سیتی همراه شوید تا به معرفی روغن های صنعتی بپردازیم.

روغن صنعتی و مواد تشکیل دهنده آن

همان طور که گفته شد، مواد تشکیل دهنده روغن های صنعتی حدود 90% مواد پایه چون معدنی، سنتتیک و نیمه سنتتیک است. همچنین حدود 10% از مواد افزودنی تشکیل شده است. این مواد باعث می شوند تا روغن کارایی و فایده بیشتری داشته باشد. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ضد زنگ بودن
  • ضد سایش بودن
  • ضد اکسیداسیون
  • پاک کننده ها
  • بهبود دهنده های اصطکاک
  • پایین آورنده های نقطه ریزش 
  • ضد کف بودن
  • بهبود دهنده های شاخص گرانروی 

روغن‌های صنعتی گاهی اوقات حاوی روغن‌های گیاهی (مثلاً کرچک، خردل یا کلزا) به‌ عنوان مواد افزودنی و همچنین مواد آنتی اکسیدان، غلیظ‌ کننده و ضد خوردگی برای بهبود کیفیت خدمات خود هستند. طیف وسیعی از روغن های صنعتی به طور مداوم در حال تغییر است و با مارک های جدید، به ویژه روغن های مصنوعی (به عنوان مثال، سیلیکون، پلی استر، و فلوئورو هیدروکربن) تکمیل می شود. 

 

 

معرفی روغن های صنعتی

معرفی روغن های صنعتی

در معرفی روغن های صنعتی باید بگوییم که بر اساس ویسکوزیته به انواع سبک، متوسط ​​و سنگین تقسیم می شوند. روغن های سبک، با ویسکوزیته 5 تا 10 سانتی استوک (1 سانتی استوک = 10-6 متر مربع در ثانیه) در 50 درجه سانتی گراد و نقاط ریزش تا 25- درجه سانتی گراد، برای روانکاری ماشین آلات با سرعت بالا و بار کم استفاده می شوند. 

 این گروه شامل روغن L (ولوزیت) و روغن T (پترولاتوم) است که برای روانکاری قاب های ریسندگی و دوبلین در صنعت نساجی، برای دوک های ماشین های تراش فلزکاری و موتورهای پرسرعت کم توان استفاده می شود. روغن جداکننده L، برای روانکاری جداکننده های سبک بیشتر به کار می رود. 

این روغن ها در بسیاری از بخش های صنعت (صنایع سبک، فلزکاری و غیره) عمدتاً برای روانکاری یاتاقان ها در موتورهای الکتریکی کم مصرف و در سیستم های هیدرولیک ماشین آلات فلزکاری استفاده می شوند. روغن های صنعتی سنگین، با ویسکوزیته 10 تا 30 سانتی استوک در 100 درجه سانتیگراد و نقاط ریزش نسبتاً بالا، برای روانکاری تجهیزات صنعتی که در سرعت های پایین و تحت بارهای سنگین کار می کنند، استفاده می شود. 

معرفی انواع محصولات روغن صنعتی

محصولات روغن صنعتی را بر اساس دمای کارکرد ویسکوزیته دسته بندی می کنند که شامل اعداد 10، 15، 22، 32، 46، 68، 100، 150، 220، 320، 460، 680، 1000 می باشد. هر چه میزان این اعداد بیشتر باشد، میزان گرانروی روغن نیز افزایش پیدا می کند. از دیگر محصولات روغن صنعتی می توان به گریس ها اشاره نمود.

آن ها نیز بر اساس قوام شان تقسیم بندی می شوند که شامل اعداد 000 و 00 و 0 و 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 است. هر کدام از این اعداد شکل و نوع خاص خود را دارند. گریس با گرید 000 کاملاً مایع شکل است و حتی می توان آن را به عنوان یک اسپری استفاده نمود. ولی گرید 6 جامد شکل بوده و قابلیت اسپری شدن را ندارد. 

عمده ترین ویژگی در معرفی روغن های صنعتی این است که روانکاوی کند و بتواند کارکرد وسایل صنایع را بهبود ببخشد. در نتیجه روغن ها در ابتدا از پالایش نفت به صورت خام خارج می شوند و با افزوده شدن مواد، چنین ویژگی هایی را نصیب خود می کنند. روغن ها باید بتوانند کارهای زیر را انجام دهند:

  • میزان گرانروی مناسب باشد و ضریب اصطکاک کم باشد.
  • در برابر حرارت های زیاد مقاوم باشد و زود بخار نشود. 
  • خاصیت پاک کنندگی خوبی در فعالیت مداوم خود داشته باشد.
  • گرانروی باید بالا باشد.
  • توانایی به وجود آوردن یک لایه نازک در سطوح متحرک را داشته باشد تا از فرسودگی و ساییدگی جلوگیری بنماید.
  • موقع روانکاری روغن کف تولید نکند. 
  • باعث زنگ زدگی و خوردگی نباید شود. 
  • با تمامی مواد لاستیکی و پلاستیکی سازگاری کافی را داشته باشد. 

مراحل تهیه یک روغن صنعتی

رسوب گذاری اولین مرحله ساخت روغن صنعتی است. نفت خام با خط لوله یا کشتی نفتکش از چاه نفت به پالایشگاه منتقل می شود. در پالایشگاه، نفت برای حذف هر گونه آب و آلاینده های جامد مانند ماسه و سنگ که ممکن است در آن معلق باشد، رسوب می شود. در طی این فرایند، نفت خام به مخازن نگهداری بزرگ پمپاژ می‌ شود، جایی که آب و نفت اجازه پیدا می‌ کنند که، جدا شوند و آلاینده‌ها از نفت خارج شوند. 

تکه تکه شدن دومین مرحله است، نفت خام تا حدود 700 درجه فارنهایت (371 درجه سانتیگراد) گرم می شود. در این دما به مخلوطی از بخار داغ و مایع تجزیه می شود که سپس به پایین اولین برج از دو برج شکنش پمپ می شود. در اینجا بخارات هیدروکربن داغ به سمت بالا شناور می شوند. با سرد شدن، متراکم شده و در سینی های مختلفی که در سطوح مختلف در برج نصب شده اند، جمع آوری می شوند. در این برج فشار اتمسفر نرمال به طور مداوم حفظ می شود و حدود 80 درصد نفت خام بخار می شود.

3 درصد باقیمانده روغن سپس دوباره گرم می شود و به برج دوم پمپ می شود، جایی که فشار خلاء نقطه جوش روغن باقی مانده را کاهش می دهد به طوری که می توان آن را در دمای پایین تر، تبخیر کرد. ترکیبات سنگین تر با نقطه جوش بالاتر، مانند قطران و ترکیبات معدنی، برای پردازش بیشتر باقی می مانند. 

 

فیلتر کردن و استخراج با حلال از دیگر مراحل تهیه روغن است.  پس از پردازش بیشتر برای حذف ترکیبات ناخواسته، روغن روان کننده ای که در دو برج جمع شده است که از چندین فیلتر بسیار ریز عبور داده می شود و تمامی ناخالصی های باقی مانده را حذف می کند. آروماتیک ها که یکی از این آلاینده ها است، حاوی حلقه های شش کربنی هستند که اگر در فرآیندی به نام استخراج با حلال حذف نشوند، بر ویسکوزیته روغن روان کننده تأثیر می گذارد.

استخراج با حلال امکان پذیر است؛ زیرا آروماتیک ها در حلال بیشتر از روغن روان هستند. هنگامی که روغن روان کننده با حلال ترکیب شده، مواد معطر نیز حل می شوند. پس از حذف حلال، می توان مواد معطر را از آن بازیابی کرد.

 

معرفی روغن های صنعتی

مواد افزودنی، بازرسی و بسته بندی که آخرین مرحله تولید روغن صنعتی است، در نهایت، روغن را با مواد افزودنی مخلوط می کنند تا خواص فیزیکی مورد نظر مانند توانایی مقاومت در برابر دمای پایین به آن داده شود. در این مرحله، روغن تحت آزمایش‌ های کنترل کیفی مختلفی قرار می‌ گیرد که ویسکوزیته، وزن مخصوص، رنگ، فلاش و نقاط آتش‌ سوزی آن را ارزیابی می‌ کند. روغنی که مطابق با استاندارد های کیفی باشد تولید شده و سپس برای فروش و توزیع بسته بندی می شود.

انواع کاربردهای روغن صنعتی در صنایع مختلف

نفت از لحاظ تاریخی بزرگترین منبع انرژی برای کل مصرف انرژی سالانه بوده است. ما از فرآورده های نفتی برای به حرکت درآوردن وسایل نقلیه، گرم کردن ساختمان ها و تولید برق استفاده می کنیم. در بخش صنعت چون صنعت پتروشیمی از نفت به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولاتی مانند پلاستیک، پلی اورتان، حلال ها و صدها کالای واسطه و مصرف کننده دیگر استفاده می کنند. 

خرید انواع روغن صنعتی

شما برای خرید روغن صنعتی مناسب خود باید ابتدا ببینید که قرار است برای مصرف چه کاری از آن استفاده نمایید. طبیعتاً روغنی که برای هر صنایع استفاده می شود، با یکدیگر گوناگون است. همچنین شما می توانید به مراکز معتبر برای خرید انواع این روغن ها مراجعه کنید. 

قیمت روغن صنعتی

قیمت روغن صنعتی همیشه یکسان نیست. چون میزان مصرف شما و نوع روغنی که مد نظرتان است، با مدل های دیگر فرق می کند. در نتیجه نمی توان یک رنج خاصی از قیمت را برای آن در نظر بگیریم. در نتیجه بهتر است که به مراکز معتبر برای اطلاع پیدا کردن از روغن های صنعتی مراجعه کنید.

همچنین پیشنهاد می شود که در ابتدا درباره نوع روغن مورد نیاز خود جستجو کنید و سپس اقدام به خرید آن نمایید و با توجه به نکات گفته شده در بالا، بهترین روغن را خریداری فرمایید. ما در اینجا به معرفی روغن های صنعتی پرداختیم امیدواریم توانسته باشیم شما را با این دسته از روغن های محبوب صنعتی آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید