آموزشی

مزایای روغن صنعتی چیست؟

مزایای استفاده از روغن صنعتی چیست

روغن صنعتی به روانکار هایی اطلاق می شود که می تواند مانع از خراب شدن قطعات مختلف دستگاه های صنعتی شود, حال بهتر است درباره مزایای روغن صنعتی اطلاعات کافی را کسب کنیم تا در خرید خود بهترین انتخاب را داشته باشیم با روغن سیتی همراه باشید.

روغن‌های صنعتی خواص بی‌شماری همچون روان کنندگی قطعات موتور خودروها و ماشین آلات مختلف مورد استفاده برای صنایع گوناگون، کم کردن اصطکاک و ساییدگی تنظیم دما و کاهش میزان گرما و همچنین رفع و پاکسازی آلودگی‌ها را به همراه دارد. روغن صنعتی با توجه به این که در چه زمینه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای خواص و مزایای زیادی است که نباید از آن‌ها غافل شد.

در واقع زمینه‌های مختلفی برای استفاده از روغن‌های صنعتی وجود دارد که این موضوع نشان دهنده‌ی کاربردهای بسیار زیاد و متنوع انواع مختلف روغن صنعتی و روانکار هایی است که در دامنه‌ی روغن‌های صنعتی قرار می‌گیرند.

می‌توان گفت که مزایا و خواصی که انواع روغن صنعتی به همراه دارد، با توجه به انواع مختلف افزودنی‌هایی که برای تولید انواع مختلف این محصول مهم صنعتی به کار می‌روند تعیین می‌شود.

به عبارت دیگر این افزودنی‌ها باعث می‌شوند تا کیفیت روغن‌ها تنظیم شده و همچنین ویژگی‌های مختلفی در ترکیب حاصل شده به وجود بیاید.
برای این که بیشتر با چیستی روغن‌های صنعتی آشنا شویم، لازم است که دانش کافی را درباره‌ی این مزیت‌ها و خواصی که روغن‌های صنعتی در زمینه‌های گوناگون به همراه دارند به دست آوریم.

تاریخچه روغن صنعتی

پیش از سال ۱۸۵۶ میلادی روغن مورد نياز برای مصارف مختلف مانند روانكاری چرخ گاری ها و ارابه ها، روغن فرآوری چرم و … از منابع روغـن هـای حيـوانی مثـل روغن نهنگ، گاو، خوک و روغن های گياهی بدست می آمد و اسمی به عنوان روغن صنعتی وجود نداشت، اما مقاومـت آنها پـايين بود و سريعاً تجزيه و فاسد می شدند و موارد استفـــاده از آنها محدود بود. به مرور و با پیشرفت صنعت به مواد جدیدی که قادر باشند اصطكاک بين سطوح متحرك را كاهش دهند نیاز بود.

پـس از اسـتخراج نفت و پيشرفت سريع صنعت نفت در سال ١٨٨٣ میلادی و بهبود فرايندهای تقطير و تصفيه نفت خام، روغن های با پایه نفت توليد شد و جايگزين روغن های چرب گرديد و امكان استفاده از روغن صنعتی در مصارف مختلف فراهم شد. روغن های نفتی در زمان کمی محبوبیت یافتند در نتيجـه اسـتفاده از روغن های حيوانی، نباتی، ماهی و… براي روغنكاری به تدريج منسوخ شد. با پيشرفت صنايع نياز به روغن هاي باكيفيت بيشتر شد. روغن هایي ساخته شده كه قادر به تحمل رنج وسيعی ازفشارها و درجه حرارت ها برای كاربردهای خاص خود باشند.

مزایای روغن صنعتی

تعریفی از روغن صنعتی و مزایای استفاده از آن:

روغن صنعتی دارای انواع بسیار متفاوتی بوده، که با وجود ترکیب شیمیایی مختلف، تقریبا کارایی همه آنها یکسان می باشد. روغن های صنعتی می توانند هم به صورت مایع و هم به صورت جامد در بازار عرضه شوند. هر کدام از آنها می تواند کاربرد مخصوص به خود را داشته باشد زیرا شرایطی که از انواع روغن صنعتی استفاده می شود، یکسان نمی باشد.

تا اکنون به مزایای استفاده از روغن صنعتی پرداخته شد و دیدید که وجود آنها در امور صنعتی به جهت ایجاد روانکاری تا چه حد ضروری است.
اما نکته قابل توجه این است که اگر روغن های صنعتی را با توجه به نوع کار مد نظر با کیفیت عالی تهیه نکنید امکان تخریب قطعات وجود دارد.
حتی روانکاری مورد نظر را نیز ارائه نداده و هزینه های شما را هدر می دهد.

مزایای روغن صنعتی چیست؟

همانطور که اشاره شد با توجه به این که در ساختار روغن‌ صنعتی و برای تولید آن از چه مواد افزودنی استفاده می‌شود، خواص و مزایای آن ممکن است دچار تغییر شده و ویژگی‌های جدیدی برای انواع مختلف روغن‌های صنعتی به وجود بیاید.

با توجه به این که از انواع روغن‌های صنعتی در چه زمینه‌هایی استفاده می‌شود، می‌توان مزایا و خواص مختلفی را برای انواع این روغن‌ها نام برد. در ادامه نگاهی کلی بر خواص و مزیت‌های اصلی انواع روغن‌های صنعتی می‌اندازیم.

1. یکی از مزایای استفاده از روغن صنعتی روان کنندگی قطعات است؛ به همین دلیل است که به انواعی از این روغن‌ها روانکار نیز گفته می‌شود. در واقع با استفاده از انواع روغن‌های صنعتی همچون روغن موتور برای خودرو‌ها، قطعات موتور خودرو به شکلی کاملا روان‌تر عمل می‌کنند و به نوعی عملکرد موتور خودرو تقویت می‌شود.
نکته‌ای که وجود دارد این است که برای موتور خودروهای قدیمی و جدید، لازم است که از روغن‌های موتور مناسب استفاده شود.

2. مزیت دیگر روغن صنعتی این است که با استفاده از آن در ماشین آلات و دستگاه‌هایی که برای صنایع مختلف مشخص می‌شود، خنک کنندگی قطعات به کار رفته برای تولید این دستگاه‌ها می‌باشد.

در واقع روغن‌های روانکار صنعتی با تقویت قطعات این دستگاه‌ها، از افزایش بیش از حد دمای آن‌ها و گرم شدن زیاد از حد این قطعات جلوگیری می‌کنند و به نوعی دمای این قطعات را در حالتی تنظیم شده و مناسب نگه می‌دارند.

3. یکی دیگر از مزیت‌های اصلی و بسیار مهم روغن‌های صنعتی، کمک به کاهش اصطکاک قطعات موتور خودروها و ماشین آلات و دستگاه‌های صنعتی است؛
در واقع با استفاده از انواع مختلف روغن صنعتی در چنین مواردی، می‌توان از اصطکاک و ساییدگی بیش از حد قطعات جلوگیری کرد.

4. مزیت مهم دیگر روغن‌ صنعتی این است که آلودگی‌های مختلفی که به داخل موتور‌ خودروها و همچنین بین قطعات دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی نفوذ پیدا می‌کنند را جذب کرده و از تجمع این آلودگی‌ها جلوگیری می‌کند و به نوعی این قطعات را پاکسازی می‌نماید.

5. روغن صنعتی با توجه به خواصی که افزودنی‌های مختلف در ساختار آن به وجود آورده‌اند، با استفاده در سطوح داخلی و خارجی مانع خوردگی این سطوح می‌شوند.

مزایای روغن صنعتی

مواد افزودنی روغن صنعتی چیست؟

در تمامی روغن های صنعتی از قبیل روغن هیدرولیک و روغن موتور، افزودنی هایی وجود دارد. حال اگر بخواهیم دلیل افزودنی موجود در روغن ها را بدانیم باید گفت برای اینکه در روغن ها مقاومت لازم برای سنگینی کار، حرارت و فشار زیاد موتور، وجود داشته باشد، موادی به آن ها افزوده می شود.
بنابراین مواد افزودنی ترکیبات شیمیایی هستند که به روغن پایه اضافه می شوند و برخی ویژگی های روغن پایه را بهتر می کنند یا ویژگی های جدیدی به آن اضافه می کند که از جمله می توان به موارد ذیر اشاره کرد:

  • ضد سایش
  • ضد زنگ
  • ضد کف
  • ضد اکسیداسیون
  • پاک کننده
  • متفرق کننده
  • بهبود دهنده های اصطکاک
  • بهبود دهنده های شاخص گرانروی
  • پایین آورنده های نقطه ریزش

دلایل اصلی استفاده و کاربرد روغن صنعتی

کاهش اصطکاک

یکی از کاربردهای شناخته شده روان کننده ها، توانایی آنها در کاهش اصطکاک در دستگاه های خانگی و صنعتی است. این روغن ها علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه و جلوگیری از سایش قطعات، عملکرد دستگاه را بهبود می بخشد.

مزایای روغن صنعتی

کاهش آلودگی

برخی از دستگاه ها، به ویژه در صنعت خودروسازی، آلودگی و ذرات ناخواسته تولید می کنند. در چنین مواقعی روان کننده ها به حذف این ذرات ناخواسته کمک می کنند و پس از انتقال به فیلتر تعبیه شده در دستگاه، فرصت مناسبی را برای جمع آوری آنها فراهم می کنند. برای کاهش آلودگی اغلب از روان کننده هایی که حاوی مواد افزودنی شوینده هستند استفاده می شود.

حفاظت در برابر خوردگی

قرار گرفتن برخی از قطعات صنعتی در معرض رطوبت و اکسیژن به ویژه قطعات آهنی و فلزی می تواند باعث خوردگی این قطعات شود. تعویض و تعمیر این قطعات یکی از پرهزینه ترین فعالیت های شرکت های تولیدی است. در بیشتر موارد، با استفاده و استفاده صحیح از روان کننده ها می توان خوردگی را کاهش داد یا از آن جلوگیری کرد.

جلوگیری از سایش و پارگی

حتی زمانی که عملکرد اجزای مختلف دستگاه هیچ مشکلی ایجاد نمی کند، امکان بی نظمی و ناهمواری وجود دارد. در این صورت فرسایش سنبله های حاصل به سطوح مجاور باعث آسیب به آن سطوح می شود. این اصطکاک در نهایت منجر به سایش قطعات می شود. استفاده صحیح از روان کننده ها و روغن های صنعتی می تواند آسیب قطعات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و عمر دستگاه را افزایش دهد.

قطعات متحرک را جدا نگه دارید

تقریبا تمام سیستم های صنعتی از اجزای متحرک تشکیل شده اند. عملکرد و ایمنی این دستگاه ها ارتباط مستقیمی با روغن کاری صحیح قطعات تشکیل دهنده آنها دارد. تماس قطعات متحرک با یکدیگر احتمال سایش این قطعات را افزایش داده و در نتیجه باعث تولید گرما می شود. گاهی اوقات تولید گرما می تواند بسیار خطرناک باشد. در چنین مواقعی استفاده از روان کننده ها بسیار ضروری است، زیرا روان کننده ها نوعی لایه جداکننده بین دو قسمت ایجاد کرده و موقعیت مناسبی را برای حرکت آزاد و مستقل قطعات فراهم می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید