راهنمای انتخاب روغن, آموزشی

نحوه انتخاب روغن هیدرولیک بر اساس چه معیارهایی است؟

نحوه انتخاب روغن هیدرولیک بر اساس چه معیارهایی است؟

سال‌ها است که از اختراع انواع پمپ‌ها و جک‌های هیدرولیک می‌گذرد. این پمپ‌ها وظیفه دارند کارهایی که نیاز به نیروی زیادی دارند را برای ما آسان‌تر کنند. این پمپ‌ها و جک‌ها در صنایع مختلفی دارای وظیفه و کاربردهای مختلفی هستند. از استفاده از جک‌های هیدرولیک درب برقی خانه شما گرفته تا پرس‌های غول پیکر صنایع فولاد و خودروسازی. یکی از کاربردهای این فناوری، در خودروهای سواری شما است. در ادامه به بررسی بیشتر این مایع و نحوه انتخاب روغن هیدرولیک مناسب برای خودرو خود می‌پردازیم. 

از روغن هیدرولیک در خودورهایی که دارای فرمان هیدرولیک می‌باشند، از پمپ‌های هیدرولیک در جعبه فرمان این خودروها برای بهبود کنترل و فرمان‌پذیری استفاده می‌شود تا هم نیروی کمتری برای چرخش فرمان نیاز باشد و هم کنترل خودرو امن‌تر باشد. در درون این سیستم‌های هیدرولیک، معمولا سیال و مایعی وجود دارد که وظیفه انتقال قدرت را بر عهده می‌گیرد؛ به این مایع روغن هیدرولیک می‌گویند و درون هر سیستمی که با پمپ‌های هیدرولیک سروکار داشته باشد از روغن هیدرولیک نیز استفاده می‌شود.

 

معرفی روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک همان مایع حیاتی است که باعث می‌شود ماشین‌های متحرک و ثابت بی‌شماری به درستی کار کنند. بدون آن، ترمزها از کار می‌افتند، گیربکس‌ها از بین می‌روند و عمر موتورها بسیار کوتاه می‌شود. روغن هیدرولیک عاملی است که نیرو را در سیستم‌های هیدرولیکی انتقال می‌دهد. روغن هیدرولیک تشکیل شده از روغن‌ها و افزودنی‌هایی است که برای انتقال نیرو می‌باشند. در عین حال این روغن به عنوان روان‌کننده و خنک‌کننده نیز طراحی می‌شود. این روغن در طیف وسیعی از دماها موثر است و سایش، زنگ‌زدگی و خوردگی تجهیزات هیدرولیکی را کاهش می‌دهد. روغن هیدرولیک مشابه روغن موتور استفاده می‌شود، اما کاربرد گسترده‌تری در سیستم‌های خودرو مانند گیربکس‌های اتوماتیک و همچنین ترمزهای برقی و فرمان هیدرولیک دارد. ویسکوزیته در انتخاب چنین روغنی برای کاربردهای مختلف دارای اهمیت بالایی است.

 

معرفی شاخص‌های نحوه انتخاب روغن هیدرولیک با کیفیت

انواع مختلفی از روغن‌های هیدرولیک در بازار وجود دارند. اما نحوه انتخاب روغن هیدرولیک چگونه است؟ و چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

 

اهمیت انتخاب روغن هیدرولیک مناسب

اهمیت انتخاب روغن هیدرولیک مناسب

استفاده از نوع مناسب روغن می٬تواند کارایی را بهبود بخشد و سایش و پارگی را کاهش دهد، که به معنای مصرف سوخت کمتر و افزایش عمر تجهیزات شما است. براي نحوه انتخاب روغن هيدروليک بايد به موارد زير توجه نمود:

شاخص اول | مولتی گرید بودن یا مونو گرید بودن روغن

اولین عامل در نحوه انتخاب روغن هیدرولیک، گرید روغن است. گرید یک روغن توضیح می‌دهد که چگونه دما بر ویسکوزیته آن تأثیر می‌گذارد. یک روغن مولتی گرید ویسکوزیته را در محدوده دماهای بیشتری حفظ می‌کند، بنابراین برای تجهیزاتی که باید با تغییرات شدید آب و هوا مقابله کنند و برای راه‌اندازی موتورها در دماهای پایین ایده آل است. روغن‌های مونوگرید برای موتورهایی که به طور مداوم کار می‌کنند، مناسب است.

شاخص دوم | با مواد شوینده یا بدون مواد شوینده

عامل بعدی در نحوه انتخاب روغن هیدرولیک، وجود افزودنی‌های مختلف در آن است. برخی از مایعات هیدرولیک همچنین حاوی مواد افزودنی به نام مواد شوینده هستند که به حذف آلاینده‌ها از سیستم هیدرولیک کمک می‌کند. این می‌تواند به ویژه برای کاربردهای هیدرولیک متحرک، مانند وسایل نقلیه ساختمانی، که در آن تجمع لجن و لاک معمول است، مفید باشد.

شاخص سوم | با افزودنی ضد سایش یا بدون آن

افزودنی‌های ضدسایش به کاهش آسیب‌های ناشی از تماس فلز به فلز در بین اجزای هیدرولیک مانند پیستون‌ها و سوپاپ‌ها کمک می‌کنند. این یک ویژگی جذاب برای سیستم‌های هیدرولیکی است که تحت فشارهای بسیار بالا کار می‌کنند، مانند کمپرسورهای هوا.

شاخص چهارم | خودداری از مخلوط کردن روغن‌های هیدرولیک مختلف

گرید و مواد افزودنی مختلف توسط سازنده هر روغن خاص برای یک کاربرد معین ترکیب شده‌اند، بنابراین مخلوط کردن سیالات مختلف در یک سیستم هیدرولیک معمولاً چیزی است که باید از آن اجتناب کرد. مخلوط کردن مایعات با افزودنی‌های مختلف ممکن است منجر به واکنش‌های شیمیایی پیش‌بینی نشده و ناخواسته شود که می‌تواند منجر به رسوبات مضر در داخل ماشین آلات حساس شود.

می‌توانید مقاله انواع کاربردهای گریس شاسی را مطالعه کنید.

 

معرفی انواع گریدهای روغن هیدرولیک

معرفی انواع گریدهای روغن هیدرولیک

نحوه انتخاب روغن هیدرولیک معمولا بر اساس گرید آن صورت می‌گیرد. سازمان بین المللی استاندارد “ISO” روغن هیدرولیک را بر اساس ویسکوزیته با استفاده از نماد VG با یک عدد درجه‌بندی می‌کند. هرچه عدد VG بیشتر باشد، سیال ویسکوزیته بالاتری دارد. دیگر سازمان‌های استاندارد که روغن هیدرولیک را درجه‌بندی می‌کنند، انجمن مهندسین خودرو (SAE) و انجمن تولیدکنندگان دنده آمریکا (AGMA) هستند. ISO روغن را به عنوان نمونه‌های زیر درجه‌بندی می‌کند:

  • ISO VG 15 Hydraulic Oil : به معنای روغن هیدرولیک با ویسکوزیته جنبشی نقطه میانی 15 mm2/s در دمای 40 درجه سانتی‌گراد است.
  • ISO VG 32 Hydraulic Oil : به معنای روغن هیدرولیک با ویسکوزیته جنبشی نقطه میانی 32 mm2/s در دمای 40 درجه سانتی‌گراد است.
  • گریدهای رایج روغن هیدرولیک عبارتند از ISO VG 15، ISO VG 22، ISO VG 32، ISO VG 46، ISO VG68 و ISO VG 100.

در فروشگاه روغن سيتی می‌توانید انواع روغن‌های هیدرولیک را بر اساس نیاز خود خریداری کنید.

 

مزایای هر کدام از انواع روغن‌های هیدرولیک

در این بخش به مزیت انواع روغن‌های هیدرولیک می‌پردازیم.

مزیت اول | سیالات مبتنی بر آب

 شاید این نوع از مایع هیدرولیک کمترین کاربرد را داشته باشد، اما این سیالات که مبتنی بر آب هستند در جایی که احتمال وقوع آتش سوزی زیاد است استفاده شده و کاربرد دارند. اما نقطه ضعف آن‌ها این است که وقتی صحبت از روغن‌کاری و روانکاری به میان می‌آید، خیلی عالی نیستند.

مزیت دوم | سیالات مبتنی بر نفت

 این سیال مبتنی بر مواد معدنی نفتی اغلب برای استفاده در پمپ‌های هیدرولیک و روغنکاری، پایداری و مقاومت در برابر خوردگی کاربرد دارد. یکی از معایب این روغن‌ها، ایجاد لجن و کثیفی در سیستم است که می‌تواند باعث آسیب گردد.

مزیت سوم | سیالات مصنوعی

این سیالات هیدرولیک ساخته دست بشر به طور خاص برای ایجاد پایداری بالای سیال، روانکاری مناسب و سایر ویژگی‌های لازم برای یک روغن هیدرولیک مناسب طراحی شده‌اند. آن‌ها در طیف وسیعی از دماها و حتی تحت فشار بالا کاملاً کارآمد هستند. اما در مورد معایب آن‌ها باید گفت که آن‌ها پرهزینه و سمی‌تر هستند و ممکن است با مواد آب‌بندی استاندارد ناسازگار باشند.

 

سخن پایانی

برای خرید و تهیه انواع روغن‌های هیدرولیک مورد نیاز خود تنها کافی است تا به سایت روغن سیتی مراجعه کرده و با راهنمایی درباره نحوه انتخاب روغن هیدرولیک مناسب، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

تلفن تماس: 09194408271

منابع: vpracingfuels

روغن سیتی

بیشتر بخوانید:

بهران سمند

روغن دنده صنعتی

روغن توربین

 

سوالات متداول

  • نحوه انتخاب روغن هیدرولیک بر چه اساسی می‌باشد؟

برخی از معیارهای انتخاب روغن هیدرولیک می‌توان به مولتی گرید بودن یا مونو گرید بودن روغن، با افزودنی ضد سایش یا بدون آن، با مواد شوینده یا بدون مواد شوینده و … اشاره کرد.

  • قیمت روغن هیدرولیک به چه صورت است؟

از آنجایی که روغن هیدرولیک در سلامت، حفظ و نگهداری بسیار اهمیت دارد؛ شما می‌توانید با مراجعه به سایت روغن سیتی از قیمت آن مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید