اخبار

روغن کمپرسور باد چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟

روغن کمپرسور

 روغن کمپرسور باد چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟ کمپرسور یک دستگاه مکانیکی است که کار اصلی آن کاهش حجم هوا می باشد ، به همین جهت به کمپرسور دستگاه متراکم کننده یا یا فشرده کننده هوا نیز گفته می شود . امروزه در صنعت جایگاه و نقش هوای فشرده بر هیچ صنعتگر و محققی پوشیده نیست. در واقع می توان گفت که کمپرسور , قلب تپنده و مهم ترین عضو سیستم یا چرخه هوای فشرده می باشد .

با توجه به نقش و اهمیت بسیار بالای کمپرسور در تولیدات صنعتی , شیوه نگهداری و حتی تامین کمپرسور در افزایش راندمان و کارایی دستگاه های مکانیکی نقش بسزایی دارد .
در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما همراهان گرامی را با انواع کمپرسورها , و نقش روغن کمپرسورباد در کارایی بهتر و به سایر پرسش های شما عزیزان پاسخ گو باشیم . با تیم روانکار روغن سیتی همراه باشید تا جواب هر آنچه می خواهید در مورد کمپرسورها و ویژگی روغن های مورد استفاده در آنها را شناخته و درست عمل نمایید .

کمپرسور باد چیست ؟

می توان گفت کمپرسور باد از دستگاه های بسیار کاربردی و مفید در صنعت به شمار می رود , و صنعت را دچار تحولی عظیم کرده است , به طور ساده می توان گفت که کمپرسور باد دستگاهی است که هوا را مکش می دهد و آن را با فشار بسیار بالا تحویل می دهد . این هوای فشرده در صنعت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . کمپرسور باد در انواع مختلف روانه بازار مصرف شده است ؛ که یک نوع آن کمپرسور دینامیک می باشد که دارای دو شکل حالت گریز از مرکز و محوری می باشد .

نوع دیگری از کمپرسورها با قابلیت جابه جایی مثبت تولید می شود که این نوع کمپرسور به دو نوع دورانی و پیستونی تولید و عرضه می شود , حال کمپرسورهای دورانی به شکل های , اسکرو , حلقه مایع , اسکرال دنده ای روتاری طبقه بندی می شود , چنانچه کمپرسورهای پیستونی به انواع دیافراگمی , یک مرحله ای و دو مرحله ای تقسیم بندی می شود.

روغن کمپرسور در چه نوع کمپرسوری مورد استفاده قرار می گیرد ؟

از انواع کمپرسورهای موجود تنها تعداد محدودی از آنها نیاز به روغن دارند , از جمله این کمپرسورها می توان به مدل های پیستونی یا به زبان ساده تر همان رفت و برگشتی , مدل مارپیچی یا همان اسکرو , تیغه ای , روتاری و یخچالی اشاره کرد .

آیا روغن خودرو می تواند جایگزین مناسبی به جای روغن کمپرسور باد باشد ؟

بنابر دلایلی به هیچ عنوان نمی توان روغن خودرو را برای کمپرسور باد به جای روغن کمپرسور مصرف کرد , از جمله این دلایل ؛ تفاوت در میزان روانکاوی یا ویسکوتیزه روغن , تفاوت در رطوبت موجود در روغن و حتی تفاوت در ترکیبات روغن می توان اشاره کرد . توجه داشته باشید در صورتی که برای کمپرسور روغن مناسب مورد استفاده قرار نگیرد , باید منتظر خرابی های قسمت هایی از کمپرسور و افت راندمان و حتی از کار افتادن کلی کمپرسور باشید .

روغن چه نقشی در کمپرسور باد دارد؟

از جمله وظایفی که روغن کمپرسور دارد می توان به ؛جلوگیری از ساییدگی و به تاخیر انداختن روند ساییدگی , حفظ دمای مطلوب داخل کمپرسور , ایجاد روانکاوی بسیار مطلوب برای اجزای داخلی سیستم و نقش مبدل خنک کننده در کمپرسور اشاره کرد .

روغن کمپرسور هوا چه زمانی نیاز به تعویض دارد ؟

برای دانستن این مطلب بهتر است به دفترچه کاربری آن مراجعه کنید . ولی اگر استفاده کمی از دستگاه کمپرسور باد دارید باید بر طبق نظر کارشناسانه به ازای هر 500 ساعت کارکرد اقدام به تعویض روغن نمایید . برای افزایش طول عمر ذستگاه بهتر است دفعات تعویض روغن را افزایش دهید .

روغن کمپرسور باد

چگونه روغن کمپرسور را تعویض نماییم؟

برای تعویض بهتر روغن دستگاه کمپرسور را حداقل نیم ساعت روشن نگه دارید تا روغن داخل آن گرم شده و روانکاوی بهتری پیدا کند .
برای آشنایی با نحوه ورود و خروج روغن در انواع کمچرسور به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید .

در اغلب کمپرسورهای باد , باید پیچ تخلیه روغن به درستی باز شود و روغن تخلیه شود و هوا جای روغن را پر نماید , بعد از تخلیه کامل روغن از بستن پیچ اطمینان حاصل کنید . و بعد اقدام به ریختن روغن مناسب کمپرسور نمایید , برای اطمینان از کافی بودن روغن به نمایشگر روغن نگاه کنید . و ذر آخر درپوش مخزن را محکم ببندید و دستگاه را راه اندازی نماییدتا از نشت روغن اطمینان حاصل نمایید .

سخن پایانی اینکه برای خرید روغن کمپرسور باد می توانید با مشاوران و کارشناسان شرکت روانکار روغن سیتی تماس حاصل نمایید و با مشاوره ای که به شما ارائه می دهند می توانید روغن کمپرسور خود را با بالاترین کیفیت خریداری نمایید .

چگونه بهترین روغن کمپرسور را پیدا کنیم؟

همان‌طور که گفته شد برای انتخاب بهترین روغن برای پمپ باد لازم است که به فاکتورها و پارامترهای مختلفی توجه شود. در این مسیر موارد متعددی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند:

  • معدنی یا سینتتیک بودن روغن؛ لازم به ذکر است که هر کدام از این موارد، از نظر قیمت، روانکار، طول عمر، خنک کاری و حمل هوا با هم متفاوت هستند.
  • فشار بخار روغن؛ فشار بخار، نشان‌دهنده میزان فراریت روغن است و هرچه بیشتر باشد، روغن در دمای کمتری به جوش آمده و فراریت آن بیشتر خواهد بود.
  • نقطه ریزش روغن کمپرسور؛ این مورد نشان‌دهنده سیالیت روغن در دماهای کم و عمدتا دمایی است که اگر روغن ۳ درجه سردتر شود، در مدتی کمتر از ۵ ثانیه حرکت نکند.
  • توجه به ویسکوزیته یا گرانروی روغن؛ این مولفه مهم‌ترین موردی است که در زمان انتخاب نوع روغن کمپرسور باد باید در نظر داشته باشید. در اصل شاخص ویسکوزیته روغن بیانگر شدت تغییرات ویسکوزیته نسبت به درجه حرارت است.
  • استفاده از افزودنی جهت جلوگیری از کربنی شدن روغن؛ در برخی موارد، روغن حالتی شبیه به لواشک پیدا می‌کند. عمده دلیل این اتفاق،‌ بالا بودن دما، ذرات معلق و عدم وجود افزودنی کافی است. همچنین روغن برای کمپرسور باد باید افزودنی کافی جهت جلوگیری از کف کردن داشته باشد.

«از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین روغن کمپرسور می‌توان به نقطه احتراق روغن کمپرسور، نقطه اشتعال روغن کمپرسور، دمای احتراق خودبه‌خود و… اشاره کرد.»

مشخصات روغن کمپرسور

عموما کمپرسورهای هوا دارای یک کاتالوگ راهنما هستند که تمامی مشخصات و ویژگی‌های آن را عنوان کرده و در آن‌ها میزان روغن کمپرسور باد و نوع مناسب برای هر دستگاه عنوان شده است. به‌صورت کلی روغن‌ها دارای ویسکوزیته‌های متفاوتی هستند و به همین دلیل نمی‌توان از روغن خودروها در کمپرسورها استفاده کرد. این روغن‌ها علاوه بر تفاوت در ویسکوزیته از نظر رطوبت، مواد و افزودنی‌های موجود نیز با هم متفاوت هستند و استفاده از روغن خودرو در کمپرسورها ممکن است باعث ایجاد خسارت شود.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که روغن‌های معدنی قیمت کمتری دارند اما در مقابل در مقابل حرارت، مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند. این در حالی است که روغن‌های سینتتیک یا مصنوعی تحمل دماهای بالا را داشته و در مقابل، روانکاری بهتر و طول عمر بیشتری نیز دارند و از نظر اقتصادی نیز انتخاب مناسب‌تری هستند.

۲ نوع روغن کمپرسور باد رایج و محبوب

همان‌طور که گفته شد امروزه انواع مختلفی از روغن‌ها برای کمپرسورهای هوا وجود دارند که هر کدام از مشخصات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار بوده و همچنین راندمان و عملکرد متفاوتی نیز دارند. از جمله رایج‌ترین انواع روغن مناسب برای کمپرسور باد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن کمپرسور باد استاندارد که دارای ویسکوزیته و رطوبت کافی بوده و برای مصارف عمومی و خانگی مناسب است.
  • روغن کمپرسور سنتتیک یا روغن مصنوعی که محافظت بالایی به همراه داشته و در نهایت قطعات ساینده دستگاه را بسیار نرم می‌کند. این روغن‌ها بیشتر برای کاربرانی مناسب است که ۳ بار در هفته روغن دستگاه را عوض می‌کنند.
  • روغن کمپرسور اسکرو که معمولاً دارای گرید ۶۸ و خاصیت ضد کف است و می‌تواند فضای بین موتور را پر کرده و از سایش قطعات ممانعت کند. البته روغن کمپرسور پیستونی نیز ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته و در مقابل از قیمت بالایی برخوردار است.

روغن کمپرسور باد

مقایسه کمپرسورهای روانکاری شده با مدل‌های بدون روغن

کمپرسورهای روانکاری در مقایسه با کمپرسورهای بدون روغن طول عمر بیشتری دارند. به‌صورت کلی نباید روغن داخل کمپرسورهای هوا را تغییر داده و در صورت نیاز فقط باید سالانه آن را تعویض کنید. کمپرسور هوای اویل فری یا بدون روغن،‌ در موتور خود به روغن نیاز نخواهد داشت و معمولاً صدای بیشتری نیز تولید می‌کنند. اما کمپرسورهای روغنی راندمان بهتری داشته و طول عمر بالاتری نیز دارند و صدای کمتری نیز تولید می‌کنند.

مقایسه روغن کمپرسورهای هوا با روغن موتور

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که کاربران عموما با آن مواجه می‌شوند، این است که چه نفاوتی میان روغن کمپرسور و روغن موتور وجود دارد؟ به صورت کلی، روغن برای کمپرسور باد برخلاف روغن موتور خودرو ویژگی‌ها و مشخصات ویژه‌ای داشته و نیازی به مواد پاک‌کننده ندارند.

از طرفی دیگر، روغن‌موتور خودروها دارای نوعی مواد شوینده هستند که برای احتراق داخلی موتور لازم است درحالیکه این روغن‌ها برای کمپرسورهای هوا مناسب نیست؛ چراکه در مدت‌زمانی کوتاه، کربن زیادی در آن ایجاد خواهد شد. در نهایت به یاد داشته باشید که اگر از روغن خودرو در کمپرسورهای هوا استفاده شود، ممکن است خسارت‌ها و آسیب‌هایی به دستگاه وارد شود.

با توجه به توضیحات بالا پیشنهاد می‌کنیم حتما از یک مورد استاندارد روغن کمپرسور استفاده کنید؛ به خصوص اگر شما به استفاده از دستورالعمل‌های گارانتی تولید کنندگان کمپرسور تمایل داشته باشید و اگر شرکت تولید کننده، متوجه شود که از روغن‌های ویژه استفاده نکردید، امکان دارد که باعث لغو گارانتی و هر گونه مزایای مربوط به آن می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید